Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem

Men *suck*. Fattar ni inte eller är det bara jag som fattar grejen med dasspapper? Det är ju perfekt storlek att vira runt huvudet som mun/näs/ögonskydd mot coronan? Vira en rulle runt huvudet sen sitter man på dass och väntar på armageddon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kirkunit:

Sen finns ju de här avskummen också: https://www.bildtagg.se/file/eax9yk1z6alvy55ds4oyud

Tyckte tradera och blocket sade att de skulle stoppa den här typen av annonser...

Jag tycker det verkar lite äckligt att sälja begagnat dasspapper, jag brukar släppa det i toaletten och spola ner det, men tydligen kan man sälja försöka det begagnat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det verkar lite äckligt att sälja begagnat dasspapper, jag brukar släppa det i toaletten och spola ner det, men tydligen kan man sälja försöka det begagnat...

Men i utlandet har de här blivit ett problem, de drar upp priserna helt i onödan och hamstring förstör så mycket, folk säljer diverse saker som handsprit m.m för de dubbla en vad de kostar, borde vara förbjudet att köpa mer en vad man behöver.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Edvin-89:

Hade otroligt nog slut på toapapper, havregryn, pasta, couscous/bulgur, knäckebröd och mjöl. Så var till affären igår och handlade, märktes inget speciellt i hyllorna, fanns gott av allt kvar här på Ica i södra dalarna. Men man fick lite blickar på sig när man skulle betala, och då tog jag bara en av varje vara och ett 24 pack toapapper. Tycker det är lite löjligt med allt folk som hamstrar på sig i panik.
Bra att ha ett lager av diverse hemma, men som det verkar vara på många platser i landet är ju bara sorgligt.

Nu har hamstrarna även nått hit, var och köpte ett paket glass och nu var alla storpack av toapapper borta, all havregryn och mjöl helt slut, konserver var det skrallt med nu också.
Gisses, vad härnäst? Kannibalism?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kirkunit:

Sen finns ju de här avskummen också: https://www.bildtagg.se/file/eax9yk1z6alvy55ds4oyud

Tyckte tradera och blocket sade att de skulle stoppa den här typen av annonser...

"Kan ha ytligt bruksslitage"

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Nästa mindblown va folk som använder 1 ark?!! Whoot. 2 ark å dubbelvika första.
Använda bara 4-6 ark, det är ju pyttelite Typ Supersparar mannens teknik.

Slänger in videon
"Så bajsar du billigast"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Läste igenom annonsen och är rätt säker på att det är ironi. Lite småkul rentav.

Ja, det tror jag också, men det kanske också var lite otydligt.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Kan slänga in att pappershysterin har slagit mot Lidl Karlskrona också. Ganska länsat.

ÖoB hade papper, men där var annat åtgånget.
ÖoB och Lidl i Karlskrona idag

Nu taggar vi apokalypsen. Köpte den sista burken ravioli, så jag har totalt en sådan.
Kan jag kalla mig preppad nu?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Toapappret må börja sina, men jag måste bli bra desperat innan jag går till Lidl på jakt efter mer...

Permalänk
Medlem

Toapapperstorsk? Här kommer spartipset

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Om det skiter sig måste man ha papper, så enkelt är det.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Va faen är det för fel på folk? Beter sig ju som egoistiska svin. Det här Corona har blåsts upp något enormt.

Permalänk
Inaktiv

det folk inte fattar är att det fylls på dagligen, och här i stan var det bara att gå in i butiken bredvid Ica, nämligen EKO så kunde du köpa hur mycket skitpapper du ville.

Den här coronapaniken är den största överdriften i modern tid, och jag utnyttjar själv läget för att tjäna pengar, för det här är en once in a lifetime oppurtunity.

Permalänk
Skrivet av plunn:

Vet inte om det här har postats i tråden men i Australien så la man till extrasidor i en tidning.

https://happymag.tv/aussie-newspaper-prints-extra-pages-to-us...

Kan ju bli problem för den som bara har e-prenumeration, men de kanske lagt upp bilagan som utskrivbar PDF.
Annars minns jag en kreativ lösning från ett avsnitt av Helt Apropå, från sent 80-tal.
En yuppie råkade ut för pappersbrist, men halade fram bärbar telefax, och bad kontoret faxa senaste årsredovisningen.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk? Att samhället ska kollapsa helt inom närmsta veckan??? Brukar inte bry mig om mycket men hur människor beter sig nu är fan oroväckande....

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

En tanke bara, att flera butiker har samma leverantör eller köper in papper från samma tillverkare, dvs att börjar folk köpa mer än de är vana vid så hinner det inte med att tillverka samma batcher således kan det vara slut på vägen innan butik och en annan butik får således mindre papper än vanligt därför tar det även slut i den butiken också inte nödvändigtvis pga av att folk köper för mycket i just den butiken utan helt enkelt en konsekvens av att deras inleverans har minskat i storlek.

Permalänk
Medlem

alltid bajsnödig -

Permalänk
Inaktiv

https://www.tradera.com/item/343339/389815869/toalettrullar-s...-

här kah ju nån fynda, 2500m lär ju räcka ett halvår el så

Permalänk
Medlem

Vad tror folk händer med en smittad egentligen?? Att de tas ur spel för gott? 2 veckor o de är tillbaks på jobbet igen.

Om man nu ska hamstra, välj då artiklar som tillverkas i länder som har total karantän. Fast även de jobbar o producerar ju...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ta en stund och reflektera över hur det skulle sett ut vid annan kris. Krig, zombieapokalyps, you name it. Det hade totalhavererat redan första två dagarna pga. att människor inte kan hålla sig lugna. Allt ska vara i panik hela tiden, förstår inte det.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Vad tror folk? Att samhället ska kollapsa helt inom närmsta veckan??? Brukar inte bry mig om mycket men hur människor beter sig nu är fan oroväckande....

Det är lite lustigt. Men om hälften av landets lastbilar eller mer stannar så kommer det att märkas i affärerna. Men toapapper för ett helt år är inte det jag heller skulle välja att fokusera på i första hand.

Permalänk
Medlem

Smått bisarrt att se hyllorna för havregryn, pasta, tvål och toapapper stå tomma. Mitt vanliga Lambi Extra Long var förstås slut så fick nöja mig med ett 6-pack ICAs egna. :/

Hamstringshysterin verkar vara ett mer smittande virus än corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

En tanke bara, att flera butiker har samma leverantör eller köper in papper från samma tillverkare, dvs att börjar folk köpa mer än de är vana vid så hinner det inte med att tillverka samma batcher således kan det vara slut på vägen innan butik och en annan butik får således mindre papper än vanligt därför tar det även slut i den butiken också inte nödvändigtvis pga av att folk köper för mycket i just den butiken utan helt enkelt en konsekvens av att deras inleverans har minskat i storlek.

Producenterna har ett mindre lager där de samlar ordrar innan de går iväg.
Alla de olika kedjorna har sina egna centrallager, och därifrån skickas det till de enskilda butikerna.
Så att tillverkaren inte hinner tillverka är fel då butikerna redan har sina egna lager.

Lite fun fact så skulle gekås tömmas på 2 dygn under högsäsong om deras lastbilsflotta skulle stanna och var 10e minut kommer det in en ny lastbil från lagret till varuhuset.

risken är ju att oljan stryps då det inte finns ekonomi i den, det leder till att alla transporter stannar, då, då ska vi fan va rädda, för vi överlever inte utan fossila drivmedel idag.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Vad tror folk händer med en smittad egentligen??

Att de blir skitnödiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Vi var ganska självförsörjande i Sverige med under beredskapsåren under Kalla kriget. Jag hörde på radion idag att Sverige då var självförsörjande i flera år. Inhemsk matproduktion, många jordbruk och beredskapslager av det nödvändiga som inte gick att framställa i Sverige.

Yes, tror det framgick även i artikeln som jag länkade till, man fick alltså annorlunda synsätt på saker och ting efter att kalla kriget tog slut och ansåg inte tidigare hot som lika sannolika.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om man nu ska hamstra, välj då artiklar som tillverkas i länder som har total karantän. Fast även de jobbar o producerar ju...

Det enda jag själv har hamstrat är Pepsi Max, ingen tar fan ifrån mig mitt aspartam! Jag torkar röven med mossa och äter mört om samhället kollapsar, men Pepsi ska jag ta mig fan ha till varje pris tills jag dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det enda jag själv har hamstrat är Pepsi Max, ingen tar fan ifrån mig mitt aspartam! Jag torkar röven med mossa och äter mört om samhället kollapsar, men Pepsi ska jag ta mig fan ha till varje pris tills jag dör!

Du har sett att man kan köpa pepsi max till sodastream va? Lätt att hamstra ett gäng såna och några tuber kolsyra...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du har sett att man kan köpa pepsi max till sodastream va? Lätt att hamstra ett gäng såna och några tuber kolsyra...

Uff, ingen äkta Pepsi Max-connoisseur skulle ta i sodastream-Pepsi Max med tång.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Uff, ingen äkta Pepsi Max-connoisseur skulle ta i sodastream-Pepsi Max med tång.

Duger i en kris...

Visa signatur

Dator: Mac