Hur länge skulle ni klara er om ni förlorade er inkomst?

Permalänk
Medlem

Hur länge skulle ni klara er om ni förlorade er inkomst?

Kort och gott, har sett lite artiklar om folk som nu i coronatider förlorat sin inkomst. Exempel på tre damer.

Så min fråga är: Hur länge skulle Sweclockers klara sig om de omedelbart förlorade sin inkomst?

Jag tänker att man inte ska behöva sälja hus/lägenhet/fordon och tvingas bo på gatan. Med de nödvändiga utgifter ni har idag, när behöver ni börja köpa mat på Klarna? Värdepapper kan i det här läget ses som pengar man har på kontot, för att förenkla det lite. (minus eventuella skatter kanske)

Det handlar alltså om folk har en buffert eller inte, vilket jag misstänker att stora delar av landets befolkning inte har.

@Mindfighter ville förtydliga lite och förstod nog frågan ganska väl

Worst case; vi får 40% arbetslöshet i Sverige till följd av detta, då sinar skatteintäkterna rejält och A-kassa (som är finansierat via skatten som betalas in, finns inte i några magiska kistor någonstans) o.s.v. upphör, alternativt dras ner till horribelt låga nivåer eftersom det helt enkelt inte finns kosing.

Hur länge klara sig folk då?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det är en svår fråga då börsen är sur och man vill inte gärna realisera en fet förlust just nu :/

Permalänk
Avstängd

Jag har inkomstförsäkring så det hade inte påverkat så mycket. Sparkonto finns också, och jag hade säkert behövt nagga på det lite innan A-kassa hade kommit igång och så, för det kan ju ta sin tid, men på det stora hela så hade det inte gjort någon större skillnad egentligen. Visst tappar man ändå 20% men samtidigt slipper jag ta mig till jobbet och slipper käka lunch ute varje dag, och förhoppningsvis hade jag haft mer tid och därför inte köpt så mycket hämtmat och så.

Permalänk
Medlem

Mina kontantbesparingar räcker nog för att klara mig på i några måndaer utan att göra någon större inverkan på min varddag. Går jag in i sparläge och säljer lite fonder klarar jag nog mig över ett år. Dessutom har jag inkomstförsäkring osv om jag skulle förlora jobbet.

Har kört på formulan att alltid ha minst två hela månadslöner kontant och inte ha fasta konstander som överstiger halva månadslönen sen jag vart 20.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: jag la till att man kan se värdepapper som pengar på kontot

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Jag har varit väldigt feg med att investera mina pengar, lite väntat på en sån här nedgång. Började köpa aktier i förra veckan efter de nedgångarna. Nu gör det ont när det fortsätter att rasa. Tänker att jag ska fortsätta att köpa för några tusen varje dag det gått lite minus så länge jag har råd. Kommer säkert inte vara mycket plus när detta är över men kanske blir bra om några år?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Student som levt utan studiebidrag sen i höstas. Klarar mig tills skafferiet är tomt typ.

Permalänk
Medlem

Klarar mig inte heller så länge. Mesig lön + omkostnader i familjelivet som suger upp vartenda öre gör det svårt att lägga undan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Flyttade nyss till dubbelt så dyr lägenhet så de flesta konton är tomma.

Dock är min anställning ganska safe, och vår bransch har inte påverkats så mycket än (brandkonsult).

Men har ju A-kassa och inkomstförsäkring också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog klara mig längre än 10 år som mitt liv ser ut just nu, ensamstående + hyffsat bra lön = samlar pengar (eller snarare aktier) på hög. Jag valde dock alternativet 3-10 år, eftersom jag inte tror att jag skulle klara mig livet ut.

Permalänk
Medlem

Märklig frågeställning, förutsätts att a-kassan inte betalar ut något?
Med den bör ju de flesta klara ett år eller så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@LudvigLindell: Jag svarade 3-6 månader, för mig blir det nog i högre delen av spannet. Men då tänkte jag nog lite snett. Eftersom jag då räknade med att min inkomst skulle sjunka till 0:- /månad. Det är ju inte riktigt fallet, eftersom man skulle fått A-kassa och annat stöd. Jag sparar idag runt 30% av min månadslön varje månad, och skulle kunna spara mer om det inte var för att vi gillar att äta ute. Så om jag gick ner till A-kassa skulle jag fortfarande klara mig utan att behöva göra annat än mindre "nedskärningar" på nöjeskontot.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

I skrivande stund skulle jag klara mig cirka 10 månader, men det betyder ensidig basmat och billiga hygienartiklar, resten skulle gå till dyr lägenhetshyra.

Skrivet av SexMachine:

Student som levt utan studiebidrag sen i höstas. Klarar mig tills skafferiet är tomt typ.

Det där är är ett bedrövligt liv... Var själv i den situationen i tre år, bokförde minsta lilla öre i excel för att inte svälta ihjäl. Revbenen kunde man räkna men jag kämpade till skolan utan busskort ändå. En klasskompis var ännu fattigare så jag brukade bjuda honom på lunch-frukt. Fy fan för "det goa studielivet".

Ingen förtjänar att gå runt och vara hungrig och deppig, inte du heller! Själv fixade jag paypal och började teckna digitalt och göra logotyper som extraknäck. Kanske du har någon talang som kan säljas digitalt? Även om det bara är några hundralappar så gör det livet lättare.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att sia om saker på lång sikt. Beror på läge och marknaden. Pengar, tillgångar, försäkringar samt samhällsskydd man har i dag är ingen garanti att de är värda samma sak om 3år vid en omfattande kris.

Permalänk
Medlem

för alltid? det finns socialförsäkringssystem i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

I skrivande stund skulle jag klara mig cirka 10 månader, men det betyder ensidig basmat och billiga hygienartiklar, resten skulle gå till dyr lägenhetshyra.

Det där är är ett bedrövligt liv... Var själv i den situationen i tre år, bokförde minsta lilla öre i excel för att inte svälta ihjäl. Revbenen kunde man räkna men jag kämpade till skolan utan busskort ändå. En klasskompis var ännu fattigare så jag brukade bjuda honom på lunch-frukt. Fy fan för "det goa studielivet".

Ingen förtjänar att gå runt och vara hungrig och deppig, inte du heller! Själv fixade jag paypal och började teckna digitalt och göra logotyper som extraknäck. Kanske du har någon talang som kan säljas digitalt? Även om det bara är några hundralappar så gör det livet lättare.

Jag har ett litet extraknäck som har fått mig att rulla dessa månader. Det ger väl mellan 5-10 in i månaden beroende på hur mycket jag kan jobba. CSN är vidriga och har problem med att tala om hur många poäng man saknar eller om man fått in alla poäng. Jag har således suttit och väntat i en månad på ett beslut, ringde förra måndagen och fick efter lite tjat reda på att jag saknade 2hp till... Har turen att ha en snäll lärare som hade möjlighet att rätta några uppgifter lite snabbare så jag bör ha tillbaka mitt CSN nästa vecka.

Nu sitter jag och håller tummarna på att inte mitt extraknäck stänger ner till sommaren. Då kan det nog bli en jobbig period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Märklig frågeställning, förutsätts att a-kassan inte betalar ut något?
Med den bör ju de flesta klara ett år eller så.

Jag tänkte utan a-kassa och inkomstförsäkringar, men jag skulle förutsätta att de inte betalar ut nåt med tanke på hur jag ställde frågan. (men alla tänker ju olika:)) kanske var lite otydlig.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

"Handla på klarna"?

Jag äter hellre ur en soptunna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är student, så lite gissning är att jag skulle klara mig ca 6 månader om CSN och timlön försvinner då jag har lite sparade pengar. Möjligtvis lite längre om jag sätter stop för alla onödiga köp och lever spartanskt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju A-Kassa så det beror på "karenstiden" hos dem men bortsett från det.
Sparat i rena pengar är det mellan 3-6 månader. Beror lite på om min inneboende också blir av med inkomsten (för då blir jag av med inneboende och får betala full hyra).

Best case. ca 6 månader av samma livsstil, vid vetskap om att det ska vara lång tid beror ju på åtgärderna men upp mot 8-12?
Worst case. ca 3 månader trots skippa alla inköp.

Om jag även skulle få sälja prylar har jag kanske 2-3 månader extra.
Detta är utan hjälp av familj vilket jag *såklart* skulle få.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

TS borde utveckla frågan lite när man ser svar som "Jag har inkomstförsäkring"/"eftersom man skulle fått A-kassa och annat stöd"/det finns socialförsäkringssystem i Sverige". Det är ju sant i normal situationen... mer intressant för att se vad folk faktiskt har för buffert vore:

Worst case; vi får 40% arbetslöshet i Sverige till följd av detta, då sinar skatteintäkterna rejält och A-kassa (som är finansierat via skatten som betalas in, finns inte i några magiska kistor någonstans) o.s.v. upphör, alternativt dras ner till horribelt låga nivåer eftersom det helt enkelt inte finns kosing.

Hur länge klara sig folk då?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

"Handla på klarna"?

Jag äter hellre ur en soptunna.

Om du kikar på artikeln jag länkade

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

TS borde utveckla frågan lite när man ser svar som "Jag har inkomstförsäkring"/"eftersom man skulle fått A-kassa och annat stöd"/det finns socialförsäkringssystem i Sverige". Det är ju sant i normal situationen... mer intressant för att se vad folk faktiskt har för buffert vore:

Worst case; vi får 40% arbetslöshet i Sverige till följd av detta, då sinar skatteintäkterna rejält och A-kassa (som är finansierat via skatten som betalas in, finns inte i några magiska kistor någonstans) o.s.v. upphör, alternativt dras ner till horribelt låga nivåer eftersom det helt enkelt inte finns kosing.

Hur länge klara sig folk då?

Jag la till det i första posten

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Är student, så lite gissning är att jag skulle klara mig ca 6 månader om CSN och timlön försvinner då jag har lite sparade pengar. Möjligtvis lite längre om jag sätter stop för alla onödiga köp och lever spartanskt.

Läste att man inte är berättigad till CSN om högskolorna stänger. Oklart om det faktiskt kommer landa i det, men med nuvarande regler är det så i varje fall.

Permalänk
Medlem

Nu rök väldigt mycket värde med den här kraschen, men om jag gör den enklaste kalkylen möjlig: utan att räkna med några värdeförändringar, kostnadsförändringar, hyreshöjningar, arbetslöshetsersättningar eller så, bara rent kapital dividerat med nuvarande månatlig kostnad, hade jag om jag levde väldigt snålt klarat mig i 12.73 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Läste att man inte är berättigad till CSN om högskolorna stänger. Oklart om det faktiskt kommer landa i det, men med nuvarande regler är det så i varje fall.

Aaa, läste det också. Min skola har valt distansutbildning i 2 veckor nu, nya bestämmelser görs efter den perioden. Men utbildningen fortsätter på distans, så det bör vara okej med CSN.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag skulle nog klara mig längre än 10 år som mitt liv ser ut just nu, ensamstående + hyffsat bra lön = samlar pengar (eller snarare aktier) på hög. Jag valde dock alternativet 3-10 år, eftersom jag inte tror att jag skulle klara mig livet ut.

Men hur ser dom aktierna ut om några månader? Börsen går ju stadigt nedåt. Sj sålde jag alla mina aktier för över en vecka sedan, dagen efter hade dom tappat 8%. Har bara lite fonder nu och även dom har mer än halverats på några veckor.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Tror nog att vi hade fixat ett år om vi verkligen ansträngde oss och jag fick tömma mitt ISK med nuvarande belopp.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Med räkningarna och matkostnaderna jag har idag skulle pengarna på banken räcka i kanske 5 månader. Skulle jag inte jobba så skulle jag nog jaga o fiska så mycket jag kan för matens skull och då räcker ju pengarna lite längre.

Permalänk
Inaktiv

Har inte jobbat heltid sen December 2016 och jag slutade jobba helt i Februari 2018, har under den tiden levt flera månader utan inkomst på sparade pengar, haft sjukpenning och A-Kassa och nu har jag Aktivitetsstöd, får ut lite över 10k och de klarar jag min på, har inte så stora utgifter varje månad, efter alla räkningar brukar jag ha kvar ca 3k till mat och annat.

1 miljon skulle räcka för mig fram till pension, har ca 9 år kvar till 65 men de vore inte så kul att leva på 10k per månad fram tills dess, så hade jag 2 miljoner skulle jag leva ganska bra.