Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Har hand om gottekylen på jobbet. Köper in cola och redbull på ICA. Jag har gjort så det senaste året men idag kände jag att fan vad folk tror jag är dum i huvudet när jag kommer med min kundvagn med endast 5x 20flak cola zero och 5x cola

Ja har samma feeling. Börjar få slut på toapapper hemma, men vill fan inte handla nu. Då kan ju folk tro att jag är en bunkrare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Inte dom? Just nu finns det så många åsikter runt om i världen så jag känner ingen direkt har rätt, vi får helt enkelt se

Jag får bara en bild av osäkerhet och förvirring just nu av den svenska regeringen osv, men det vänder säkert för det måste det

Och vad skulle du gjort? Sett till att det här var ditt enda inlägg (25/1) i den här tråden innan 10/3 vad jag kan se:

Skrivet av flashen:

Har nödmat och vatten hemma för några veckor om det skulle bli allvarligt men betvivlar det

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Nefrums:

Jag tror Sveriges strategi är bra, det kommer att blåsa över mycket snabbare här än i andra länder. Med rådande strategi kan vi ju nå kulmen redan om 2-3 månader, (enligt SIR modellen och r0 på 3, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mathematical_modelling_of_inf...

Att försöka dra ut på det kommer ändå inte att hjälpa, det kommer inte att finnas sjukvård till de flesta som som blir allvarligt sjuka av Corona ändå, i alla fall om man inte tror att det går att dra ut på det i flera år.

Det kommer dö kanske 2-3 ggr fler i år än ett vanligt år, men inte värre än så.

90.000 dör varje år i Sverige. Så för dig så är det värt 270.000 döda under 3 månader för att vi måste hålla samhället i full rörelse? Istället för att minska spridningen så mycket vi kan så att sjukvården har så stor chans som möjligt att ta omhand om dom som blir sjuka.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag vet att endast memes inte är tillåtna så jag skall tillägga info utöver bilden.

Trots att bilden är rolig så tycker jag att folk skall lägga ned hugget mot honom och FHM allmänt. Det är som att hacka på läkare för att man plötsligt har upptäckt att man är fet som ett hus som måste tappa vikt. Läkaren kan bara ge riktlinjer för hur du ska göra. Du måste själv göra grovjobbet. Läkaren kan inte bränna kalorierna åt dig. Mr. Tegnell kan inte tvätta dina händer åt dig eller hålla dig för övrigt i koppel.

Samma sak under denna pågående globala pandemi. Du måste vara den som sköter dig själv med handtvättning, ytrengöringar, hålla avstånd från folk, osv. På tal om sistnämnda så var det rätt lite folk ute idag där jag bor i Wuhvall runt 11-snåret så det kändes skönt att jag nästan får hela staden för mig själv när jag är ute och promenerar! Tar även tempen då och då samt försöker hosta på morgonen för att anmärka någon förändring. Än så länge ej påverkad/drabbad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Washington Post har bra, rörlig, grafik gällande karantän, social distansiering, och att platta ner kurvan för spridning:

corona-simulator

Permalänk
Entusiast

Kan rekommendera följande AMA av en sjuksköterska på akutmottagning i Stockholm för lite fakta från golvet: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/fj3foe/ama_sjuksk%C3...

Han bekräftar bland annat akut brist på utrustning tyvärr...

Citat:

Skulle jag rangordna problem vi har inför oss i kombination med mest tidskritiskt att lösa:

1. Brist på material, vi återanvänder redan engångsmaterial. När vi sedan har slut på material såsom masker, sprit etc börjar vi få grava problem.

2. Brist på personal, vi behöver folk som bemannar akuten, avdelningar som kan ta Coronamisstankar samt infektion och IVA för de mest kritiska patienter. Inte personal på diverse hudmottagningar, reumatologavdelningar, ortopedavdelningar etc trots att de givetvis också ska rulla.

3. Brist på platser, fortsätter det och en exponentiell ökning sker kommer vi inte klara av trycket och avdelningarna kommer sakna platser. IVA-kommer bli tungt belastade och post-operativa platser kommer behövas, dvs planerade operationer måste ställas in ex canceroperationer etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Trots att bilden är rolig så tycker jag att folk skall lägga ned hugget mot honom och FHM allmänt

Bilden är ju dessutom rätt fel. Säkerhetsbältet fyller ju bara en funktion under själva krockförloppet och är mest bara i vägen efter krocken. Tror man att det är så som FHM och Tegnell resonerar bör man nog tänka till en gång till.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hela Italien är under karantän/lockdown.

Ja men man får fortfarande åka till arbetet samt nödvändiga ärenden som att handla mat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Kryssningsfartyg, om inte alla större fartyg, återanvänder luft i ventilationssystemet. Det är riktigt snuskigt.

Skrivet av filbunke:

Isolerade? Hytterna är inte byggda för isolation.

Kryssningsfartyg är väldigt lämpliga för att sprida smittor, du har inte hört om alla gånger som tex norovirus sprids på dessa?

MEN om man tvättar händerna med tvål då?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Isolerade? Hytterna är inte byggda för isolation.

Kryssningsfartyg är väldigt lämpliga för att sprida smittor, du har inte hört om alla gånger som tex norovirus sprids på dessa?

Nu är ju Corona en "droppsmitta" och inte luftburen, så för att det skulle smitta från hytt till hytt, skulle de vara tvungna att hosta/spotta genom ventilerna till nästa hytt. Tror mer på att det var personal som sprang från hytt till hytt, som eventuellt spred smittan vidare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

90.000 dör varje år i Sverige. Så för dig så är det värt 270.000 döda under 3 månader för att vi måste hålla samhället i full rörelse? Istället för att minska spridningen så mycket vi kan så att sjukvården har så stor chans som möjligt att ta omhand om dom som blir sjuka.

Så många kommer a dö oavsett om.vi drar ut på det eller inte.
Skillnaden kommer inte att bli så stor om sjukvården kan ge vård till 5% eller 10% av alla som behöver akut intensiv vård. Och även om vi stänger ner allt i morgon så är det där vi hamnar om nån månad.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

Nu tycker jag att ni lugnar ner er. Sverige är med i Europeiska Unionen då hjälps man åt solidariskt i krissituationer.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Hur är det. Blir man "imun" mot Corna om man fått det en gång? Alt kanske man blir det en viss tid?
Kan ju vara värt för de som inte befinner sig i riskgruppen att göra som många föräldrar göra med vattkoppor.
Fixa så man får det nu när det fortfarande finns läkarvård om man till trots skulle behöva det.
Bara en tanke inget annat till er som eventuellt måste hoppa på mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur är det. Blir man "imun" mot Corna om man fått det en gång? Alt kanske man blir det en viss tid?
Kan ju vara värt för de som inte befinner sig i riskgruppen att göra som många föräldrar göra med vattkoppor.
Fixa så man får det nu när det fortfarande finns läkarvård om man till trots skulle behöva det.
Bara en tanke inget annat till er som eventuellt måste hoppa på mitt inlägg.

Visst om man är en självisk idi*t så är det en toppenidé.

I annat fall är det nog bättre att ”flatten the curve” och att undvika att bli sjuk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur är det. Blir man "imun" mot Corna om man fått det en gång? Alt kanske man blir det en viss tid?
Kan ju vara värt för de som inte befinner sig i riskgruppen att göra som många föräldrar göra med vattkoppor.
Fixa så man får det nu när det fortfarande finns läkarvård om man till trots skulle behöva det.
Bara en tanke inget annat till er som eventuellt måste hoppa på mitt inlägg.

Det råder delade meningar om hur stark immunitet man utvecklar, men någon sorts immunitet efter smitta får man.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Visst om man är en självisk idi*t så är det en toppenidé.

I annat fall är det nog bättre att ”flatten the curve” och att undvika att bli sjuk

Och varför skulle det vara självisk för?
Kan man underlätta för läkarvården längre fram när den behövs ännu mer så har man gjort samhället en tjänst.

Sedan som jag skrev var det bara en tanke. Inget man måste gå bananas över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur är det. Blir man "imun" mot Corna om man fått det en gång? Alt kanske man blir det en viss tid?
Kan ju vara värt för de som inte befinner sig i riskgruppen att göra som många föräldrar göra med vattkoppor.
Fixa så man får det nu när det fortfarande finns läkarvård om man till trots skulle behöva det.
Bara en tanke inget annat till er som eventuellt måste hoppa på mitt inlägg.

Ingen vet säker ännu, men det troligaste är att man blir immun åtminstone för en tid, hur länge är osäkert.

Det är redan försent att bli smittad för att "säkra en plats" så att säga. Sverige har 526 intensivvårdsplatser totalt. Alla dom kommer inom någon vecka vara helt upptagna, dels av sjuka som har andra problem än Covid-19, dels av dom som redan är smittade och inom en vecka utvecklar allvarliga problem till följd av Covid-19.

Låt säga att 1/3 av platserna är lediga nu. Säg att vi har runt 3-4000 smittade nu totalt, alltså 900 diagnosticerade och 3-4 ggr odiagnosticerade. Inom en vecka kommer ca 10% av de behöva intensivvård eller åtminstone nära intensivvård. Bara det är 3-400 platser. Nu är ju matten inte helt bra här, det är svårt att säga exakt hur många som är smittade och hur många av dom som faktiskt utvecklar allvarliga symptom. Det som är uppmuntrande är ju statistiken från Sydkorea, där är enbart 1% av de smittade i kritiskt tillstånd. Ifall den matten håller ser det ju betydligt bättre ut. Men även om enbart 1% behöver intensivvård vid 50000 smittade betyder det att det isf skulle behövas 500 intensivvårdsplatser.

Vad som händer när 100 000 personer samtidigt är smittade vill jag inte ens tänka på..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ingen vet säker ännu, men det troligaste är att man blir immun åtminstone för en tid, hur länge är osäkert.

Det är redan försent att bli smittad för att "säkra en plats" så att säga. Sverige har 526 intensivvårdsplatser totalt. Alla dom kommer inom någon vecka vara helt upptagna, dels av sjuka som har andra problem än Covid-19, dels av dom som redan är smittade och inom en vecka utvecklar allvarliga problem till följd av Covid-19.

Låt säga att 1/3 av platserna är lediga nu. Säg att vi har runt 3-4000 smittade nu totalt, alltså 900 diagnosticerade och 3-4 ggr odiagnosticerade. Inom en vecka kommer ca 10% av de behöva intensivvård eller åtminstone nära intensivvård. Bara det är 3-400 platser. Nu är ju matten inte helt bra här, det är svårt att säga exakt hur många som är smittade och hur många av dom som faktiskt utvecklar allvarliga symptom.

Vad som händer när 100 000 personer samtidigt är smittade vill jag inte ens tänka på..

Det är den sista meningen i ditt inlägg som kommer att dräpa människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan man underlätta för läkarvården längre fram när den behövs ännu mer så har man gjort samhället en tjänst.

Nej, det finns inget underlättade för vården i att bli smittad nu, det tåget har gått om det ens fanns. Så få som möjligt under en längre period är det enda som kommer hjälpa.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nej, det finns inget underlättade för vården i att bli smittad nu, det tåget har gått om det ens fanns. Så få som möjligt under en längre period är det enda som kommer hjälpa.

Fast utan karantäner och nedstängda skolor och allmänt social distancing blir kurvan hög och snabb. Vilket alla borde förstå.
(Då folk e ute på stan med snuva och hosta ect)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Börjar mer och mer känna att peppers som tokpeppat och har möjlighet att hålla sig isolerad från omvärlden under ett par månader gjort helt rätt och är glad för deras skull.

Själv handlade jag i torsdags och tyckte jag hade dåligt hemma redan igår,.Dasspapper har jag dock en del men det var bara för att COOP sålde billigt för nån månad sen. Brukar alltid köpa en bal på 64 rullar så det har jag alltid hemma. Men dasspapper blir man inte mätt på. En peppers som kom hem till mig skulle nog bli hysterisk.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det är den sista meningen i ditt inlägg som kommer att dräpa människor.

Det kommer ju absolut påverka vården för MASSOR av människor.

Statistik är inte min grej, kanske finns det någon annan som kan räkna lite bättre? Men när jag tittar på siffrorna från Sydkorea så verkar det som att 1% blir kritiskt sjuka. Samtidigt pekar siffrorna på att 0,7% dör. Det tolkar jag som att för de som hamnar i intensivvård är chansen inte så stor att klara sig. Stämmer detta är väl risken att enbart unga i övrigt friska Covid-19 patienter kommer prioriteras för intensivvård eftersom resten av platserna kommer gå till människor med andra sjukdomar. Vad jag förstår från vissa rapporter ifrån Italien så är läget sådan där nu = Är du 40 nånting och har en underliggande sjukdom, sorry.. du blir bortprioriterad.

Nu är detta en pandemi och vi vet ännu väldigt lite. Men med tanke på att vi känt till Sveriges sjukvårds problem med överbeläggningar och resursbrist i minst 10 år tror jag att vi kommer döma våra politiker och ansvariga ganska hårt när det är dags att analysera vad som hände.

Ta den här personen exempelvis: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awdge5/m-toppen-avfardar... - hon är ytterst ansvarig för vården i Stockholm och har upprepat att "allt är under god kontroll" om och om igen..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Fast utan karantäner och nedstängda skolor och allmänt social distancing blir kurvan hög och snabb. Vilket alla borde förstå.
(Då folk e ute på stan med snuva och hosta ect)

Var det något jag skrev som pekade på det motsatta?

Edit: Eller ja, stänga skolor tror jag inte på i nuläget, kanske lägre fram. Inte bra om 30% av alla sjuksköterskor behöver gå hem och passa barn.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

"Det här drabbar inte mig, jag finns inte i riskgruppen"

Du kör hem en kväll och möter en påverkad bilist på fel sida vägen, frontalkrock, du hamnar på intensiven där det redan är fullt, man får välja mellan att offra ditt liv eller någon annans som har bättre möjlighet att överleva. Det här drabbar alla.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det kommer ju absolut påverka vården för MASSOR av människor.

Statistik är inte min grej, kanske finns det någon annan som kan räkna lite bättre? Men när jag tittar på siffrorna från Sydkorea så verkar det som att 1% blir kritiskt sjuka. Samtidigt pekar siffrorna på att 0,7% dör. Det tolkar jag som att för de som hamnar i intensivvård är chansen inte så stor att klara sig. Stämmer detta är väl risken att enbart unga i övrigt friska Covid-19 patienter kommer prioriteras för intensivvård eftersom resten av platserna kommer gå till människor med andra sjukdomar. Vad jag förstår från vissa rapporter ifrån Italien så är läget sådan där nu = Är du 40 nånting och har en underliggande sjukdom, sorry.. du blir bortprioriterad.

Nu är detta en pandemi och vi vet ännu väldigt lite. Men med tanke på att vi känt till Sveriges sjukvårds problem med överbeläggningar och resursbrist i minst 10 år tror jag att vi kommer döma våra politiker och ansvariga ganska hårt när det är dags att analysera vad som hände.

Ta den här personen exempelvis: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awdge5/m-toppen-avfardar... - hon är ytterst ansvarig för vården i Stockholm och har upprepat att "allt är under god kontroll" om och om igen..

Alltså bör man som 40+ och med även om den inte är den allvarligaste sjukdomen i världen söka sig till ett ett cornafäst, hoppas man blir sjuk inom en vecka och då kanske om det behövs få hjälp än att dra ut på det och lyckas hålla sig frisk någon månad för att sedan vara tok fucked.

Permalänk
Medlem

Nog för att det kommer bli värre innan det blir bättre, men varför verkar så många tro att Sverige ska drabbas lika hårt som Italien? Finns det någon basis för det?

Italien: 60,5 miljoner invånare, 205,27 inv/km2.
Sverige: 10,1 miljoner invånare, 21,90 inv/km2.

Italien: Togs på sängen totalt, stor smittspridning hos både inhemska italienare och turister som gick under radarn ett tag innan det uppdagades.
Sverige: Inte den bästa beredskapen, men relativt stor medvetenhet om viruset och smittspridningen. Folk är rädda (bevisligen) och många stannar hemma så gott det går.

Italienare: Väldigt intima (relativt sett), mycket kontakt mellan människor.
Svenskar: Vem fan är du? Prata inte med mig, jag känner inte dig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Fast utan karantäner och nedstängda skolor och allmänt social distancing blir kurvan hög och snabb. Vilket alla borde förstå.
(Då folk e ute på stan med snuva och hosta ect)

Så du tror att alla kommer stanna hemma och inte röra sig ute på stan om man stänger skolor?
Och det är väll ingen som har argumenterat mot social distancing?
Ska polisen patrullera på stan och se till att folk inte träffas?

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Under 2020 ska Sverige ta emot 5 000 kvotflyktingar. Hur ska det gå till nu när länderna som gränsar till Sverige stänger sina gränser? Flyga in dem? Och hur går det med båtflyktingar som vill till Italien/Spanien och sedan vidare? Omänsklig drunkningsdöd då gränserna är stängda.

Undra varför många länder stänger sina gränser när smittan ändå kommit in? Känns aningen meningslöst men å andra sidan är jag ingen expert på pandemier.

Vad jag förstår så är handel undantaget lockdown. Blir det andra bullar på den fronten blir läget riktigt allvarligt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Alltså bör man som 40+ och med även om den inte är den allvarligaste sjukdomen i världen söka sig till ett ett cornafäst, hoppas man blir sjuk inom en vecka och då kanske om det behövs få hjälp än att dra ut på det och lyckas hålla sig frisk någon månad för att sedan vara tok fucked.

Jag är 40+ och har kronisk hjärtkärlsjukdom, dock inget som hittills krävt någon vård eller så, men jag är definitivt mer i riskzonen än helt friska, hur mycket har ingen kunnat svara på, min läkare som jag träffar en gång per år sa exakt "Du är ändå ganska ung och frisk i övrigt så det borde vara ok".

Jag har betalat rätt ordentliga mängder skatt genom åren då jag tjänat bra sedan 25-årsåldern. Så lite bitter blir jag och det är ganska lätt att dra till med frågor som "vart fan har pengarna tagit vägen?" och "hur kan vi ha så dålig ordning på vården i ett så pass rikt land?". Men, det är vad det är. I Sverige ska vi vara jämlika i vården och det ställer jag upp på. Det som händer, händer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nog för att det kommer bli värre innan det blir bättre, men varför verkar så många tro att Sverige ska drabbas lika hårt som Italien? Finns det någon basis för det?

Italien: 60,5 miljoner invånare, 205,27 inv/km2.
Sverige: 10,1 miljoner invånare, 21,90 inv/km2.

Italien: Togs på sängen totalt, stor smittspridning hos både inhemska italienare och turister som gick under radarn ett tag innan det uppdagades.
Sverige: Inte den bästa beredskapen, men relativt stor medvetenhet om viruset och smittspridningen. Folk är rädda (bevisligen) och många stannar hemma så gott det går.

Italienare: Väldigt intima (relativt sett), mycket kontakt mellan människor.
Svenskar: Vem fan är du? Prata inte med mig, jag känner inte dig.

Jag tror och hoppas du har rätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata