Permalänk
Medlem

Dags för ny TV (efter 10år+)

Hej, då är det dags för TV inköp, hoppas jag kan få sista små tips från er

Är inne på 65" eller 75", ska vara till ett relativt stort vardagsrum.

Har idag 50" och det funkar för oss avståndmässigt, dock på gränsen.. nu är vi ju dock vana med detta också så allt blir ju mycket bättre.
Många säger dock att det inte går köpa för stor tv..?

avståndet från soffa > tv är ca 6 meter

Har länge varit inne på Samsung och har kikat en del på Q60, dock enligt videon här på sweclockers så kan hoppet upp till Q70 modellen vara värt, priset skiljer ju inte super mycket heller.

När jag gjorde lite jämförelser på rtings.com så fick jag upp ögonen för LG B9. Den verkar enligt deras test vara snäppet vassare än dessa Samsungs.

Min fråga dock, är ngn av dessa en självklar vinnare? Tänker att den ska vara smidig i sin funktionalitet som smart tv som en av det viktigaste punkterna.

LG OLED 65B9
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5107987

Samsung QLED QE65Q70R
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061158

eller lite mer budget

Samsung QLED QE65Q60R
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Samsung+QLED+QE65Q60R&p...

Permalänk
Keeper of the Bamse

LG oled alla dar i veckan. Samsung har inte oled utan kör på gammal teknik som dom sminkar med "QLED".

LGs TV i spel-läge har sjukt låg inputlag också, så det blir en extra bonus om du hakar på en spelkonsol eller dator till den

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@O12: LG:s OLED B9 kommer att ha ett påtagligt starkare intryck av kontrast där du har svart som helt svart utan kompromisser med local dimming. Q70R kommer i sin tur kunna lysa på mer i ljusstyrka överlag i såväl SDR som HDR. Så i jämförelser med ljusa bilder i ett ljus rum kommer Q70R ha förmågan att lysa ut B9. Tvärtom i mörka rum kommer man märka att B9 tecknar svart som svart och Q70R lyser blågrått i svart och endast ger intryck av svart ifall den dämpar ned hela panelen. Och du sitter rakt framför.

Q60R kommer då i jämförelse sakna såväl ljusstyrkan som Q70R stark i ljusa rum och ännu högre grad (pga av avsaknad av local dimming) få en synligt blågrå svärta hela tiden jämfört med OLED B9.

Permalänk
Medlem

Har köpt en OLED b9 nu under mellandagsrean.
Ångrar en sak - att jag inte köpte den tidigare.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för utförligt svar Nu lutar jag ännu mer åt LG.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Hehe sedär ja. Det är bra betyg.
Får man fråga vad du fick för pris på den i mellandagsrean?

Permalänk
Medlem

@O12: personligen föredrar jag samsung qled i toppmoderna framför lg oled.
du har ju annars tcl med mini led som man säger kommer ersätta både oled och qled då det är det bästa av båda världar.
Edit: micro led är ju en annan teknik som ser lovande ut.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/128791/tcl-65-x1...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aragon: TCL:s QLED mini-LED, X10, är alltså en VA-LCD med en FALD bestående av 15360 Mini-LED, reglerade i 768 zoner

Mini-LED som ren bildskärmsteknik lär inte dyka upp inom rimliga konsumentlösningar, utan agera just som bakgrundsbelysning.

Permalänk
Medlem

@O12: 17000 för lg 65 tums oled b9. köpt från Netonet.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Nya bud verkar dyka upp. Ser nu att Elgiganten kör klubbkampanj på Samsung The Frame nu i helgen.
65" Pris 15 393:- (tidigare dryga 21990:-)

Kvalité går ju bort mot design i detta fall..

Någon som har testat The Frame och kan säga ngt om den?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

avståndet från soffa > tv är ca 6 meter

Har du verkligen så långt?
Det är rätt extremt

Slår också ett slag för LG Oled, jättenöjd med min C9.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Även jag röstar på Oled, vem vill ha en sminkad LCD när det finns något bättre för samma pris?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du verkligen så långt?
Det är rätt extremt

Slår också ett slag för LG Oled, jättenöjd med min C9.

Ja det är rätt extremt. Men vi snabb mätning landar det runt där. Ska tvn även upp på vägg så blir det ytterligare en bit till...

Ja Oled känns onekligen som grymma grejer!
Dock är man inte ensam i valet 😅

Design gäller för sambon. Så får försöka kompromissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Ja det är rätt extremt. Men vi snabb mätning landar det runt där. Ska tvn även upp på vägg så blir det ytterligare en bit till...

Ja Oled känns onekligen som grymma grejer!
Dock är man inte ensam i valet 😅

Design gäller för sambon. Så får försöka kompromissa.

Är design något viktigt så kolla på Lg W9 eller deras rullbara tv dock lite dyrare bara 🤑

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Är design något viktigt så kolla på Lg W9 eller deras rullbara tv dock lite dyrare bara 🤑

Lite dyrare 😱

Permalänk
Medlem

OLED alla gånger! Finns inget som kan komma i närheten av bildkvaliteten enligt MIN personliga uppfattning. Tidigare bara plasma numera LG B7V 65" och den är trots snart tre år suverän.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har en liknande fråga. Söker också efter TV runt i 50 tum. Får plats med 55 men skulle passa med 50 då jag bor i en etta. Min budget är ca 5000-6000. TV ska användas för mediatittande. Antar att VA paneler är föredra så jag vill helst ha en TV med VA. Kommer sitta rakt framför TV. Gärna en TV med fötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

OLED alla gånger! Finns inget som kan komma i närheten av bildkvaliteten enligt MIN personliga uppfattning. Tidigare bara plasma numera LG B7V 65" och den är trots snart tre år suverän.

Kruxet för min del, Gällande Oled är att det verkar enbart finnas "prisvärda" i 65".. Jag skulle behöva en 75" 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Även jag röstar på Oled, vem vill ha en sminkad LCD när det finns något bättre för samma pris?

/Lifooz

För den som vill ha en ljusstarkt tv skulle jag tro

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Nya bud verkar dyka upp. Ser nu att Elgiganten kör klubbkampanj på Samsung The Frame nu i helgen.
65" Pris 15 393:- (tidigare dryga 21990:-)

Kvalité går ju bort mot design i detta fall..

Någon som har testat The Frame och kan säga ngt om den?

Tack på förhand!

The Frame är en fin tv när man satt den på väggen har satt några stycken i jobbet.
Vad har du för vägg?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

The Frame är en fin tv när man satt den på väggen har satt några stycken i jobbet.
Vad har du för vägg?

Gipsvägg 😅

Permalänk
Medlem

360 dagar sedan C9/E9 landade på prisjakt. För mig blir det en OLED65CX i år, lär väl dyka upp i handeln vilken vecka som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av O12:

Gipsvägg 😅

Det är ju inga roliga väggar att sätta en stor tv på helst ska du hitta någon regel med då som du fäster i.
The Frame har speciella gips plugg med fästet som medföljer men du behöver pz1 eller om det är pz2 skruvmejsel för att skruva den skruven pz är en mycket spetsigare än ph som är den vanligaste typen av stjärnskruv.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Då jag har samma problem med 6meters avståndet så blev jag nyfiken på er diskussion.
Anar att flesta fokuserar helt på bäst prestanda. Fast själv uppskattar jag om jag ser något alls på det avståndet.

Kollar man sidor som räknar ut vilken storlek man bör ha, så är det knappt någon som ens
ger än möjlighet att räkna på så långt avstånd som 6meter, men allt pekar på att man bör
ha mer än 90" (4K).

Och så stora finns det inte för oss fattiga.
Då hade jag (helt okunnig om tv) övervägt Samsung QE82Q60RATXXC som kostar 24tusen och fått goda betyg på Netonnet. Fast 82" känns litet och jag väger då hellre mellan projektor eller vänta säg 3 år då jag tror varje år ökar tv-storlekarna med 10".

Permalänk
Bildexpert 📺

@faber: Projektor kommer med en lång rad andra villkor och nackdelar för att få den bild man önskar. Projektorer är verkligen på utgående och styrkan med projektorn – utöver möjlig storlek på bilden – kommer först när man tittar på de som går mot en dedicerad hemmabio snarare än som bildvisare i ett vardagsrum.

6 meter bort och 82 tum är en ganska trevlig lösning. Finns ingen anledning till att tänka om pixlar. Kvalitet och upplevelse har inte så värst mycket med mängden pixlar och göra. Vill du ha större bild kan du flytta en fåtölj och ställa mitt i rummet de tillfällen när det passar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft olika projektorer i vardagsrum. Kommer aldrig bli aktuellt igen, annat än i ett dedikerat biorum. Så mycket skönare och enklare med stor TV istället.

Kör nu 65 tum på cirka tre meter och det är alldeles för litet då jag saknar större bild. Siktar på att byta till 82 tum och då Samsung Q7R eller Sony XF-/XG9 som sämst.

På sex meter skulle jag aldrig ens överväga så litet som 65 tum.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv

Jag har 65" och sitter ca. 4m ifrån min TV och jag ångrar att jag inte köpte 75"

Permalänk
Medlem

Om du inte redan köpt så kan jag tipsa om att kolla Benify om du har. Tror du kan få tag på 65" Q70R för 9990 om det inte har gått ut i helgen. Annars så är 65" minimum. Tror du blir nöjd oavsett.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har 65" och sitter ca. 4m ifrån min TV och jag ångrar att jag inte köpte 75"

Samma här, typ 4 meter avstånd, och har 65". Kändes stort i några timmar efter installation. Nu ångrar även jag lite lätt att jag inte gick på 82" direkt, plats finns ju...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni säga att en 65" Q85 står Sig mot en 65" Oled? Ex en LG B9 som verkar ligga inom likvärdigt pris?