Rykte: AMD Radeon "Big Navi" RX 5950 XT får HBM2 och 2 TB/s bandbredd

Permalänk
Medlem

Priset lär bli 1000-1200$ minst om det är "konsumentkort" Dvs nånstans kring 2080ti + lite till. Finns ingen orsak för AMD att lägga sig under 2080ti om kortet presterar mkt bättre. Varför? För konsumenterna har redan röstat med 2080ti o sagt att de accepterar priset på dem. Nvidia har sålt bra av 2080ti och tjänat mkt bra på dem.
Är detta ett konsumentkort, vilket är möjligt, så lär den kosta också. Paul på notanapplefan tror produktionskostnaden för kortet hamnar kring 700$, o lägg till då vinstmarginal, partnertillverkares vinst osv osv.. så är vi uppe i kanske 1100-1200$. Och folk kommer att köpa kortet för det priset tyvärr... i massor...
https://www.youtube.com/watch?v=VSGddvxxn8I

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

SK Hynix säger FAKE NEWS!

och med tanke på att ingenting om kortet existerar så samstämmer jag med SK Hynix!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Hoppas inte amd jagar 2080ti i 14000kr klassen ... utan att amd pressar priserna nedåt. ...

Varför inte både och?
- Ett toppkort som klår allt från Nvidia och kostar mer än någon vettig människa är villig att betala.
- Humant prissatta kretsar som presterar tillräckligt bra för de praktiska behov som finns.

Permalänk
Medlem

Jag tror det här är fake.
Edit: Såg precis att Radolov bekräftar det med ett officielt meddelande från Hynix:

"We ask you not to distribute or make a false report on this from now on. We can assure you that SK hynix will take every necessary measure against such media, including all available legal actions, to ensure that such wrongful/illegal activities will be stopped immediately and to protect and defend our customers, business partners, and ourselves. For the avoidance of doubt, SK hynix reserves all rights."

Red: Kanske läge att ta bort artikeln?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad exakt skiljer?

Det är två helt olika kretsar. De har helt olika minnesinterface, olika minnesmängd, olika CU konfigurationer (Series X lär landa på 56 eller 60 CUs, med säkert 4 disablade på det), säkert olika ROP med, den enda är en APU den andra en GPU osv osv. Det är inte ens säkert att de tillverkas på samma tillverkningsprocess.

Menar att eftersom allt förutom den underliggande arkitekturen är olika så låter det lite bakvänt att säga "det är som Series X förutom lite nedskalning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är två helt olika kretsar. De har helt olika minnesinterface, olika minnesmängd, olika CU konfigurationer (Series X lär landa på 56 eller 60 CUs, med säkert 4 disablade på det), säkert olika ROP med, den enda är en APU den andra en GPU osv osv. Det är inte ens säkert att de tillverkas på samma tillverkningsprocess.

Menar att eftersom allt förutom den underliggande arkitekturen är olika så låter det lite bakvänt att säga "det är som Series X förutom lite nedskalning".

Jag tror inte 60 CU räcker till 12 TFlops om inte strömbudget på GPU är 90% av konsolen, men jag har gärna fel. Baserat på nuvarande NAVI räcker inte effekten iaf, men kanske deras respin är såmycket snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olle P: Eftersom jag inte gillar priseskaleringen. Jag förstår att man betalar för 7nm och ny teknik, men det börjar skena iväg. Men man kan såklart köpa budgetkorten och låtsas vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte 60 CU räcker till 12 TFlops om inte strömbudget på GPU är 90% av konsolen, men jag har gärna fel. Baserat på nuvarande NAVI räcker inte effekten iaf, men kanske deras respin är såmycket snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med snabbare i det här sammanhanget? Vi snackar väl bara tflops här, dvs SU*2*Mhz, så för t ex en potentiell 60CU series x GPU hade det kunnat se ut såhär om varje CU har 64 shader units: 3840 * 2 * 1600Mhz, dvs 12,3Tflops ish

Tänk också på att 3700X nästan når 4Ghz vid 65W, och vi snackar frekvenser strax över 3Ghz här. Tyvärr finns det inga tester på 4800U (15w) och 4800H (45w) än, då hade det vart enklare att lista ut strömbudget för CPU.

Permalänk
Medlem

Rätt mig om jag har fel, men Vega är väl egentligen inte en ren arkitetur utan 5:e generationens GCN?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du med snabbare i det här sammanhanget? Vi snackar väl bara tflops här, dvs SU*2*Mhz, så för t ex en potentiell 60CU series x GPU hade det kunnat se ut såhär om varje CU har 64 shader units: 3840 * 2 * 1600Mhz, dvs 12,3Tflops ish

Tänk också på att 3700X nästan når 4Ghz vid 65W, och vi snackar frekvenser strax över 3Ghz här. Tyvärr finns det inga tester på 4800U (15w) och 4800H (45w) än, då hade det vart enklare att lista ut strömbudget för CPU.

Det ryktades om en ny navi-revision med mycket högre frekvenser med liknande strömförbrukning, men inget mer än rykten än. Denna ändring skulle tas med till big navi och rdna2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte 60 CU räcker till 12 TFlops om inte strömbudget på GPU är 90% av konsolen, men jag har gärna fel. Baserat på nuvarande NAVI räcker inte effekten iaf, men kanske deras respin är såmycket snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte så att fler CUs är gratis ifråga om ström heller... Dessutom har de inte få plats med mer, APUn är "bara" runt 400 mm2.

Men felet ligger nog i att anta att Series X landar på 200W. Det lär bli mer.

Vi får se om RDNA2 är snålare på höga frekvenser och/eller om de kommer köra 7 nm EUV men annars är det ju så att övre sweetspot för RDNA 1 på 7 nm DUV är ca 1.8 GHz (därefter skenar de). 52 CUs @ 1.8 Ghz är? Just det, 12 TF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

@Olle P: Eftersom jag inte gillar priseskaleringen. ... Men man kan såklart köpa budgetkorten och låtsas vara nöjd.

Jag gillar inte heller prisutvecklingen, men toppkorten har aldrig varit aktuella att köpa ändå.
Jag håller koll på prestandautvecklingen runt 2500kr. När jag får ungefär fördubblad prestanda i förhållande till vad jag har är det dags att köpa nytt. Vill företagen trissa upp priserna tar det längre tid innan de får mina pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det ryktades om en ny navi-revision med mycket högre frekvenser med liknande strömförbrukning, men inget mer än rykten än. Denna ändring skulle tas med till big navi och rdna2

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ipac:

Det är ju inte så att fler CUs är gratis ifråga om ström heller... Dessutom har de inte få plats med mer, APUn är "bara" runt 400 mm2.

Men felet ligger nog i att anta att Series X landar på 200W. Det lär bli mer.

Vi får se om RDNA2 är snålare på höga frekvenser och/eller om de kommer köra 7 nm EUV men annars är det ju så att övre sweetspot för RDNA 1 på 7 nm DUV är ca 1.8 GHz (därefter skenar de). 52 CUs @ 1.8 Ghz är? Just det, 12 TF.

Snyggt gissat, nu är det bekräftat. 52CU på 1.825Ghz

https://www.youtube.com/watch?v=qcY4nRHapmE

Permalänk
Medlem

Imponerande nog så stannade de på 360 mm2.

Eller ja, hela paketet är sjukt imponerande. DF/MS har släppt en riktig bomb här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Imponerande nog så stannade de på 360 mm2.

Eller ja, hela paketet är sjukt imponerande. DF/MS har släppt en riktig bomb här.

Ja, faktiskt riktigt imponerande maskin. Har tänkt senasaste åren att jag aldrig skulle skaffa en xbox iom att jag lika gärna kan spela allt på PCn... Men nu är frågan om jag köper en xbox series x istället för att uppgradera datorn.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ingen NvIdiadödare. Bara den ligger på drygt 5700 XT-nivå och klarar raytracing på hårdvarunivå är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Snyggt gissat, nu är det bekräftat. 52CU på 1.825Ghz

https://www.youtube.com/watch?v=qcY4nRHapmE

På Analyst day pratades det ju om +50% prestanda/watt, så detta låter ju rimligt förvånande nog.

120% av 5700XT till 80% förbrukning borde ju landa vid 4K/60FPS och typ 200W.

AMD kommer ha ett sjukt spännande GPU-år framför sig. Om det andra ryktet stämde (80CU) kan de alltså knäcka 2080ti ganska stort.