Permalänk

CPU som höjer och sänker fläkten

Hej!

Jag har precis byggt mig en dator! Specsen är följande:

Amd Ryzen 5 3600
MSI B450 MAX
Hyperx 8gig 3200Mhz
GeForce 1050Ti

Allt med själva bygget gick bra! Dock har jag ett problem, om det nu är det..

Jag tycker att fläkten är ostabil.. den ökar i hastighet och sänks i hastighet även i idel. Jag vet att man kan gå in i bios och ändra "Smart fan" eller vad det heter. jag har inte vågat göra det förän jag vet vad man ska ha det på, just nu är det inte ändrat något och eftersom jag inte vet om man bör ändra eller omdet är något annat fel så vet jag inte.

Om man jämför CPUer då jag har en annan dator med en R5 1600 så är det såhär i idel.

R5 3600: 45grader 1200RPM
R5 1600: 38grader 830RPM

Rent spontant känns det som att den nya r5an är för varm och fläkten går mycket. Märk också väl att båda har den såkallade wraith spire, stockkylaren som följer med Ryzen CPUerna.

Vad tror ni om dethär?

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ghostduster:

Hej!

Jag har precis byggt mig en dator! Specsen är följande:

Amd Ryzen 5 3600
MSI B450 MAX
Hyperx 8gig 3200Mhz
GeForce 1050Ti

Allt med själva bygget gick bra! Dock har jag ett problem, om det nu är det..

Jag tycker att fläkten är ostabil.. den ökar i hastighet och sänks i hastighet även i idel. Jag vet att man kan gå in i bios och ändra "Smart fan" eller vad det heter. jag har inte vågat göra det förän jag vet vad man ska ha det på, just nu är det inte ändrat något och eftersom jag inte vet om man bör ändra eller omdet är något annat fel så vet jag inte.

Om man jämför CPUer då jag har en annan dator med en R5 1600 så är det såhär i idel.

R5 3600: 45grader 1200RPM
R5 1600: 38grader 830RPM

Rent spontant känns det som att den nya r5an är för varm och fläkten går mycket. Märk också väl att båda har den såkallade wraith spire, stockkylaren som följer med Ryzen CPUerna.

Vad tror ni om dethär?

Styrkurvan har en brytpunkt precis vid den temp cpun oftast ligger på vilket gör att den konstant kommer att hoppa upp och ner i varvtal och alltså även temp runt denna punkt så flytta den brytpunkten så att den med marginal ligger på annan plats.
Det enda som är viktigt på riktigt är att se till att fläktarna går för fullt 1 grad från cpuns maxtemp, alla andra brytpunkter handlar bara om ljudkomfort och har ingen betydelse för funktion eller prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ett känt fenomen med Ryzen 3000. Du får gå in i BIOS Smart Fan och ställa in en egen fläktkurva som är typ 40% upp till 70c, och sen 100% över 70c. Eller skaffa AIO där fläkt hastigheter bestäms av vatten temperaturen och inte CPU tempen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

På mitt Asus moderkort blev det bättre då jag ställde in en fördröjning på några sekunder på fläkten i bios.
Fläkten hoppade som tusan innan.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma spörsmål med en r5 2600 och wraith spire. Jag köpte en noctuakylare istället, ljudkomfort!

Permalänk

5 punkter man bör ta upp innan man ger rådet att köpa en AMD processor...
En här:
Fixa fläktkurvan i bios för den kan varva upp för ingenting om man har otur.

För det är väl otur för när man läser om personer som testar hårdvara, köper hårdvara(moderkort och liknande) så säger alla att det är helt okej, om det moderkort man valt...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hjälpsam

Gå in i UEFI avancerat, monotering, där bör även MSI ha styrning av fläktar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1588725-omrostning-sty...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Nu har jag ställt Smart fan exakt som på min andra dator (med r5 1600 i)

85C - 100%
70C - 63%
55C - 38%
40% - 13%

Jag hör fortfarande accelerationen av en fläkt. Enligt HW monitor så ligger båda chassifläktarna på 780RPF respektive 880rpm. men CPUfläkten har ett minimum på 900RPM och ett max på 1300RPM så det måste då uteslutande vara CPUfläkten som inte kan hålla hastigheten.

Vad tycker ni? Har jag ställt "Smart fan" fel eller kan jag ha samma fläktkurva till denna 3600 som jag har till min 1600?

Märk då väl att jag aldrig har haft detta problemet med min 1600. Den är dock också generellt kallare när jag jämför i HWMonitor.

Jag har en Cooler Master Hyper 212 EVO kylare liggandes som suttit i en äldre dator. Är den värd att sätta i och prova? Vet inte om det kan vara fläkten det är "fel på" eller om man kanske kan få ner ljudet.

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

Nu har jag ställt Smart fan exakt som på min andra dator (med r5 1600 i)

85C - 100%
70C - 63%
55C - 38%
40% - 13%

Jag hör fortfarande accelerationen av en fläkt. Enligt HW monitor så ligger båda chassifläktarna på 780RPF respektive 880rpm. men CPUfläkten har ett minimum på 900RPM och ett max på 1300RPM så det måste då uteslutande vara CPUfläkten som inte kan hålla hastigheten.

Vad tycker ni? Har jag ställt "Smart fan" fel eller kan jag ha samma fläktkurva till denna 3600 som jag har till min 1600?

Märk då väl att jag aldrig har haft detta problemet med min 1600. Den är dock också generellt kallare när jag jämför i HWMonitor.

Jag har en Cooler Master Hyper 212 EVO kylare liggandes som suttit i en äldre dator. Är den värd att sätta i och prova? Vet inte om det kan vara fläkten det är "fel på" eller om man kanske kan få ner ljudet.

Jag antar att det är en linjär ökning mellan de siffrorna? Då är det ju klart att du fortfarande kommer höra accelerationen av fläktarna när CPU-tempen hoppar.
Personligen kör jag alla mina chassifläktar plus CPU-fläkten på 450-500 RPM (beroende på fläkt) Hela vägen upp till 65 grader. Det gör i praktiken att oavsett om jag slösurfar, tittar på 9gag, tittar på 4K videos på Youtube så kommer fläktarna alltid snurra exakt lika snabbt. Det är bara när jag drar igång något tyngre som fläktarna snurrar snabbare. Det tycker jag är en bättre lösning

Permalänk

@PatrickP: Tack för svar!

Okej, för i min smart fan så kan jag ställa 4 olika punkter i ett "diagram" där jag ställt dem som det jag staplade upp i förra inlägget. Hur tycker du att jag ska lägga dem? Jag är inte så jättehaj på det som är inne i bios nämligen.. Men det konstiga är att jag inte har problemet på min dator med R5 1600 i men har problemet med 3600an

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Hjälpsam

@Ghostduster: har du kollat så att dina chasifläktar inte styrs av CPUns temp?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur man kollar det.. Men tror du det är chassifläktarna då? För enligt HWMonitor så ligger de stabild, jämfört med CPU-fläkten

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

@PatrickP: Tack för svar!

Okej, för i min smart fan så kan jag ställa 4 olika punkter i ett "diagram" där jag ställt dem som det jag staplade upp i förra inlägget. Hur tycker du att jag ska lägga dem? Jag är inte så jättehaj på det som är inne i bios nämligen.. Men det konstiga är att jag inte har problemet på min dator med R5 1600 i men har problemet med 3600an

Som jag förstår förslaget är det att se till att kurvan är helt horisontell kring typiska temperaturer, detta så att små variationer inte leder till förändrad fläkthastighet (just förändringen är ju ofta särskilt störande).

Kurvan blir väl lite mer trappliknande till utseendet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Hej! Tack för svar!

Så du tycker att "kurvan" ska se ut typ:

85C - 100%
70C - 100%
55C - 15%
40C - 15%

??

Är det så du menar?

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Medlem

@Ghostduster

Ställ in en platt kurva, exempelvis 25-30% upp till 55-60 grader. Sedan brant upp till 100% därifrån till maxtemp. Det viktiga är att fläkten inte accelererar alls under temperaturen där "spikarna" maxar. Då blir det tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

@evil penguin: Hej! Tack för svar!

Så du tycker att "kurvan" ska se ut typ:

85C - 100%
70C - 100%
55C - 15%
40C - 15%

??

Är det så du menar?

Haha, ja mer eller mindre.

Med stockkylare kör:

40c - 25-30%
55c - 25-30%
75c - 85%
80c - 100%

Men annars rekommenderar jag en lite bättre kylare, det förtjänar den CPUn.

Permalänk

@Novdid: Jag testar! Ja, jag ska testa detta annars blir det en annan kylare

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ghostduster:

@Ratatosk: Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur man kollar det.. Men tror du det är chassifläktarna då? För enligt HWMonitor så ligger de stabild, jämfört med CPU-fläkten

Det låter ju bra.
Vet inte var man hittar sådant på MSI.

För Asus hittar man enligt följande.

Gå in i UEFI->Advanced Mode(F7)->Monitor->Q-Fan Configuration->Chassi Fan Configuration->Chassi Fan Q-Fan (Nr) Source.
Man kan även ställa in en fördröjning där.
Kanske något liknande för MSI?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostduster:

@PatrickP: Tack för svar!

Okej, för i min smart fan så kan jag ställa 4 olika punkter i ett "diagram" där jag ställt dem som det jag staplade upp i förra inlägget. Hur tycker du att jag ska lägga dem? Jag är inte så jättehaj på det som är inne i bios nämligen.. Men det konstiga är att jag inte har problemet på min dator med R5 1600 i men har problemet med 3600an

Asså alla fläktar är ju olika och låter olika mycket vid olika procent, så det är lite svårt att hjälpa dig. Men jag kan beskriva processen jag gick igenom för att få en (för mig) tyst dator.

I princip stoppade jag alla chassifläktar och lyssnade enbart på CPU-fläkten. Vid vilken procent snurrar den så snabbt att du hör den från ditt normala sittavstånd till datorn? Sätt den då på att snurra konstant med lite lägre hastighet än så upp till en ganska hög temperatur (i mitt fall 65 grader). Gör sedan samma procedur med chassifläktarna. Du ska alltså ha en helt horisontell kurva upp till en CPU-temperatur som du inte når vid "normal" användning. Då kommer inte fläktarna (varken CPU- eller chassifläktarna) varva upp och ned vid normal användning => tyst dator.

EDIT: Annars kan man självklart göra som @Ratatosk säger och göra så att chassifläktarna blir oberoende av CPU-temperaturen, det är helt upp till dig

Permalänk
Rekordmedlem

Gör en platt kurva om du är ute efter tystas möjliga dator och sällan pinar cpun, alltså nått likt detta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se till att Du har en PWM fläkt som kan gå tillräckligt lågt i varv, min CPU fläkt (Noctua) kan gå ner till runt 168rpm. På ASUS X470 kort jag har kan man köra ett test av fläktarna så att de mäts upp hur långt ner i rpm de kan styras utan att de stannar.

Permalänk

Okej! Jag ska testa detta ni tipsat mig om! Hinner inte idag, men jag återkommer om jag hittar en lösning!

Ni ska ha tack så jättemycket för all hjälp och tips!

Visa signatur

Bygg bara en dator du har råd med, du måste ju köpa spel också.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min 3700x på Asus Strix b450-f.

Har nu ändrat delay och fläktkurva och nu är uppvarvningsproblemet betydligt mindre.

Största problemet nu inser jag dock är att det bara finns 3 fan-headers samt 1 CPU OPT-header....utöver den till CPU-fläkten då.

Då jag har 4st chassie-fläktar, så har jag satt en av dom på just CPU OPT-headern.

Det jag då märker är att CPU OPT inte finns med som ett val, utan verkar regleras av CPU-fläkten. Dvs en av chassiefläktarna kommer få samma fläktkurva som CPU-fläkten....dvs ganska höga varv.

Ända lösningen jag kan komma på är att köpa en splitt-kabel och köra 2 fläktar på någon av chassiefan-headerna.

Hur har ni andra löst det om ni vill ha 4 chassiefläktar på ett MK med bara 3 chassie-kontakter?

Permalänk
Hjälpsam

@Datate78: kör med splittkabel i en låda, funkar bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |