Vilka arbetsplatser lägger ner?

Permalänk

Jobbar deltid på fryslager. Har blivit en herrans massa jobb i dessa hoardingtider så ska in senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hotell och restaurangbranschen går nu extremt dåligt och de varslar för fullt. De flesta i hotellbranschen är väl medlemmar i Hotell- och restaurangfacket.
Det blir mycket pengar för denna akassa att betala ut och min fråga är vad som händer om deras pengar tar slut? Får de anställda då ingen akassa och de får söka annat som socialbidrag?
Där socialbidrag = sälja bostadsrätt etc.
En del av akassan kommer väl från arbetsgivaravgiften: https://www.iaf.se/Tre_ersattningssystem/sa-finansieras-arbet...

Akassorna administrerar, pengarna kommer från skatten ja. Så det blir ett större samhällsproblem när arbetslösheten ökar, skatteintäkterna minskar och akassa/andra bidrag ökar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Direktiv att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom, problemet för mig är att jag är kroniskt sjuk (mycket friskare idag ca 85%, behandlade privat men är långt ifrån bra), sjukvården har ju sedan tidigare sagt acceptans/gå och jobba trots tidigare vårdfel så har inte den synpunkten förändrats, mina symptom har ju inte heller förändrats i och med direktiven. Då det är min vardag så går jag till jobbet vilket inte är helt lätt sen ska vardagen orkas med vilket är ännu jobbigare, sen kommer dagarna när livet inte fungerar alls då är jag hemma (alldeles för ofta utan sjukintyg där har jag haft tur att jag har en bra arbetsgivare som inte kräver det). Sen kommer oförståelsen där man ska orka med att förklara en väldigt privat/jobbig situation med grova vårdfel där det generellt finns dålig förståelse från samhället, och sannolikt ännu mindre nu , jag lägger just nu extra mycket tid på att maskera/se frisk ut men det blir inte så mycket energi fritid utöver det men det är ju svårt att helt maskera influensa liknande symptom och det är ju där fokus ligger för tillfället.

Följer jag direktiven så är jag hemma under hela pandemin vilket kan pågå under väldigt långt tid, får jag behålla jobbet efter 1år's? frånvaro så kommer jag tillbaka till jobbet med samma symptom/bara andra direktiv om man nu inte råkar hitta grundorsaken under den tiden.

Permalänk
Medlem

Jobbar innom transport och levererar medicin och annat till apotek, sjukhus, ålderdomshem osv. Sitter nog ganska säkert. Får tillochmed göra undantag på kör-vilotider nu.

Har märkt både en ökning och minskning av varor som ska levereras de senaste veckorna.
Vi har börjat sprita händerna efter varje leverans och försöker hålla oss borta både från random folk och kollegor. Blir jobbigt om flera på firman blir sjuka sammtidigt. På flera ställen får jag inte längre komma in. Speciellt på ålderdomshemen. Någon kommer istället ut och tar emot varorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Nja kan inte avslöja mycket mer än det som står på kriminalvårdens hemsida i dagsläget. Men de som inte hunnit påbörja sina straff än är ju de stora vinnarna i det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hotell och restaurangbranschen går nu extremt dåligt och de varslar för fullt. De flesta i hotellbranschen är väl medlemmar i Hotell- och restaurangfacket.
Det blir mycket pengar för denna akassa att betala ut och min fråga är vad som händer om deras pengar tar slut? Får de anställda då ingen akassa och de får söka annat som socialbidrag?
Där socialbidrag = sälja bostadsrätt etc.
En del av akassan kommer väl från arbetsgivaravgiften: https://www.iaf.se/Tre_ersattningssystem/sa-finansieras-arbet...

I princip allt som betalas ut från a-kassan kommer väl från staten på ett eller annat vis, det man betalar för att vara med i a-kassan täcker typ administrationen.

Permalänk
Inaktiv

Här vankas det distansjobb också tyvärr, får se om man får komma in på jobbet resten av veckan. Mitt jobb kan göras hemifrån med med usel anslutning och liten lägenhet är det något jag hoppas slippa.

Hur ser det ut för er andra, någon dag in i veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Här vankas det distansjobb också tyvärr, får se om man får komma in på jobbet resten av veckan. Mitt jobb kan göras hemifrån med med usel anslutning och liten lägenhet är det något jag hoppas slippa.

Hur ser det ut för er andra, någon dag in i veckan?

Råkade nysa igår på kontoret, blev lynchstämning och jag blev hemskickad^^
Men har nån skit i kroppen känner jag så det var väl lika bra det.
Har med mig laptopen hem och kör jag bredbandskollen så får jag 320Mbit/s ner och 127Mbit/s upp. Har inte märkt av några konstigheter med VPN-tunnel, rullar på bättre än förväntat faktiskt.
Det värsta är att jag inte har någon bra plats att sitta vid hemma utan sitter vid köksbordet på en köksstol, träsmaken börjar smaka i röven nu

Kör säkert hemma resten av veckan, rätt skönt att slippa alla idioter som ränner runt på kontoret

I övrigt har Corona inte påverkat oss mer än att vi ska vara hemma vid minsta symptom samt att det råder reseförbud.
Men projekten rullar på som vanligt så är inte orolig för mitt job.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Driver som sagt en eventfirma som anordnar en mässa/år, som är inställd och där vi nu fått koppla in advokater för att försöka rädda bolaget, så risken för konkurs på det bolaget är väl hyffsat stor (skulle haft mässa nästa vecka så allt är betalt och klart...…)

Driver även en salong, gissa hur många som vill göra behandlingar i dagsläget? 4 anställda och ser inte så lysande ut just nu vilket gör att vi antagligen får kika på möjligheterna som krispaketet regeringen la fram innebär.

Permalänk
Medlem

Igår valde man att stänga igen kontoret i Stockholm. Vi jobbar alltså hemma, vilket är första gången för mig.

Inte särskilt kul kanske att sitta med en liten laptop, då man är van vid arbetsytan från två större skärmar. Men man gör vad man kan tills utrustningen för att åtminstone koppla upp privatskärmen hemma kommit in.

Turligt nog bedriver firman långsiktig samhällskritisk verksamhet, så vi måste hålla igång och ingenjörerna behöver fortfarande vara aktiva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Alla jobbar inte på kontor. Finns andra jobb också. Jag jobbar på industri och märker ingen skillnad hittills. Jag jobbar precis som vanligt.

Lager/tillverkning här, mot dagligvaruhandeln, så jag sitter förmodligen rätt säkert.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Råkade nysa igår på kontoret, blev lynchstämning och jag blev hemskickad^^
Men har nån skit i kroppen känner jag så det var väl lika bra det.
Har med mig laptopen hem och kör jag bredbandskollen så får jag 320Mbit/s ner och 127Mbit/s upp. Har inte märkt av några konstigheter med VPN-tunnel, rullar på bättre än förväntat faktiskt.
Det värsta är att jag inte har någon bra plats att sitta vid hemma utan sitter vid köksbordet på en köksstol, träsmaken börjar smaka i röven nu

Kör säkert hemma resten av veckan, rätt skönt att slippa alla idioter som ränner runt på kontoret

I övrigt har Corona inte påverkat oss mer än att vi ska vara hemma vid minsta symptom samt att det råder reseförbud.
Men projekten rullar på som vanligt så är inte orolig för mitt job.

Haha, en kollega började nysa på eftermiddagen vilket gav liknande stämning, sannering med eld eller avskedning var mina inte helt seriösa förslag.
Lika bra att hålla sig hemma, om man ändå känner att något är på gång. Och man ändå kan jobba hemifrån.

Själv slutade dagen med att jag nu har en laptop som ska användas om vi blir hemskickade så får se hur veckan går. Hoppas verkligen inte att jag behöver lämna kontoret men blir det så så blir det så förstås.
Lämnade datorn på jobbet men lite så jag borde tagit hem och provat min anslutning. Fick en dator med vettiga anslutningar (en gammal portabel CAD workstation men för slö för att vara acceptabel att arbeta på) så blir att koppla in mitt vanliga tangentbord, mus och ultrawide skärm och fjärransluta. Förhoppningsvis fungerar det tillräckligt bra.

Finns risk att det blir köksbordet även här, beroende på hur bra det fungerar. Inte oroad över mitt jobb heller, mitt jobb går riktigt bra. Men att jobba hemifrån? Tveksam, speciellt när man bor i en redan trång lägenhet.

Då jag även har CAD-frågan på jobbet och vi ska använda Skype så lär jag bli jagad även hemifrån. Men jobbtelefonen blir kvar på jobbet.

Permalänk
Medlem

Fått höra via omvägar att en viss resturang-kedja med väldigt små rätter varslat (iallafall lokalt) 2/3 av styrkan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag negligerar inte detta problem, men man kan ju iaf hoppas att inte 100% av alla som jobbar inom ett "sammhälskritiskt" område även har en partner som gör detsamma.
Men visst, är väl väldigt mycket upp till varje familj då att se till att prioritera att "rätt" förälder går till jobbet.

Man inser hur priviligerad man ändå är, både jag och min sambo jobbar på bolag där det mer eller mindre krävs att hela samhället kollapsar innan dom behöver säga upp folk, samtidigt som vi båda kan jobba på distans via dator/VPN/telefon.

Är rätt samma i hela området vi bor i, skulle säga att ungefär 100% av dom som börjat jobba på distans redan nu håller ungarna hemma, var en smått bizarr förskolesituation igår (fredag 13 mars), max 20-30% av ungarna var på plats skulle jag säga.

Frun hade 7 barn på sin förskoleavdelning igår, dom brukar vara runt 20. Känns inte heller som ett stabilt ställe att jobba på nu när det går runt extra jobbigt virus. Även barnen vill man ju inte ha i skolan.

Permalänk
Medlem

Sambon varslad, de gör kläder till SAS och hotell så rätt väntat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Större industri inom förpackningar i södra Sverige. Vi knegare går som vanligt utöver massa rutiner med avstånd mellan oss, restauragen på stället stängt, nya städrutiner osv. Kontoret jobbar hemifrån utom produktionsledning typ.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Sambon varslad, de gör kläder till SAS och hotell så rätt väntat.

Trist men ändå imponerande då jag trodde allt sånt kom från kina idag. Håller tummarna för snabb lösning.
Själv jobbar jag som utesäljare och får inte besöka några kunder😟, har hemmakontor så där är det ingen skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Mitt företag jobbar på som vanligt, 35 Pers på kontoret och folk antas vara smarta nog att jobba hemifrån vid symptom.

Detta matchar folkhälsomyndighetens rekommendationer och inga planer att ändra denna förrän annan info ges.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alla jobbar hemma per rekommendation från högsta ledningen.
Jobbet I sig är det inget fel på kan utföra allt hemifrån, men saknar den sociala biten

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Fick kicken från mitt jobb som junior mjukvaruutvecklare igår. Har precis tagit examen och det här var mitt första utvecklarjobb, så det känns lite tungt. Jobbade på ett rätt stort företag inom logistik och lager och hade bara arbetat där i 2 månader, dock var jag fortfarande i upplärningsfasen. Det enda jag vet är att de har anställningsstopp och att lönsamheten kommer att minska beroende på hur projekten ser ut framöver men det är mest att det är så extremt osäkert...

Permalänk
Medlem

Har angivit två stycken för nysning på mitt jobb. Båda blev hemskickade 😈

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Jag är ambulanssjuksköterska så för min del lär det inte bli någon brist på jobb. Det är konstiga tider nu, märkligt nog är det färre som ringer ambulans och akutmottagningarna gapar stundtals tomma. Vanligt att folk och butiker vill
hjälpa till genom att bjuda på lunch, fika eller kaffe för att visa uppmuntran.

@Storage Jar: Nysning är iofs inte särskilt förknippat med Corona men ändå lite bra att folk håller ordning på varandra 😉

Permalänk
Medlem

Jobbar i Stockholm med att planera ett lager och göra inköp.
Hela huvudkontoret är stängt och alla jobbar hemifrån.
Ca 90 personer på kontoret normalt och idag är dom endast 1-2 för att ta hand om posten och liknande.
Vi kommer att fortsätta jobba hemma mars ut, får se vad som händer sen.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Lego Master

Jobbar som sysadm på en mindre bank, och jobbat hemifrån en dryg vecka redan. Mitt team är vana vid att jobba hemma, så har redan hemmakontor uppsatt och är 99% produktiv hemma jämfört med på kontoret.
Sambon är hemma sjuk sen nån vecka, jobbar annars i hemtjänsten så viktigt att hon är frisk innan hon kommer tillbaka dit...

Vi fick ny vpn-lösning nyligen med, så inte allt går via bolagets nät, utan bara sånt som är nödvändigt. Vilket innebär att jag har mina vanliga 250/250 ut på nätet för allt "annat". Skönt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett stort företag inom handel. Jobbar får väl se hur länge icke samhällskritiska butiker får ha öppet. Det kommer helt avgöras av hur mycket sjukhusen klarar av. Indikerar sjukhusen på att det är tufft så tror jag dom kommer ta beslut att stänga ner allt "onödigt" ganska fort.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

jobbar inom lss så finns ingen risk att min arbetsplats stänger ner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på försäkringsbolag i Stockholmsområdet och vi har alla uppmanats att jobba på distans sen i början av veckan.
Funkar väl OK, med laptopen kopplad till 32 tums skärmen hemma, samt mus och fullstort tangentbord!
Jag ser inga risker gällande varsel osv, men vi får se hur det påverkar jobbet överlag.
Jobba hemma känns dock lite trist

Skrivet av Yonie:

Inte särskilt kul kanske att sitta med en liten laptop, då man är van vid arbetsytan från två större skärmar. Men man gör vad man kan tills utrustningen för att åtminstone koppla upp privatskärmen hemma kommit in.

Hmm, du har inte kontakter på laptopen för att bara koppla in den till skärmen hemma rakt av? Borde ju bara behövas en kabel...
Själv blir jag smått hysterisk om jag ska försöka arbeta på en laptop...
(skärmen, plattan, tangentbordet och sittställningen driver mig till vansinne på några minuter)

Skrivet av anon5930:

Fick en dator med vettiga anslutningar (en gammal portabel CAD workstation men för slö för att vara acceptabel att arbeta på) så blir att koppla in mitt vanliga tangentbord, mus och ultrawide skärm och fjärransluta. Förhoppningsvis fungerar det tillräckligt bra.

Dum fråga: du får inte fjärransluta via din vanliga dator hemma? Eller har ni säkerhetsrestriktioner så att anslutning måste ske via utpekade datorer?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Fick kicken från mitt jobb som junior mjukvaruutvecklare igår. Har precis tagit examen och det här var mitt första utvecklarjobb, så det känns lite tungt. Jobbade på ett rätt stort företag inom logistik och lager och hade bara arbetat där i 2 månader, dock var jag fortfarande i upplärningsfasen. Det enda jag vet är att de har anställningsstopp och att lönsamheten kommer att minska beroende på hur projekten ser ut framöver men det är mest att det är så extremt osäkert...

Trist förstås, men du är i rätt fält för framtiden och ung, du kommer absolut få nytt arbete när allt drar igång igen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Inte varit på jobbet länge men tvivlar på att rivningsbranchen lägger ner xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har angivit två stycken för nysning på mitt jobb. Båda blev hemskickade 😈

Nysning är väl inte ens ett symptom för corona?