De bästa bilspelet någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är nyfiken på vad som gör AC och PCars till simcade medan iRacing är en simulator i dina ögon. Är det pga racingen online? Att det står "starting simulator" när man startar upp det? Är det pga fysiken så undrar jag när det blev en simulator för den kan och har ändrats rätt drastiskt vid uppdateringar.

Är rFactor 1 och 2, R3E, AC: Competizione och Automobilista 1 och 2 simcade eller simulator?

Skulle säga att det mest beror på fysiken. Även om det lutar åt simuleringshållet (ganska mycket till och med) så upplever i alla fall jag att det till stor del fortfarande är lite väl mycket ”gasen ibbotten, vad är broms?”. Att man dessutom kan spela det med joystick säger en del om man frågar mig.

Sen beror det också lite på hur spelen är i relation till varandra. GT, pC och iRacing kallar sig alla för racingsimulationer, men stämmer det? Nej. Jag tror alla håller med om att de är i ordningen GT → pC → iRacing och att det är en märkbar skillnad mellan de olika spelen. Så om vi kallar pC för en ren simulator, vad ska vi då kalla iRacing? Ultrasimulator?

Det här är inte heller någon unik åsikt som enbart kommer från mig ifall man kollar runt lite i olika racingforum.

Men men, i slutändan tycker jag alltid att sådana här diskussioner är lite dumma för oavsett hur realistiskt ett spel är idag så är det fortfarande lååångt ifrån verkligheten så att ens kalla något spel för simulator är lite fel. Huvudsaken är att man gillar spelet

De andra spelen du nämnde har jag antingen spelat för lite eller inte alls för att ha en personlig åsikt om men rFactor och racing room brukar de flesta tycka är ganska mycket sim.

Permalänk
Medlem

FlatOut

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Skulle säga att det mest beror på fysiken. Även om det lutar åt simuleringshållet (ganska mycket till och med) så upplever i alla fall jag att det till stor del fortfarande är lite väl mycket ”gasen ibbotten, vad är broms?”. Att man dessutom kan spela det med joystick säger en del om man frågar mig.

Sen beror det också lite på hur spelen är i relation till varandra. GT, pC och iRacing kallar sig alla för racingsimulationer, men stämmer det? Nej. Jag tror alla håller med om att de är i ordningen GT → pC → iRacing och att det är en märkbar skillnad mellan de olika spelen. Så om vi kallar pC för en ren simulator, vad ska vi då kalla iRacing? Ultrasimulator?

Det här är inte heller någon unik åsikt som enbart kommer från mig ifall man kollar runt lite i olika racingforum.

Men men, i slutändan tycker jag alltid att sådana här diskussioner är lite dumma för oavsett hur realistiskt ett spel är idag så är det fortfarande lååångt ifrån verkligheten så att ens kalla något spel för simulator är lite fel. Huvudsaken är att man gillar spelet

De andra spelen du nämnde har jag antingen spelat för lite eller inte alls för att ha en personlig åsikt om men rFactor och racing room brukar de flesta tycka är ganska mycket sim.

Kolla när Therealhandi spelar iRacing
Säger en del om spelet när man kan spela iRacing med mus.... utan armar
https://www.twitch.tv/videos/567618877
eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Spelar inte så mycket bilspel men det jag spelat mest och haft mest roligt med är nog Need for Speed Underground 2.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Gran Turismo 3 och 4

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Rock n' Roll Racing till Supernintendo

Permalänk
Medlem

Carmageddon 2.

Fast just nu gäller fortfarande Dirt Rally för mig, varken Dirt 4 eller Dirt Rally 2.0 ersatte den på något sätt.

Permalänk
Medlem

Need For Speed II, körde många varv med utedass.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dracc:

Colin McRae Rally 2.0

Skrivet av Pamudas:

Colin McRae Rally 2.0

Så många timmar man har där!!! Riktig nostalgi!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Toca 2 Touring Cars, Ignition & Death Rally

Edit: Verkar som det går att ladda ned Death Rally numera (abandonware), https://web.archive.org/web/20051130085617/http://www.remedyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla när Therealhandi spelar iRacing
Säger en del om spelet när man kan spela iRacing med mus.... utan armar
https://www.twitch.tv/videos/567618877
eller?

Undantaget som bekräftar regeln

Men som sagt, inget spel är egentligen en riktig simulation, bara olika grader av det.

Skrivet av GuuFi:

Carmageddon 2.

Fast just nu gäller fortfarande Dirt Rally för mig, varken Dirt 4 eller Dirt Rally 2.0 ersatte den på något sätt.

Carmageddon finns för övrigt till iPad. Perfekt om man vill slakta lite tid samtidigt som man vill slakta lite folk och kossor.

Permalänk
Medlem

Death Rally är nog det bästa bilspelet jag spelat, oj vad timmar man spenderade på det när det var nytt.
Annars är nog Ignition en av mina starka kandidater.

Permalänk
Medlem

Röstar på GTR 2 så länge man är ute efter realism

Permalänk
Avstängd

Tyckte Flat Out var sjukt kul när dom kom.

Gäller det Multiplayer tycker jag att WreckFest kan vara ganska roligt. Annars är det väl Forza Horizon-serien som jag spelat mest, vilket jag också älskar att köra. är ju ingen sim men ändå riktigt gulligt.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Carmageddon

Visa signatur

You cannot control your own population by force, but it can be distracted by consumption.

Permalänk
Medlem

Lotus till Amiga 500, helt underbart 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Lego Master

Big Red Racing.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Need for Speed 2
Rigs of rods
Flatout 1 & 2

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Need For Speed Underground eller NFS Most wanted 2005. Älskar dom, då jag inte riktigt är insatt i bilspel haha

Permalänk
Medlem

Shox är min absoluta favorit från barndomen! Vet inte om det någonsin blev sådär superpopulärt, kanske ren slump att jag snubblade över detta som liten
https://www.youtube.com/watch?v=AIWYt6Jv3UE

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Stunts från 1991, särskilt med pc speaker :D.

Åhh, nostalgi. Det har man plöjt ned många timmar på.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Forza Horizon 4! Urvalet av bilar och detaljerna är grymma! Need for Speed Underground var ju bäst när det kom annars, tyckte även om Pro Street, soundtracket var så sabla bra! OCH Big Red Racing som @Shudnawz sa!

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest Gran Turismo Sport, men både 5 & 6 har varit skoj.
Annars är ett spel som var fantastiskt kul "Need for Speed: Porsche Unleashed".

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Nu är det nog sämre än vad man kom ihåg pga nostalgi men Xbox hade roligaste bilspelen enligt mig.

Utan speciell ordning:

  • Need for Speed: Underground 1 & 2

  • FlatOut 1 & 2

  • Burnout 2 & 3

  • SEGA GT 2002

  • Midnight Club 2

  • Midtown Madness 3

  • Forza Motorsport

  • Driver 3

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut roligast med Gran Turismo serien från 1998 upp till del 4 på Playstation 2. Sen tog intresset slut för bilspel ett tag, tills jag sen hittade Test Drive Unlimited på PC runt 2008 och blev helt galet fast i det! Köpte även ratt & pedaler.

Har testat olika bilspel under alla år men aldrig riktigt fastnat för dem som med de jag nämnde.
Nu för tiden och blir det inte mycket bilspel. Har DiRT på Steam men inte rört det än.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk

Beamng drive lär vara en av de bästa.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Gran Turismo och Forza är ju överlägsna allt annat med (enlig mig) sin perfekta balans av spel/simulering, ovanpå detta en extrem polish som inget pc-spel kan mäta sig med.
Som jag nött i dessa, körkorten i GT var ju inte att leka med, Forza har väl aldrig kommit upp i samma klass när det kommer till "completionist"-genen i mig men oerhört bra racing.

Permalänk

Need for Speed Porsche och Testdrive unlimited är mina favoriter.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Vilket fantastiskt val av ämne. Jag är ett stort fan av konceptet bilspel men jag tar mig sällan tid till att spela tillräckligt mycket för att över huvud taget kunna betraktas som körduglig

Jag skulle nog välja enligt följande:
* Dirt Rally: Härligt oförlåtande och stiligt. För mig som inte har körkort känns det väldigt äkta iaf
* Drive Club: Vinnande blandning mellan arkad och realism. Härlig okomplicerad körupplevelse med grafisk skärp
* Euro Truck Simulator 2: Helt enkelt bäst. Fantastiskt meditativ körupplevelse och i VR blir det bara bättre.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk

TOCA 2, Midtown Madness och Lego Racers(Höhö) är tre riktiga nostalgitrippar. Det spelet jag verkligen plöjde timmar i att optimera tider var Rallisport Challange 2 till Xbox. Otroligt bra spel faktiskt även såhär i efterhand. Många klassiska rallybilar, inklusive Saab 9-3 hillclimb och rallycross, grupp B osv. Så det blir min nominering.