Bästa pandemi film eller serie?

Permalänk
Medlem

Bästa pandemi film eller serie?

I dessa tider av coronavirus, karantän osv. så kommer ju tankarna vilken är den bästa pandemi filmen eller serien egentligen?
Själv gillar jag Outbreak sett den många många gånger, men sen har vi 12 monkeys filmen och sedan serien.
Tänkte vi kunde diskutera och tipsa varandra i denna tråden så shooot!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Alien filmerna....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen nu med har för mig att Outbreak var rätt bra. Contagion är ju det givna valet i dessa tider, där Matt Damon en gång för alla bevisar varför han inte ska spela känslokrävande roller "

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma är 28 days later och 28 weeks later

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Tänker på The Last Ship (har bara sett de två första säsongerna) och The Last Man on Earth. Inga toppenserier direkt, men de duger om man sitter i karantän

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tänker på The Last Ship (har bara sett de två första säsongerna) och The Last Man on Earth. Inga toppenserier direkt, men de duger om man sitter i karantän

Ah The Last Ship den har jag ju börjat kika på för länge sen, tack för tipset...
Ohh finns ju 5 säsonger.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

The Andromeda Strain 1971
Containment 2015
Flu 2013
The stand 1994

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Contagion har klättrat upp på topplistan på iTunes. Aldrig hört filmen tidigare men jag kommer köpa den och ha säkert i iTunes-kontot.

Permalänk
Skrivet av UniMatrixZ:

Icke att förglömma är 28 days later och 28 weeks later

Instämmer och the road är en bra rulle.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Mission Impossible 2 som går på tv4 nu! Skulle kunna ge konspirationsteoretikerna i den stora coronatråden något att bita i. Haha

Permalänk
99:e percentilen

Den första film på temat som dök upp i mitt huvud var I Am Legend (2007).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag såg om första avsnitten av The Walking Dead nyligen bara för att få den där "känslan".
Helix var ju en serie som hade potential... men ja. =(
Z-nation har ju sin egna platz i Zombie-genren.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kingdom, Koreansk serie, andra säsongen släpptes i fredags på Netflix. Ganska underhållande

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag såg om första avsnitten av The Walking Dead nyligen bara för att få den där "känslan".
Helix var ju en serie som hade potential... men ja. =(
Z-nation har ju sin egna platz i Zombie-genren.

Trodde jag var den enda i hela världen som sett Helix Första säsongen var ju riktigt bra, andra var.....speciell.

Gav upp Walking Dead rätt snabbt när det övergick till att vara någon slags dokusåpa med strändiga bråk om vems tur det var att diska, vem som var arg på vem och varför osv. Minns att jag snabbt började heja på zombierna som ändå verkade mest begåvade och rationella i sitt agerande

Permalänk
Avstängd

In a post-zombie world, where the infected live normal lives, their retroviral drug is running out.

The returned
https://www.imdb.com/title/tt2093270/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Ah The Last Ship den har jag ju börjat kika på för länge sen, tack för tipset...
Ohh finns ju 5 säsonger.

Säsong 5 är sista men det går utför efter säsong 2 och blir bara värre.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Säsong 5 är sista men det går utför efter säsong 2 och blir bara värre.

Minst sagt, jag såg lite på vad jag tror kanske var sista (nån diffus cyberattack från något Internet-cafe i Caracas typ) och det var nästan i nivån med svenska skrattfester som Tunn Is m.fl. Fast i en global kris behöver man kanske skratta mer än att bli ännu mer skrämd

Permalänk
Medlem

The Stand (Pestens Tid) är en klassiker!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Minst sagt, jag såg lite på vad jag tror kanske var sista (nån diffus cyberattack från något Internet-cafe i Caracas typ) och det var nästan i nivån med svenska skrattfester som Tunn Is m.fl. Fast i en global kris behöver man kanske skratta mer än att bli ännu mer skrämd

Stämmer det är första episoden av säsong 5

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

"The Hot Zone", miniesrie från 2019 om Ebolautbrottet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

The stand. Fenomenal bok och tv-(mini)serie.

Permalänk
Medlem

Zombieland filmerna är rätt bra, är väl inte pandemifilmer men zombies.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

"The Hot Zone", miniesrie från 2019 om Ebolautbrottet

Började kolla denna igår med sambon. Helt fantastiskt bra 2 avsnitt in, tack för tipset! Inte hört talas om den över huvud tagit konstigt nog. Nu är den ju inte gammal men det börjar ju ofta talas om serier ett år eller två före de faktiskt börjar sändas. Läskig, spännande och känns verklig. Blir nog ett maraton ikväll med återstående 4 avsnitt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Icke att förglömma är 28 days later och 28 weeks later

Såg rätt länge på '28 days', rätt bizarr efter katastrofen film

Permalänk
Medlem

Finns det inte en säsong ur 24 med ett virus som sprider sig? Säsong tre ska det vara. 👌

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

iZombie
Perfekt läge att se den serien. Sista säsongen kom nyligen till Netflix i Sverige 🙂

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Netflix har en dokumentärserie som handlar om Pandemier, heter Pandemic

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Sjunde inseglet är väl en tidig katastroffilm som är värd att se

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

TV-serien Crusade , fast det hjälper om man sett de 5 säsongerna av Babylon 5 först.

Permalänk
Medlem

Utopiautopiautopiautopiautopiautopia. U-fucking-TOPIA
https://www.imdb.com/title/tt2384811/

Är man ute efter en klassisk domedagsserie är det kanske inte helt rätt, men om man vill se en av de bättre serierna som gjort är den däremot perfekt. Att den flugit under radarn för så väldigt många är för mig obegripligt.

Briljant manus, galet snygg, överlag riktigt bra skådespelare och framförallt en story man inte redan sett tusen versioner av.

En annan fin sak med Utopia är att man vet redan efter öppningsscenen ifall man kommer gilla den eller inte: https://youtu.be/01VGtX9xfh0

Eftersom vi räknar med zombieserier så vill jag tipsa om Dead Set. En brittisk miniserie om en zombieapokalypse där man följer deltagare av Big Brother (som förstås inte vet om att världen utanför rasat samman). Betydligt bättre än den genomsnittliga zombiefilmen/serien.

https://www.imdb.com/title/tt1285482/

Children of Men är en av mina top 20 filmer. Bilscenen och gå-ner-för-trappen-scenen är underbart utförda. Filmen utspelar sig i framtiden när kvinnor inte längre kan få barn (vilket lite löst kan räknas som en pandemi), en synopsis som låter jävligt dum när jag skriver det men lita på mig och se filmen.

https://www.imdb.com/title/tt0206634/