FZ: "Doom Eternal slutar aldrig skava"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Doom Eternal släpps inte "idag" såvitt jag kan se som artikeln säger. Det släpps 20/3 om tre dagar.
Eller?

Embargot är släppt idag, recensenter har fått recensionskod.

Blir nog ett köp för mig, älskade Doom 2016 och hade inga större problem med Glory Kills. Vill man ha ett nytt Doom II så går det fortfarande att spela.

Permalänk
Medlem

Glömde ni CPU testa 4,6,8,12 och 16kärnor!!! Troligen så orkar er 6 kärniga CPU med att mata 2080ti så kortet kan sträcka ut och förbi AMDs grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nej detta är absolut ingen AMD sponsrad titel, så långt jag minns så var det ju snarare tal om sponsring från nVidia var det gällde införande av RTX-teknik.
Men det beslutet sköts på framtiden och senare blev det än mer tveksamt om det skulle införas alls... men man kan ju alltid hoppas på det så småningom:

https://wccftech.com/ray-tracing-coming-to-doom-eternal/

https://www.techspot.com/news/83767-doom-eternal-skip-ray-tra...

Är rätt säker på att AMD's kort lyckas glänsa i det här fallet beror mer på att id Software kan det här med att optimera för Vulkan.

AMD har ofta outnyttjad "raw-power" i sina kort, troligtvis även det som brukar kallas för "fine-wine", detta visade sig inte minst när det var tal om DOOM 2016 och de implementerade Vulkan stöd.
Helt plötsligt AMD's budget-midrange grafikkort från RX400 och RX500-serien prestera riktigt bra i titeln, från att tidigare ha visat upp rätt medioker prestanda i OpenGL/DX.

(Även äldre kort från t.ex. 7000-serien fick se uppsving med ungefär dubbel FPS)
https://www.youtube.com/watch?v=iQmJV1ACauo

Dock, skall tilläggas att optimering för Vulkan kan ha gjorts med åtanke att förenkla portning eller bygge för PS4/XBOX samt kommande konsoler då dessa är AMD hårdvara. Dock är Vulkan ett öppet API som borde behandla dagens kort lika.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Barsk66:

Doom Eternal släpps inte "idag" såvitt jag kan se som artikeln säger. Det släpps 20/3 om tre dagar.
Eller?

Vad jag kan se skriver vi aldrig att det ska släppas idag, däremot står det 20/3 längst ned i artikeln.

Skrivet av sesese:

Glömde ni CPU testa 4,6,8,12 och 16kärnor!!! Troligen så orkar er 6 kärniga CPU med att mata 2080ti så kortet kan sträcka ut och förbi AMDs grafikkort.

Nej vi glömde inte, vi valde aktivt att fokusera på grafikkort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vad jag kan se skriver vi aldrig att det ska släppas idag, däremot står det 20/3 längst ned i artikeln.

Ni skriver faktiskt:
"Idag släpps uppföljaren Doom Eternal". Vilket fick mig att söka reda på sanningen out there. Om ni också skrev 20/3 nånstans så är det ju bra, men jag missade nog det då. Grejen var att sonen är extreeemt uppeldad på det här spelet och har förbeställt det på Steam. Om det nu visade sig att det hade släppts tidigare på andra plattformar så hade sonen INTE varit glad. Men, nu kan vi pusta ut!

Permalänk
Medlem

GTX 1060 må vara gammalt, men det är fortfarande det överlägset populäraste kortet på Steam Hardware Survey och borde därför vara att föredra att det ingår framför 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

GTX 1060 må vara gammalt, men det är fortfarande det överlägset populäraste kortet på Steam Hardware Survey och borde därför vara att föredra att det ingår framför 1070.

Men är det mer populärt bland sweclockers läsare?

Jag har 1070 så jag röstar på att ha med det haha.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneth:

Vad jag kan se skriver vi aldrig att det ska släppas idag, däremot står det 20/3 längst ned i artikeln.

Nej vi glömde inte, vi valde aktivt att fokusera på grafikkort nu.

- Hörrni, det är en användare som säger att vi glömt testa med olika antal kärnor!
- VA har vi verkligen missat det, jag skall kolla!
- Ja, jäklar det har vi, helt otroligt att vi glömde!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja det blir iallafall inte Ultra Nightmare med mitt 1080Ti. Jösses.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju en ny grafikmotor, och ett 4 år nyare spel.

Ny version räknas väl inte som sprillans "ny" motor?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

5700 XT mognar fint 🙂

Permalänk
Medlem

Trist att icke-super korten redan verkar blivit passerade till ÅVC.
Hur många % får man ungefär räkna av i skillnad ner mot icke-super korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Undrar hur mycket dom hade sålt då i jämfört med Doom 2016
Men jag spelar nog hellre doom 3 än 1-2 idag

Doom 2016 liknar mer Doom 1 och 2. Doom 3 hade handling(och skrämde skiten ur mig lite överallt).

Minns knappt Doom 2016(spelat 1 gång igenom Doom 2016, spelat igenom Doom 3 ett antal gånger) men kommer inte ihåg om där fanns gömmor motsvarande Doom 1 och 2(även Doom 3 hade gömmor).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Musikälskare

Jag måste spela klart DOOM från 2016 innan jag köper detta men min rigg borde klara det utan problem

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

nVidia har ju släppt sin Doom Eternal drivis, AMD har inte det.

Såvitt jag vet så har Nvidia inte släppt några drivrutiner för Doom Eternal.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av lambdan:

Precis som 2016 då?

Skrivet av Thomas:

Så var det väl verkligen inte? Kötta på tills ammo är slut, använd motorsågen 1-2 gånger, kötta vidare osv. Jag kan inte minnas att jag snålade med ammo och planerade varje skott.

Skrivet av sKRUVARN:

Var även fallet i Doom 2016 om man inte spelade "korrekt". Det är ju ett medvetet val för att även ska vara tvungen att vara i närstid och inte bara springa och skjuta på håll. Vi vet ju inte skribentens spelstil, behöver ju inte betyda att det är värre i detta spel.

Skrivet av crew seven:

Hatar just det där att man ska behöva jaga ammunition det gör mig bara stressad speciellt om man kommer till en boss så har man bara några skott kvar.

Som exempel: från start kan du ha 14 shotgun shells i Eternal, 24 när du uppgraderat allt som går. Kontra Doom 2016 där 20 var lägsta, 60 fullt uppgraderat.

Skrivet av JesperT:

Mest givna köpet vid release på säkert ett decennium. Det här torde vara så nära perfektion man kan komma inom genren.
FZs tramsande om att oj, min ammo tar slut ibland, jag ger spelet en trea känns som ett direkt trollbetyg. Det finns olika svårighetsgrader. Är man en nybörjare i gengren, siktar och reagerar dåligt och långsamt så finns det lägre svårighetsgrader "I'm too young to die" är nivån som kan rekommenderas isåfall.

Att hushålla med ammo och inte bara skjuta hejvilt och missa de flesta skott är en del av utmaningen med spelet och i högsta grad ett aktivt designbeslut för att göra spelet mer utmanande för erfarna spelare från vad jag hört.
De har gjort så att olika vapen och ammo är väldigt olika effektivt mot olika fiender, vilket gör att man måste skifta vapen på ett bra sätt.
Köttar man bara på utan att tänka och wastar ammo med ett vapen som inte är effektivt mot en viss fiendetyp, ja då kommer man att naturligt nog få brist på ammo. Det är meningen.

Hej Jesper! Jag har nog lagt närmare 25 timmar på Doom Eternal i olika sammanhang nu, känner mig väldigt säker på mitt omdöme. Att kalla det trollbetyg är faktiskt lite drygt, håller du inte med om det? Jag har förövrigt spelat shooters och Doom sedan tidigt 90-tal, jag vet hur hur de fungerar.

Men, vidare till dina reflektioner - de stämmer väldigt bra. Olika vapen för olika situationer och fiender (plus svaga punkter som helst ska slås ut först) gör att djupet i gameplayet ökat avsevärt. Du kan bli ännu bättre på Eternal om lägger manken till och det är som du säger ett högst medvetet beslut från id Software. De tog illa vid sig när folk röjde runt i ett par timmar med super shotgun och sedan kallade spelet repetitivt.

Jag tycker dock att de gått lite väl långt i sina försök att skohorna spelare in i vad de anser är det bästa sättet att lira Doom Eternal. Därför får det 3 i betyg, vilket motsvarar "Bra".

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

RX 390! Håller fanan högt

Kan ju säga att om någon år 2016 hade sagt att mitt 980ti(1070=980ti prestanda) år 2020 skulle blivit omsprungen av ett 390 i nya Doom hade jag trott att de var galna. Väldigt imponerande av AMD att deras mellanklasskort slår nvidias toppkort från samma generation.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Man undrar ju vem som medvetet stoppat grus i 10 seriens maskineri.
Mer uppenbart än så blir det ju inte.
Ingen fix = inget köp.

Skrivet av sesese:

Glömde ni CPU testa 4,6,8,12 och 16kärnor!!! Troligen så orkar er 6 kärniga CPU med att mata 2080ti så kortet kan sträcka ut och förbi AMDs grafikkort.

Japp precis.
Det är något jag är super sugen på att se då det pratat om detta hur det skalar så bra med massor med kärnor. Undrar hur en 3950x presterar.
Bara att hoppas att de host inte gjort något liknande med kärnorna som någon gjort mot 10 serien.

EDIT:
hitta denna
https://www.youtube.com/watch?v=64Fk_YrlTD0
Iofsig bara en 1080 som för övrigt verkar prestera bättre i andra test jag sätt på nätet än just Swec testet men ändå. Verkar inte direkt som en 8700får sluta ihjäl sig för att driva spelet.

Skrivet av Kenneth:

Vad jag kan se skriver vi aldrig att det ska släppas idag, däremot står det 20/3 längst ned i artikeln.

Nej vi glömde inte, vi valde aktivt att fokusera på grafikkort nu.

Wee då kommer CPU om några dagar då ;=) *FLÖRT* <:(((((((((><

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klonk97:

Kan ju säga att om någon år 2016 hade sagt att mitt 980ti(1070=980ti prestanda) år 2020 skulle blivit omsprungen av ett 390 i nya Doom hade jag trott att de var galna. Väldigt imponerande av AMD att deras mellanklasskort slår nvidias toppkort från samma generation.

Mvh

Hög minnesbandbredd har varit underskattat länge, men jag tror vi får se mer av denna AMD finewine med nästa generations konsoler som kommer kräva betydligt mer Vram och fler kärnor är bara till AMDs fördel och att det är AMD hårdvara i gör det inte bättre för Nvidia o intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Ny version räknas väl inte som sprillans "ny" motor?

Frågan är hur mycket som är nytt och hur mycket som är återanvänt, antar jag.
De kallar den "id Tech 7", till skillnad från 6 i föregående spelet (och Wolfenstein: Youngblood samt Wolfenstein II). Tech 5 användes i Rage (samt Wolfenstein: The New Order + The Old Blood), Tech 4 i Doom 3 m.fl., och sen går det bakåt hela vägen till DOOM (1993) och ännu tidigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Såvitt jag vet så har Nvidia inte släppt några drivrutiner för Doom Eternal.

Helt rätt, dock la de till nån för fix för det redan i Februari. Så de verkar haft problem med det ett tag då.

Changes and Fixed Issues in Version 419.17
The following sections list the important changes and the most common issues resolved
in this version. This list is only a subset of the total number of changes made in this driver
version. The NVIDIA bug number is provided for reference.
Fixed Issues in this Release
[Doom Eternal / Doom 2016]: Decals render as black. [2515006]

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Är det någon som är förvånad att AMD presterar bra i DOOM? Jag satt mest å hoppades på ok siffror från Nvidia och i alla fall med Turing så är jag nöjd sen får vi se om de blir bättre med nyare drivrutiner. Sjukt kul för folk med AMD kort dock snacka om prestanda per krona 👌
AMD har ju gjort stora framsteg på fronter där man haft de tufft förut som i Fortnite där man hämtat in nästan hela försprånget som Nvidia haft, likaså har ju Nvidia fått ordentligt fart i Forza och sina vulkan drivisar överlag så prestanda finns ju alltid å hämta.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nej detta är absolut ingen AMD sponsrad titel, så långt jag minns så var det ju snarare tal om sponsring från nVidia var det gällde införande av RTX-teknik.
Men det beslutet sköts på framtiden och senare blev det än mer tveksamt om det skulle införas alls... men man kan ju alltid hoppas på det så småningom:

https://wccftech.com/ray-tracing-coming-to-doom-eternal/

https://www.techspot.com/news/83767-doom-eternal-skip-ray-tra...

Är rätt säker på att AMD's kort lyckas glänsa i det här fallet beror mer på att id Software kan det här med att optimera för Vulkan.

AMD har ofta outnyttjad "raw-power" i sina kort, troligtvis även det som brukar kallas för "fine-wine", detta visade sig inte minst när det var tal om DOOM 2016 och de implementerade Vulkan stöd.
Helt plötsligt AMD's budget-midrange grafikkort från RX400 och RX500-serien prestera riktigt bra i titeln, från att tidigare ha visat upp rätt medioker prestanda i OpenGL/DX.

(Även äldre kort från t.ex. 7000-serien fick se uppsving med ungefär dubbel FPS)
https://www.youtube.com/watch?v=iQmJV1ACauo

Dock, skall tilläggas att optimering för Vulkan kan ha gjorts med åtanke att förenkla portning eller bygge för PS4/XBOX samt kommande konsoler då dessa är AMD hårdvara. Dock är Vulkan ett öppet API som borde behandla dagens kort lika.

Kan betyda att vi ser liknande resultat framöver från andra releaser?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vart hamnar ett vanligt Gtx 1080 i prestanda, ja utan Ti?

Permalänk

Ouch! 80 fps avg i 1440p för 1080ti.

Hoppas det bara betyder att något i Ultra Nightmare preset är en riktig prestandabov. Jag kommer i vilket fall inte maxa allt men visst blir man lite förvånad.

Synd att recensenten inte var helt onboard med spelets design. Det är en hög risk dom tagit genom att göra spelet mer hektiskt och mera närstridsorienterat. I 2016 var man inte konstant bunden till att utföra glorykills på hurt me plenty men eftersom det var det stora nya vinnarkonceptet med det spelet är det ju inte konstigt att dom har lagt mer fokus på det i Eternal. Ska bli intressant om man själv lyckas hitta "the Doom dance" som Hugo Martin gillar att säga.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vart hamnar ett vanligt Gtx 1080 i prestanda, ja utan Ti?

Runt 2060 super gissningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vart hamnar ett vanligt Gtx 1080 i prestanda, ja utan Ti?

Lägg på runt 20% prestanda på gamla 1070 i grafen så har du en uppskattad prestanda.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan man som med DOOM2016 välja att köra spelet i DirectX eller Vulkan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är hur mycket som är nytt och hur mycket som är återanvänt, antar jag.
De kallar den "id Tech 7", till skillnad från 6 i föregående spelet (och Wolfenstein: Youngblood samt Wolfenstein II). Tech 5 användes i Rage (samt Wolfenstein: The New Order + The Old Blood), Tech 4 i Doom 3 m.fl., och sen går det bakåt hela vägen till DOOM (1993) och ännu tidigare.

Det är väl det vi inte vet Dock hörde jag i en intervju att de i denna version äntligen helt gått bort från Megatextures och att det finns många nyheter så jag antar att prestandatappet förklaras av det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

nVidia har ju släppt sin Doom Eternal drivis, AMD har inte det.

Skrivet av iFlaX:

Såvitt jag vet så har Nvidia inte släppt några drivrutiner för Doom Eternal.

Citat:

Redaktionen fick ta del av tidiga drivrutiner från både Nvidia och AMD, vilka är Geforce Drivers 442.61 respektive Radeon Software 20.3.1 Beta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.