Hur länge skulle ni klara er om ni förlorade er inkomst?

Permalänk
Medlem

En definitivt lyckligt lottad skara här på sweclockers om man ska tro statistiken!

Om man antar att inkomstförsäkring inte skulle existera så är jag rätt hundra på att hyra, bostadslån, billån, försäkringar, abonnemang osv skulle ha mig på knäna redan om ett eller två månadskiften.

Om man tar bort allt man kan leva utan- mobilabonnemang, gym, date-nights, dyr mat och dricka, säljer eller ställer av bilen osv så skulle det väl kanske gå lite längre. Men mer realistiskt skulle man ju i sådant fall sälja datorer, hobbyfordon, instrument och annat, samt förmodligen få hjälp av familjen, och egentligen skulle min sambo kunna försörja oss båda utan problem.

Dagens livstil utan modifikation, hjälp eller åtgärder: 1-2 månader.
Sälja av saker eftersom: 6-8 månader
Ovan + sälja av min gamla/extra lägenhet: max ca 18 månader

Klurig fråga då jag antar att en situation då både försäkringskassan och unionen har dukat under till den nivå att jag skulle kunna bli av med både mitt jobb och inkomstförsäkring bara sådär så skulle väl samhället vara rätt illa däran och sannolikt skulle inte svenska kronan vara relevant alls längre utan något slags byteshandel och mat för arbete?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det? Många verkar ha antagit att inkomstförsäkringen skall finnas kvar? Blir dock 40% arbetslösa har jag svårt att tro att något försäkringbolag eller fack har råd med dom utbetalningarna månadsvis. Utan eventuell inkomstförsäkring och/eller A-kassa skulle jag tro att jag och min sambo klarar oss ca 2-3 år. Det också med förutsättningen att ränteläget på bolånet inte förändras markant (upp 6-8 procentenheter).

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Skulle klara mig runt 3-6 månader om jag snålade och nallade av besparingarna. Skulle jag sälja av bilen och lite andra grejer så skulle jag klara mig i 1-3 år, så länge jag lever sparsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Men hur ser dom aktierna ut om några månader? Börsen går ju stadigt nedåt. Sj sålde jag alla mina aktier för över en vecka sedan, dagen efter hade dom tappat 8%. Har bara lite fonder nu och även dom har mer än halverats på några veckor.

Det är inte direkt den första börskraschen i historien. Börsen återhämtar sig alltid med tiden, så jag är inte det minsta orolig. När du sålde så köpte jag istället, billiga aktier är alltid trevligt när man investerar långsiktigt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är inte direkt den första börskraschen i historien. Börsen återhämtar sig alltid med tiden, så jag är inte det minsta orolig. När du sålde så köpte jag istället, billiga aktier är alltid trevligt när man investerar långsiktigt.

Du kan inte jämföra en pandemi med något som hänt på börsen förr, hur många företag kommer inte duka under? Men köp på du, själv tänker jag vänta tills det värsta är över, inte förens då kan man veta vilka företag som klarat sig, dom aktierna du köper "biligt" idag kan vara värda 0 när detta är över

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Själv valde jag alternativet 1-3 år, en chansning men beräknat på besparingar, fonder och värdepapper. Trots en skakig börs just nu.
Efter den tiden får man se om man behöver sälja hus, bilar etc.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Började se över mitt egna "cash flow" idag, då jag själv absolut är i riskzonen för att bli av med intäkterna i närtid p.g.a. detta. Har tidigare amorterat betydligt mer än vad som krävts på bolånen, så ringde banken just och drog ner amorteringsnivån till minsta möjliga. Var f.ö. 1h väntetid, måste vara fler än mig som tänkt samma tanke, det är väl inte högtryck på köp av boende just nu?!

Klarar 9-12 månader utan a-kassa etc, några månader till om det finns begagnatmarknad kvar att kränga bilen på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Allt hänger väl mest på löpande kostnader, För min del är det väl mest en bekvämlighetsfråga, man får odla mer och köpa mindre, sedan skulle spoltoan och duschen åka ut, har ändå aldrig gillat innetoan.
Mat får man väl laga på gammelspisen, enda jag inte riktigt skulle gilla sådär är väl om man måste ha dricksvatten i dunkar, men det är knappast hela världen, har gjort det förut ändå. Badvatten kan man ju ösa från sjön, eller gammelbrunnen och elda under hästhon.
Sparar alltid pärer och frön till utsäde för nästa år i vilket fall, sedan är det väl spaden som gäller.

Räknar ändå med att staten kommer att skära halsen av en den dagen man blir pensionär, de lär ju göra allt för att röva det man har i tillgångar i vilket fall. Staten är ingens vänner.

Så länge kroppen är någorlunda i form lär man väl klara sig även om man får bo i tält, sedan är det väl bra ändå.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Tapperswe: En pandemi som knappt påverkar personer under 40. Jo det går nog att jämföra med tidigare börskrascher.

Ontopic: 1-2 år troligtvis.

Permalänk
Avstängd

Man bör inte fokusera på nålen (corona) utan istället den enorma bubblan.
https://www.youtube.com/watch?v=4xn9jLy_TB4

Vad dendär gubben säger 0:55 håller jag också med om.

Frågan är svår att svara på 1-2 år borde alla försöka klara sig .

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Tapperswe: En pandemi som knappt påverkar personer under 40. Jo det går nog att jämföra med tidigare börskrascher.

Ontopic: 1-2 år troligtvis.

Spelar ingen roll, kolla bara flygbranschen, hotel, restauranger ,turism,produktion och butiker. Precis allt kommer att påverkas av det här, vi ser bara början än, när folk blir rädda så slutar dom konsumera och börjar ist bunkra upp för sämre tider. och dessutom muterar nästan alltid virus och då vet man aldrig hur dödlig eller vilka åldersgrupper den slår hårdast emot. Massor av företag kommer inte att klara flera månader av utebliven vinst.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Jag har ett litet extraknäck som har fått mig att rulla dessa månader. Det ger väl mellan 5-10 in i månaden beroende på hur mycket jag kan jobba. CSN är vidriga och har problem med att tala om hur många poäng man saknar eller om man fått in alla poäng. Jag har således suttit och väntat i en månad på ett beslut, ringde förra måndagen och fick efter lite tjat reda på att jag saknade 2hp till... Har turen att ha en snäll lärare som hade möjlighet att rätta några uppgifter lite snabbare så jag bör ha tillbaka mitt CSN nästa vecka.

Nu sitter jag och håller tummarna på att inte mitt extraknäck stänger ner till sommaren. Då kan det nog bli en jobbig period.

Bara så du vet kommer CSN inte betala ut pengar om/när skolan stänger av all undervisning
https://www.expressen.se/nyheter/csn-det-har-galler-i-coronat...

Jag är personligen orolig för jag saknar fortfarande poäng till CSN inför hösten så jag hoppas de inte stänger snart :/

Permalänk
Medlem

@Tapperswe: Du menar att folk inte är rädda nu? Snarare att det kommer lugna sig när folk inser att det inte är 100% att du dör om du får corona utan majoriteten kommer inte ens märka det.

Risken för ekonomin är större av paniken än viruset själv.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Tapperswe: Du menar att folk inte är rädda nu? Snarare att det kommer lugna sig när folk inser att det inte är 100% att du dör om du får corona utan majoriteten kommer inte ens märka det.

Risken för ekonomin är större av paniken än viruset själv.

Folk är jätterädda redan nu, och då har vi ingen stor spridning än, och jag håller med paniken är värre än viruset men den ekonomiska utgången blir detsamma oavsett.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Både jag och min fru har väldigt säkra jobb (läkemedelsbranschen) och bra löner, men skulle båda bli av med jobbet skulle vi klara oss minst ett par år. Låg hyra, nästan avbetald lägenhet och inga andra lån utöver CSN. Om vi fortsätter äta samma mat skulle vi klara oss i drygt 5 år skulle jag gissa på. Drar vi in på alla former av lyx skulle det väl lägga på några månader.

Permalänk
Medlem

6-8 månader innan banken tar "min" bostad ifrån mig.
Antar att jag konverterar till kriminell innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Folk är jätterädda redan nu, och då har vi ingen stor spridning än, och jag håller med paniken är värre än viruset men den ekonomiska utgången blir detsamma oavsett.

Paniken beror nog på att folk har så dålig framförhållning hur svårt är det att alltid ha toapapper på hyllan så man klarar sig en månad? Sen hjälper massmedia till att skapa panik också.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

10-12 månader kanske eller nåt sådant. Har en del abonnemang och liknande
som man kan göra sig av med eller byta till billigare samt att jag skulle kunna kapa
en del i matkostnader och så.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd

Runt 12 månader med sparkonton och investeringar, längre om jag säljer lite stuff jag inte behöver, drar jag ned på utkomster kan jag nog klara mig 2 år om det behövs, börjar jag fiska och leva av naturen kan jag säkerligen klara mig 3-5 år då jag bor på landet med tillgång till odlingsmark och bärskog.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om man "bara" skulle förlora inkomst och inget annat förändras så skulle man väl kunna klara sig genom en överskådlig framtid iallafall.

I det här fallet lär ju övriga ekonomin påverkas också så då är det lite oförutsägbart.

Permalänk
Medlem

Typ 3 år utan enorma livsstilsändringar och utan en krona som trillar in från a-kassa eller dyl.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle sälja av mina sparade framtida pensionspengar så klarar jag mig nog i runt 3år om jag drar ner på lyxutgifterna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Vid 0:- i inkomst/bidrag så skulle jag nog kunna leva på enbart besparingar i 3-4 år..

Permalänk
Medlem

Vad händer när staten inte längre kan betala ut bidrag till folk? Man pressar Riksbanken att trycka nya pengar. Resultat: hyperinflation. Vad händer när flyg och färjor inte längre kan transportera folk och ta med gods på köpet? Transportkostnaderna går genom taket. Resultat: hyperinflation.

Så det spelar ingen roll om jag just nu skulle klara mig 10 år på egenhändigt ihopknegade och skattade pengar. Frågan är rätt ointressant.

Permalänk
Inaktiv

Om man säljer/ får alla sina tillgångar sålda så lätt 1-3år

Övrigt: Vilket bra exempel på 3 damer, skriker arbetslös bara jag ser fotot.

Permalänk
Avstängd

Som egenföretagare och då 70% av mina månadsintäkter kommer från Spanien just nu så hoppas jag att viruset inte nyper ljuset av honom. Enligt kunden själv så skall arbetet kunna fortsätta som vanligt (allt sköts digitalt) så hoppas att personen inte är för gammal och råkar dö i förtid.

En annan kund är i Stockholm och där känns det ju som en tidsfråga innan den personen drabbas. Ett par ytterligare kunder är på Malta där jag inte vet hur läget är. Men jag vet att många som bor på Malta brukar resa runt i världen där det är billigt för de arbetar på sina laptops och då kan de med risk föra med sig hem exotiska sjukdomar inklusive COVID-19.

Utifrån dessa risker så har jag dock ett par månader i budget om intäkterna sjunker ned till 0 och jag kan flytta hem till päronen ifall det skulle krisa men har möbler som rymmer för en 3a att trycka in i deras hus då. Och är inte kul att bo hos päronen när man är 31 även om hundarna är roliga och trevliga.

Fast värst av allt: 31/8 bredband koppar-ASDL där i träsket! NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
100/100 at least or you still live in 2000!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Student utan studiemedel. (bråkar med csn)
Gissade att bubblan skulle spricka i vintras, så sålde av allt samt löste in kapitalförsäkring, så klarar mig lugnt i 1 år.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Utan hjälp eller bidrag skulle jag klara mig ca 1 år.
Med bidrag, försäkingar, ingen amortering på lån, etc så kanske så kanske 3-5år.
Om jag säljer huset och hittar en billig hyreslägenhet, kanske 10-15 år.
Förutsätter dock att börsen inte kraschar mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag bortser från A-kassa och om jag inte rör min stadigt sjunkande fondsparande så 1 år med oförändrad levnadsstandard.

Om det pågår längre än den tiden så får jag väl bli hyrsvärd åt någon av domedagens klaner och råna lone survivors på deras konserver, toalettpapper och pasta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ca: 1år utan att ändra på konsumtionen som vid en sådan här kris förmodligen går ner, då man inte behöver åka så mycket bil osv. Dock det som är lite oroande är om banken krisar och gör en bailin och en stat utan pengar till att lösa insättningsgarantin så är det värre. Då kanske det hade varit bra med mkt toapapper att tradea med.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”