En teknisk djupdykning i Xbox Series X

Permalänk
Melding Plague

En teknisk djupdykning i Xbox Series X

Microsoft har lyft på locket om tekniken bakom kommande Xbox Series X, vilket SweClockers nu ytterligare utforskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns som att denna konsol kommer kosta en bit över 5000kr, om man kollar på specifikationen och jämför med liknande dator. 1TB NVME ssd, mellanklass grafikkort... 8C CPU..

Men väldigt intressant, har själv inte haft suget att skaffa en konsol men det kan ju ändras...

(Ändrat igen till ospecifierad GPU)

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Det känns som att denna konsol kommer kosta en bit över 5000kr, om man kollar på specifikationen och jämför med liknande dator. 1TB NVME ssd, grafikkort i 5700xt/2060Super klass... 8C CPU..

Men väldigt intressant, har själv inte haft suget att skaffa en konsol men det kan ju ändras...

Det är versionen utan XT som presterar som ett 2060S

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

grafikkort i 5700xt/2060Super klass

2080Super snarare

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Det känns som att denna konsol kommer kosta en bit över 5000kr, om man kollar på specifikationen och jämför med liknande dator. 1TB NVME ssd, grafikkort i 5700xt/2060Super klass... 8C CPU..

Men väldigt intressant, har själv inte haft suget att skaffa en konsol men det kan ju ändras...

Fast enligt digital foundry och Gears of War 5 demot presterar den som 2080 super och det utan större optemeringar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dyrt det blivit med datorkomponenter de senaste åren så kommer nog många snegla på denna och PS5. Lägga 7-8k på enbart ett grafikkort eller lägga samma summa och få ett komplett system som dessutom fungerar nästintill underhållsfritt.

Börjar själv tröttna på speldatorn känner jag. Det drygaste är att jag numera har 5-6 olika launchers för spel. Visst, det är mitt eget fel. Men när det delas ut gratis spel här och var, vissa spel kräver att man har Uplay/Origin, andra släpps tidsexklusivt på en viss klient, o.s.v. så blir det som det blir...

När jag väl tänker att jag ska spela så brukar jag bläddra igenom mitt bibliotek på GOG Galaxy. När jag väl hittat nåt intressant och ska starta det så ska den berörda klienten nästan alltid uppdateras först och 99 av 100 gånger har man blivit automatiskt utloggad och måste in och böka i Lastpass med inloggningsuppgifter. Bättre var det på gamla goda tiden när man stoppade in skivan i sin konsol och kunde börja spela direkt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Är Xbox One X verkligen så långsam på att ladda? Känns som den dära videon var väldigt överdriven. Fast ja, kör den HDD så kanske...Trodde Xbox One X hade SDD redan.

Permalänk
Medlem

ojoj, jag är inte en konsoll-person, men detta ser ju faktiskt ut att kunna bli något jag vill ha

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Enda intressanta med denna konsoll är SSD! minnesstickor suger blir smått & dyrt kan jag tänka
sen hårdvarumässigt, inte särskilt imponerande ,även om det är ett stort steg upp från den miserabla processorn som sitter i nuvarande generation. grafik nja inte tillräckligt för nästa 5 åren eller hur länge den nu ska överleva. Positivt att det blir mer likt en pc i alla fall, även om det motsvarar en pc i mellanklassen idag

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Specen ser riktigt fin ut men frågan som alla vill ha svar på är priset.
Hur brukar de se ut med PRO versioner, när kommer dessa och är de endast en klockad variant med större SSD.
Var ett tag sen jag tittade på speleneheter då jag fortfarande lever livet med en PS3:a.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Med tanke på hur dyrt det blivit med datorkomponenter de senaste åren så kommer nog många snegla på denna och PS5. Lägga 7-8k på enbart ett grafikkort eller lägga samma summa och få ett komplett system som dessutom fungerar nästintill underhållsfritt.

Börjar själv tröttna på speldatorn känner jag. Det drygaste är att jag numera har 5-6 olika launchers för spel. Visst, det är mitt eget fel. Men när det delas ut gratis spel här och var, vissa spel kräver att man har Uplay/Origin, andra släpps tidsexklusivt på en viss klient, o.s.v. så blir det som det blir...

När jag väl tänker att jag ska spela så brukar jag bläddra igenom mitt bibliotek på GOG Galaxy. När jag väl hittat nåt intressant och ska starta det så ska den berörda klienten nästan alltid uppdateras först och 99 av 100 gånger har man blivit automatiskt utloggad och måste in och böka i Lastpass med inloggningsuppgifter. Bättre var det på gamla goda tiden när man stoppade in skivan i sin konsol och kunde börja spela direkt.

Fast när det fungerade så fungerade det ju bara ett tag. När spelen inte kunde ligga i en prydlig trave längre började man ju gömma undan dem där det fanns plats och så fick man leta fram de äldre spelen när man ville ha dem igen. Bara de aktuella låg framme lättåtkomligt liksom.

Tycker klienterna fungerar lika. Använder du dem aktivt är det inga problem. Är när de ligger och dammar länge och sen kräver inlogg igen motsvarar ju samma grej.

Oklart om dagens konsoler efter installation fortfarande kräver skivan. Är den inget krav är ju konsol smidigt för där är allt verkligen samlat. Men man lider ju av samma problem som PC ändå, dvs lagringsutrymmet tar slut, blir dyrt eller är långsamt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är versionen utan XT som presterar som ett 2060S

Skrivet av ipac:

2080Super snarare

Skrivet av TheCouchNerd:

Fast enligt digital foundry och Gears of War 5 demot presterar den som 2080 super och det utan större optemeringar.

Oj! Ja då ska jag genast ändra i texten! Tack!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är Xbox One X verkligen så långsam på att ladda? Känns som den dära videon var väldigt överdriven. Fast ja, kör den HDD så kanske...Trodde Xbox One X hade SDD redan.

Första xbox one fanns med SSHD (One elite har jag för mig den kallas) One x tror jag enbart har HDD men att koppla in en extern SSD är inga problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Oj! Ja då ska jag genast ändra i texten! Tack!

Ta bort 5700xt i din text oxå så blir det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

även om det motsvarar en pc i mellanklassen idag

Man skulle kunna säga att den tekniska djupdykningen inte var till nån nytta direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är Xbox One X verkligen så långsam på att ladda? Känns som den dära videon var väldigt överdriven. Fast ja, kör den HDD så kanske...Trodde Xbox One X hade SDD redan.

ja men typ.
liksom starta gta 5, gå å laga middag, ät middag, sen kanske du kan spela. okej då, nu överdrev jag.. men det är riktigt riktigt segt.
quick resume kommer blir grymt, för idag spelar jag ett spel, sen damen ett annat. och varje gång jag ska spela så har hon hunnit starta det andra spelet, så man får ta sig igenom alla loading screens igen

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Vad är det i artikeln som inte var till någon nytta tycker du?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ipac: Vad är det i artikeln som inte var till någon nytta tycker du?

Det var förståelsen av artikeln jag syftade på. Inte innehållet i artikeln i sig.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Aha, då var det fel på min förståelse av kommentaren också

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Första xbox one fanns med SSHD (One elite har jag för mig den kallas) One x tror jag enbart har HDD men att koppla in en extern SSD är inga problem.

Dock så verkar One X ha samma problem som PS4 Pro, att bandbredden för lagringen är slö. Visst det blir skillnad, men om dom hade kunnat uttnyttja hastigheten fullt ut så hade det gått mycket snabbare.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är värt det och upplever att allt flyter på bättre. Ett bra exempel på när det fungerar bra är RDR 2 som tar nästan 2min att starta på HDD och hälften så länge med SSD. Med den nya generationen så blir lagringshastigheten Ca 30ggr snabbare än PS4 Pro HDD vid rawdata

Även om jag är imponerad så är jag lite nyfiken på varför det tar så lång tid att starta spelen i testerna dom visat, exemplen tar ju antagligen inte heller upp hela grafikminnet så vad är det systemet behöver göra som lägger på tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

2080Super snarare

Det stämmer. Ryktena tidigare har envist hållit sig kring 2080super+ prestanda. Alltså nära 2080Ti.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

mellanklass grafikkort...
(Ändrat igen till ospecifierad GPU)

Men 12.1 TF RDNA 2 och 560 GBps (delat med CPU) är inte mellanklass.

Inte idag iaf. Blir dock väldigt intressant att se hur RTX3060/RX6700 förhåller sig till det, vid årets slut.

Permalänk
Medlem

Kommer den kosta runt 5000 kr så lär den ju vara extremt prisvärd iallafall.

Det är ju vad man får betala för bara ett bra grafikkort till datorn... och där tillkommer det ju lite extra.

Permalänk
Medlem

Heh, hur nära 20 papp kommer vi tror ni?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Heh, hur nära 20 papp kommer vi tror ni?

För vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Heh, hur nära 20 papp kommer vi tror ni?

Tror den kommer ligga närmre 10 000 än 5000 här i Sverige iaf. Nu när Microsoft skriver att spel ska vara skalbara till gamla Xbox One X/S och nya konsolen finns det inte längre något som "tvingar" ner priset för att få ut konsolen och spelen. Jag tolkar det åtminstone som att de gamla och nya kommer leva parallellt med varandra en tid framöver. De som vill ha 4K och 60 FPS får betala, de som inte har möjlighet/vill lägga pengar på premium kan ändå köpa spelen.

Visa signatur

CPU:Intel Core 2 Duo E4400 RAM: DDR2 2x1024MB@ 667Mhz HDD: Western Digital 500 GB PSU:Corsair 650W GFX: 8800GT 512 MB: MSI P6N Platunum

Permalänk
Medlem

Tack för intressant läsning. Är verkligen intresserad av den. Men om den kostar 10k+ blir det lite väl dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Löken99:

Tror den kommer ligga närmre 10 000 än 5000 här i Sverige iaf. Nu när Microsoft skriver att spel ska vara skalbara till gamla Xbox One X/S och nya konsolen finns det inte längre något som "tvingar" ner priset för att få ut konsolen och spelen. Jag tolkar det åtminstone som att de gamla och nya kommer leva parallellt med varandra en tid framöver. De som vill ha 4K och 60 FPS får betala, de som inte har möjlighet/vill lägga pengar på premium kan ändå köpa spelen.

tror samma. det här är en maskin som är för dom som är beredda att betala, resten kan köra med vanliga s/x i upp till två år till

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Löken99:

finns det inte längre något som "tvingar" ner priset

Kl 17 idag kommer det nått som "tvingar" ner priset...

Som sagt, över $599 och det är megaflopp. Men det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kl 17 idag kommer det nått som "tvingar" ner priset...

Som sagt, över $599 och det är megaflopp. Men det kommer inte hända.

efter kl 17 vet vi mer, men jag tror precis tvärtom. försökte googla men hittade inte källan. Förut så var det en artikel om att nästa playstation skulle vara för (konsol) gamers som ville ha det bästa och var beredda att betala för det, tror då att sony såg strömmande spel som en konkurrent.

xbox series x runt 10k, för dom konsolgamers som vill ha det bästa och är beredda att betala för det. för dom som inte är beredda att betala för det så finns fortfarande S och X i två år till. Om 2 år när tillverkning förfinats och komponenter blivit billigare ersätts dom gamla one konsolerna med en ny S.

PS5 kommer vara samma. sjysst hårdvara för dom som är beredda att betala, dom som inte är beredda har fortfarande PS4 pro att spela på.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....