Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DreamerD:

Nu har jag löst problemet! Jag hittade ett inlägg från en användare som föreslog att man skulle vända på DP-kabeln, dvs byta plats på ändarna som sitter i datorn och skärmen. Det lät riktigt skumt tyckte jag men det löste allt!

Det var säkert inte själva vändningen som var lösningen utan att koppla ur och in kabeln på båda sidorna. Tydligen är inte kontakterna idiotsäkra...

Bra upptäckt som säkert kan hjälpa andra här med samma problem. Måste varit otroligt skönt för dig att få bukt på skärmen och slippa skicka tillbaka den efter allt strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Bra upptäckt som säkert kan hjälpa andra här med samma problem. Måste varit otroligt skönt för dig att få bukt på skärmen och slippa skicka tillbaka den efter allt strul

Yes. Riktigt skönt, speciellt som skärmen är helt fantastiskt bra. Den har liiite glow i nedre vänstra hörnet, men det tänker man bara på när det är helt svart bild och man tittar efter det. Ingen BLB och inga döda pixlar. Peppar peppar!

Svärtan och kontrasten kan man förstås klaga på också. Efter att ha kört OLED på mobilen i typ 10 år är det lite svårt att förstå att datorskärmar inte kommit längre!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DreamerD:

Yes. Riktigt skönt, speciellt som skärmen är helt fantastiskt bra. Den har liiite glow i nedre vänstra hörnet, men det tänker man bara på när det är helt svart bild och man tittar efter det. Ingen BLB och inga döda pixlar. Peppar peppar!

Svärtan och kontrasten kan man förstås klaga på också. Efter att ha kört OLED på mobilen i typ 10 år är det lite svårt att förstå att datorskärmar inte kommit längre!

Förstår det, man ska nästan ha kommit ifrån en TN eller IPS vad jag förstått för att svärta och kontrast inte ska bli ett så stort hopp men ej alltid det är ett problem. Jag var själv väldigt inställd på att köpa denna skärm innan jag fick för mig att gå på en 21:9 så nu väntar jag på att aoc cu34g2x ska komma in i lager vilket tycks dröja säkert några månader till.

Permalänk
Medlem

Väldigt nära på att köpa en Y27 för skatteåterbäringen, kollat lite och enda vettiga konkurrenten verkar vara LG 27GL850?
Lenovon vinner på placeringen av anslutningarna för mig, använder tunt väggfäste så...

Någon som koll på fler alternativ? Responsiv 1440p freesync skärm med bra färg sökes. IPS-glow är jag van vid och tänker inte på så länge det är "normala" nivåer men kan tänka mig VA eller liknande med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Väldigt nära på att köpa en Y27 för skatteåterbäringen, kollat lite och enda vettiga konkurrenten verkar vara LG 27GL850?
Lenovon vinner på placeringen av anslutningarna för mig, använder tunt väggfäste så...

Någon som koll på fler alternativ? Responsiv 1440p freesync skärm med bra färg sökes. IPS-glow är jag van vid och tänker inte på så länge det är "normala" nivåer men kan tänka mig VA eller liknande med

Ta en kik på Asus XG279Q, jag har haft min sen i början av februari och är jättenöjd. Fick ett bra exemplar med jämn belysning och inga pixelfel.

Finns inte många recensioner på den dock, men här är en detaljerad från en tysk sida.
https://www.prad.de/testberichte/test-asus-xg279q-monitor-mit...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Väldigt nära på att köpa en Y27 för skatteåterbäringen, kollat lite och enda vettiga konkurrenten verkar vara LG 27GL850?
Lenovon vinner på placeringen av anslutningarna för mig, använder tunt väggfäste så...

Någon som koll på fler alternativ? Responsiv 1440p freesync skärm med bra färg sökes. IPS-glow är jag van vid och tänker inte på så länge det är "normala" nivåer men kan tänka mig VA eller liknande med

Jag letade också... Blev Lenovon och det valet är jag galet nöjd med. Uppgraderade själv från ASUS MG279Q som var en av de första premiumskärmarna med IPS, 1440p och 144Hz ihop med Freesync. Men det är som natt och dag.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Tangentbord: Finns ju också LG 27GL83A om man vill spara några hundralappar, och den ska tydligen ha samma typ av snabba IPS-panel, och bättre kontrast än 850. Dock skillnader i color gamut, samt saknar USB-hub. Anslutningarna är också riktade utåt som på 850.

GL850 RTINGS
GL83A RTINGS
GL83A igen Motherbear

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blev en legion från Inet's fyndhörna, lär vara en uppgradering på alla sätt! Får uppdatera här när jag hunnit testa den lite

EDIT: Wow! Som jag skrev tidigare har jag inte så mycket att jämföra med men jag är övertygad om att skärmen är bra! Gick att få upp den på väggen med efter att jag modifierat fästet jag köpt tidigare, det är en djup och tajt grop som det ska in i på skärmen... Inte många mm ut från väggen i slutändan!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overactive:

Nöjd med min skärm i stort. Inte så mycket glow, inga döda pixlar, inget tjorv.

Har dock ett problem: När den är avstängd / i sleep mode så piper den högfrekvent och slår jag av strömbrytaren på grendosan så piper det ett tag till sen kommer ett knarrande ljud och det blir tyst. Drar jag däremot ur strömkabeln direkt ur skärmen så blir det tyst på en gång. Så fort jag kopplar i strömmen igen så börjar den pipa. Skärmen är helt tyst när den är aktiv.

Borde jag reklamera / oroa mig för detta?

Märkt att min skärm har detsamma. Tänkte byta ut den pga det och ett annat problem (kosmetiskt). Men inga fler i saldo i butiken.
Har tjutet blivit bättre eller är det likadant? Tänkt att höra med Lenovo (deras support suger) om de kan skicka en tekniker för att se om en spole behöver en liten klutt smältlim.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Märkt att min skärm har detsamma. Tänkte byta ut den pga det och ett annat problem (kosmetiskt). Men inga fler i saldo i butiken.
Har tjutet blivit bättre eller är det likadant? Tänkt att höra med Lenovo (deras support suger) om de kan skicka en tekniker för att se om en spole behöver en liten klutt smältlim.

Det är exakt likadant som när jag köpte den. Slår av strömbrytaren på grenuttaget varje kväll. Uppdatera gärna med hur det gick!

Permalänk
Medlem

finne ett nytt monitorprogram till skärmen - Lenovo Artery
https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/monitors-and-proj...
går att ställa in lite saker där utan att pilla i monitor menyn.

Permalänk
Medlem

Köpte också denna skärmen igår. Skulle behöva hjälp med att avgöra om Blacklight bleeden på mitt ex är för mycket eller om det är OK.

https://i.imgur.com/KbAVwSm.jpg

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Köpte också denna skärmen igår. Skulle behöva hjälp med att avgöra om Blacklight bleeden på mitt ex är för mycket eller om det är OK.

https://i.imgur.com/KbAVwSm.jpg

Vad tror ni?

Vad är det för ljusstyrka där? Visa med med 100% brightness vs 45% brightness i ljust / mörkt rum..
( Gör alla inställningar, som behövs för att få ut det bästa ur skärmen i rådande förutsättningar)
Sen så går det inte helt att bedömma ut ifrån ett foto. Vissa kamera inställningar kan förstärka effekten och andra minska den..
Imo är det är subjektivt till den som ska titta på den skärmen,

(Gör alla inställningar, som behövs för att få ut det bästa ur skärmen i rådande förutsättningar)
Sen kolla lite filmer med ridåer i netflix eller något och spela osv så bedöm själv. titta på Youtube black screen ips glow test är ju inget man sitter och glor på så blir ju lite fel. Då skulle ju inga skärmar vara ok imo om man inte satte på 0 brightness.. och 0 brightness går ju inte.

Sitter man ofta i bäcksvart rum eller inte.. Sittar man alltid i ett bäcksvart rum (av någon dum anledning, då alla studier visar att det är korkat) så skulle jag nog inte ens köpa en ips skärm.

Blanda inte ihop IPS glow Med back bleed! även om dem kan se ganska lika ut:

The IPS Glow is a "glow" effect which is present on the corners of an IPS panel whereas Backlight Bleeding usually appears along the edges of a monitor. ... Backlight Bleeding does not change when viewing at an off angle. The IPS Glow is technology-related and can never be completely prevented or eliminated

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Vad är det för ljusstyrka där? Visa med med 100% brightness vs 45% brightness i ljust / mörkt rum..
Sen så går det inte helt att bedömma ut ifrån ett foto. Vissa kamera inställningar kan förstärka effekten och andra minska den..
Imo är det är subjektivt till den som ska titta på den skärmen, men kolla lite filmer med ridåer i netflix eller något osv så bedöm själv.

Sitter man ofta i bäcksvart rum eller inte.. Sittar man alltid i ett bäcksvart rum (av någon dum anledning, då alla studier visar att det är korkat) så skulle jag nog inte ens köpa en ips skärm.

Blanda inte ihop IPS glow Med back bleed! även om dem kan se ganska lika ut:

The IPS Glow is a "glow" effect which is present on the corners of an IPS panel whereas Backlight Bleeding usually appears along the edges of a monitor. ... Backlight Bleeding does not change when viewing at an off angle. The IPS Glow is technology-related and can never be completely prevented or eliminated

Jag kan verkligen så lite om skärmar så jag inser nu att mitt "problem" faktiskt är IPS Glow och inte backlight bleed, precis som du säger.
Jag har valt sRGB på skärmen så min brightness är låst, så jag vet tyvärr inte vad den är på.

Jag störs inte av det när jag använder skärmen om jag ska vara ärlig, inget jag märker. Det ända jag märker är att jag har svårare att se i mörka områden när jag spelar. Som i COD MW, svårt att se i mörka rum osv jämfört med min andra TN-skärm.
Det är min första IPS-skärm, så det kanske ska vara så? Vet inte.

Och som du säger att foto kan vara missvisande stämmer till 100% i mitt fall, när jag kollar på skärmen så syns de verkligen inte så tydligt som det gör i fotot.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qwertylol1:

Jag störs inte av det när jag använder skärmen om jag ska vara ärlig, inget jag märker. Det ända jag märker är att jag har svårare att se i mörka områden när jag spelar. Som i COD MW, svårt att se i mörka rum osv jämfört med min andra TN-skärm.
Det är min första IPS-skärm, så det kanske ska vara så? Vet inte.

En TN-panel har effekten att den även i små förändringar i vinkel ljusar upp mörka nyanser och det ät omöjligt att undvika på skrivbordsavstånd. Spelskärmar med TN brukar dessutom ha funktioner för att göra mörka nyanser ännu ljusare för att det anses vara fördel i shooters. Lättare att se fienden etc.

Nackdelen med detta är då att en sådan skärm hela tiden visar alla skuggnyanser för ljust. Bilden är blaskig. Men har man kört några tusen timmar med en sådan skärm och inte har någon annan referenspunkt än sin egen skärm, då brukar många förvånas över en skärm som kanske återger bilden helt rätt med svart och skuggnyanser som är nästan svarta snarare än gråa.

Nyckelordet här är "gamma" eller "tonkurva" som beskriver hur panelen stegrar nyanserna från svart till vitt. De flesta IPS-panel är överlag hyfsat rätt och följer den potensfunktion som liknar ett bildrör. Ofta finns det på spelskärmar funktioner för att likna de där gamla TN-spelskärmana och gör bilden blaskigare och kontrastlös. Kan heta något som "black boost" eller liknande. Vet inte vad Lenovo kallar det dock, eller om det finns.

Du kan även kolla ifall skärmen har ett Gamma-reglage och se hur det påverkar bilden.

Permalänk
Medlem

Tack för era bra svar @sdaniel1 och @Laxpudding.
Då känner jag mig säkrare och kommer behålla skärmen. Märkte direkt igår att färgerna i spelen var helt sjukt mycket bättre än förr. Så jag är helnöjd med skärmen.

Permalänk
Medlem

Har ni ett tips på hur man skulle kunna använda den medföljande foten till Y27q-20 på en annan skärm?
Hittade inte någon adapter och det ser lite bökigt ut att fixa en sådan själv.

Har en backupskärm som har en värdelös fot, så det skulle vara riktigt trevligt att flytta över skärmen dit.
Backupskärmen har inte någon specifik fästesmekanik, enbart 4 vesa hål på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Har ni ett tips på hur man skulle kunna använda den medföljande foten till Y27q-20 på en annan skärm?
Hittade inte någon adapter och det ser lite bökigt ut att fixa en sådan själv.

Har en backupskärm som har en värdelös fot, så det skulle vara riktigt trevligt att flytta över skärmen dit.
Backupskärmen har inte någon specifik fästesmekanik, enbart 4 vesa hål på baksidan.

Bondic?

Köp en gas arm. 300-700kr

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

@sdaniel1:

Njaa. Jag vill inte limma på den. Vill fortfarande ha möjlighet att använda foten till Lenovon.
Arm är inte önskvärt till backupskärmen då den enbart plockas fram vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

@sdaniel1:

Njaa. Jag vill inte limma på den. Vill fortfarande ha möjlighet att använda foten till Lenovon.
Arm är inte önskvärt till backupskärmen då den enbart plockas fram vid behov.

Känns som mycket jobb för en backupskärm som enbart plockas fram vid behov. personligen gick jag tillbaka till foten från att haft gas arm då jag tycker foten är så bra och stabil. Det ända jag saknar är att den inte plockar upp mitten igen när man vrider den åt höger eller vänster. men skulle nog säga att det är den bästa jag haft.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

@sdaniel1: känns som mycket jobb att sleeva kablar för att få dem fina inuti ett chassi som är stängt.. men visst gör folk det ändå, dömer du ut alla hobbyprojekt på samma vis?
"Vid behov" är en rätt bred definition och kan även betyda att den används rätt ofta.

Lenovos fot hade varit fint att ha på backupskärmen exempelvis då den ibland används i köket om eventuellt båda av oss jobbar hemifrån men behöver vara i separata rum.

Permalänk
Medlem

Absolut inte! Ledsen om jag missförstod dig men det var lite otydligt med vad du menade med vid behov eller nu även ibland som du skriver. Jag kan ju bara göra min egen uppfattning av vad du menade, jag menar jag vet ju inte era behov =). Där av mitt svar.

Men skriv ut en platta med ett Lenovons fäste på ena sidan och ett vesa 100 på andra sidan. Bör ju inte vara så svårt att modellera en kvadratisk x*y med två jack i. och vesa 100 på andra, finns nog färdig ritning att låna någonstans. Så kan du sätta på vilken skärm du vill framöver.

Dock så att sleeva har ju inget med om man har öppet eller stängt case att göra indirekt. Det är ju för mestadels för att slippa att trassel eller om man kabelstrumpa ihop kablar. Snyggare blir det ju oftast oavsett så det är ju en bonus om man inte sleevade om just för att vid öppen chassi få det snyggt och prydligt ="slippa att trassel eller om man kabelstrumpa ihop kablar, eller estetiskt följa färgschema osv"

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Jag måste bara skriva en uppdatering gällande min blinkande skärm. De svarta blinkningarna kom tillbaka igen och var nästan lika jobbiga som förut. Eftersom jag förra gången löste det genom att byta håll på kabeln så misstänker jag starkt att det är den som är undermålig.

Jag bytte ut den medföljande DisplayPort-kabeln mot en halvbillig Deltaco från Webhallen. Nu är det lugnt igen! Får hoppas att det håller längre den här gången.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overactive:

Det är exakt likadant som när jag köpte den. Slår av strömbrytaren på grenuttaget varje kväll. Uppdatera gärna med hur det gick!

Jag gav upp på Lenovos support och gick tillbaka till Webhallen. De böt skärmen rakt av då de fått in skärmar med samma problem. Inget tjut alls. Fick dock lite mer BLB i höger nedkant, men det är ju IPS! Annars är denna en rätt så jäkla bra panel!

Permalänk
Medlem

Velar och velar lite till mellan denna och LG med samma panel, sett att flera butiker nu också lagt upp HPs version men den verkar landa på 6990:-. Inte riktigt förstått varför den är så pass mycket dyrare dock, någon som har koll på det?

Läste i tråden att flera haft synpunkter på den blanka ytan som ger reflektioner, har ni som testat även LGn noterat om skärmarna skiljer sig på denna punkt eller om det är rakt av samma skärmyta så att säga?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Overactive:

Nöjd med min skärm i stort. Inte så mycket glow, inga döda pixlar, inget tjorv.

Har dock ett problem: När den är avstängd / i sleep mode så piper den högfrekvent och slår jag av strömbrytaren på grendosan så piper det ett tag till sen kommer ett knarrande ljud och det blir tyst. Drar jag däremot ur strömkabeln direkt ur skärmen så blir det tyst på en gång. Så fort jag kopplar i strömmen igen så börjar den pipa. Skärmen är helt tyst när den är aktiv.

Borde jag reklamera / oroa mig för detta?

Skrivet av anon246659:

Märkt att min skärm har detsamma. Tänkte byta ut den pga det och ett annat problem (kosmetiskt). Men inga fler i saldo i butiken.
Har tjutet blivit bättre eller är det likadant? Tänkt att höra med Lenovo (deras support suger) om de kan skicka en tekniker för att se om en spole behöver en liten klutt smältlim.

Skrivet av Overactive:

Det är exakt likadant som när jag köpte den. Slår av strömbrytaren på grenuttaget varje kväll. Uppdatera gärna med hur det gick!

Skrivet av anon246659:

Jag gav upp på Lenovos support och gick tillbaka till Webhallen. De böt skärmen rakt av då de fått in skärmar med samma problem. Inget tjut alls. Fick dock lite mer BLB i höger nedkant, men det är ju IPS! Annars är denna en rätt så jäkla bra panel!

Jag har märkt precis samma, men när jag läser alla andra som har detta problem i tråden så säger ni alla att det kommer från skärmen. Är ni säkra på det?
För min del så kommer tjutet från själva laddningsbrickan, alltså den "tegelstenen" som sitter på sladden och inte från själva skärmen.

Permalänk
Medlem

Fick denna skärmen levererad idag, kan inte säga annat än att man är toknöjd, kom från en 1080p 60Hz IPS-panel men denna har i alla fall inget IPS-glow eller blb som är värt att nämna, inte heller några döda pixlar. Spelat massa olika spel på datorn nu ikväll och kan konstatera att G-sync funkar ypperligt tillsammans med mitt RTX 2070 Super. Inga som helst konstigheter. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag bytte just ut min 23" 1080p, 120Hz, TN mot denna.
En fråga, är det normalt att bilden ser välvd ut i kanterna?

Tog två bilder.
Den till vänster är tagen rakt framifrån den högra kanten.
Den till höger är tagen från där jag har mitt huvud.

https://imgur.com/a/WVvEejG

Får man bara leva med det eller är andra modeller bättre?