Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Bill Gates har beklagat sig över att han inte satsade mer på detta.
Det var kanske i sin linda med tre konkurrerande system, program med egen skärm (dvs appar), ett sviktande Windows 8 osv. Tror fortfarande att om Microsoft vill så skulle de kunna göra en riktigt bra Surface Phone baserat på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det behövs dessutom mer konkurrens, med enbart 2 stora aktörer så sker det inte så mycket innovation längre.

Det absolut bästa hade varit om nokia inte hade först satt käppar i hjulen och sedan övergivit sitt nya system maemo/meego. Då hade vi haft ett helt öppet system istället för ett och ett halvt slutet system. Med windows så hade det varit två och ett halvt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Bill Gates har beklagat sig över att han inte satsade mer på detta.
Det var kanske i sin linda med tre konkurrerande system, program med egen skärm (dvs appar), ett sviktande Windows 8 osv. Tror fortfarande att om Microsoft vill så skulle de kunna göra en riktigt bra Surface Phone baserat på Windows.

Klart han gör, plånboken växte ju inte ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Helvete vad jag saknar detta OS, den var så långt före både IOS och Android... Dark Mode fanns väl nästintill från start, och det lanseras nu på Android/Iphone (även om vissa Androidtillverkare har haft ett begränsat dark mode innan).

Det behövs dessutom mer konkurrens, med enbart 2 stora aktörer så sker det inte så mycket innovation längre.

Funderar på hur Windows Phone hade sett ut idag om Microsoft/Nokia fortfarande hade varit med i matchen...

Windows Phone, var otroligt trevligt att använda. Min första riktiga smartphone var ändå Lumia 800, och mjukheten och allt med hubbarna att göra var grymt. Det var inte likt något annat. Facebook Messenger integrerat i SMS-appen och allt bara flöt på.

Enligt Satya Nadella som var emot hela beslutet av att köpa upp Nokia som han skrev i sin bok Hit Refresh, sa att han inte såg behovet av en tredje aktör om de inte gjorde något som stod ut och inte bara gjorde ett tredje ekosystem bara för att. Det behövde förändra någonting som inte fanns. Därav slutade det som det gjorde med Windows Phone på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Helvete vad jag saknar detta OS, den var så långt före både IOS och Android... Dark Mode fanns väl nästintill från start, och det lanseras nu på Android/Iphone (även om vissa Androidtillverkare har haft ett begränsat dark mode innan).

Det behövs dessutom mer konkurrens, med enbart 2 stora aktörer så sker det inte så mycket innovation längre.

Funderar på hur Windows Phone hade sett ut idag om Microsoft/Nokia fortfarande hade varit med i matchen...

Det är svårt att föreställa sig då Microsoft mer eller mindre övergett all teknik de tog fram. Windows Runtime har övergetts för spel t.ex.

Hade Nokia Devices & Services varit med i matchen fortfarande hade de aldrig släppt några WP/W10M-enheter

Microsoft hade aldrig någon möjlighet att bli en stor aktör här, de hade mindre möjligheter än Blackberry och borde nog lagt ner satsningen långt tidigare eller åtminstone inte blandat in några externa bolag. Det går inte att ha långa avbrott utan några produkter att erbjuda, så det var kört innan WP7 ens kom. Egentligen var det väl kört när de köpte Danger och inte behöll någon kompetens eller tog tillvara på den för att utveckla Windows Mobile 6.X.

Plattformen var i praktiken mindre mogen än Android, iOS, WebOS, BlackBerry 10, Symbian och Meego sett till features/funktioner och utvecklingskit. Nokia hade t.ex. haft Qt/QML/QtQuick/QtMobility som plattform över två operativsystem om de inte hade dödat och avvecklat det, allt var på plats och du behövde inte köra vidare på Symbian C++ och AVKON då Qt redan rullade innan plattformen var klar på Symbian.

WP var också i stort sett värdelöst i företagsmiljö innan WP8.1U1 som i praktiken kom ut till enheter vintern 2014/15.

Så ja, svårt att föreställa sig hur det skulle se ut om de inte gett upp. Ska vi inte skriva om historien ända från 2008 så hade det nog inte hänt något med plattformen även om de fortfarande hade supportat den, möjligen att det hade blivit enklare att portera iOS-program och att de hade släppt Android-lagret (Project Islandwood hade vidareutvecklats och Project Astoria hade väckts upp till liv igen). Att utveckla direkt för Windows Runtime (UWP) hade fortfarande varit ovanligt och oattraktivt. Hårdvara hade de fått bygga upp från noll igen om de hade fortsatt, alla från Microsoft Mobile hade lämnat skutan under 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Klart han gör, plånboken växte ju inte ..

Skickades från m.sweclockers.com

Han är en av världens största filantroper så det handlar nog inte direkt om just den biten.
Det är ytterst få användare som, när Windows Phone fortfarande fanns, tyckte att hårdvaran eller mjukvaran var dålig. Google Nexus 5 vs iPhone 6 vs Lumia 950 var ofta mycket intressanta kombatanter.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar min Lumia 550 som privat mobil.
Iphone har jag via jobbet.

Kommer att byta ut Lumian innan årsskiftet.

Hoppas fortfarande på att Microsoft släpper något telefonliknande igen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hoppas fortfarande på att Microsoft släpper något telefonliknande igen.

Windows Phone är skitsnyggt!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Windows Phone är skitsnyggt!!!!!!

Fin bump

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Var det inte så att Gates hade lite oflyt och fick nått rättegångsstrul med dålig timeing och detta skulle vara anledningen, dvs, om det inte hänt just precis då så hade allt rullat på nu?
Korta versionen och vet knappt själv vad det handla om/vad jag snackar om men.. heh nått sånt

MS vet endå vad jag har för sorts toapapper, lika bra om dem hade en mobil med?

Permalänk
Medlem

Har hivat min Samsung S10 som jag tog ut i oktober och gått tillbaka till Lumia 950XL. Som telefon och arbetsverktyg är Lumian fortfarande mycket bättre. Men visst är S10 bättre på mycket annat (allt) men den krånglar också med dubbla simkort, ostabil och att filhantera eller skicka data mellan appar är underlag för gråa hår. Kombinerat med en surfplatta istället för storlek och appar så är livet mycket lättare ☺

Permalänk
Medlem

Är förundrad över att den här tråden fortfarande lever. Kan väl omöjligt vara annat än Microsoft-anställda som uttrycker sitt uppskattande av parantesen Windows Phone?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Nja, MS är ju uppenbarligen inte intresserade av Windows mobile/phone

Permalänk
Medlem

Startade våra Windows Mobile. Det hade faktiskt kommit en uppdatering efter årsskiftet!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@maweric:

Vad kör du för telefoner?

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Två Lumia 550.

Har iof även några äldre Windows Phone.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Är också en av de 'få' som hoppade på WP tåget med Lumia 1020. En fantastisk telefon som gjorde bra ifrån sig tills stöd för appar började sina. Sista spiken i kistan var när bankID slutade uppdatera.

Finns det andrahandsvärde kvar i de här telefonerna tro? Min ligger i en låda som backuptelefon för tillfället, men gillar att ge äldre hårdvara nytt liv i någon annans händer... mot ett kostnad förstås.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Årets trådlyft, finns det någon som fortfarande använder sin windows-telefon på daglig basis?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Årets trådlyft, finns det någon som fortfarande använder sin windows-telefon på daglig basis?

Önskar att det hade gått men jag håller till godo med Android och en Win10 Launcher.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nfwebdev.la...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Årets trådlyft, finns det någon som fortfarande använder sin windows-telefon på daglig basis?

Jag gick över till iphone 12 mini förra vintern. Widgets på hemskärmen gjorde att det kändes mer hemma, men jag saknar ibland WP. Det går iofs alltid att göra programfönsterna (tex inställningar) i Windows 10/11 riktigt smala så känns det som hemma

Permalänk

Nu väcker vi den här tråden igen
Är det någon som skulle kunna testa om "Bankappen" eller "Bankappen ny" fungerar med Swedbanks säkerhetsdosa?
Om den gör det, vilken build av W10 mobile kör ni?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Nu väcker vi den här tråden igen
Är det någon som skulle kunna testa om "Bankappen" eller "Bankappen ny" fungerar med Swedbanks säkerhetsdosa?
Om den gör det, vilken build av W10 mobile kör ni?

Kan inte testa, men kudos till dig som orkar hålla dig kvar i w10m. Bättre UI finns inte.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Kan inte testa, men kudos till dig som orkar hålla dig kvar i w10m. Bättre UI finns inte.

Sanning med modifikation.
Har en Lumia 930 med desktop windows 10, så kan inte testa just windows 10 mobile just nu
Men har en HP Elite x3 på G, därav frågan

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Windows Phone är bästa telefonen jag haft. Saknade den så pass mycket så jag köpte Square Home launcher till min android, så nu ser den i alla fall ut som en WP.

https://www.youtube.com/watch?v=ZrilhWq6Oj8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Nu väcker vi den här tråden igen
Är det någon som skulle kunna testa om "Bankappen" eller "Bankappen ny" fungerar med Swedbanks säkerhetsdosa?
Om den gör det, vilken build av W10 mobile kör ni?

Borde nästan skaffa Swedbank bara för att testa Lumian ligger här och vilar

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Borde nästan skaffa Swedbank bara för att testa Lumian ligger här och vilar

Skicka den hitåt så testar jag

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Skicka den hitåt så testar jag

Ska bort och skicka lite grejer i helgen, du kan få den, en Lumia XL950, för en hundring plus frakt (det är en kär familjemedlem men allt har sitt pris...), sänd ett pm om du vill

Permalänk

Tack vare @MsSmith generösa uppoffring så kan jag snart svara på om bankappen fungerar!
Så alla ni som väntar tålmodigt kommer snart ha ett svar!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Håller med om att deras UI är det bästa man använt, så himla synd att resten inte klaffade bara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Drog igång telefonen för att nollställa den innan jag sände iväg den och det var sannerligen som att komma hem eller som att träffa en polare man inte sett på flera år.