Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 får supersnabb SSD-enhet och AMD-hårdvara

Under en direktsändning berättar systemarkitekturen Mark Cerny om detaljerna kring den kommande spelkonsolen Playstation 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite goda nyheter!

my my my corona

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Hoppas innerligt att den inte ser ut som ett jymdskepp.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant om den är kraftfullare än xbox eller inte känns det som. Lär inte direkt skilja hästlängder.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hoppas innerligt att den inte ser ut som ett jymdskepp.

Hoppas den ser ut som ett rymdskepp då, vi kan behöva roas lite extra i dessa tider!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hoppas innerligt att den inte ser ut som ett jymdskepp.

Gör den inte..

PS4 devkit...

Permalänk
Medlem
Citat:

PlayStation Japan confirms that tomorrow's PS5 presentation contains content that was originally intended for GDC

Enl plan alltså.

Permalänk
Musikälskare

Ultra-high speed SSD låter väldigt snabbt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att den inte ser ut som den svarta toalettsitsen/amningskudden som läckt ut på bild tidigare.

Permalänk
Medlem

Fast hur ett dev kit ser ut behöver inte nödvändigtvis säga så mycket om hur den färdiga produkten ser ut. Kolla på hur ps4 dev kit såg ut jämfört med den som släpptes i butik.

Skrivet av Viktorph:

Hoppas verkligen att den inte ser ut som den svarta toalettsitsen/amningskudden som läckt ut på bild tidigare.

Själv tycker jag den är ganska snygg, och om den ser ut så för bättre kylning så är det ett extra plus om man frågar mig. Ljudvolymen på konsoller är pinsamt hög många gånger.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se specsen att Sony valde att göra det så här "sent" måste ju betyda att de åtminstone matchar Microsofts konsol prestandamässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast hur ett dev kit ser ut behöver inte nödvändigtvis säga så mycket om hur den färdiga produkten ser ut. Kolla på hur ps4 dev kit såg ut jämfört med den som släpptes i butik.

Själv tycker jag den är ganska snygg, och om den ser ut så för bättre kylning så är det ett extra plus om man frågar mig. Ljudvolymen på konsoller är pinsamt hög många gånger.

Jag vet att de skiljer sig i utseende mellan dev-varianten och den färdiga konsumentversionen. Men nej, jag skulle inte ha den framme vid tvn om den såg ut som på den refererade bilden. Då är Xbox Series X bra mycket snyggare, och då är jag mer PS-fan boy sen 7 års ålder.

Ljudproblemen med konsoler är påtagligt irriterande, det håller jag med om. Vet inte hur de är på icke slim-varianterna men på just slim blir jag galen. Så det kan knappast bli värre där.

Permalänk
Medlem

Äntligen! som Gert skulle uttryckt sig. Intressant att se deras design val och hoppas de sätter in kvalitativa fläktar som inte låter så mycket. PS4 pro versionen jag har är under all kritik medan min XoneX är knäpp tyst i princip jämt......... Jo den är påslagen med spel som spelas. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Äntligen! som Gert skulle uttryckt sig. Intressant att se deras design val och hoppas de sätter in kvalitativa fläktar som inte låter så mycket. PS4 pro versionen jag har är under all kritik medan min XoneX är knäpp tyst i princip jämt......... Jo den är påslagen med spel som spelas. 😉

Jag har också en PS4 Pro som fläktar järnet vid belastning, men det finns en nyare revision (CUH-7200) som ska vara tystare: https://www.theverge.com/2018/11/7/18072260/ps4-pro-cuh-7200-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Är prestandan likvärdig mellan denna och xbox blir skillnaden inbyggd blue ray 4k spelare. Har p5an det blir det ett klockrent köp.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@KingCobra: PS5 har redan bekräftat stöd för UHD Blu-Ray, den stöder också skivor med 100 GB kapacitet (Xbox One/PS4 stöder 50 GB-skivor).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har p5an det blir det ett klockrent köp.

Det har den.
(iaf i minst av en av versionerna - i den händelse att PS5 finns i flera olika versioner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

(Xbox One/PS4 stöder 50 GB-skivor).

Vill man vara jobbig kan man lägga till att One S/X stödjer 100GB-skivor. Men inte för spel.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Tror ni att vi får exakt spec med klockfrekvenser och allt eller tror ni det blir mer bara något flum om "designfilosofi" och sånt?

Antar att det beror på om den är kraftfullare eller svagare än nya Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@KingCobra: PS5 har redan bekräftat stöd för UHD Blu-Ray, den stöder också skivor med 100 GB kapacitet (Xbox One/PS4 stöder 50 GB-skivor).

Men PS4 har inte stöd för UHD Blu-ray. Inte ens PS4 Pro vilket jag tyckte var lite kass när den släpptes – Xbox One S och X har ju det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@star-affinity: Nej det stämmer att PS4/Pro inte har stöd för UHD Blu-Ray, men de stöder 50 GB-skivor vilket även Xbox One S/X gör med stöd för UHD Blu-Ray (men som @Ipad skriver kan Xbox One S/X hantera 100 GB-skivor för film).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det känns något ointressant avtäckningen med tanke på att PS5'an delar ungefär samma hårdvara som Xbox Series X.

Eller om dom kommer med något oförutsägbart, sånt gillar jag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det känns något ointressant avtäckningen med tanke på att PS5'an delar ungefär samma hårdvara som Xbox Series X.

Eftersom vi inte vet nått om hur lite, eller hur mkt, ungefär det är så vill jag nog påstå att intresset för vad som händer imorgon är väldigt stort.

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressant med ps5 är ju haptics/adaptive triggers, detta lär ju kunna underverk för känslan i spel.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Spännande!

Tror ni att vi får exakt spec med klockfrekvenser och allt eller tror ni det blir mer bara något flum om "designfilosofi" och sånt?

Antar att det beror på om den är kraftfullare eller svagare än nya Xbox.

Jag tror de kommer försöka göra en repeat av förra generationen där man bara fokuserade på vad som kunde upplevas som dåligt med Xbox. Trots att säkert fler än jag uppskattade den nya licensmodellen Xbox hade planerat lyckades Playstation vrida upp en viral storm av hat mot en mer modern digital licensform. Skulle vara extra kul om man gjorde tvärtom, hade en enhet utan spel på optiska media (optisk läsare bara för backcompat och bluray-filmer) och kom ut på scenen med något som enkelt visade hur enkelt det var att logga in på sin kompis PS5 och sätta igång att spela direkt (Streamat initialt).

Permalänk

Borde vara reveal typ 16.00 här i Sverige då? Om jag räknat rätt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Borde vara reveal typ 16.00 här i Sverige då? Om jag räknat rätt?

De har ställt om till sommartid, så blir väl 17

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

De har ställt om till sommartid, så blir väl 17

Har dom redan gjort det, ok. ja då blir det väl 17

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Youtube länk till presentation:
https://www.youtube.com/watch?v=ph8LyNIT9sg

Permalänk
Medlem

Blir PS5an "grym" så blir det både xboxet och playstation denna gången med.