hur snabbt torkar bläcket ut? (canon pixma vs hp deskjet)

Permalänk

hur snabbt torkar bläcket ut? (canon pixma vs hp deskjet)

Ska köpa skrivare inte ute efter nåt exklusivt, räcker om jag kan skriva o skanna textdokument så nån av dessa borde duga, jag skriver inte ut så ofta eller mycket, kan de stå 2-3 månader och sen användas eller hinner bläcket torka?
Mvh R

Canon PIXMA MG2550S
https://www.canon.se/printers/inkjet/pixma/pixma_mg2550s/

HP DeskJet 2630 Allt-i-ett-skrivare
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=V1N03B...

Permalänk

Har själv en Canon Pixma MG6150, och när den har stått oanvänd en längre tid (månader) så
tar den lite längre tid på sig att bli klar att skriva ut.

Ska visst rengöra munstycken först...........

Personligen aldrig upplevt några problem med torkat bläck, mycket nöjd med Canon.

mvh Håkan

Permalänk
Medlem

@raven6666: Har haft en HP tidigare och har en Canon nu, bläcket i Canon skrivaren verkar hålla betydligt längre.
Jag skriver själv ut sällan och fick alltid byta HP bläcket fast patronerna var halvfulla, peppar peppar så har det aldrig hänt på Canon skrivaren än så länge.

Permalänk
Medlem

Canon alla gånger framför HP om det är lång tid mellan utskrifterna - har haft canon pixma oanvänd över halvår och det som kanske blir lite taskigt är första sidan som skrivs ut, sedan brukar alla nozzlar vara öppna igen på följande sidorna.

HP, nej - om man inte gillar att köpa nya patroner var gång efter en längre inaktivitet för att en stor del av nozzlarna är igensatta även efter flera omgångar inklusive djuprengöring (vilket drar _mycket_ bläck)

Permalänk

Låter som det är lugnt om man skriver ut en sida var 60:e dag med canon, det kan jag leva med.

Permalänk

Ska du skriva ut text är det väl bättre med en billig laser? Den jag har stod i källaren (pga de bytt till färgskrivare) hos mina föräldrar i flera år innan jag fick den. Var inga problem att skriva ut med den. Går även snabbare än de bläck jag provat men har inte testat några särskilt moderna bläckmaskiner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Epson och HP har börjat göra skrivare utan bläckpatroner (tank-skrivare) kanske för att överleva mot laser, de är otroligt mycket billigare i drift än de med bläckpatroner men laser är för det mesta ett bättre val om man inte ska skriva ut väldigt mycket bilder.
De allra billigaste skrivarna brukar ha väldigt hög kostnad per sida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fast tankskrivare är bara lämpligt om man skriver ut väldigt mycket och ofta, inget för någon som skriver ut en sida varannan månad, skriver man så sällan som varannan månad bör man överväga laserkrivare istället.

sedan beror det också på _vad_ som skrivs ut - skall man ha så fotolik kvalitet som möjligt på speciell 'foto'-papper så är bläckspruta bättre än laser - men för allt annat, både färg och svartvitt i artikel/pdf-utskrift och affärsgrafik, diagram från excel etc. så duger en färglaser utmärkt och är det mycket S/V textutskrift utan färg alls så använder man en renodlad S/V-skrivare med helst stor sidkapacitet per tonerkasset för att få ned sidkostnaden på utskrifter.

jo en sak till - glöm inte att titta på förbrukningsmaterialkostnaden - intervall för reservtrumma etc. och dess kostnad etc. - också sådana saker som att återfylla toner själv om man är villig till sådant...