Erfarenheter av att fjärrstyra jobbdator

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av att fjärrstyra jobbdator

Ledningen har börjat prata om att fjärrstyra våra maskiner hemifrån vid sjukdom/VAB/karantän. Vi har bara stationära datorer med rejäla grafikkort (ritar i diverse 3d-program där modellen och alla filer ligger på en server i huset). Någon som har erfarenhet av det? Vad är får man för ping? Vi vill såklart ha bärbara datorer för ändamålet men det gillade inte den ekonomiansvarige.

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen beror nästan bara på avståndet och ett fjärrstyrningsprogram i sig lägger inte på mycket latens, säg några ms för mjukvaran, resten är nätverksberoende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har provat det upplägget med CAD(Creo) och det fungerande inte alls bra...
Har man gott om tid när man ritar så går det väl men en annan blev knäckt av latensen.
Vet inte vad du ritar i men i Creo så är det extremt mycket klickande med vänster/scroll/höger-knappen och får jag inte klicka i mitt tempo så blir jag galen^^

Kör laptop hemma nu med en VPN till kontoret för att få access till PDM-system/licensserver etc..
Det fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har provat det upplägget med CAD(Creo) och det fungerande inte alls bra...
Har man gott om tid när man ritar så går det väl men en annan blev knäckt av latensen.
Vet inte vad du ritar i men i Creo så är det extremt mycket klickande med vänster/scroll/höger-knappen och får jag inte klicka i mitt tempo så blir jag galen^^

Kör laptop hemma nu med en VPN till kontoret för att få access till PDM-system/licensserver etc..
Det fungerar riktigt bra.

Det lät ju inte så lovande... Vi använder oss av Tekla Structures och det är väldigt mycket klickande och panorerande.

Permalänk
Medlem

Bästa är att testa.
Sätt upp en VPN och kör Remote Desktop Connection.

För att få upp grafik prestandan:
https://techcommunity.microsoft.com/t5/enterprise-mobility-se...

I vanliga fall så kör Remote Desktop Connection med mjukvara rendering på servern.
Servern är detta fall den dator du gör remote desktop mot.
I artikeln beskrivs hur man ställer in den att att använda grafikkortet istället.

Finns ju en hel del remote desktop programvaror så det finns nog några som är bättre en den inbyggda.

Verkar ju inte som Tekla Structures är extremt krävande.
Det kan använda OpenGL eller DirectX så har man speldator hemma så borde den duga, om man sätter den att använda DirectX.
En bättre gaming laptop funkar nog också.

Har några kunder som 3D CAD helt virtualiserat med VMware och Citrix.
Krävs bara en enkel dator så kan de köra CAD från i stort sett var som helst.
En kör från östkusten i USA mot Sverige och det funkar helt ok.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W