Microsoft Xbox Series X får specifikationer – åtta kärnor och bättre än RX 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jahapp, då har de satt 8 kärnor som standard för spel ca 6 år framåt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Blir konsolen "billig" så lär väl det spola över till oss som sitter på PC? Lek med tanken att man får en hel konsol med prestanda lite över ett 5700xt för 5000-6000:-, då borde vi se lägre priser för prestanda även på PC? Tänker främst på grafikkorten nu då. Jag kommer (förmodligen) inte köpa någon konsol men är så jäkla taggad på att se vad spelutvecklarna kommer kunna göra nu!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Synd bara att de aldrig kommer prioritera hög bildfrekvens, man får väl hålla sig till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Kommer detta vara adjöss till 30 fps, eller kommer det fortfarande att existera?

Det kommer nog definitivt finnas utvecklare som brassar på rikligt med GI och annan raytracing och väljer en lägre framerate som en konsekvens av det. Man får nog fortsätta hoppas att man väljer en balans som passar det gameplay man tänkt sig för varje enskild titel. Jag håller med om att 30 FPS är rätt dystert när man är van vid 120+ men det spelar ju inte riktigt lika stor roll i ett turbaserat rollspel som i ett FPS.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Måste vara dyr. Jag tippar minst 7000 för oss.
Jag gissar på att PS5 är billigare och sämre, men kommer sälja bättre och bli "vinnaren" iaf pga exclusives.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jahapp, då har de satt 8 kärnor som standard för spel ca 6 år framåt.

Nu använder ju operativsystemet på en speldator också CPU prestanda men på nya Xbox är en hel kärna dedikerad till systemet.

Så spelen har tillgång till 7 kärnor och 14 trådar. Om man ska vara petig.

Permalänk

Handsken är kastad! Får se vad Sony svarar med.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

@Squallie: fast gör det egentligen något? Säg att pc spelen tar efter med 14 trådar, då har du ju en kvar till system och typ discord eller nått. (Om man nu sitter på en 3800/9900)

Även om fler hade varit bättre så är det ju fortfarande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

När det listas på detta sättet får man ju upp hoppet....:
Xbox One X: 4K at 30fps - up to 60fps
Xbox Series X: 4K at 60fps - up to 120fps

Samtidigt när det pratas raytracing osv så sjunker hoppet en del igen...

Jag kommer iaf aldrig våga anta att 30fps är helt borta.

& @Whaea

Det som ofta hindrat de befintliga konsolerna har ju varit just CPU delen. Jaguar kärnor är inte direkt... "wow".

Så det mer intressanta blir ju då att det blir GPU flask, inte CPU... vilket är ju en helt annan form av optimering. Det går ju att justera effekter och godis så att balansen med FPS kan bibehållas. Detta är mycket svårare att göra när CPU inte hinner med, för du antingen använder inte GPUn fullt ut, eller så får du ta bort delar av spelet kod.

Så med 8 kärnor i 3,6Ghz+, de kommer ha mer stabil FPS än varenda äldre i5a på 4 kärnor iaf. Tom så att alla äldre i7or också är lite i farozonen då 4/8 HT är lite som 6 riktiga kärnor i effektiv användning (varierar så klart).

Med det sagt... vänta dig inte 100FPS+ då de hellre sätter mer godis än så

Men 5700x+/1080 och 8 kärnor... kombinerat med snabb SSD. Wow... konsolerna har vuxit upp och blivit rena rama monster datorer.

Permalänk

Man är bra taggsd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Även om fler hade varit bättre så är det ju fortfarande bra

Menade inte att det var dåligt. Bara klargjorde att spelen har tillgång till 7 kärnor.

Permalänk
Medlem

Console master race. Verkar riktigt grym blir nog köp av både xbox och ps5

Permalänk
Medlem

Jag brukar ju vara skeptisk till konsoler i allmänhet men måste säga att det här ser lovande ut Inte för att jag skulle köpa, men ändå. Nu känns det inte som det är "last gen-teknik" redan vid släpp utan här verkar man ha tänkt till lite så att konsolen faktiskt står sig ett tag. Men jag tror de som hoppats på en inte allt för saftig prislapp lär bli besvikna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men 5700x+/1080 och 8 kärnor...

Som sagt, det här är ett duktigt kliv över 5700xt (och än mer så över 1080).
Mer än 20% högre compute, 25% högre minnesbandbredd(som förvisso delas med cpu) och RDNA2-optimeringar på det.

Dvs den typen av hopp som resulterar i 1000-tals kr högre pris, om vi hade pratat om pc-grafikkort.

Men iaf, kul att den blev som gissat. Tom med lite högre klockning på både cpu och gpu sidan. Återstår bara priset. 499 eller 599? 599 är det logiska med tanke på OneX launchpris men kanske har MS en annan subventioneringsvilja nu?

Permalänk
Medlem

om det blir köp för min del ,blir det definitivt ps5, bredare spelutbud +VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Men iaf, kul att den blev som gissat. Tom med lite högre klockning på både cpu och gpu sidan.

Jag hade helt klart förväntat mig lägre frekvenser än detta. Speciellt på CPU där man inte riktigt kunde räkna sig fram. Hade nog gissat på 3.2ghz snarare än 3.6-3.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Vad trevligt, men jag tror innerst inne väntar vi alla på PS5

PS5 kommer dock vara sämre i prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ser ut a kunna blir riktigt bra. Om den är bara lite, lite bättre än ett 5700 XT så blir det enligt Sweclockers prestandaindex lika bra som ett GTX 1080. Vilket är det jag har. Och även om det inte är det bästa på marknaden kan jag driva runt ett HP Reverb VR-headset, rimligtvis borde även Xboxen klara av det. Med tanke på att båda projekten är från Microsoft känns det som om de borde kunna implementera stöd för deras WMR-headsets i denna generationen. Om Sony kommer står fast vid att de inte kommer med en ny generation PSVR så hade Microsoft fått en stor fördel genom att bara tillåta gammal teknik att fungera.

5700 XT är idag bättre eller likvärdigt med ett 1080 TI...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gissar på 6 000 kr. Mer än det så säljer de för få.

/hulle.

Tror du också att du kan köpa en PC med R5 3600 + 5700Xt, 16 Gb ram, 1Tb Pcie 4.0 SSD , chassi, nätdel med stöd för HDMI 2.1.

För 6000 kr budget då hade alla sagt att det går inte.

Tror min gissning på 8000 kr är närmare men bara tiden lär utvisa detta men jag är hellre realistisk

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Nu blir man väldigt nyfiken på hur PS5 är designad och om den kommer matcha Xbox Series X i prestanda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Xbox spelen släpps ju samtidigt på console och PC men det tar ju ofta några år för Playstation spel så vill man spela spelen tidigt så är det ju fortfarande värt att äga en Playstation console. Men det finns inte längre några Xbox Exklusiva spel för dom släpps på PC

Jag har hellre en Xbox speciellt nu när de flesta spelen fungerar på både PC och Xbox. Då behöver jag inte köpa samma spel två gånger om jag vill spela det med bra prestanda, samtidigt som det kan vara kul att spela splitscreen i vardagsrummet.

Om jag behöver köpa samma spel två gånger för den upplevelsen med ps5 och pc är det ju en rejäl nackdel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har hellre en Xbox speciellt nu när de flesta spelen fungerar på både PC och Xbox. Då behöver jag inte köpa samma spel två gånger om jag vill spela det med bra prestanda, samtidigt som det kan vara kul att spela splitscreen i vardagsrummet.

Om jag behöver köpa samma spel två gånger för den upplevelsen med ps5 och pc är det ju en rejäl nackdel.

iofs vill man spela spelen åt 2 håll så kan det ju vara bra med en xbox 🤔
Tänkte inte så långt 😅

Permalänk
Medlem

Hoppas Sony ligger på samma nivå eller strax under.
Ryktena säger väl ca 11TF fast med snabbare lagring, så det bör väl inte betyda så stor prestanda skillnad.
Imponerande prestanda för en konsol och mycket högre hastighet för lagringsutrymmet än vad många på forumet trodde innan.

Sen så får man ju inte glömma bort AMDs motsvarighet till DLSS som kommer göra det lättare att driva fler FPS i högre upplösningar.

Nästa generation känns spännande ☺

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De kommer inte ta mer än $599 för det här. Inte en chans.

… vilket ju isåfall lär bli typ 7000kr här i Sverige i praktiken.
6995 kr skulle inte förvåna mig alls.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Squallie:

Nu använder ju operativsystemet på en speldator också CPU prestanda men på nya Xbox är en hel kärna dedikerad till systemet.

Så spelen har tillgång till 7 kärnor och 14 trådar. Om man ska vara petig.

Valet står mellan 7C/7T @ 3,8 GHz eller 7C/14T @ 3,6 GHz. Från Digital Foundry

"we're actually finding that the vast majority of developers - talking with them about the their choices for launch - the vast majority are going to go with the SMT disabled and the higher clock."

Initialt verkar de flesta sikta på 7C/7T @ 3,8 GHz.

Ett designval som Xbox-gänget gjort är att det inte finns några som helst turbo-funktioner eller annan dynamisk skalning av frekvens. Dynamisk frekvensskalning är vettigt i fall som race-to-sleep (bärbara med låg TDP där man optimerar för bra UI respons) och långdragna beräkningar där man endast bryr sig om att minimera total tid (rendering, kompilering etc).

Men frekvensskalning är inte optimalt i ett spel, där vill man ha lägsta möjliga FPS-varians. Så gillar valet att speltillverkarna får välja t.ex. SMT/inte-SMT och det avgör vilken CPU-frekvens man får.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu blir man väldigt nyfiken på hur PS5 är designad och om den kommer matcha Xbox Series X i prestanda.

Xbox gjorde likadant förra releasen.
Efter det kontrade Ps4 med bättre spec.. Och efter det vet vi ju vem som sålde bäst

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Undra vad den optiska läsaren kostar? Hade kunnat köpa utan om det var lite billigare.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Xbox gjorde likadant förra releasen.
Efter det kontrade Ps4 med bättre spec.. Och efter det vet vi ju vem som sålde bäst

Juste, kommer ihåg vilket gnöt det var om att PS4 var så extremt mycket mer kraftfullt. Sedan släpptes X versionen av Xbox, samt Pro versionen av PS4, men då var det ”alla exklusiva spel som spelade roll och inte prestanda” när Xbox var mer kraftfullt än Playstation.

Vi får se hur det blir denna gång, kanske upprepar sig. I vilket fall bryr jag mig noll, väljer det jag vill ha för att spela.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att bli billig, 8000kr typ. Skulle den på något magiskt vis kosta under 6000kr så är det ju ett kap.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Undra vad den optiska läsaren kostar? Hade kunnat köpa utan om det var lite billigare.

Vet såklart inte vad dom kostar nu till nya maskinerna men en snabb googling om Xbox One S säger att där kostade den vid releasen för fyra år sedan $33. Så det borde vara mindre än det iaf.

För spelens skull kan jag också vara utan optisk läsare egentligen för jag köper bara digitalt där, men jag vill däremot kunna spela filmer på skiva så vill ha optisk läsare ändå.