Veckans fråga: Hur mycket kan du tänka dig betala för nästa generations spelkonsol?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur spelmarknaden förändrats och blir mer tjänstebaserat än hårdvaubaserat så ser jag ingen annan väg än att spelkonsolerna följer tvapparaternas prisutveckling. Idag betalar du ju en bråkdel av tvns pris när du köper den. Tror ju att spelkonsollerna hamnar där med.
Just därför vill jag betala max 3000:- för konsollen. Den har ändå kostat nära 10 000:- om några år med alla tjänster och prenumerationer.

Permalänk
Medlem

15-20k, ifall den pallar VR i 120fps och hög upplösning:)

Men som det ser ut nu så skulle jag nog kunna betala 7-8k kanske.
Kostar den mer så blir det nog köp ändå, så länge man får bra exklusiva spel och helst okey PSVR2.

Permalänk
Rekordmedlem

Bryr mig inte om konsolerna innan de kommer under 2000 kr så jag brukar skaffa dem efter några år när de kommit ner till humana priser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elajt_1:

Va? Renaste och snyggaste utseendet hittills "by far", men men... smaken är som baken.

Det ser ut som den skulle få svårt att passa in i tv hyllan, alltså storleksmässigt, känns otymplig. Så är Playstation 1-1.5k dyrare så gör det inte så mycket. Sen verkar det finnas mer exklusiva spel till Playstation. Vilket jag var besviken på xboxen nuvarande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Idag betalar du ju en bråkdel av tvns pris när du köper den.

Ehh, vad menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

För mig blev väl svaret mest hypotetiskt. Jag kommer nog att fortsätta ett använda min PC för spelande även i framtiden. Jag misstänker dock att jag kanske måste ompröva det om man ser till mängden spel på PC-hyllorna i spelbutikerna. Det är, typ, 10 % av vad som finns på konsollhylorna.

Men det är ju bara för att PC-spelare inte längre köper spel i butik. Det köps ju på Steam eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

4000-5000 rimligt

I och med att du behöver investera betydligt större summor sammanlagt på spel.

Sedan hoppas jag verkligen inte att de läckta bilderna på PS5 stämmer. Ser hemsk ut. En design som hör hemma på 80-90 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

.
Sedan hoppas jag verkligen inte att de läckta bilderna på PS5 stämmer.

Finns inga läckta bilder på PS5.
Däremot på PS5 devkit som iprincip helt säkert är äkta.

Ang topic. 6000 om spec är ok.

Permalänk
Hjälpsam

Inte speciellt intresserad, men är de nog billiga så.
Svarade 3000 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om dom släpper 2 versioner så kan jag lätt tänka mig att spendera 8.000 - 10.000 för den dyraste varianten. Så länge dom håller som dom nuvarande konsolgenerationerna.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv

1-2 pallar toapapper.

5000-6000 känns väl rimligt vid release givet specen. De kommer nog vara dyrare än så befarar jag.

Permalänk
Medlem

0 kr då dator är värt mer.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Runt 5000-6000 kronor skulle jag ändå säga! För mig är inte specifikationerna så jävla viktiga, det är upplevelsen och spelen som räknas. Jag är fortfarande imponerad över hur bra exempelvis Horizon: Zero Dawn ser ut på Sony Playstation 4 (inte Pro). Nu pekar dock det mesta mot att hårdvaran blir bra i förhållande till priset.

Skrivet av anon193054:

1-2 pallar toapapper.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dom som röstade på 5000kr kommer bli shockade vad nästa spelkonsolerna kommer kosta Edit: Aha vad man är beredd på att betala, det är ju lite annorlunda

Permalänk
Medlem

Ett 2080 Ti kostar ca 12 000 kr.

Valet är ju ganska enkelt kan man säga.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av cheesen:

Med tanke på hur spelmarknaden förändrats och blir mer tjänstebaserat än hårdvaubaserat så ser jag ingen annan väg än att spelkonsolerna följer tvapparaternas prisutveckling. Idag betalar du ju en bråkdel av tvns pris när du köper den. Tror ju att spelkonsollerna hamnar där med.
Just därför vill jag betala max 3000:- för konsollen. Den har ändå kostat nära 10 000:- om några år med alla tjänster och prenumerationer.

Vore intressant om du kan berätta vad du syftar på med priset på TV apparater...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror på hårdvaran i enheten så klart är som att säga hur mycket skulle du betala för en speldator utan att få veta innehållet i burken.

Därför Ps3 var dyr vid release var att hårdvaran var topnotch och vet att jag betalade 6990 SEK men ingick 2 spel i paketet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga 6000 kr, kanske 7000, men då ska det vara bra grejer med tyst kylning. Gör de en repris av PS4 Pro där man får välja mellan jetplan eller coil whine kommer priset jag är villig att betala sjunka drastiskt.

Sist jag köpte grafikkort var det ett GTX 970 för drygt 3000kr, då var det också en dyrare Strix-variant. Tyckte det var ett vettigt pris och fick ut rätt mycket av det. Nu kostar ett kort i 70-serien det dubbla, och jag känner att jag inte riktigt har intresset för att leka i de prisklasserna, plus at HDR på PC fortfarande inte är klockrent alla gånger. Ser gärna att konsolerna siktar in sig som ett alternativ till övre midrange-segmentet, istället för att bara vara budget-alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bryr mig inte om konsolerna innan de kommer under 2000 kr så jag brukar skaffa dem efter några år när de kommit ner till humana priser.

Beggat då menar du ? PS4 är 7 år gammalt och kostar inte det än... Även om PS4 hade kostat 10-15 tusen hade det varit prisvärt mot vilken underhålling och tid du får.

On Topic siktar på att köpa PS 5 vid release.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Så länge jag har en PC behövs ingen spelkonsol.

Permalänk
Medlem

3500kr för konsoll inkl kontroll

4500kr för kontroll + spel

Permalänk

Tror att jag svarat i tråden men kommer inte ihåg, Jag tror det blir båda dom två nya här hemma, så jag/vi har börjat lägga undan inför investeringen. tror nog båda hamnar på runt 6k/st

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Då jag så långt tillbaka jag kan minnas, alltid ägt minst en spelkapabel dator, så har jag aldrig kunnat se någon lockelse med spelkonsoler.

Det känns för mig lite som att äga en fin och rymlig villa och ändå gå och sukta efter en "attefallsbod" att sätta upp på tomten och bo på deltid i.

Permalänk
Medlem

2-6000 om det är något unikt som jag inte kan uppleva på PC, hittils har jag kört nintendo's konsoler då jag tycker att dom hittils har tillfört något nytt utöver spelbiblioteket, hade även en dreamcast när den kom men hade det kommit en ny dreamcast hade jag nog inte skaffat den om den inte tillförde något nytt / VMU'n 'är inte tillräckligt även om det var nice https://www.youtube.com/watch?v=_yI-b3yllMk

Finns en del guldklimpar som jag har missat, shadow of collosus, last of us exvis men jag kommer inte att köpa en konsol för enbart dom två spelen.

Permalänk

Blir dyrt ändå

6k känns rimligt skall dom nå stora massan får dom inte gå högre

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Palme_570:

Beggat då menar du ? PS4 är 7 år gammalt och kostar inte det än... Även om PS4 hade kostat 10-15 tusen hade det varit prisvärt mot vilken underhålling och tid du får.

On Topic siktar på att köpa PS 5 vid release.

Skaffade en xbox one s i höstas på black friday när de kostade strax under 1000 kr, vet dock inte riktigt vad jag ska ha konsolen till utan köpte den mest för att få en handkontroll till hallonpajen, själva konsolen får nog stå till den blir retro. har inte betalt över 2000 kr för nån av mina moderna konsoler och kommer inte heller att göra det för nån kommande om den inte kan göra nått bättre än att bara funka som spel.
Frågan är nog mer om det ens är möjligt sälja dyra konsoler för man kan lika gärna strömma spel eftersom det mesta ändå verkar kräva uppkoppling och abonnemang.
Vad ska man ha en konsol till om man ändå måste betala en hög månadsavgift och ha internetåtkomst för att kunna använda den ?
En handkontroll och en Chromecast kan fylla samma funktion och hårdvarumässigt kosta under 1000 kr nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Beggat då menar du ? PS4 är 7 år gammalt och kostar inte det än... Även om PS4 hade kostat 10-15 tusen hade det varit prisvärt mot vilken underhålling och tid du får.

On Topic siktar på att köpa PS 5 vid release.

1999 kr betalade jag för mitt PS4, hade väl tur att köpa innan total kronkrasch som skett senare.

Blir troligtvis ingen PS5 / Xbox, Switch känns betydligt intressantare då det blir enda alternativet till PC och har en hel del exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem

Konsolerna bör erbjuda något unikt för att vara relevanta i relation till PC, men får inte heller närma sig PC för mycket.
Det kan handla om unika titlar, konkurrenskraftigt pris, särskilda funktioner osv. Debatten och kampen mellan PC och konsol lär fortsätta..

Priset har olika betydelse för olika kundgrupper:

-För föräldrarna som ska köpa en spelenhet till sina barn.
-För entusiasten som redan har rejäl dator men köper konsolen som komplement för att t ex köra unika titlar.
-För idrottaren/den trångbodde el liknande som av en eller annan orsak inte har dator som rimligt alternativ eller föredrar enkelheten som konsol ger.
-För den som inte har råd med en rejäl PC.

Men rätt klart är att en konsol bör erbjuda ett bättre förhållande mellan pris/prestanda än vad PC ger. Om en konsol kostar lika mycket som en motsvarande PC lär konsolerna inte sälja lika bra.
Konsolerna har alltid varit ett billigare alternativ till PC som haft unika titlar och en enkelhet i hanteringen.

Om konsolerna hade erbjudit enorm prestanda så att de slagit de mer extrema speldatorerna hade de kunnat kosta betydligt mer än vad de gör. Men då hade det också uteslutit mer priskänsliga kunder, som nog utgör huvuddelen av kundbasen.

För egen del beror det mycket på vad de olika kan erbjuda, därför svårt att säga något pris direkt. Siktar nog på att köpa en rätt rejäl speldator senare i år, där priset har mindre betydelse. Får se hur det blir med konsol då, lär ju inte förboka ny konsol när backloggen av PC-spel är på runt 15 år el så (men har lirat på PS3)..

Permalänk
Medlem

Kommer inte lägga ett öre över 6000kr på nästa generationens konsoler. De kommer kommer konkurrera mot mid-range i nästa generationens PC-hårdvara och kommer verkligen inte kunna ta mer 6000 kr för de dyraste modellerna, om det nu släpps två modeller. Ska man tro ryktena så kommer GA104 (RTX 3060) vara 5% långsammare än RTX 2080 Ti. Så du kommer alltså få 2080 Ti:s prestanda för $349 under slutet av året, vilket är mer kraft än både Xbox Series X och PS5.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Släpps PS5 som jag tror i två eller tre modeller så lägger jag mer än gärna 10,000kr, man får mycket spel för pengarna i sista slutändan och alla spel blir optimerade från början

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.