Permalänk
Medlem

6700k temps

Tjenare! Skaffade en beggad dator för ett tag sedan och kollade igenom temperaturen vid användning. Vid ca 80-90% användning (Cpu) hamnade temperaturen mellan ca 65-82 grader och undrar om det är något att oroa sig över? Som kylare sitter be quiet pure rock och har inte överklockat.

Permalänk
Medlem

Det kan svänga rejält med denna CPU. Sålänge den inte toppar 82+ under en längre period är det OK.
Min kan spika från 35/45 grader upp till 77 och då är det med en Corsair H150i (360 radiator)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Inget att oroa dig över. Sticker den upp över 90c och närmar sig 100c då ska du börja felsöka din kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om lägre än 82C är trevligt så är inte 82C farligt iaf.

Men bäst är väl om du ser till att det istället är 100% användning när du kollar tempen, med hjälp av ett test program och ser hur högt tempen når då och utgå från det.

Åtgärder vid behov kan ju vara att prova montera om kylaren med ny kylpasta och kolla vilken volt som matas till CPUn.

Permalänk
Inaktiv

Min går aldrig över 70 i 4,6Ghz @ 1,3v. Med en Noctua D15.

(förutom på sommaren när det är 30 grader varmt inne).

Permalänk
Medlem

Tackar för svar allihopa! Ska testa igen med 100% användning sen när jag kommer hem. Skönt att veta att det inte är kritiskt iaf. Funderar däremot på att nyapplicera kylpasta, har ni förslag på någon vettig till en inte alltför saftig peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Min går aldrig över 70 i 4,6Ghz @ 1,3v. Med en Noctua D15.

(förutom på sommaren när det är 30 grader varmt inne).

Oj, det vart riktigt kyligt. Ska kika på den kylaren!