AMD Ryzen 4000-serien "Renoir" för bärbara äntrar scen

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 4000-serien "Renoir" för bärbara äntrar scen

Med nya Ryzen 4000-serien tar AMD den bärbara marknaden på allvar och hoppas bryta Intels dominans – för första gången någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, något för macbook pro kanske

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Snacka om märklig lansering, ingen verkar ha fått någon hårdvara att testa? Inte ens notebookcheck verkar fått något.

Permalänk
Medlem

Surt att Covid-19 skulle komma i vägen för lanseringen Men det reder ju ut sig så småningom. Ska bli riktigt kul att läsa recensioner och grotta ner sig i produktalternativ när det väl finns produkter att köpa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att de är ärliga mer eller mindre vad gäller strömförbrukning, trist att de valde att minska CU's för att bara matcha tidigare prestanda med bättre effektivitet. Får se hur allt detta uttrycker sig i verkliga tester, baserat på vad de publicerat så känns fortfarande en intel 35-45w TDP med ett nvidia MX eller 1650 som sweet-spot för gaminglaptops.

Skrivet av sKRUVARN:

Snacka om märklig lansering, sjukt att läsa en artikel vad som borde vara en recension/test utan någon hårdvara att testa. Inte ens notebookcheck verkar fått någon hårdvara att testa?

Well, inom andra segment händer det ju att sidor lägger upp detaljerad genomgång av den information tillverkaren släpper. Är rätt ovanlig situation vi befinner oss i så det är vad det är. Bra att de släpper på den information de har iallfall och inte bara pausar allt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja sen en mini-pc, typ Intel NUC, med en Renoir APU. Hade varit ett klart köp i så fall.

Permalänk
Medlem

Har säkert haft 7 Intelbaserade laptops de senaste sju åren. Om dessa får en bra prissättning så känns de som ett givet val att prova framåt då jag inte direkt varit chockerad av vad Intelsystemen erbjudit. 2 kärniga i7:or osv har man fått acceptera men blivit lite trött på

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ska bli snuskigt intressant att se hur bra Renoir är i verkligheten när vi och alla andra får lägga vantarna på testexemplar. Hade inte varit helt fel med åtta kärnor i en framtida arbetslaptop för videoarbetet på mässresorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Snacka om märklig lansering, ingen verkar ha fått någon hårdvara att testa? Inte ens notebookcheck verkar fått något.

Inte alls märkligt. Covid19

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att nya generationers CPUer ofta kommer till laptops och liknande innan desktop-varianten blir tillgänglig?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FreddyK:

Hur kommer det sig att nya generationers CPUer ofta kommer till laptops och liknande innan desktop-varianten blir tillgänglig?

De gör de inte, AMD:nya kom först till desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Hur kommer det sig att nya generationers CPUer ofta kommer till laptops och liknande innan desktop-varianten blir tillgänglig?

Laptop och Desktop APUerna är ju en generation efter i kislet.
Dessa är baserade på Zen2, det vill säga 3xxx serien för Desktop CPUerna.

Permalänk
Medlem

Detta ser oerhört spännande ut. Jag kanske får uppfinna en anledning att skaffa en laptop, hehe.

Det jag mest vill veta är om/när det kommer en AM4-version så vi kan bygga små söta Zen2-maskiner utan diskret GPU. Har ni nån info om det?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De gör de inte, AMD:nya kom först till desktop.

Skrivet av loefet:

Laptop och Desktop APUerna är ju en generation efter i kislet.
Dessa är baserade på Zen2, det vill säga 3xxx serien för Desktop CPUerna.

Jaha ok, blev lurad av att dom kallar den 4000-serien

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

De gör de inte, AMD:nya kom först till desktop.

Fast Zen 2 med inbyggd grafik har inte släppts till desktop än, 3400g är Zen+. Så det är inte helt fel att AMD släpper till laptop innan desktop-varianten blir tillgänglig?

Arkitekturen gick köpa först till desktop men kombinationen med gpu först till laptop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Inte alls märkligt. Covid19

Jo jag har ju inte missat att det tydligen är ett virus som härjar. Men med tanke på att AMD till och med gått ut och sagt att det inte ens kommer påverka deras försäljning i år så kan man ju tycka att dom borde iaf kunna skaka fram ett tiotal enheter som vid en "vanlig" papperslansering, annars hade dom ju lika gärna kunnat skjuta upp det helt.

Permalänk
Inaktiv

Tanken är en ny laptop i år med någon CPU från denna familj för mig. Uppgraderade stationära förra året och har varit sugen på att uppgradera min laptop än längre, men nu börjar det verkligen kännas som det är dags.

Skönt att det är på gång, även om den satans coronan ställer till det.

Permalänk
Medlem

Kunde man kombinera 4000u med batteri och 4000HS när man stoppar i sladden är jag såld. 8/16 på bärbart är oerhört välkommet. Framför allt med pcie ssd och snabbt internminne. Att The Division 2 inte är hårt på cpu delar jag definitivt inte. Min 9900k kan ofta ligga på 70% när mitt 2080ti ligger på nära max. Och det är i 1440p. Hur det skulle se ut i 1080p kan man ju bara undra över.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FreddyK:

Jaha ok, blev lurad av att dom kallar den 4000-serien

Vi har båda rätt.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast Zen 2 med inbyggd grafik har inte släppts till desktop än, 3400g är Zen+. Så det är inte helt fel att AMD släpper till laptop innan desktop-varianten blir tillgänglig?

Arkitekturen gick köpa först till desktop men kombinationen med gpu först till laptop.

Så sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Snacka om märklig lansering, ingen verkar ha fått någon hårdvara att testa? Inte ens notebookcheck verkar fått något.

Leveranser över nationsgränser blir mycket med komplicerade när halva Europa stängt sina gränser.

Skrivet av FreddyK:

Hur kommer det sig att nya generationers CPUer ofta kommer till laptops och liknande innan desktop-varianten blir tillgänglig?

I detta fallet ligger AMDs CPU:er en generation efter så detta är inte "Nya generationens CPU:er" utan Nya generationens APU.

Skrivet av sKRUVARN:

Jo jag har ju inte missat att det tydligen är ett virus som härjar. Men med tanke på att AMD till och med gått ut och sagt att det inte ens kommer påverka deras försäljning i år så kan man ju tycka att dom borde iaf kunna skaka fram ett tiotal enheter som vid en "vanlig" papperslansering, annars hade dom ju lika gärna kunnat skjuta upp det helt.

Försäljning ja. Inte deras leverans av exemplar till journalister.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sKRUVARN:

Jo jag har ju inte missat att det tydligen är ett virus som härjar. Men med tanke på att AMD till och med gått ut och sagt att det inte ens kommer påverka deras försäljning i år så kan man ju tycka att dom borde iaf kunna skaka fram ett tiotal enheter som vid en "vanlig" papperslansering, annars hade dom ju lika gärna kunnat skjuta upp det helt.

En inofficiell siffra jag fick ta del av var att AMD hade strax under 10 "färdiga" bärbara datorer med Renoir på sitt högkvarter som inte var ingenjörsexemplar. Huruvida det stämmer eller ej kan jag inte verifiera, men frustrationen var påtaglig när jag och andra var på deras event i Texas och representanterna inte hade en aning om när de kunde tillhandahålla testexemplar.

Den här lanseringen har varit väldigt utdragen. Jag har suttit på all information i artikeln en månad och det är ovanligt länge. Jag tror AMD av något skäl kände sig tvungna att göra allt officiellt nu, gissningsvis för att kunna säga att lanseringen ägde rum i Q1 som planerat. För en gångs skull går det faktiskt säg att felet inte ligger hos AMD, de har haft färdiga processorer en tid nu. Flaskhalsen är fabrikerna som stod still under lång tid. Med det sagt suger det med en papperslansering och jag tror inte AMD är direkt nöjda med det.

Vad gäller en skarp lansering pekar mycket mot att de första datorerna kommer börja listas för förbeställningar i svenska butiker innan månadsskiftet. Så det lär bli leveranser till slutkund först i början av april.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Nyhet

Citerat : Lika medvetet som att den nu avvecklade grafikavdelningen Radeon Technologies Group (RTG) under Raja Koduri fick gå på svältkur för att prioritera resurser till processorsidan, har en ordentlig satsning på bärbara fått stå tillbaka.

När hände det?

Blev aningen förvånad då ingen annan internet publikation verkar ha en aning, såsom dessa som skrivit om RTG den 9/3:
https://www.nextplatform.com/2020/03/09/the-metronomic-cadenc...
https://bit-tech.net/news/tech/graphics/details-are-revealed-...
https://wccftech.com/amd-next-gen-radeon-rx-navi-2x-gpu-refer...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Bra att de är ärliga mer eller mindre vad gäller strömförbrukning, trist att de valde att minska CU's för att bara matcha tidigare prestanda med bättre effektivitet. Får se hur allt detta uttrycker sig i verkliga tester, baserat på vad de publicerat så känns fortfarande en intel 35-45w TDP med ett nvidia MX eller 1650 som sweet-spot för gaminglaptops.

Vega 11 var grymt minnesbandbredd strypt, trots att har teoretisk FP på 1,9Tflops så klås den av RX 550 som endast 1,2Tflops (mycket troligt vis tack vare RX 550 högre minnesbandbredd).

Jag skulle tro att 7nm Vega med endast 8CU och LPDDR4x ger en bättre balans mellan beräkningskraft och minnesbandbredd, Delvis man slösar inte bort kisel yta till en minimal nytta.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bengt-Arne:

@Nyhet

Citerat : Lika medvetet som att den nu avvecklade grafikavdelningen Radeon Technologies Group (RTG) under Raja Koduri fick gå på svältkur för att prioritera resurser till processorsidan, har en ordentlig satsning på bärbara fått stå tillbaka.

När hände det?

Blev aningen förvånad då ingen annan internet publikation verkar ha en aning, såsom dessa som skrivit om RTG den 9/3:
https://www.nextplatform.com/2020/03/09/the-metronomic-cadenc...
https://bit-tech.net/news/tech/graphics/details-are-revealed-...
https://wccftech.com/amd-next-gen-radeon-rx-navi-2x-gpu-refer...

Hoppsan, gick lite fort där! RTG omorganiserades ju efter att Raja Koduri lämnade och lades inte ned. Tog bort delen om att det är avvecklat i artikeln. Tack!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mycket snack om det här viruset.Jag trodde Amd körde brA Virusprogram.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av schadow1:

Mycket snack om det här viruset.Jag trodde Amd körde brA Virusprogram.

Corona är ett bra effektivt virus, det håller på att smitta ned hela jordens befolkning, eller var det bra antivirus du var ute efter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Corona är ett bra effektivt virus, det håller på att smitta ned hela jordens befolkning, eller var det bra antivirus du var ute efter?

Fick ladda ner Avast

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Leveranser över nationsgränser blir mycket med komplicerade när halva Europa stängt sina gränser.

Fel. Leveranser är inte stoppade någonstans. Kan finnas viss försening, men INGA stopp. Det är människor som är portade från länder, a.k.a. turister. Leveranser sker och tillåts fortfarande fullt ut. Jobbar på ett globalt logistikföretag och vi har opåverkad import/export från t.ex. Italien (fast nån dags försening föreligger). Alla våra tusen bilar kör som de ska där samt över gränsen

Det är såna här rykten som gör att folk bunkrar toapapper.

Men som nämns i artikeln så har det ändå med Corona att göra. Fabrikerna i Kina har stått stilla.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gällande doing nothing så om sleep / hibernation funkar väl nog utan buggar, så borde det ju vara ett konfigurationsalternativ. Hur snabbt går det nuförtiden med NVME att ladda in i ram på nytt efter hibernate?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Gällande doing nothing så om sleep / hibernation funkar väl nog utan buggar, så borde det ju vara ett konfigurationsalternativ. Hur snabbt går det nuförtiden med NVME att ladda in i ram på nytt efter hibernate?

"Doing nothing" i artikelns kontext har dock väldigt lite (ingenting?) med sleep/hibernation att göra. Det ena är mikro-sömn mellan arbetsuppgifter, det andra är "var avstängd (med en flagga satt)".
Hur lång tid det tar att ladda in RAM från NVMe är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Förutsatt fullt RAM (32GB) samt normalsnabb NVMe (5500MB/s) så borde det ta i storleksordningen ~6 sekunder?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6