Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan ta tid innan saker synns på hyllorna. Det är kaos med transporter osv och toapapper kommer inte ligga högt i prio.
Centrallagren går på knä redan och än har inte folk börjat vara sjuk i stor skala (utom göteborg och stockholm där typ var tioende person borde vara smittad vid det här laget).

Vet inte hur det är hos dig men butikerna runt mig fyller på som tusan konstant, det tar slut ena dagen och fullt dagen efter igen.
Även leveranser från USA verkar lösts, Pressbyrån hade i början sagt 1-2 månaders leverans på amerikanska lösnummer, nu är de tillbaka till en vecka.
Många fabriker i Kina börjar köra igång och hitta lösningar mm, iom att alla i världen typ är beroende av handeln för att gå runt så är det nog en av de sista sakerna som prioriteras bort. Toapapper må vara mindre viktigt än mat men tillverkarna vill ju sälja, speciellt om den är högtryck, leverantörer vill förmedla och butiker tillhandahålla så har svårt att se att det inte löser sig.

Problemen som uppstår med hetsköp och hamstring är ju just att det för stunden blir brist precis som det kan bli om en leverans uteblir under vanliga omständigheter.
Om butiken har 5000 rullar, får in 5000 varje vecka och normalt säljer 20000 totalt utspritt på en månad . Sedan kommer Börje och köper 4000 en vecka, det är då folk blir utan temporärt.

Det var liknande när risskörden slog fel i Indien för några år sedan, amerikaner hetsköpte. Ingen i USA blev utan ris men för de fattiga i Indien blev det temporärt tomt pga hetsen inte skörden vilket är ett problem när man köper mat dag för dag.
Därefter bestämde Indien att spara kopiösa mängder ris i lager hela tiden, trots att produktionen egentligen är långt över behovet.

Det kan liknas vid hälsovårdssystemet och platta ner kurvan, kapacitet finns men spikar i efterfrågan är svårare att hantera.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag kör själv lastbil och igår kväll så fick jag höra att de hade bokats 14 lastbilar med släp till Västervik med Toapapper. I normala fall så kanske de går knappt 1 bil och släp. Helt galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vet inte hur det är hos dig men butikerna runt mig fyller på som tusan konstant, det tar slut ena dagen och fullt dagen efter igen.
Även leveranser från USA verkar lösts, Pressbyrån hade i början sagt 1-2 månaders leverans på amerikanska lösnummer, nu är de tillbaka till en vecka.
Många fabriker i Kina börjar köra igång och hitta lösningar mm, iom att alla i världen typ är beroende av handeln för att gå runt så är det nog en av de sista sakerna som prioriteras bort. Toapapper må vara mindre viktigt än mat men tillverkarna vill ju sälja, speciellt om den är högtryck, leverantörer vill förmedla och butiker tillhandahålla så har svårt att se att det inte löser sig.

Problemen som uppstår med hetsköp och hamstring är ju just att det för stunden blir brist precis som det kan bli om en leverans uteblir under vanliga omständigheter.
Om butiken har 5000 rullar, får in 5000 varje vecka och normalt säljer 20000 totalt utspritt på en månad . Sedan kommer Börje och köper 4000 en vecka, det är då folk blir utan temporärt.

Det var liknande när risskörden slog fel i Indien för några år sedan, amerikaner hetsköpte. Ingen i USA blev utan ris men för de fattiga i Indien blev det temporärt tomt pga hetsen inte skörden vilket är ett problem när man köper mat dag för dag.
Därefter bestämde Indien att spara kopiösa mängder ris i lager hela tiden, trots att produktionen egentligen är långt över behovet.

Det kan liknas vid hälsovårdssystemet och platta ner kurvan, kapacitet finns men spikar i efterfrågan är svårare att hantera.

Min insikt är från att jobba med transport och pratar då med andra inom samma och sen pratat med folk som jobbar i butiker.
Det är bra om det rullar på hos er men vi är verkligen på gränsen vad jag hört och ser. Och än har inte folk direkt börjat bli sjuka (så att bristen på arbetskraft kommer igång). Nu är det mer att allt går på 110%, kan ju hoppas att folk köper så mycket nu att de inte behöver handla så mycket om en månad

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

( )

Hur hanterar sweclockarna dasspapperhamstringen som i Coronavirusets kölvatten lämnat minsta Ica Näras hyllor soptomma?

Har ni beställt hem en pall från annat håll så ni klarar er med hygienen i behåll eller har ni investerat i en bidé?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Hur hanterar sweclockarna dasspapperhamstringen som i Coronavirusets kölvatten lämnat minsta Ica Näras hyllor soptomma?

Har ni beställt hem en pall från annat håll så ni klarar er med hygienen i behåll eller har ni investerat i en bidé?

Jag tycker det är fascinerande att folk hamstrar toapapper och torrvaror.

Nu kanske jag petar på en sovande björn, men vad ska de med alla torrvaror till om vattentillförseln stryps pga sjuk personal...?

Dold text
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har alltid ett rejält lager hemma, ifall man blir sjuk eller vad som helst. Så länge man har plats för det så är det ju inget som blir gammalt eller så. Gillar att vara förberedd

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: Vatten- elbrist är just vad jag tycker(?) man bör(?) vara mer orolig för än torrvaror ja.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tycker det är fascinerande att folk hamstrar toapapper och torrvaror.

Nu kanske jag petar på en sovande björn, men vad ska de med alla torrvaror till om vattentillförseln stryps pga sjuk personal...?

Dold text

Nu har jag förvisso vatten hemma (cirka 20 liter förvarat i gamla cola flaskor)

Men det känns som att elen och vattnet inte bör bli problem? Är väl snarare vid krig / naturkatastrofer / sabotage som vatten och el kan bli problem (eftersom att infrastrukturen blir skadad)

Ingenting är omöjligt. Men har svårt att se att vatten och el påverkas av att man hamnar i karantän och varubrist.

Var har ni för tankar?

Är det mycket personal som jobbar vid ett vindkraftverk eller i vattenreningsverk?! Jag har svårt att se att det finns stor risker i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag tycker det är fascinerande att folk hamstrar toapapper och torrvaror.

Nu kanske jag petar på en sovande björn, men vad ska de med alla torrvaror till om vattentillförseln stryps pga sjuk personal...?

Dold text

Vattentillförseln kommer inte strypas pga sjuk personal. Visst finns det händelser, sjukdomar eller orolighet som kan påverka både el och vattentillförsel men COVID-19 är inte av den magnituden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Vattentillförseln kommer inte strypas pga sjuk personal. Visst finns det händelser, sjukdomar eller orolighet som kan påverka både el och vattentillförsel men COVID-19 är inte av den magnituden.

Faran är snarare om vi får ett avbrott av andra orsaker, samtidigt som vi har personalbrist pga viruset. Enligt lagen om alltings jävelskap..

Fick äntligen svaret på trådens gåta från en kollega:

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så många som köper balvis med papper? Tror personligen att det är media och sociala medier som förstorar upp problemet så att det låter mer extremt än vad det egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det verkligen så många som köper balvis med papper? Tror personligen att det är media och sociala medier som förstorar upp problemet så att det låter mer extremt än vad det egentligen är.

Räcker att många tar ett paket eller två extra för att det ska se ut som det gör i butikerna.
När jag handlade igår kväll fanns toapapper, men bara några få märken.
Pratade med en kompis som var och handlade i annan butik ungefär samtidigt, där var det helt slut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Räcker att många tar ett paket eller två extra för att det ska se ut som det gör i butikerna.
När jag handlade igår kväll fanns toapapper, men bara några få märken.
Pratade med en kompis som var och handlade i annan butik ungefär samtidigt, där var det helt slut.

Det är inte alla, men det är uppenbart att det finns en grupp som köper rejält mycket mer av vissa saker än normalt. En del handlare har ju sett omsättningen öka till 200-300 % av normalt för tiden på året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte alla, men det är uppenbart att det finns en grupp som köper rejält mycket mer av vissa saker än normalt. En del handlare har ju sett omsättningen öka till 200-300 % av normalt för tiden på året.

Fast 1-2 extra paket motsvarar väl 200-300% av normal försäljning? Om vanlig försäljning är ett paket då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

@Thomaseron: Vatten- elbrist är just vad jag tycker(?) man bör(?) vara mer orolig för än torrvaror ja.

Själv är jag inte så orolig när det gäller el, iaf inte om jag ska tänka uppvärmning och matlagning.
Jag har fördelen att bo där det finns flera uppvärmningsmöjligheter, och jag har både trangia-kök
och gasplatta. Det är ett mindre problem för mig. Men det borde ju inte gå så långt.

Skrivet av PlogarN97:

Nu har jag förvisso vatten hemma (cirka 20 liter förvarat i gamla cola flaskor)

Men det känns som att elen och vattnet inte bör bli problem? Är väl snarare vid krig / naturkatastrofer / sabotage som vatten och el kan bli problem (eftersom att infrastrukturen blir skadad)

Ingenting är omöjligt. Men har svårt att se att vatten och el påverkas av att man hamnar i karantän och varubrist.

Var har ni för tankar?

Är det mycket personal som jobbar vid ett vindkraftverk eller i vattenreningsverk?! Jag har svårt att se att det finns stor risker i detta.

Det har du nog rätt i. Det mesta borde ju vara hyfsat automatiserat idag också. Borde räcka med minimal personal.

Skrivet av Aktsu:

Vattentillförseln kommer inte strypas pga sjuk personal. Visst finns det händelser, sjukdomar eller orolighet som kan påverka både el och vattentillförsel men COVID-19 är inte av den magnituden.

Det har du nog rätt i. Det är mer att jag reagerar på att folk väljer torrvaror framför varor med vätska i.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Blev dags att köpa mer toapapper idag då det börjar ta slut här hemma. Det fanns tre eller fyra paket med toapapper kvar varav jag tog en, och det är efter att jag gått från en annan butik där det var helt slut. Tur att man fick tag på något då!

I värsta fall får man väl ha en hink med vatten bredvid toan som man kan "använda" och sedan tvätta händerna väldigt noga efteråt, hellre det än att bidra till denna toapappershysteri.

Permalänk

Alla medborgare i Sverige kommer inte bli sjuka samma dag, all produktion kommer löpa på som vanligt med några sjukskrivningar, men är ju inte sjuk i ett år liksom. stanna hemma och hosta en vecka eller två, sen är du ju tillbaka på arbetet, och nån kollega kanske ligger hemma och hostar. Folk är ju så jävla skitnödiga det är ju inte världskrig... det är en förkylning!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fast 1-2 extra paket motsvarar väl 200-300% av normal försäljning? Om vanlig försäljning är ett paket då.

Inlägget blev lite otydligt på grund av olycklig placering/citat. Jag pratar om hela butikernas omsättning, inte försäljningen av toalettpapper.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte alla, men det är uppenbart att det finns en grupp som köper rejält mycket mer av vissa saker än normalt. En del handlare har ju sett omsättningen öka till 200-300 % av normalt för tiden på året.

Lite roligt är det att de största butikerna (de i Nordby) ligger öde just nu och har rea på alla färskvaror, handeln är stendöd där just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inlägget blev lite otydligt på grund av olycklig placering/citat. Jag pratar om hela butikernas omsättning, inte försäljningen av toalettpapper.

Men även det är ju inte superkonstigt. Jag menar som mig som allt för oftast har skåpen tomma och handlar väldigt frekvent har ju börjat se över att ha lite extra i reserv ifall man blir sjuk eller så, så har man iaf lite hemma så man klarar sig lite extra. Det skadar ju inte att passa på att fylla upp frys och lite skåp med varor som håller länge, det skall ju ändå konsumeras så det är ju ingen extra kostnad även om utgifterna tillfälligt blir större.

Permalänk
Inaktiv

På ICA i Liljeholmen har de ersatt toapappret med chips. Hoppas att de resonerar som så att de som köpt allt måste skita ut något också. Även jäst och mjöl är slut. Wtf, har alla helt plötsligt blivit bagare? Fanns hur mycket färdigt bröd som helst..

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni är, men min största hobby är helt klart att gå på toa. Och ska jag stanna hemma en längre tid så tänker jag ägna mer tid åt min hobby...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det verkligen så många som köper balvis med papper? Tror personligen att det är media och sociala medier som förstorar upp problemet så att det låter mer extremt än vad det egentligen är.

Hittills sett en person på ICA Maxi i Örebro som fyllde ett standard släp från macken med toa-, hushållspapper. Var nog ett 10-tal kundvagnar fyllda med förpackningar totalt. Så visst finns det några knäppgökar där ute. De flesta verkar dock ta max en eller två förpackningar extra.

Permalänk
Medlem

Typ en sån skulle man ha
Toa

Har inte hamstrat själv men köpte ett storpack, oavsett brukar vi ha ett lager hemma.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

På ICA i Liljeholmen har de ersatt toapappret med chips. Hoppas att de resonerar som så att de som köpt allt måste skita ut något också. Även jäst och mjöl är slut. Wtf, har alla helt plötsligt blivit bagare? Fanns hur mycket färdigt bröd som helst..

Var förbi Liljeholmen i lördags och köpte toapapper och mjöl. Torrjäst har jag sedan tidigare! Har bakmaskin hemma Bästa köpet på länge!

Mjöl + vatten + olivolja + jäst = Italienskt lantbröd

Ska förbi och köpa chips idag! Tack för tipset!

#hamstra #ica #kvantum #liljeholmen #icabonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Hittills sett en person på ICA Maxi i Örebro som fyllde ett standard släp från macken med toa-, hushållspapper. Var nog ett 10-tal kundvagnar fyllda med förpackningar totalt. Så visst finns det några knäppgökar där ute. De flesta verkar dock ta max en eller två förpackningar extra.

Hur vet du att han inte handlade åt ett företag? Låter dock extremt. Kanske någon som ser ett tillfälle att tjäna cash genom att kränga vidare.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid köpa storpack toapapper men nu är det ju nästan så man skäms för att göra det. Det blir väl till att ta sandpapper, det har jag i alla fall gott om!

Permalänk
Medlem

Moderbolaget i Österrike har tydligen problem med att personal stjäler toarullar från deras toaletter nu

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vi köpte billiga toapper på Rusta idag. Ratade rullarna på ICA i söndags och köpte dom 20kr billigare (18p) på rusta. Som vi brukar. Inga problem. Dom var slut i lördags, hann inte förbi igår utan åkte i maklig takt idag. (inplanerat köpmönster pga snålhet)

Gillade en dansk butik som infört speciell prissättning på handsprit. Köper du 1 förpackning kostar den 40kr. Köper du 2 betalar du 1000kr för den andra. nått att införa i butikerna...

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att mat skulle vara viktigare än papper. I en kris, vad är viktigast? Torka sig eller kunna äta och hålla sig vid liv? 🤔

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti