Problem med Windows funktionsuppdatering

Permalänk
Medlem

Problem med Windows funktionsuppdatering

Jag har en dator som har Windows 10 1809 som jag vill uppdatera till senaste funktionsuppdatering, dvs 1909. Problemet jag har är att efter att uppdateringen är runt 80-90% färdig så backar den tillbaka. Alla ändringar plockas bort och jag är fast på 1809.

Förut fick jag en felkod till på varför det blev fel. Men inte längre. Nedan är en bild jag tog för en månad sen
https://cdn.discordapp.com/attachments/234930977963507712/676...

1809 slutfördes
1903 misslyckades - ger felkod 0x80070643
1909 misslyckades - ger felkod 0xc1900101

Hur funkar Windows uppdateringar, kommer den installera på först 1903 och sen 1909 ifall man missat en funktionsuppdatering?

Sistnämnda felkoden nämner nåt om att man ska stänga av antivirusprogrammet. Vilket jag gjorde en gång. (har ej provat avinstallera det)
Skulle vilja få lite tips eller vägledning på hur jag ska lösa problemet.

1809 kommer sluta supportas av Microsoft så jag uppskattar den hjälpen jag kan få

Värt att nämna är att jag använder Kaspersky Antivirus, och av någon anledning måste jag avaktivera programmet innan jag kan köra igång en vanlig Windows uppdatering

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är den jag använder varje gång jag uppdaterar

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Jag har en dator som har Windows 10 1809 som jag vill uppdatera till senaste funktionsuppdatering, dvs 1909. Problemet jag har är att efter att uppdateringen är runt 80-90% färdig så backar den tillbaka. Alla ändringar plockas bort och jag är fast på 1809.

Förut fick jag en felkod till på varför det blev fel. Men inte längre. Nedan är en bild jag tog för en månad sen
https://cdn.discordapp.com/attachments/234930977963507712/676...

1809 slutfördes
1903 misslyckades - ger felkod 0x80070643
1909 misslyckades - ger felkod 0xc1900101

Hur funkar Windows uppdateringar, kommer den installera på först 1903 och sen 1909 ifall man missat en funktionsuppdatering?

Sistnämnda felkoden nämner nåt om att man ska stänga av antivirusprogrammet. Vilket jag gjorde en gång. (har ej provat avinstallera det)
Skulle vilja få lite tips eller vägledning på hur jag ska lösa problemet.

1809 kommer sluta supportas av Microsoft så jag uppskattar den hjälpen jag kan få

Värt att nämna är att jag använder Kaspersky Antivirus, och av någon anledning måste jag avaktivera programmet innan jag kan köra igång en vanlig Windows uppdatering

enligt felkoden verkar det vara drivrutiner som spökar, eller om du har 3dje part antivirus kanske? testat att uppdatera drivers innan?
här har du info

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/r...

"Code
0xC1900101 - 0x20004
TABLE 3
Cause
Windows Setup encountered an error during the SAFE_OS with the INSTALL_RECOVERY_ENVIRONMENT operation.
This is generally caused by out-of-date drivers."

Mitigation
Uninstall antivirus applications.
Remove all unused SATA devices.
Remove all unused devices and drivers.
Update drivers and BIOS.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

enligt felkoden verkar det vara drivrutiner som spökar, eller om du har 3dje part antivirus kanske? testat att uppdatera drivers innan?
här har du info

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/r...

"Code
0xC1900101 - 0x20004
TABLE 3
Cause
Windows Setup encountered an error during the SAFE_OS with the INSTALL_RECOVERY_ENVIRONMENT operation.
This is generally caused by out-of-date drivers."

Mitigation
Uninstall antivirus applications.
Remove all unused SATA devices.
Remove all unused devices and drivers.
Update drivers and BIOS.

Jag har installerat de senaste drivrutinsuppdateringar, trodde inte att det var så många. Ska prova installera Windows igen, men det blir ikväll eller imorgon. Behöver datorn just nu

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Har installerat senaste drivrutiner, Windows update stannar på 85%. Sen fryses den, inget händer. Det enda jag kan göra är att tvinga den att stänga ned sig. Vid uppstart så ångrar den alla uppdateringar som gjorts

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Skit i Windows update, eftersom det INTE går. Skapa en USB-sticka med Windows 10 och boota datorn från USB. Vad händer då ?

Permalänk
Medlem

@degues
Bios då, är den hyffsat ny eller nyligen uppdaterad?
Vad har du för saker anslutna till datorn utöver mus och tangentbord?
Och som inlägget ovan beskriver, avinstallera virusskyddet för att sedan installera på det efter du uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@degues
Bios då, är den hyffsat ny eller nyligen uppdaterad?
Vad har du för saker anslutna till datorn utöver mus och tangentbord?
Och som inlägget ovan beskriver, avinstallera virusskyddet för att sedan installera på det efter du uppdaterat.

Det är en bärbar dator, har endast en usb dongel för mus pluggas.
Jag har nu installerat alla senaste drivrutiner och avinstallerat antivirusprogrammet. Fortfarande samma sak

Min sista utväg verka vara att installera om windows 😔. Men det får bli senare

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Bios då? Hur gammalt är det?
Det är ju en av sakerna som nämns som action om uppgraderingen inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bios då? Hur gammalt är det?
Det är ju en av sakerna som nämns som action om uppgraderingen inte fungerar.

Den blev uppdaterad i samband med drivrutinerna

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Den blev uppdaterad i samband med drivrutinerna

det går ju att gräva vidare och titta i logfilerna om du vill där kan man se specefikt vad som är fel.

Du borde ha en Windows.BT folder som är gömd i C:\ efter en upgrade.

"The following log files are created when an upgrade fails during installation before the computer restarts for the second time:"
C:\$Windows.~BT\Sources\panther\setupact.log
C:\$Windows.~BT\Sources\panther\miglog.xml
C:\Windows\setupapi.log
[Windows 10:] C:\Windows\Logs\MoSetup\BlueBox.log

mer info här.

https://www.anoopcnair.com/windows-10-upgrade-error-handling-...

om du öppnar Setupact.log , borde det stå error någonting sedan vad som gick fel, eller vad som icke är kompatibelt när du uppgraderar.

Om du vill ha hjälp att lättare felsöka dessa filer kan du använda detta program.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/s...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det går ju att gräva vidare och titta i logfilerna om du vill där kan man se specefikt vad som är fel.

Du borde ha en Windows.BT folder som är gömd i C:\ efter en upgrade.

"The following log files are created when an upgrade fails during installation before the computer restarts for the second time:"
C:\$Windows.~BT\Sources\panther\setupact.log
C:\$Windows.~BT\Sources\panther\miglog.xml
C:\Windows\setupapi.log
[Windows 10:] C:\Windows\Logs\MoSetup\BlueBox.log

mer info här.

https://www.anoopcnair.com/windows-10-upgrade-error-handling-...

om du öppnar Setupact.log , borde det stå error någonting sedan vad som gick fel, eller vad som icke är kompatibelt när du uppgraderar.

Om du vill ha hjälp att lättare felsöka dessa filer kan du använda detta program.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/upgrade/s...

Resultatet efter skanningen med verktyget
https://pastebin.com/v8y20QhV

Jag har en dongel till en trådlös mus kopplad. Jag kanske ska att plocka ut den och testa uppdatera igen. Det finns inget annat kopplad till datorn

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Sluta med uppdaterandet NU, och gör som jag säger, Skapa en bootbar USB-sticka med windows 10 verktyget och starta från USB stickan. Du får trycka på någon F-knapp vid uppstart för att kunna välja (det är olika för olika datorer men brukar vara F12 eller DEL-knapp). Jag skulle kopplat in en trådat MUS/tangentbord med USB-hub om du bara har en port. Du behöver dessa för att kunna svara på frågor från installationsprogrammet. Trådlöst funkar INTE initialt och ibland INTE heller USB 3.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Sluta med uppdaterandet NU, och gör som jag säger, Skapa en bootbar USB-sticka med windows 10 verktyget och starta från USB stickan. Du får trycka på någon F-knapp vid uppstart för att kunna välja (det är olika för olika datorer men brukar vara F12 eller DEL-knapp). Jag skulle kopplat in en trådat MUS/tangentbord med USB-hub om du bara har en port. Du behöver dessa för att kunna svara på frågor från installationsprogrammet. Trådlöst funkar INTE initialt och ibland INTE heller USB 3.
Lycka till.

Tyvärr så får jag avfärda ditt förslag. Vad är fördelen med att boota ifrån USB-sticka? Tycker detta är en kortsiktig lösning

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Du får en uppsättning drivrutiner som fungerar, du får ett OS som är nytt och fungerar. Det är något fel mitt ditt gamla OS/drivrutiner som är hopplöst att få till om du INTE är datorexpert. Det är mycket svårt det är enklare att göra som jag föreslår. Du får en fråga under installation om du vill behålla dina installerade program och dina dokument/bilder/musik osv. Gör som du vill där det viktiga är att du får en uppsättning NYA systemfiler och drivrutiner som FUNGERAR.

Permalänk
Medlem

@degues

Vad är det för Lenovo modell?
Det verkar finnas rätt mkt info rörande drivrutiner som ställer till det (även om dom är uppdaterade) på nätet. Allt från grafikkort (intel 520) till bluetooth drivare.

Även om man kan blåsa om sin dator (som är den enkla lösningen) så har man ju inte lärt sig något.
Att pyssla med sån här felsökning som vi gör här just nu gör att du skapar dig en djupare kunskap om din dator och OS.

Permalänk
Medlem

Det är en Lenovo 20FU002UMX, vilket är en ThinkPad L460

Igår kväll provade jag igen:
* Drivrutiner är uppdaterade via Lenovo Vantage
* Antivirus är avinstallerat
* Pluggat ut dongeln till den trådlösa musen.

Har gjort allt efter instruktionerna som ni gett och som jag hittat.
Ändå så gick inte uppdateringen igenom. När jag kollade innan uppdateringen avbröts så var den vid 94% färdigt.

Jag körde SetupDiag som @Oneone föreslog. Det resulterade samma resultat som innan.
Fick felkoden 0xC1900101-0x4001E

@roev Jag tycker fortfarande att det inte är en bra lösning med att använda USB-minnet

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova "Lenovo Service Bridge" istället för Lenovo Vantage. Du får skriva upp alla drivrutiner och dess datum och versionsnummer och jämföra, något blir ju fel ??

Kan du förklara varför du inte vill boota datorn från ett USB-minne, du får ju en dator som fungerar.

Det kan vara något fel på en systemfil, det finns kommandon som kontroller detta, kommer inte ihåg detta nu.

Du kan ha något fel på HD eller minne som ger dig problem.

Permalänk
Medlem

@deques:

Gör först backup på viktiga filer som du vill behålla på datorn, kör sen verktyget och välj "Behåll inget" vid starten av installationsprogrammet, om du inte redan har försökt med det. Annars gör som @roev föreslog, en ren installation från USB-minne där du tar bort alla tidigare partitioner, vilket är att föredra i ditt fall. Ha även nätverket inkopplat under installation, så du får ner de senaste uppdateringarna samtidigt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Finns det tillräckligt med utrymme på hårddisken?
(bara en gissning)