Strålningsorgan fastställer att 5G inte är skadligt

Permalänk
Melding Plague

Strålningsorgan fastställer att 5G inte är skadligt

Enligt internationella strålningsorganet ICNIRP avger inte ens den mest högpresterande formen av 5G skadliga mängder strålning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken överraskning..

Permalänk
Avstängd

Det är väl bra att det blev utrett så vi slipper en massa konspirationsteorier och onödig rädsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är väl bra att det blev utrett så vi slipper en massa konspirationsteorier och onödig rädsla.

Kommer inte hjälpa, personerna som tror det är farligt kommer strunta i det här.

Permalänk
Medlem

Men om kompisens bekants kompis moster på Facebook säger att den är farlig så spelar ju denna nyhet ingen som helst roll.

Permalänk
Hedersmedlem

Hydrologer fastställer att vatten är vått.

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå in i Anti-5G grupper på Facebook och läsa folks inlägg, man blir både fascinerad och mörkrädd på samma gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Jag brukar gå in i Anti-5G grupper på Facebook och läsa folks inlägg, man blir både fascinerad och mörkrädd på samma gång.

Förmodligen samma folk som hamstrar toapapper nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Förmodligen samma folk som hamstrar toapapper nu...

En del av dem är övertygade om att Corona och 5G är sammankopplade. Men de kan inte riktigt komma överens om hur. Antingen beror Corona på 5G. Eller så är Corona framtaget för att "The Man" ska kunna rulla ut 5G i stor skala för att "stötta vården".

En väldigt stor del av dem är även antivaxxers. Som extra bonus.

Permalänk
Medlem

Är mer oroad över de use case för övervakning eller att det ska ligga och störa i fria band.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Viking
Skrivet av voro12:

Jag brukar gå in i Anti-5G grupper på Facebook och läsa folks inlägg, man blir både fascinerad och mörkrädd på samma gång.

Hahahah, gick in och läste lite. Och man får tydligen röd hals av att använda AirPods i 4 min.😂

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

"Men de sa samma sak om cigaretter"
- Knäppgök nr 52568

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Yep, plattjord folket håller nog fast i sina tron.
Dom har ju foliehattar så det stoppar strålingen så varför är dom så oroliga då för?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Och dom andra tror ju på sitt så det jämnar ut sig men om det visar sig att dom andra har fel då suger det som fan. Internet kom väl runt början av 1980 talet för allmänheten och mobiler och wifi fanns inte det kom först senare. Så hur fan nån kan uttrycka sig säkert om nåt av dessa fenomen och vad det har för påverkan angående intelligensens "utveckling" eller eventuella skadeverkningar med tanke på den korta tiden är lite konstigt.

Den stora frågan är väl vad i hela fridens dagar är det för fel och jobbigt med en kabel

Permalänk
Medlem

Finns det studier på denna frekvensomgångs påverkan på människors hälsa under lång tid? Dvs minst 20 år.

Finner det riktigt dumt att dra några definiva slutsatser innan man har säkerställt en långsiktig studie, vi ska ju ändå leva med detta hela våra liv. Varken bu eller bä, men att säga att det är säkert är lika dumt som att säga att det är farligt, vi har inte nog med forskning på området tror jag (har ej googlat om det finns, bara vad jag tror)

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

ingen idé att oroa sig statliga mätningsinstrumenten går bara upp till 3 röntgen och mätningarna visar bara 3 rötngen så allt är under kontroll

Permalänk
Avstängd

@anon317915: att mäns sperma och testosterone är hälften av tidigare mätningar är bara normalt och att 1/3 är nu deprimerade har inga kopplingar till wifi i fickan :^)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

Finns det studier på denna frekvensomgångs påverkan på människors hälsa under lång tid? Dvs minst 20 år.

Finner det riktigt dumt att dra några definiva slutsatser innan man har säkerställt en långsiktig studie, vi ska ju ändå leva med detta hela våra liv. Varken bu eller bä, men att säga att det är säkert är lika dumt som att säga att det är farligt, vi har inte nog med forskning på området tror jag

Ja alltså frekvenserna är ju inte direkt nyuppfunna utan (även) dessa frekvensområden har det forskats på i säkert 100 år.
Fortfarande har man inte kunnat hitta belägg för att låga nivåer av ickejoniserande strålning har någon reell negativ inverkan på oss.

Men du har ju samma situation med 1G, 2G, 3G och 4G när dessa standarder infördes. De var inte specifikt testade i 20 år innan de släpptes. Eller wifi/bluetooth för den delen. Men de frekvensbanden var inte heller nya eller okända utan militär, universitet, företag och sjukvårdssektorn har undersökt och utvärderat användning och risker med lågintensiv strålning i dessa frekvensband under en herrans massa år innan dessa tekniker släpptes också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alexman:

I love the smell of napalm in the morning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alexman:

@åskmutter: att mäns sperma och testosterone är hälften av tidigare mätningar är bara normalt och att 1/3 är nu deprimerade har inga kopplingar till wifi i fickan :^)

Fast här kan det lätt bli problem.
För samma dagar som det sker flest drunkningsolyckor i landet så äts det också mest glass.
Frågan är om man verkligen kan förhindra drunkningsolyckorna i landet genom att stoppa glassätandet.

Eller behöver man kanske påvisa kausalitet också?
Alltså att det ena bevsisligen orsakar det andra för att inte dra fel slutsatser?

Eller med andra ord:
Har du fastställt underlag för att det är just 5G som orsakar spermanedgången? Eller kan det vara något annat som påverkar ÄVEN om 5G finns som koncept? Byt gärna ut mot 4G eller wifi om du så önskar ;).

Edit:
Jag har för övrig några andra intressanta korrelationer att bjuda på här:
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Och dom andra tror ju på sitt så det jämnar ut sig men om det visar sig att dom andra har fel då suger det som fan.

Jag hänger inte riktigt med på denna meningen. Säger du att ståndpunkter jämnar ut sig till en sanning i mitten? För så fungerar inte vetenskap.

Skrivet av anon317915:

Internet kom väl runt början av 1980 talet för allmänheten och mobiler och wifi fanns inte det kom först senare. Så hur fan nån kan uttrycka sig säkert om nåt av dessa fenomen och vad det har för påverkan angående intelligensens "utveckling" eller eventuella skadeverkningar med tanke på den korta tiden är lite konstigt.

Människoskapad strålning är knappast något nytt, vi har hållt på med det i cirka 100 år i större utsträckning med bland annat radio. Majoriteten av strålning vi tar emot är inte människoskapad utan är bakgrundsstrålning från rymden som har varit där sedan universums skapelse. Det handlar inte om att vara helt säker bortom alla tvivel, det handlar om att vara säker nog att risken för att det inte stämmer är försumbar. (EDIT: @Söderbäck hann först. )

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Förmodligen samma folk som hamstrar toapapper nu...

Antagligen samma personer som måste berätta för alla om hur epic store är hitler pånyttfödd.

Kanske samma personer som hatar konsoler 2020.
😂😂

Permalänk
Avstängd

Ren teoretisk om du står mitt emellan två sändare som går på maximalt tillåten effekt en solig dag så får du i dig ett strålningsvärde över gränsvärdet. Du dör inte av det men cellerna tar stryk och tillslut utvecklas dödliga sjukdommar som ex cancer.

Det finns väldigt många olika källor i samhället utöver radiomaster som ger celler stryk, när du börjar addera ihop allt kanske du redan befinner dig över gränsvärdet av vad kroppen tål. Men det vill väl ingen veta?

Andra saker som är "farliga"
Vassa föremål
Solen
Corona
Växthuseffekten
Microplaster i vatten
Terrorister
Avgaser
Insektsmedel
Stress
Accelerera i hög fart för att sedan landa på noll
Tid

Den enda trygga slutsats vi kan dra är att Döden är säker.

Permalänk
Avstängd

Haha. Eller hur. Som av en händelse när det just ska införas.
Sverige har aldrig varit tryggare sörrö.. för det sa Sarnecki på TV!

O Motorola har talat om för mig att det inte alls är farligt. Är det en slump att det är i Wuhan som man drog igång 5g först?

Tror ni ska avvara några minuter o lyssna på den här läkaren:
https://www.youtube.com/watch?v=zFN5LUaqxOA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Och dom andra tror ju på sitt så det jämnar ut sig men om det visar sig att dom andra har fel då suger det som fan. Internet kom väl runt början av 1980 talet för allmänheten och mobiler och wifi fanns inte det kom först senare. Så hur fan nån kan uttrycka sig säkert om nåt av dessa fenomen och vad det har för påverkan angående intelligensens "utveckling" eller eventuella skadeverkningar med tanke på den korta tiden är lite konstigt.

Den stora frågan är väl vad i hela fridens dagar är det för fel och jobbigt med en kabel

och här kommer dom...

Blir jävligt jobbigt att ha en kabel i mobilen kan jag säga

Permalänk
Avstängd

För vissa räcker aldrig rigorös vetenskaplig forskning för att ändra på deras "åsikt" eller ska vi säga världsbild!

Men låter rimligt, annars torde prevalensen av hjärntumörer har skjutit i höjden sedan smartphones och liknande telekommunikations framfart, vilket den inte har gjort.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Snaptalker:

Vilken överraskning..

Inte direkt.

Skrivet av videopac:

Det är väl bra att det blev utrett så vi slipper en massa konspirationsteorier och onödig rädsla.

Skrivet av Gainsgoblin:

Kommer inte hjälpa, personerna som tror det är farligt kommer strunta i det här.

"Slutsatsen är att inga av de angivna farorna med 5G-relaterad strålning uppvisar skadlig effekt för människor, vilket gäller frekvensspannet 100 kHz till 300 GHz."

Men inte ett ord om djurlivet...
Edit. Med djurliv menar jag fåglar, insekter och alla andra varelser förutom människor.
De nämns inte för de är bara ivägen i vanliga fall. Ekosystemet är ju bara onödigt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Idag lärde jag mig att vi inte är djur tydligen. Är vi icke biologiska varelser i form av robotar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja alltså frekvenserna är ju inte direkt nyuppfunna utan (även) dessa frekvensområden har det forskats på i säkert 100 år.
Fortfarande har man inte kunnat hitta belägg för att låga nivåer av ickejoniserande strålning har någon reell negativ inverkan på oss.

Men du har ju samma situation med 1G, 2G, 3G och 4G när dessa standarder infördes. De var inte specifikt testade i 20 år innan de släpptes. Eller wifi/bluetooth för den delen. Men de frekvensbanden var inte heller nya eller okända utan militär, universitet, företag och sjukvårdssektorn har under väldans massa år undersökt och utvärderat användning och risker med lågintensiv strålning i dessa frekvensband under en herrans massa år innan dessa tekniker släpptes också.

Jag kanske är riktigt pundig men jag hittar inga sådana studier när jag googlar..
Det vill säga flera oberoende långsiktiga studier på detta.

Sen är mängden av strålning intressant, det har givetvis ökat och 5G ska väl använda sig av koncentrerade signaler och inte ett täcke som 4G?

WHO klassificerar icke ioniserande strålning som möjligtvis cancerframkallande IARC

Förhåller mig fortsatt skeptisk tills jag ser flera studier som förts under minst 20 år och som kommer fram till samma slutsatser. Tills dess vet jag inte om det är ofarligt eller ej.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

Inte direkt.
"Slutsatsen är att inga av de angivna farorna med 5G-relaterad strålning uppvisar skadlig effekt för människor, vilket gäller frekvensspannet 100 kHz till 300 GHz."

Men inte ett ord om djurlivet...
De nämns inte för de är bara ivägen i vanliga fall. Ekosystemet är ju bara onödigt.

Nu är det svårt att uttala sig definitivt här, men vad jag förstått så har det inte någon större inverkan på övriga djurlivet heller. Visst kan insekter bränna sig precis framför en mast säkert, på samma sätt som att de kan bränna sig framför en glödlampa.

Men vill man titta på strålning som stör djurlivet så har vi däremot ett annat strålningsspektrum som stör djurlivet ordentligt. Nämligen det den elektromagnetiska strålningen i spektrat för synligt ljus.
Vi vet att mängder av olika nattlevande insekter navigerar med hjälp av ljuspunkter och de dras direkt till ljuskällor som ställer till det för deras nattliga aktiviteter. Eldflugor får svårare att hitta partners och navigationen förstörs för massa olika djurarter av våra ljusföroreningar.
Här har vi ett reellt problem som vi vet om finns.
Värdesätter vi djurens rätt att inte bli störda av strålning så är det vår beslysning i samhället vi ska ta bort.

Det finns en hel del att läsa om på det här området (såklart).
https://www.smithsonianmag.com/smart-news/light-pollution-con...

Och då kommer den ofrånkomliga frågan - är det en rimlig förfrågan att släcka ner samhället för insekternas skull?
Mjaa. Kanske inte va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled