Har du problem med svarta skärmar/krascher med Radeon RX 5000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Skulle behöva lite hjälp från er i tråden, funderar på att köpa detta kort men kastas fram och tillbaka. Vissa är supernöjda och andra är extremt missnöjda.

När man läser kommentarerna här tex så blir jag tveksam: https://www.newegg.com/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-gv-r57xtgam...

Vad säger ni som har 5700 xt?

Väldigt tacksam för hjälp/rådgivning.

Edit: Skulle jag få mycket drivrutinproblem så antar jag att man bara kan returnera till komplett?

Recensioner från hösten har ganska litet värde idag. Givet att de här trådarna i princip tvärdog efter 20.2.2 tror jag vi kan utgå ifrån att de allra flesta har fungerande kort idag. Möjligtvis fick många "hjälp" av att problembarnet enhanced sync numera är avstängt som standard i "gaming"-profilen.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Recensioner från hösten har ganska litet värde idag. Givet att de här trådarna i princip tvärdog efter 20.2.2 tror jag vi kan utgå ifrån att de allra flesta har fungerande kort idag. Möjligtvis fick många "hjälp" av att problembarnet enhanced sync numera är avstängt som standard i "gaming"-profilen.

Tack för svar

Jag trodde också det var gamla reviews men rätt många var från i feb/mars i år.

Men ni har övertygat mig, jag slår till

Permalänk
Medlem

@Sebbe_a: hej, jag funderar fortfarande själv. Tror jag slår till med, ska tänka på det ikväll och bestämma mig!!!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Recensioner från hösten har ganska litet värde idag. Givet att de här trådarna i princip tvärdog efter 20.2.2 tror jag vi kan utgå ifrån att de allra flesta har fungerande kort idag. Möjligtvis fick många "hjälp" av att problembarnet enhanced sync numera är avstängt som standard i "gaming"-profilen.

Hade allmänt problem med drivrutinen och hade bara freesync igång och resten avstängt men nu funkar allt 100% med nya drivrutiner både moderkort och grafikkort har flashats med ny bios.

https://www.3dmark.com/3dm/44741520?

körde en sån här med nya drivrutinen och verkar ligga över snittet nu. (ignorera användarnamnet)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Skulle behöva lite hjälp från er i tråden, funderar på att köpa detta kort men kastas fram och tillbaka. Vissa är supernöjda och andra är extremt missnöjda.

När man läser kommentarerna här tex så blir jag tveksam: https://www.newegg.com/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-gv-r57xtgam...

Vad säger ni som har 5700 xt?

Väldigt tacksam för hjälp/rådgivning.

Edit: Skulle jag få mycket drivrutinproblem så antar jag att man bara kan returnera till komplett?

Det verkar vara mycket säkrare köp nu med senaste drivrutinen

Permalänk

Har ännu inte fått felet med att skärmen svartnar med 20.2.2, däremot tvärhänger sig datorn ibland med bild istället. Suck…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har ännu inte fått felet med att skärmen svartnar med 20.2.2, däremot tvärhänger sig datorn ibland med bild istället. Suck…

Testa undervolta, kört mitt undervoltat sen jag fick det och det presterar bättre?! Än stock i 3dmark och inga problem... Kör med autoläget i drivrutinen

Slog också på silent bios och då försvann coilwhinet. Ja Amd skapar märkliga produkter men funkar fint 👍 tempsen håller sig på samma nivå som innan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har Radeon RX 580, och har problem med svarta skärmar. Detta brukar ske vid de mest oväntade tillfällena. Ofta när jag precis loggat in, någon gång när jag öppnade kontrollpanelen. Det har aldrig skett när jag spelar (inte vad jag kan minnas iaf). Man får stänga av datorn genom att hålla inne knappen för att sätta på den. När man sen satt på den igen så får man alltid meddelandet: "Default Radeon WattMan settings have been restored due to an unexpected system failure."

Detta sker flera gånger i månaden. Vad kan jag göra för att bli av med det? Väldigt irriterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag har Radeon RX 580, och har problem med svarta skärmar. Detta brukar ske vid de mest oväntade tillfällena. Ofta när jag precis loggat in, någon gång när jag öppnade kontrollpanelen. Det har aldrig skett när jag spelar (inte vad jag kan minnas iaf). Man får stänga av datorn genom att hålla inne knappen för att sätta på den. När man sen satt på den igen så får man alltid meddelandet: "Default Radeon WattMan settings have been restored due to an unexpected system failure."

Detta sker flera gånger i månaden. Vad kan jag göra för att bli av med det? Väldigt irriterade.

Har du inga inställningar i Wattman som du verkligen behöver så avinstallera allt och installera enbart drivrutinerna sen.
Fläktkurva kan du sätta i tex MSI Afterburner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Testa undervolta, kört mitt undervoltat sen jag fick det och det presterar bättre?! Än stock i 3dmark och inga problem... Kör med autoläget i drivrutinen

Slog också på silent bios och då försvann coilwhinet. Ja Amd skapar märkliga produkter men funkar fint 👍 tempsen håller sig på samma nivå som innan.

Tack, ska se om jag kan testa göra det. Detta verkar väl vara ett bra verktyg för ändamålet:

https://www.igorslab.de/en/morepowertool-amd-radeon-rx-5700-x...

Samtidigt borde det så klart inte behövas för att det ska fungera stabilt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du inga inställningar i Wattman som du verkligen behöver så avinstallera allt och installera enbart drivrutinerna sen.
Fläktkurva kan du sätta i tex MSI Afterburner.

Hur gör jag detta?

Kan tillägga att jag inte gjort några inställningar själv. Datorn är en av Inets Taurus-datorer, så det kom förinställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Hur gör jag detta?

Kan tillägga att jag inte gjort några inställningar själv. Datorn är en av Inets Taurus-datorer, så det kom förinställt.

Kör DDU först.
Sen packar du upp din drivrutin till en mapp.
I den mappen finns en mapp som heter drivers.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tack, ska se om jag kan testa göra det. Detta verkar väl vara ett bra verktyg för ändamålet:

https://www.igorslab.de/en/morepowertool-amd-radeon-rx-5700-x...

Samtidigt borde det så klart inte behövas för att det ska fungera stabilt.

Låter fint 👍 gjorde samma på mitt gtx 680 när jag flashade 770 bios för att få det stabilt med gpu boost med nån liknandd mjukvara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det verkar vara mycket säkrare köp nu med senaste drivrutinen

Slog till på Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC HDMI 3xDP 8GB.

Supernöjd verkligen, inte haft några problem alls än så länge.

Följde denna guiden och fick bättre score i "3DMark fire strike".
https://www.youtube.com/watch?v=fN3n63laxEA&t=2s

Vet dock inte om det blir bättre eller sämre i spel.

Om någon har fler tips när det gäller det så säg till.

Permalänk
Skrivet av Sebbe_a:

Slog till på Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC HDMI 3xDP 8GB.

Supernöjd verkligen, inte haft några problem alls än så länge.

Följde denna guiden och fick bättre score i "3DMark fire strike".
https://www.youtube.com/watch?v=fN3n63laxEA&t=2s

Vet dock inte om det blir bättre eller sämre i spel.

Om någon har fler tips när det gäller det så säg till.

Fortfarande stabilt för dig? Har just det kortet och får plötslig svartskärm emellanåt trots diverse åtgärder.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Fortfarande stabilt för dig? Har just det kortet och får plötslig svartskärm emellanåt trots diverse åtgärder.

Allting har fortsatt fungerat problemfritt. Har uppdaterat drivrutinerna varje gång det kommit nya.

Kan inte annat än rekommendera kortet, men jag kan ju också haft tur.

Vad har du försökt med för åtgärder?

Permalänk
Skrivet av Sebbe_a:

Allting har fortsatt fungerat problemfritt. Har uppdaterat drivrutinerna varje gång det kommit nya.

Kan inte annat än rekommendera kortet, men jag kan ju också haft tur.

Vad har du försökt med för åtgärder?

Stängt av alla möjliga av AMDs extrafunktioner så som Enhanced Sync m.m.
Rensat gamla drivare med AMDs rensningsmjukvara (vad den nu heter).
Har en gammal dator så visst kan det vara något med den som ställer till det, men samtidigt har ju många nyare byggen också problem.

Kör nu WHQL-versionen av 20.4.1-drivaren och den har varit stabilt hittils, men har inte heller testat den så länge. 20.5.1 finns också ute som "optional" med samma gammla visa bland "Known Issues".

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Fortfarande väldigt nyfiken på varför det bara är vissa som har strul. Beror det på vissa exemplar av grafikkorten eller är det något annat? Skulle exempelvis mitt exemplar av Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC funka stabilt i din dator?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Nya 20.5.1 drivaren har inte kraschat för mig. Än...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Fortfarande stabilt för mig!
Så för mig verkar det ha löst sig. Sen om det berodde på uppdatering till Windows 10 version 2004 (May 2020 update) eller version 20.5.1 av AMDs drivare kan jag inte svara på.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Missade att denna tråden fanns. Jag har iaf kört med ett 5700 XT Sapphire Pulse i någon vecka och varit frid och fröjd. För 2 dagar sen började jag få black screens sporadiskt. Kunde vara mitt i ett game efter 1-2 h, kunde komma när man precis bootat till skrivbord. Har iaf laddat ner 20.5.1 manuellt då de inte visades i Radeon programvaran. Har spelat i någon timme idag utan problem så får se om det var det eller inte. Konstigt bara att fungerat felfritt en vecka och så helt plötsligt skulle det börja balla ur.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Fortfarande stabilt för mig!
Så för mig verkar det ha löst sig. Sen om det berodde på uppdatering till Windows 10 version 2004 (May 2020 update) eller version 20.5.1 av AMDs drivare kan jag inte svara på.

Kul att höra att det verkar ha löst sig för dig. Du satt på problem sketalänge. Men det kanske inte är över än...eller är det? Eller har det bara börjat? Kanske det försöker luras?

Permalänk
Skrivet av kievY:

Missade att denna tråden fanns. Jag har iaf kört med ett 5700 XT Sapphire Pulse i någon vecka och varit frid och fröjd. För 2 dagar sen började jag få black screens sporadiskt. Kunde vara mitt i ett game efter 1-2 h, kunde komma när man precis bootat till skrivbord. Har iaf laddat ner 20.5.1 manuellt då de inte visades i Radeon programvaran. Har spelat i någon timme idag utan problem så får se om det var det eller inte. Konstigt bara att fungerat felfritt en vecka och så helt plötsligt skulle det börja balla ur.

Känner igen det där!
Tänker att "nu verkar ju lugnt", men sen plötsligt nitar datorn. Eller "nitade" kanske jag ska jag skriva, för det verkar bra hos mig nu. Hoppas jag...

Skrivet av Radolov:

Kul att höra att det verkar ha löst sig för dig. Du satt på problem sketalänge. Men det kanske inte är över än...eller är det? Eller har det bara börjat? Kanske det försöker luras?

Haha, tackar.
Det stämmer. Har strulat sen jag köpte kortet i november förra året. Tog bara ett halvår att få det stabilt... Har haft förväntningar efter varje ny drivare från AMD.

Men du har rätt i att det mycket väl inte behöver vara över! Kan bara handla om att det sker mer sällan. Men alltså ingen krasch varken på skrivbordet eller under spelande (eller väckning från vila för den delen) sedan Windows 10 version 2004 och Adrenaline 20.5.1.

Får se om det håller i sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Peppa, peppa ta i trä! 3e dagen och utan några krascher! Har bara uppdaterat till 20.5.1 och stabilt än sålänge.. hoppas det håller i sig såhär!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem

Har haft mycket problem med black screens sedan september förra året men verkar löst sig med den senaste drivern 20.5.1.

Försökte dock uppdatera till windows version 2004 och får black screens varje match jag spelar valorant i princip och när man tabbar upp fryser sig spelet i typ 5 sekunder. Återställde till windows 1909 igen och fungerar bra nu.

Någon som upplevt liknande problem med nya windows versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony9:

Har haft mycket problem med black screens sedan september förra året men verkar löst sig med den senaste drivern 20.5.1.

Försökte dock uppdatera till windows version 2004 och får black screens varje match jag spelar valorant i princip och när man tabbar upp fryser sig spelet i typ 5 sekunder. Återställde till windows 1909 igen och fungerar bra nu.

Någon som upplevt liknande problem med nya windows versionen?

Dom rullade tillbaka 2004 uppdateringen helt med vissa hårdvarukonfigurationer, till exempel vissa ljudkort och andra saker. Jag skulle vänta lite och kolla vad Microsoft skriver om fortsatt utrullning och kända problem

Permalänk
Medlem

Kan bara meddela att nu efter 2 veckor på version 20.5.1 så har jag inte fått en enda svart skärm. Har ifs laddat ner Windows Update 2004 så hittills har allt fungerat!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk

Jaha, där kom den igen – svart skärm mitt i Apex Legends efter att ha spelat i 15 minuter med datorn från kallstart. Var i princip övertygad om att problemet var borta, men ack. Kan ju vara att de lyckats få det att ske mer sällan med 20.5.1, men helt borta verkar det uppenbarligen inte vara (för mig i alla fall).

Har postat på AMDs forum om det igen. De har ju fortfarande ”Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.” bland ”Known Issues”: https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har testat Power Color red devil och Sapphire Nitro+.
Bägge korten returnerades pga svarta skärmar. Win ominstallerades vid varje nytt GPU.
Dåligt av AMD. Mycket illa.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har också åkt på svart skärm och krasch med min 5700xt red Devil. Så pass illa att jag ingen bild alla när jag startar om datorn. Kopplade in mitt gamla AMD Fury, då funkar datorn precis som innan.
Har en tråd öppen här på SweClockers.

Permalänk
Medlem

Jag har nu också fått problem med mitt kort, ett Gigabyte 5700XT 8GB.

Skärmarna har blinkat till och sedan blir det ett rutigt grönt mönster över skärmarna. Hänt 4 gånger nu på ungefär 2 månader både i och utanför spel.
https://imgur.com/6fXBtG9

Visa signatur

UNIX + SFF = <3