Phanteks P400A eller FD Design Define C

Permalänk
Medlem

Phanteks P400A eller FD Design Define C

Hej! Har tänkt byta chassi och snöat in mig på dessa 2.

Vilket ni valt?

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk

Phankteks alla dagar. Jag har deras variant 400s tror jag den heter. Bytte fronten till en mesh och fick sjukt låga temps på mina komponenter, denna verkar ha det från början så det är ett stort plus. Fractals är ingen dålig chassi, men ska du ha den skulle jag rekommendera att byta ut till en mesh front.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Som ovan Sadin noterat så är jag också väldigt nöjd med min p400s och uppgraderade till perforerad front för att jag har en 360 kylare i fronten, testade FD C men den åkte tillbaka för plastig enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

@Bulan75
@Pvt_Rinzler

Tack för input! Blev en beställning på ett Phanteks P400A 🙂

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Hoppas du också blir nöjd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

P400A råkar inte finnas utan fönstersida? Verkar ju helt omöjligt att hitta något vettigt chassi utan fönster nu för tiden...

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Phanteks 400 = lite lättare att jobba med på insidan, men medföljande fläktar är inte tysta, något kass luftflöde på modellen med frontpanel på.

Define C =hyfsat bra luftflöde även med frontpanel och väldigt mycket tystare medföljande fläktar och generellt bättre ljuddämpning.

Har båda hemma, gillar Define C mer så länge jag inte behöver gå in och ändra någon konfig då det är jäkla trångt, sen är Define C mycket snyggare enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

P400A råkar inte finnas utan fönstersida? Verkar ju helt omöjligt att hitta något vettigt chassi utan fönster nu för tiden...

Finns P400S utan fönster men har då inte mesh front
Den går dock att köpa löst .. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Jag köpte en p400s och en extra meshfont. Visst blir det tyvärr lite dyrare - men väl värda pengar för att slippa fönster men få bra luftflöde!

Permalänk
Medlem

Phanteks alla dagar, Har som någon ovan deras p400s (Sjukt tyst för övrigt).

Upplevelsen med chassiet är väldigt bra skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Phankteks alla dagar. Jag har deras variant 400s tror jag den heter. Bytte fronten till en mesh och fick sjukt låga temps på mina komponenter, denna verkar ha det från början så det är ett stort plus. Fractals är ingen dålig chassi, men ska du ha den skulle jag rekommendera att byta ut till en mesh front.

Skrivet av Bulan75:

Som ovan Sadin noterat så är jag också väldigt nöjd med min p400s och uppgraderade till perforerad front för att jag har en 360 kylare i fronten, testade FD C men den åkte tillbaka för plastig enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av desm:

Jag köpte en p400s och en extra meshfont. Visst blir det tyvärr lite dyrare - men väl värda pengar för att slippa fönster men få bra luftflöde!

Är i samma sits som TS, men är lite sugen på Silent-varianten. Är det bara möjligt att importera mesh-fronten, eller kan man köpa den i Sverige också?

EDIT: NVM! Hittade på Inet! Tänk vad bra det kan vara att faktiskt söka lite?

Permalänk
Skrivet av Kleskflisk:

Är i samma sits som TS, men är lite sugen på Silent-varianten. Är det bara möjligt att importera mesh-fronten, eller kan man köpa den i Sverige också?

EDIT: NVM! Hittade på Inet! Tänk vad bra det kan vara att faktiskt söka lite?

För att göra chassi ännu bättre har jag bytt ut nästan alla fläktar och lagt in de nya Noctua fläktar(de är grymma).

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Orkade inte göra en ny tråd.

Håller på och kollar på olika chassi, och velar lite mellan define c tg eller phantec p400s tg, för en lite tystare dator. Om det inte finns bättre alternativ i samma prisklass.

Har bara läst att p400s blir väldigt varm och kass luftflöde, men är det värt att köpa för det lilla extra som ledstrip och fläktkontroller, eller gå på define c och skaffa separat ledstrip eller minnen med rgb och kontrollera fläktarna via moderkortet?

Och hur är ledljuset i p400s, nått som bara stör eller nedtonat att det lyser upp delarna utan att ge dig en solbränna?

Permalänk
Medlem

Funderat på något mer kompakt ATX och dessa har kommit upp. P400 är större ja, en nackdel för mig är begränsning på CPU-kylare, 160mm är i minsta laget.

Meshify C har visserligen bättre kompatibilitet med kylare men där blir nackdelen att det inte fungerar med nätagg för mig, sitter på ett 200mm AX1200i just nu och det är för långt. Verkar så även med buren borttagen. Inte hittat något som säger att ett 200mm nätagg går in när man tar bort buren och står inget om hur mycket längre agg som går stt få in i det läget. Ett 2-3cm djupare Meshify C hade nog varit nästan optimalt.

Permalänk
Skrivet av Virro:

Orkade inte göra en ny tråd.

Håller på och kollar på olika chassi, och velar lite mellan define c tg eller phantec p400s tg, för en lite tystare dator. Om det inte finns bättre alternativ i samma prisklass.

Har bara läst att p400s blir väldigt varm och kass luftflöde, men är det värt att köpa för det lilla extra som ledstrip och fläktkontroller, eller gå på define c och skaffa separat ledstrip eller minnen med rgb och kontrollera fläktarna via moderkortet?

Och hur är ledljuset i p400s, nått som bara stör eller nedtonat att det lyser upp delarna utan att ge dig en solbränna?

Du kan byta ut fronten på den för betydligt bättre kylning.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Funderat på något mer kompakt ATX och dessa har kommit upp. P400 är större ja, en nackdel för mig är begränsning på CPU-kylare, 160mm är i minsta laget.

Meshify C har visserligen bättre kompatibilitet med kylare men där blir nackdelen att det inte fungerar med nätagg för mig, sitter på ett 200mm AX1200i just nu och det är för långt. Verkar så även med buren borttagen. Inte hittat något som säger att ett 200mm nätagg går in när man tar bort buren och står inget om hur mycket längre agg som går stt få in i det läget. Ett 2-3cm djupare Meshify C hade nog varit nästan optimalt.

Tror inte att ett långt agg ska vara något problem. Har för mig att man kan ha agg som är lika långa som chassit om man tar bort buren. Kan kika i min dator när jag kommer hem

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Tror inte att ett långt agg ska vara något problem. Har för mig att man kan ha agg som är lika långa som chassit om man tar bort buren. Kan kika i min dator när jag kommer hem

Om det är så är det bra, vad jag kunde se finns det någon slags upphöjning där buren ska vara, oklart om den är i vägen för ev nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Om det är så är det bra, vad jag kunde se finns det någon slags upphöjning där buren ska vara, oklart om den är i vägen för ev nätagg.

Är som du säger, en upphöjning ca 20 bakom mitt agg (seasonic FOCUS Plus), denna är dock väldigt liten och borde inte vara problem men svårt att säga. Kan skilja någon mm jämfört med gummifötterna agget står på. Sen ca 50-60mm är det en stor uppbuktning som gör att det inte kommer gå

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce