Veckans fråga: Hur mycket kan du tänka dig betala för nästa generations spelkonsol?

Permalänk
Medlem

Inte en spänn, det jag inte kan spela på PC:n får vara.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Om dom får tangentbord och mus stöd på alla tittlar så dumpar jag datorn direkt och kan betala upp till 10000

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kiirozu:

Noll kronor. Det är inte intressant för mig att skaffa. Får lite kväljningar bara av att tänka på att spela med en gamepad, och spel som är anpassade efter gamepad brukar suga åsnebakdel.

Jag älskar också att spela Mario cart, spit screen på fyra spelare på en 24" skärm med var sitt tangentbord och var sin öl vissa spel är bättre spel upplevelse på PC,och vissa på Konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Då jag så långt tillbaka jag kan minnas, alltid ägt minst en spelkapabel dator, så har jag aldrig kunnat se någon lockelse med spelkonsoler.

Det känns för mig lite som att äga en fin och rymlig villa och ändå gå och sukta efter en "attefallsbod" att sätta upp på tomten och bo på deltid i.

Det känns lite skevt att dra ett exempel där ena sidan inte har någon fördel, och det ger nästan intrycket av någon som försöker intala sig själv något. Jag är definitivt primärt en PC-spelare, men förrförra året krossade Playstation PC vad gällde nya bra speltitlar enligt mig (och många andra om man ser till hur årets spel-uttagningar såg ut) så då fanns det ju en tydlig anledning att testa även den sidan (än mer då det fanns äldre exklusiva toppspel att tillgå). Det skadade förstås inte heller att jag har en OLED-tv och en ljudanläggning i high end-klass i vardagsrummet, och jag vill inte ta med mig tangentbord och mus till soffan.

Såklart har jag full förståelse att alla inte kan/vill skaffa båda (eller fler), men det gör att jag mer ser det som en ekonomisk prioritering snarare än att bara en sida har ett värde för spelare. Själv kan jag se mig skaffa en ny konsol bara det kommer spel som jag tycker är riktigt intressanta, vilket förstås återstår att se.

Permalänk
Medlem

Beroende på hårdvara kan jag tänka mig betala mer. Med tanke på att spelkonsoller är väldigt hållbara också, har t.ex. 3 st Xbox 360 konsoller hemma som fortfarande fungerar.

Men egentligen vill jag bara ha konsol för spela lättare spel på medium grafik med kompisar. Helst splitscreen.

Hade helst inte lagt över 3500 kr på en ny konsol, spelen kostar ju typ 500 kr styck när de är nya.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon285400:

Jag älskar också att spela Mario cart, spit screen på fyra spelare på en 24" skärm med var sitt tangentbord och var sin öl vissa spel är bättre spel upplevelse på PC,och vissa på Konsol.

Spel som är utvecklade för primärt konsol är ju i regel bäst på konsol (gamepad). Spel som portas för att fungera på pc med mus och tangentbord ger bara en taskig eftersmak där man direkt märker att det är nerdummat och anpassat för att användas med en gamepad.
Tyvärr agerar alla dessa konsolportar som ett stort fett sänke, bromskloss och ankare som håller tillbaka potentialen i spelen på alla möjliga vis.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Alltså, konsoler måste ju sälja brett för att ha stöd från utvecklarbranschen, under 4500 därför.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Jag är nog gammeldags, men jag tycker att 2000-2500 är vad en konsol borde kosta som mest.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

0:-

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

4000-5000kr är jag villig att köpa en konsol till barnen för, räknar med att man behöver modda kylningen då barnen inte är intresserade av att hålla rent på sina rum och då lär den inbyggda kylningen inte räcka till när det samlas damm.

Permalänk
Medlem

Jag valde "Kunde inte bry mig mindre om spelkonsoler" men tycker att ordvalet är dumt. Som gjort för att elda på konflikten mellan pc och konsol.

Permalänk
Medlem

320 bit buss bekräftat. Lär väl landa på 560 GBps mao (14 Gbps).
10-20 GB, där faktiskt 16 GB är vad som hintats om tidigare (6 st 2 GB moduler + 4 st 1 GB moduler)

Jupp.
https://www.youtube.com/watch?v=qcY4nRHapmE

Permalänk

Xbox kanske kommer bli mest köpt denna generation istället för Ps5. Väntar efter releasen på båda och ser vilken plattform som tar priset. Så länge har jag iofs mitt ps4 pro som kan åldras lite till 😁

Permalänk
Medlem

Video i all ära, men spec-tabell är oxå trevligt.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside...

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Switch för 4000. 5000 känner jag absolut är gränsen för en konsol annars kan ja lika gärna köra endast pc.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Avstängd

För en konsoll i stil med Series X är $599 troligt pris även om det alltid kan ske rejäla överraskningar (d.v.s $499 och sedan någon form av entuasiastversion som ligger högre genom att bjuda på extra godis, t.ex Elite-handkontroll och annat). För egen del betraktar jag det som prisvärt då det kan ställas mot nuvarande generation som kom 2013 - även om man skulle släppa en mid-life-uppdatering i stil med One X eller PS4 Pro. Prisvärdet i det hela ligger i den hårdvara man får för pengarna jämfört med motsvarande speldator samtidigt som existerande spelbibliotek är kompatibelt och även kan ge förbättrade upplevelser.

Således skulle jag säga att Series X för $599 är prisvärd för existerande konsollägare och samma gäller PS5. Har man däremot ingen konsoll redan utan funderar på att "prova" är en PS4/Pro eller Xbox One S/X sannolikt en mer kostnadseffektiv/prisvärd lösning.

Om det skulle uppstå behov av lägre pris än $599 lär det bli ett upplägg med en "standard edition" (basenhet plus en handkontroll) för $499 och sedan diverse bundles ($599 för basenhet med handkontroll och ett-tre spel) följt av någon "Premium Bundle" ($699 för basenhet med Elite-kontroll och tre spel samt tre månaders Game Pass Ultimate) och diverse motivlackade Limited Editions. Detta för att dels kunna erbjuda en konsoll till ett lägre pris men samtidigt kompensera detta genom att sälja andra paketlösningar.

Ur rent "psykologiskt" perspektiv känns $599 som en helt OK price point, framförallt eftersom "Series S" sannolikt kommer att komplettera som instegsmodell. Hade det funnits ett "datortillbehör" i stil med de lösningar som fanns till Amiga CD32 som gjorde att konsollen blev en fullfjädrad dator och därmed 2-in-1 skulle högre pris kunna fungera, alternativt $599 för basenheten och $200 för datortillsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, vad menar du nu?

Skrivet av Trigger:

Vore intressant om du kan berätta vad du syftar på med priset på TV apparater...

Nu blir det trådlyft men jag hade aldrig märkt att någon frågat mig....
Priset på en ny TVapparat är idag lika väl som 2020 ganska kraftigt subventionerat. Våran LG som vi köpte under pandemi året 2020 har både Netflix och Amazon Prime som förval på fjärrkontrollen. Samt en hel del andra förinstallerade strömningstjänster.
LG får alltså betalt av Netflix, Amazon, Disney och några till med lite olika nivåer beroende på vilken app som är den primära. Läste en artikel hösten 2019 om detta och då talades det om att en sovrumstv (32-42') kostade ungefär 6000 att tillverka. Men priset till kund hamnade då på mellan 3000-5000 kr beroende på vilka appar som var förinstallerade.

Hoppas det besvarar era frågor. Nu till något relevant i tråden... Är det någon som köpt en PS5:a för mer än 10.000:- Vet ju om att dom har kostat mer än så ett tag. Tycker fortfarande att senaste generationen är alldeles för högt prissatt med tanke på att man i princip behöver ett abonnemang för att kunna använda all funktionalitet. kan tänka mig en PS5:a för 2500:- när jag binder mig för två eller tre år av PS+
Samma deal kan jag tänka mig hos konkurrenten.

Permalänk
Medlem

Ungefär lika mycket som på alla konsoller - noll och intet. Spelar på PC.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo