Analytiker: "Risk att coronaviruset försenar Playstation 5 och Xbox Series X"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "Risk att coronaviruset försenar Playstation 5 och Xbox Series X"

Högre priser, låg tillgång eller framskjutna lanseringar kan bli verklighet med nästa generations spelkonsoler från både Microsoft och Sony.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter inge kul, sitter även och väntar på LG 34GN850 och sorgligt nog blir nog även den försenad.

Permalänk
Medlem

Jag kan acceptera utegångsförbud och stängda gränser.

Men det här.

Jag vet inte.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Synd för alla som tänkt köpa i år om detta stämmer.
Själv hade jag ändå inte tänkt trycka på köpknappen först om 1 år ungefär. Dels så priserna säkerligen gått ner lite i alla fall, och att min plånbok hunnit återhämta sig efter alla utgifter detta år.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niczo:

Jag kan acceptera utegångsförbud och stängda gränser.

Men det här.

Jag vet inte.

Inga problem med att stänga in mig i tvättstugan och leva på pasta och toalettpapper, men att göra det utan tv-spel?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det där corona viruset är en riktig party pooper

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Mängder av personer dör, företagskonkurser och man kanske får sparken, ja sånt är livet.
Men att man inte får sin leksak till jul utan kanske får vänta till feb/mars, ja det är katastrof.

Jag funderar på att köpa en xbox 5 eller ps5, om jag får vänta någon månad extra bryr jag mig inte det minsta om. Men att om fallet är sådan så lär det ekonomisk ha påverkat många andra företag. Samma gäller det för övrigt om Intels och AMD, Nvidia cpu/gpu lanseringar skjuts upp någon månad.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid drömma om att några spel snabbt konverteras om till PC-spel när konsolerna blir försenade. Skulle anta att i alla fall några exklusivitetsavtal förutsätter ett visst lanseringsdatum, även om det säkert finns många olika strukturer.

Om jag planerade att ha ett spel klart för launch-lineupen med en provisionsbaserad exklusivitetsdeal så hade jag nog övergett konsolerna om de blir försenade.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Man kan ju alltid drömma om att några spel snabbt konverteras om till PC-spel när konsolerna blir försenade. Skulle anta att i alla fall några exklusivitetsavtal förutsätter ett visst lanseringsdatum, även om det säkert finns många olika strukturer.

Om jag planerade att ha ett spel klart för launch-lineupen med en provisionsbaserad exklusivitetsdeal så hade jag nog övergett konsolerna om de blir försenade.

Beror på vilken typ av spel. När en ny konsol släpps så vill många köpa till nya spel av olika typer. Ta vi då exempelvis plattformsspel så är konkurrensen ofta låg och någon knappt spelbart som finns kan då sälja som smör. Förutom intäkterna som företaget fick då så kan de kränga uppföljare som säljer bra tack vare så många köpte versionen innan..
Däremot spel som Fifa/NHL 21, Call of Duty *** osv, så är det ingen mening för dem att vänta.

Sedan beror det såklart på hur länge, någon månad är mycket kostsamt, det går dock ofta motargumentera emot förbättringar, blir det över 6 månader försenat, så blir det mindre företag som har råd att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Man kan ju alltid drömma om att några spel snabbt konverteras om till PC-spel när konsolerna blir försenade.

Kommer inte alla Microsoftproducerade spel även till PC.
Nästa generation lär till en början handla mer om att leverera en konsol som är billigare och enklare än motsvarande PC.
Så du kan nog både spela dina spel och räkna ut att du har 137 fps på ultra.

Brukar det inte alltid vara lite brist på konsoller vid lansering? Det lär inte kännas som en dålig affär om man får tag på en till listpris direkt.

Permalänk
Medlem

Tur att man byggde en PC i Höstas. Inga mer uppgraderingar på de närmaste 2 åren planerade

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Känns som det finns bra många viktigare saker att tänka på just nu än nästa spelkonsol.

Permalänk
Medlem

Microsoft's Phil Spencer sade iallafall att det inte ska påverka nån slags försening för Xbox Series X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@alfs: Tror att det är viktigt att fortfarande tänka på andra saker också.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Känns som det finns bra många viktigare saker att tänka på just nu än nästa spelkonsol.

Just nu? Det gör det inte annars menar du?

En sann entusiast.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Microsoft's Phil Spencer sade iallafall att det inte ska påverka nån slags försening för Xbox Series X.

Tänkte på precis samma sak, samtidigt som Kina går ut med att dom mer och mer återgår till sina fabriker nu. Tilläggas kan ju även att Xbox one X lanserades med bristande lager, då enheten sålde mer än vad Microsoft hade räknat med. Så det blir väl att förhandsboka och vänta o se

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag tror risken för att lanseringen skjuts upp helt är väldigt liten. Däremot så kanske det kommer vara brist den första tiden. Detta såg vi ju med bland annat PS3 där man hade lite problem med produktionen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

för mig gör det inte så mycket om det blir uppskjutet ett halvår tex.. Början av konsol tiden brukar det inte finnas allt för mycket "nya" spel.. kanske är 5-6 st som är värd att köpa första halvåret.

Så en förening skulle innebära bättre och fler spel vid lanseringen.

Permalänk
Medlem

Var är dagens aftonbladetrubrik?
"Coronapandemin används som ursäkt till senareläggning av nästa generations konsoler."

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Mycket analytiker nuförtiden, känns inte som de bidrar med något som killgissningar på sweclockers inte redan gör.

Permalänk
Medlem

Det är ju i dessa tider vi verkligen behöver få ut konsolerna snabbt så folk håller sig inne!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Det är ju i dessa tider vi verkligen behöver få ut konsolerna snabbt så folk håller sig inne!!!

Har du ingen äldre kobsoll? Jag har två Nsw.

Permalänk
Medlem

@ipac: Jag hade ps3 men sålde den. Tror inte att jag ska köpa fyran eller femman. Håller mig till spel på pc nu.