Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, separat borrhammare för betong, du kommer ångra dig om du försöker dig på att borra hål i betongväggar med kombomaskiner...

Ryobi och Makita är de mest prisvärda, vill du ha bra prylar så köper du en Hilti och har den i resten av ditt liv eller tills den blir stulen typ.

Edit: Fixat hjärnsläpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

slagborr för betong,

Men förhelvete! Ingen jävla slagborr! Borrhammare har man till betong.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Men förhelvete! Ingen jävla slagborr! Borrhammare har man till betong.

Haha exakt, ber om ursäkt, tänkte skriva att inte köpa en borr med slagmaskin utan en borrhammare, rättar till asap.

Permalänk
Medlem

Apropå borrhammare, på jobbet använder vi sällan det men vi har en svinbillig Falke från typ Jem & Fix och den använde jag och min kollega till att borra många hundra hål för att sätta upp pallställ i vårat nya lager.

Bra borr, billig maskin.

Den har fått gå otroligt hårt då vi körde två personer, en borrade andra dammsög sen körde vi expanderbultarna med batteridriven muttermaskin, så det blev tempo på det.

En sån skräpmaskin håller nog väldigt länge för hobbybruk och kostar väl en tiondel av en riktig..

Skruvdragare däremot köper jag inget billigt.

Min teori är att för att en borrhammare ska fungera så går den inte bygga för dåligt, det krävs lite för att faktiskt utföra jobbet, därav kan den inte vara hur dålig som helst.
Sen ska tilläggas att vi borrade inga 20mm hål.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det verkar som om jag behöver en Borrhammare för betong och en Borrskruvdragare för metall, trä och skruva. Har ni tips på till dessa två nämnda ovan. Vill gärna ha kraftfulla och kvalitets verktyg.

Vill du ha kvalitetsvertyg så är det ganska enkelt.

Festool T 18+3 Li 5,2-Set
Festool BHC 18 Li-Basic

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vill du ha kvalitetsvertyg så är det ganska enkelt.

Festool T 18+3 Li 5,2-Set
Festool BHC 18 Li-Basic

Skickades från m.sweclockers.com

Hör om Festool men ser aldrig de verktygen hos annat än hobbysnickare? Är det mer inom bygg kanske? Inom industri tycker jag mig se allt annat i stort sett..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

"betong, metall, trä och använda det som skruvdragare." det finns ingen bra kombination av detta.

För att kunna borra bra i Betong vill du ha en hammarborr.
En skruvdragare kan du använda för metall, trä och som skruvdragare.

Hur mycket vill du läggar för 2 maskiner?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hör om Festool men ser aldrig de verktygen hos annat än hobbysnickare? Är det mer inom bygg kanske? Inom industri tycker jag mig se allt annat i stort sett..

Festool är för snickare och byggnadsarbetare, och även plattsättare och andra hantverkare.
Industrin har helt andra specar för att få bra verktyg och helt andra krav. Och det beror såklart på vilken industri det är, medicin, bil, eller smeder?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ska du VERKLIGEN borra i murbruk så behövs en borhammare men är det bara för några pluggar så behövs det inte.
Du skall däremot satsa på en kraftfull DeWalt i mitt tycke om du skall ha en bra maskin.
Vill man sen utöka sortimentet så kan man använda samma batteri.
Har många batteri maskiner själv så som skruvdragare,sticksåg,tigersåg, vinkelslip samt cirkelsåg och allt fungerar perfekt vad det gäller DeWalt

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför du behöver värstingprylar och blir naturligt lite skeptisk, men vill du ha kraftfulla doningar så kör på en fet Bosch blå med metallchuck (18V) med 100Nm+, är du inte rejält stark så drar du av handlederna innan skruvdragaren ger vika. Vill du ha ett kraftfullt alternativ som sannolikt (min gissning) kommer duga gott så kan jag varmt rekommendera Milwaukee M18 skruvdragare.

För borrhammare så skulle jag säga någon M18-variant från Milwaukee också. Bilade upp trappan utanför huset med en sådan utan problem. En snickarpolare kör hela M18-kitet och är supernöjd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Karaff:

Apropå borrhammare, på jobbet använder vi sällan det men vi har en svinbillig Falke från typ Jem & Fix och den använde jag och min kollega till att borra många hundra hål för att sätta upp pallställ i vårat nya lager.

Bra borr, billig maskin.

Den har fått gå otroligt hårt då vi körde två personer, en borrade andra dammsög sen körde vi expanderbultarna med batteridriven muttermaskin, så det blev tempo på det.

En sån skräpmaskin håller nog väldigt länge för hobbybruk och kostar väl en tiondel av en riktig..

Skruvdragare däremot köper jag inget billigt.

Min teori är att för att en borrhammare ska fungera så går den inte bygga för dåligt, det krävs lite för att faktiskt utföra jobbet, därav kan den inte vara hur dålig som helst.
Sen ska tilläggas att vi borrade inga 20mm hål.

Det är givetvis bättre att lägga pengar på verktyg man använder mest men samtidigt är det väldigt viktigt att ha bra maskiner när det handlar om borrhammarmaskiner och bilmaskiner, de skapar otroligt mycket vibrationer som är väldigt skadligt i längden. För någon som hemmapular gör det inte så värst stor skillnad om det bara är då och då den används men för oss yrkesfolk? Nja, där är vibrationsdämpning och ergonomi enormt viktigt för att ens kropp ska hålla åtminstone tills man går i pension.

För TS kan jag rekommendera Makita. Vi använder dem på snickarfirman jag jobbar på och de går varma. När det ska bilas eller borras många hål i betong hyr vi dock större Hilti-maskiner som är avsevärt mycket bättre än de mindre maskinerna vi har. Deras borstlösa borrskruvdragare är trevliga. Starka, svala, ergonomiska och har bra känsla i avtryckaren. Kan rekommendera, även för yrkesbruk!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hej. Jag har absolut ingen koll på borrskruvdragare och behöver hjälp med att hitta en riktig bra. Jag vill kunna borra i betong, metall, trä och använda det som skruvdragare. Jag vet inte vad för mer egenskaper den ska ha för och få det bästa. Jag är ute efter en riktig värsting Jag behöver även hjälp med att hitta verktygen som behövs att borra i betong, trä, metall och verktyg för skruvdragaren. Jag har direkt ingen budget men tar gärna emot tips på high-end modeller. Designmässigt ska den se ut som en skruvdragare. Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Tack på förhand

Den här kombilådan köpte jag förra året på Ahlsell.
https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/elhandverktyg-o...
Får plats en hel del i den så jag knödde ner bitssats, metallborrsats, betongborrsats, gängtappsats m.m.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Den här kombilådan köpte jag förra året på Ahlsell.
https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/elhandverktyg-o...
Får plats en hel del i den så jag knödde ner bitssats, metallborrsats, betongborrsats, gängtappsats m.m.

Låter som en kanonlåda

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Var hittar man betongborrsats med följande storlekar: 4-5-6-7-8-9-10-11-12-13? Skulle vara fint om man hittade en kit som fungerar för metall, trä.

Permalänk
Medlem

Börja kolla vad batterierna kostar till maskinerna du ska köpa. Batterier kan va minst lika dyra som maskinen och i längden billigare om du är "trogen" ett märke och fortsätter med deras maskiner istället för att ha massa märken blandat. (du kan oftast använda en å samma batteri till olika maskiner av samma märke.)

Du behöver inga 5000kr maskiner heller för den delen. Hilti och Festool är inte för "hemmabruk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Var hittar man betongborrsats med följande storlekar: 4-5-6-7-8-9-10-11-12-13? Skulle vara fint om man hittade en kit som fungerar för metall, trä.

Hammare använder normalt SDS-plus fäste, och betongborr fungerar inte till något annat än stan/ murbruk/ betong.

https://www.bauhaus.se/maskiner/maskin-tillbehor/borrar/borr-...

Permalänk
Medlem

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gha-fc2-160...

Denna har får bra betyg av de jag pratat med , ska du borra större hål i btg typ 12-14mm eller mer så köp en renodlad borrhammare.

Helt ok pris o fungerar bra om man sköter maskinen rätt.

Jag har 25år bakom mig som byggnads snickare och har testat de flesta märken och bosch står sig bra i kvalitet/pris. Annars är hilti bäst om man ska vansköta maskinen, sjukt stryktålig men dyr.

Jag kör bosch på jobb,
18v batteriare skruvdragare för skruvning/borra trä/järn.
18v borrhammare för btg borrning
18v knackare/slagskruvdragare för btg skruv o när jag ska skruva mycket
Fungerar bra och kostat inte en förmögenhet.

Ska jag hugga btg hyr jag en hilti huggmaskin

Hemma har jag hilti och bosch o festo typ. Handlar mycket om att sköta sina maskinen (rengöring och lyssna om det låter konstigt) ocj rätt sort maskin för ändamålet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

En HILTI TE 6-A36 och en Bosch GSB 36 VE-2-LI så kommer du klara dig långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

En HILTI TE 6-A36 och en Bosch GSB 36 VE-2-LI så kommer du klara dig långt.

Med en Mercedes G63 och Bugatti veyron klarar du dig långt.
Du tar ingen hänsyn till att ts ska ha verktygen hem?
Ts frågar på sweclockers efter en maskin som klarar allt, dvs ts kommer nog inte använda grejerna särskilt mycket och du rekommenderar grejer för 10kkr? Rimligt? Inte direkt...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Med en Mercedes G63 och Bugatti veyron klarar du dig långt.
Du tar ingen hänsyn till att ts ska ha verktygen hem?
Ts frågar på sweclockers efter en maskin som klarar allt, dvs ts kommer nog inte använda grejerna särskilt mycket och du rekommenderar grejer för 10kkr? Rimligt? Inte direkt...

Jag köper alltid verktyg och maskiner som jag vet håller i många år.
Att dessa kostar lite mera i inköp ser jag inte som ett problem då jag inte behöver köpa nya de närmsta tio åren.
Och sen skrev han att han ville ha det bästa. Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Farsans jobb har alltid kört Makita, så han har alltid kört Makita, så familjen har alltid kört Makita. Finns en uppsjö maskiner över familjen och alla tuffar på som tåget. Vad jag vet har ingen någonsin varit annat än helnöjd med dem. Det som är nice är ju att de kör på samma batteri, hade jag haft hus hade jag nog haft en liten laddstation någonstans där man alltid hade ett par batterier färdigladdade och bara kan byta när det ena tar slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Jag köper alltid verktyg och maskiner som jag vet håller i många år.
Att dessa kostar lite mera i inköp ser jag inte som ett problem då jag inte behöver köpa nya de närmsta tio åren.
Och sen skrev han att han ville ha det bästa. Så vad är problemet?

Fast det låter ju korkat, då batterierna mår bra av att användas frekvent. Så för en villaägare som använder de några gånger per år så är det bättre att satsa på ett och samma märke med många verktyg i serien.
Att köpa Hilti och Festool är bara att slänga pengarna i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Makita DF331DSAJ som har fungerat felfritt för allt som jag gett mig på. Klarar betongväggarna i lägenheten utan problem.

Enda nackdelen är väl att det "endast" är 10,8V-batterier (två med i paketet). Verkar vara hög kvalitet på batterierna, då självurladdningen är minimal. Det känns alltid nyladdad ur lådan!

Gav 995:- för min och riktpriset är nära det dubbla.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3463971

Tror inte du kommer bli missnöjd oavsett vilken modell du väljer från Makita (och motsvarande märken). Tycker dock smidighet är viktigare än kraften i sig. En tyngre maskin kommer du antagligen inte använda lika frekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Jag köper alltid verktyg och maskiner som jag vet håller i många år.
Att dessa kostar lite mera i inköp ser jag inte som ett problem då jag inte behöver köpa nya de närmsta tio åren.
Och sen skrev han att han ville ha det bästa. Så vad är problemet?

Vad problemet är? Att Hiltin kostar inte "lite mera i inköp" den kostar 10ggr mer i inköp än en borrhammare från Jula som räcker för 99% av alla hemmapulare. Även julas borrhammare kommer hålla i 10 år för med handen på hjärtat tror du man borrar mer än 20 hål per år i snitt hemma? Så totalt 200 hål på 10 år ska man då köpa en maskin för 500:- eller en för 6000:-?
Dina rekommendationer kostar ts mer än 10kkr och mina kostar mindre än 2kkr.
Båda kommer få jobbet gjort, de du rekommenderar är grejer för någon som håller på 8h per dag 5 dagar i veckan inte för någon som ska hänga upp en tavla någongång då och då.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vill du ha kvalitetsvertyg så är det ganska enkelt.

Festool T 18+3 Li 5,2-Set
Festool BHC 18 Li-Basic

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbar man som hantverkare är Festool jättebra men för en vanlig glad hemanvändare är det, iaf för mig, orimligt att spendera 10 lax för en skruvdragare plus borrhammare.

Permalänk
Medlem

Använder mestadels Hitachi trådat då deras cirkelsågar och slipmaskiner fungerat bra för mig i många år. Trådlöst är det Makita som gäller, skruvdragare, skruvautomat, osv alla i deras 18V serie. Köpte förra året 3 nya batterier original från byggfirma i London till samma pris som ett batteri här i Sverige. Jag kör mestadels med 2Ah då maskinen blir lättare och smidigare istället för 4 och 6Ah. Visst jag får byta batteri en gång extra per dag om man skruvar gips eller så men man spar slit på axlar med lättare maskin.

Har använt Hilti borrhammare av typen 30kg för att borra i berg inför sprängning, var som att skära smör med varm kniv. Deras mindre maskiner har jag inte testat.

För övrigt så har många Milwaukee-maskiner fått bra betyg men de är tyvärr rejält överprisade här i Sverige. Använder ibland deras mindre skruvdragare i jobbet och de har ett bra grepp som passar mina händer.

Skulle jag köpa trådlösa maskiner idag hade det blivit borstlös Makita eller Milwaukee.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brackemannen:

Låter som en kanonlåda

Observera att det är plus moms och att Ahlsell ej säljer till privatpersoner. Dewalt-kitet ligger runt 7K enligt prisjakt.

Skrivet av socsoc:

Var hittar man betongborrsats med följande storlekar: 4-5-6-7-8-9-10-11-12-13? Skulle vara fint om man hittade en kit som fungerar för metall, trä.

Lite överallt Dormer och Gühring har riktigt bra borr, men man kommer långt med ex. Irwin. Undvik Makitas, Bosch och Glapp & Läckers allt i ett-skräpsatsar. Vissa av Dewalts paket kan vara helt ok, men observera att deras Extreme 2 metallborr är rätt svårkontrollerade i trä och lite mjukare material.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Söker efter en komplett set av borr och bits paket som ska klara av bits, betong, murverk, trä och stål helst i så många dimensioner som möjligt. Den ska passa till Dewalt DCD996P2. Finns det jag söker? Länka gärna. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Söker efter en komplett set av borr och bits paket som ska klara av bits, betong, murverk, trä och stål helst i så många dimensioner som möjligt. Den ska passa till Dewalt DCD996P2. Finns det jag söker? Länka gärna. Tack på förhand

Köpte du ingen borrhammare? Den där går inte borra i betong med.

Edit: Oj ursäkta, den hade slagfunktion. Men nej det finns inga bra set som täcker allt.
Bra träborrar i lite varierande storlekar: Bosch Self Cut, ska man borra typ genom en yttervägg är det bra att ha en förlängare också.
Vettig bitssats med det mesta man behöver, och dubbelt av de som lär användas mest: Bosch bitssats
Metallborrset upp till 10mm, de minsta kommer gå sönder nån gång oavsett hur dyra borr man använder, men detta är nog en vettig grund: Metallborr
Betongborrning hoppas jag du inte ska göra allt för ofta med den där maskinen, men hänga upp en tavla bör väl gå. Köp de du behöver för stunden på typ Clas Ohlson, 5,5 och 8 mm brukar man använda mest, och samma borr funkar till tegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Söker efter en komplett set av borr och bits paket som ska klara av bits, betong, murverk, trä och stål helst i så många dimensioner som möjligt. Den ska passa till Dewalt DCD996P2. Finns det jag söker? Länka gärna. Tack på förhand

Om du vill ha rent skräp, ja.
Har du ens testat att söka information själv?