Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det är det inte eftersom det här inte handlar om en riktig stängning, de flesta bedöms ha tillräckligt särskilda skäl för att släppas genom ändå.

En sån stänging du pratar om är omöjlig.

Hur många länder klarar en total stänging, där man hindrar transporter och arberapendlande? Inte ett enda land i EU i alla fall.

Jag kan nog bara tänka på Nord Korea, och inte ens där är det 100%-igt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Markus1987: Haha, kanske det. Men jag hade en gammal lärare från din trakter och när vi var iväg på en klassresa till Grekland vill jag minnas att han sa att man inte behövde vara "helt torr" efter ett besök på dass. Börjar vi närma oss nu då?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Effekterna av att stänga/pausa samhället kommer vara mycket värre än antalet döda till följd av Covid-19. Ekonomin kommer och har redan börjat störtdyka runt om i världen.

Att gå ”all-in” med åtgärder som att stänga landsgränser, skolor, butiker, barrikaderna städer etc. har en väldigt negativ inverkan på samhället. Man vet inte heller egentligen ”om” eller ”hur” effektivt detta kommer vara för att bromsa smittspridningen. Bara för att många personer i sociala medier, som nu alla verkar vara experter, säger att det är det bästa tillvägagångssättet betyder det inte att det är rätt.

Tänk på konsekvenserna! Det är lätt att tycka att man borde göra vissa saker när man sitter bakom datorskärmen, men hade man tyckt och agerat likadant om man själv var statsepidemiolog? Det är ett stort ansvar som kräver noggranna avvägningar.

Jag undrar också om alla som utger sig vara så oroliga för de äldres hälsa nu när vi har fått ett nytt virusutbrott fortfarande kommer bry sig om de äldre när hysterin lagt sig. Har dessa personer även innan Covid-19-utbrottet varit mån om att bekämpa de övriga dödliga sjukdomar som hotar de äldre och multi-sjuka?

En annan fundering jag har är; De som är multi-sjuka och blir smittade av Covid-19 som sedan mister livet, är det Covid-19 de dör av eller de underliggande sjukdomarna? -De flesta som kommer bli smittade av Covid-19 kommer ju inte dö.

Till de som säger att Sveriges regering inte har vidtagit några åtgärder. Det stämmer inte! De har vidtagit många åtgärder och det kommer bli fler. Olika åtgärder vidtas vid olika faser och situationer.

Här är några åtgärder regeringen/myndigheter/kommuner har vidtagit (ej i kronologisk ordning):

  • Uppmanat folket till att vara noga med hygien och undvika personliga kontakter med personer inom riskgruppen.

  • Besöksförbud på sjukhus och äldreboenden, även anstalter.

  • Utökat kapaciteten på 1177 och omdirigeringar till 11313.

  • Socialstyrelsen har tagit över ansvar för inköp av nödvändig utrustning/materiell till sjukvården för att sedan kunna styra fördelningen.

  • Förbjudit offentliga sammankomster större än 500 personer.

  • Man har utökat befogenheter hos skolans huvudmän.

  • Slopat karensdagen.

  • Slopat krav på läkarintyg för sjukdom efter 1 vecka. Detta för att avlasta vården

  • Hållit kontinuerliga pressmeddelanden och uppdateringar.

adderat stycke
Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

Se det positiva i det hela, klimatet/luften är ju helt klart vinnaren i det hela just nu

Jäkligt tradigt dock att massa småföretagare går på knäna just nu :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Jag kan nog bara tänka på Nord Korea, och inte ens där är det 100%-igt.

Tänkte också Nordkorea men de får stöd av Kina så de hade nog inte klarat det heller. Dessutom svälter ju deras befolkning, till stor del på grund av stängda gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kan inte bara den här tråden dö, är så trött på att läsa om insjuknade, döda osv vart man än kollar på nätet. I sociala medier, man hör folk prata om det i affären osv osv osv. Hade varit skönt med ett ställe som Sweclockers att slippa skiten!

Ähh vafan det är ju skit kul att läsa allt om Corona på nätet.
Speciellt alla memes

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Effekterna av att stänga/pausa samhället kommer vara mycket värre än antalet döda till följd av Covid-19. Ekonomin kommer och har redan börjat störtdyka runt om i världen.

Att gå ”all-in” med åtgärder som att stänga landsgränser, skolor, butiker, barrikaderna städer etc. har en väldigt negativ inverkan på samhället. Man vet inte heller egentligen ”om” eller ”hur” effektivt detta kommer vara för att bromsa smittspridningen. Bara för att många personer i sociala medier, som nu alla verkar vara experter, säger att det är det bästa tillvägagångssättet betyder det inte att det är rätt.

Tänk på konsekvenserna! Det är lätt att tycka att man borde göra vissa saker när man sitter bakom datorskärmen, men hade man tyckt och agerat likadant om man själv var statsepidemiolog? Det är ett stort ansvar som kräver noggranna avvägningar.

Jag undrar också om alla som utger sig vara så oroliga för de äldres hälsa nu när vi har fått ett nytt virusutbrott fortfarande kommer bry sig om de äldre när hysterin lagt sig. Har dessa personer även innan Covid-19-utbrottet varit mån om att bekämpa de övriga dödliga sjukdomar som hotar de äldre och multi-sjuka?

En annan fundering jag har är; De som är multi-sjuka och blir smittade av Covid-19 som sedan mister livet, är det Covid-19 de dör av eller de underliggande sjukdomarna? -De flesta som kommer bli smittade av Covid-19 kommer ju inte dö.

Ja jag ser t ex alla småstäder med vår gränshandel, de som inte är de stora företaget där lär ju alla kånka när kunderna uteblir?

Kommer export/import fortfarande fungera trots stängda gränser och vem vill isf köra de transporterna. Kan väl inte vara så hett att vilja frakta något till säg Italien i dagsläget?

Permalänk

@Dallen: Känner inte igen mig från den lärarens erfarenheter och kan inte relatera till det heller! Hursomhelst så har jag inga problem där bak med vare sig torrt eller blött eller kvarlevor! Vad mer vill du veta? Är vi klara med mitt arsle eller är du mer nyfiken?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Se det positiva i det hela, klimatet/luften är ju helt klart vinnaren i det hela just nu

Jäkligt tradigt dock att massa småföretagare går på knäna just nu :/

Du tänkte nu när alla tar egen bil istället för kollektivtrafiken?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

En sak jag och flera i min umgängeskrets undrar är ju det där med toapappret, vad gör alla med sitt papper egentligen?
Nu är ju jag dock ensamstående men ett paket med 18 st rullar i räcker nog, ett halvår för mig!
Förstår att det går åt en massa för en barnfamilj men ja, man undrar ju!

Ja, det kan man ju undra! Jag skrev om det i det här inlägget (halvvägs ner).

Skrivet av Dockland:

Som jag ser det är att stänga gränsen bara funktionellt om man inte har någon smitta i landet. Alltså, om detta gjorts i slutet av december, konsekvent för alla. Möjligtvis då hade man inte haft det som kallas importfall.

Inte nog med det, man skulle behöva upprätthålla avstängningen för lång tid framöver. Att hindra importfall är en nära nog omöjlig uppgift under en pandemi, det finns nog inget land i dagens globala ekonomi som klarar det över längre tid.

Permalänk

Inte för att vara känslokall. Men livet sedan det uppkom har fungerat enligt följande.
Säg att vi har 5st mycket varma vintrar och inga rovdjur att tala på. Då kommer många äldre mycket sjuka djur klara sig.
Sedan kommer det en ovanlig hård vinter och då kommer det dö djur som bara tusan. Det är tråkigt, men livet är sådant.
Nu till Corona viruset så finns har vi de senaste åren trots alla tidningsrubriker haft gynnsamma förhållanden för äldre sjuka människor. Och Corona viruset kommer då tråkigt nog göra livet surt för många.

Där jag är fundersam på hur stor risken är för vanliga personer att få långvariga men(problem) av sjukdomen? Självklart bör man av empatiskäl tänka på de andra, kanske strunta i utlandsresa detta år etc. Men jag tycker rubriker kring så många döda dåligt fokuserar på hur stor risk vanliga personer har för långvariga men.

Tar vi spanska sjukan så finns det påstående som Att spanska sjukan främst drabbade unga och friska vuxna bidrog till att så många dog https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Skulle Corona vara sådan så skulle det vara riktig katastrof av hur många anledningar som helst.

Permalänk

@deltascu: Ja, där ser man, låter ju vettigt i övrigt ja! Du kunde iallafall svara på ett vettigt sätt tillbaka utan att djupt intressera dig i andras bakdelar!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

En annan fundering jag har är; De som är multi-sjuka och blir smittade av Covid-19 som sedan mister livet, är det Covid-19 de dör av eller de underliggande sjukdomarna?

Som jag förstår det så triggar covid-19 i vissa fall en stark immunrespons som slår ut immunförsvaret och lämnar fältet öppet för bakterier att infektera framförallt lungor så att syresättningen av blodet slås ut och offret avlider av lunginflammationen. Men det finns säkert fler varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du tänkte nu när alla tar egen bil istället för kollektivtrafiken?

Nej inte direkt det, flyget och industrin gör inte lika massiv inverkan på klimatet som det ser ut.

Kina: https://petterssonsblogg.se/2020/03/02/corona-viruset-gor-luf...
Europa: https://www.instagram.com/p/B9uWL7JF5Fm/?utm_source=ig_web_co...

Permalänk
Medlem

@Markus1987: Jag profilerar dig, det finns skälig misstanke om att du använder för lite toalettpapper.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-...

Vilka (vem) litar vi mest på? Who eller Tegnell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där jag är fundersam på hur stor risken är för vanliga personer att få långvariga men(problem) av sjukdomen?

Den risken är liten, och de allra flesta friska människor under 60 kommer inte att drabbas särskilt hårt.

Det STORA problemet är inte att många dör, utan att vården blir överbelastad. Om man nu inte helt sonika säger åt 60+ med Covid-19 att bara ligga hemma och dö.

Permalänk
Medlem

Var precis på mitt lokala Coop på Bondegatan i Stockholm. Allt toapapper, all handtvål, all burkmat (tonfisk etc) samt pasta var slutsålt. Produkter som enligt dom kommer tillbaka början på nästa vecka.

Folk har ju fan tappat vettet totalt. Blir ju mer rädd för hur idiotiska människor är än för viruset i sig.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Just in. : Frankrike stänger nu alla publika platser. Resturanger barer ect ect ect

Varför blandar du hela tiden in psykiatrisk behandling i dina inlägg?

Om det är ETCETERA du försöker skriva så är förkortningen etc. och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Det där har redan debatterats om ett par sidor tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte för att vara känslokall. Men livet sedan det uppkom har fungerat enligt följande.
Säg att vi har 5st mycket varma vintrar och inga rovdjur att tala på. Då kommer många äldre mycket sjuka djur klara sig.
Sedan kommer det en ovanlig hård vinter och då kommer det dö djur som bara tusan. Det är tråkigt, men livet är sådant.
Nu till Corona viruset så finns har vi de senaste åren trots alla tidningsrubriker haft gynnsamma förhållanden för äldre sjuka människor. Och Corona viruset kommer då tråkigt nog göra livet surt för många.

Ock det kommer vara en stor förlust för oss alla. Även skröpliga personer kan bidra stort till samhället, tänk bara på hur personer som Stephen Hawking har bidragit till vår kunskap och moderna samhälle.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det här kommer troligen komma tillbaka precis som influensan. Det pratas även om vaccin, man har försökt ordna fram ett SARS-vaccin i 17 år, sökande kommer ju få ännu mer resurer, men det är kanske inte det man skall förlita sig på.

Så varje höst och vår skall vi stänga gränserna, stänga ner skolorna, alla skall jobba hemma, osv?

Och man kan ju också ställa samma fråga om våra vanliga influensor och förkylningar som tillsammans skörder tiotusentals liv varje år. Ska samhället och ekonomin helt stanna up för dem också?
Varför är det okej att vi accepterar alla dessa dödsfall som en del av vardagen, men istället ser dödsfall från det nya coronaviruset som något som måste bekämpas med de mest extrema medel möjliga utan någon som helst hänsyn till konsekvenserna? Är inte det hypokritiskt?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Och man kan ju också ställa samma fråga om våra vanliga influensor och förkylningar som tillsammans skörder tiotusentals liv varje år. Ska samhället och ekonomin helt stanna up för dem också?
Varför är det okej att vi accepterar alla dessa dödsfall som en del av vardagen, men istället ser dödsfall från det nya coronaviruset som något som måste bekämpas med de mest extrema medel möjliga utan någon som helst hänsyn till konsekvenserna? Är inte det hypokritiskt?

Skillnaden är att Corona kommer att fylla våra sjukhus med patienter, det gör inte influensan varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Där jag är fundersam på hur stor risken är för vanliga personer att få långvariga men av sjukdomen? Självklart bör man av empatiskäl tänka på de andra, kanske strunta i utlandsresa detta år etc. Men jag tycker rubriker kring så många döda dåligt fokuserar på hur stor risk vanliga personer har för långvariga men.

I Italien finns en generation läkare och sjuksköterskor som just nu varje dag tar beslut om vem som ska leva och vem som ska dö. Beslut som de vet inte hade behövts ta om inte alla dessa patienter kommit samtidigt, för då hade respiratorerna räckt till. Nu måste de välja vem de räddar livet på. Ingen av dem har ännu haft chans att bearbeta något av detta, för de har gått dubbla skift och inte varit lediga på 2-3 veckor. Huruvida de är "vanliga personer" eller inte vet jag inte, men majoriteten kommer att få psykologiska men som kommer att kräva långvarig behandling.

Hjärtinfarkter och bilolyckor upphör inte heller, dessa patienter blir också en fråga om prioriteringar. Operationer ställs in och cancerbehandlingar står på paus.

Det allt handlar om nu för varje land är att undvika den situationen så långt det går.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Skillnaden är att Corona kommer att fylla våra sjukhus med patienter, det gör inte influensan varje år.

Största skillnaden är att Covid-19 är helt ny för oss. Nästa år och alla efterkommande kommer Covid-19 ha samma status som vanliga influensan.

Permalänk

Tegnell var snabbt ute med att kritisera UDs beslut: https://omni.se/tegnells-kritik-mot-ud-s-beslut-resor-till-eu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Skillnaden är att Corona kommer att fylla våra sjukhus med patienter, det gör inte influensan varje år.

Höggradigt en sanning med modifikation; det är mer det vården i högre grad är dimensionerad efter denna årliga tradition och att man försöker vaccinera de som tillhör riskgrupperna. Det senare är i nuläget i det diskuterade fallet inte aktuellt, eftersom det helt enkelt inte finns något vaccin och det saknas också befintlig immunitet.

"Varje vinter blir flera tusen personer inlagda på sjukhus på grund av influensa i Sverige. Tvåhundra till trehundra behöver intensivvård, oftast på grund av komplikationer som till exempel lunginflammation."

"Vissa år blir influensasäsongen mer intensiv med fler allvarliga sjukdomsfall och högre dödlighet. Det beror till exempel på vilken influensasort som sprids och hur mycket viruset har förändrats sedan det sist cirkulerade i Sverige."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Permalänk

"Det gick nästan sex veckor mellan regeringens beslut att klassa coronaviruset som en samhällsfarlig sjukdom och beslutet att ställa in större sammankomster.

Den svenska krisberedskapen fungerar inte – det görs för lite och för sent, hävdar flera experter."

Förstasida dn.se

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/veertig-a-vijftig-neder...

Citat:

40 till 50 holländska koronapatienter på intensivvården: "Mer än hälften är under femtio"
Idag finns det mellan fyrtio och femtio korona-patienter i kritiskt skick på nederländska intensivvården. ”Mer än hälften av dessa patienter är under femtio år gamla. Det finns också unga människor. "" Det säger ordförande för Nederländska föreningen för intensivvård (NVIC) Diederik Gommers, i en intervju med denna webbplats.

Professor i intensivvårdsmedicin, som själv är chef för IC för Rotterdams Erasmus MC, betonar att det inte bara är de äldre som drabbas av koronavirus. ,, Det som främst har gjort nyheterna är att äldre dör snabbare. Detta är cirka 2,5 procent av hela befolkningen, medan cirka 15 procent av de äldre dör. Men mer än hälften av dessa patienter är under femtio år gamla. Det inkluderar också unga människor. ''

Specialisten förklarar att det också regelbundet inträffar med regelbunden influensa att yngre människor hamnar på intensivvård. "Du kan se det med influensan: dessa människor får allvarlig dubbelsidig lunginflammation." Dessutom väljer äldre att inte behandlas på intensivvård.

16 år gammal
I kväll rapporterade RTL Nieuws om en 16-årig pojke från Breda som är smittad med koronaviruset och som för närvarande ligger på intensivavdelningen på Erasmus MC-Sophia barnsjukhus. Hans familj uppmanar hela Nederländerna: "Vakna upp och ta detta virus på allvar."

IC-specialisten säger också att inlägg på intensivvård på grund av Covid-19-viruset kan ta veckor. ,, I Erasmus finns det två patienter som har varit i andning i tre veckor nu. Alla andra patienter på intensivavdelningen är kortare där. ''

Holländska läkare har också informerats om patienter från Lombardiet, Italien, som bekräftar data om att unga och relativt friska människor också drabbas av koronaviruset. ,, Den yngsta intuberade Covid-19-patienten är en flicka på 16 år. Två barn med Covid-19 togs in på pediatrisk IC för observation men krävde inte ytterligare terapi, '' säger informationen bland holländska läkare. Den första patienten i den italienska regionen som fick en ventilator ventilerades i arton dagar, medan han var relativt frisk. "Det var en 38-årig, annars mycket frisk man, som sprang maraton för detta."

Huvudsaklig riskfaktor för fetma
Medelåldern för alla covid-19 ic-patienter i Lombardiet, Italien, var 70 år, enligt vilken "den huvudsakliga riskfaktorn för upptag av is är fetma". Enligt denna information verkar överföringen av korona från mamma till ofödda barn "inte äga rum". ,, Detta är baserat på tre positivt testade mödrar (alla förresten klagefri) som födde ett barn som testade negativt för covid-19. Detsamma observerades i Kina '' enligt informationen som delades ut till holländska specialister baserade på den italienska regionen.

Vila och kontrollera
Enligt Gommers är det "upptaget" i Nederländerna för avdelningarna för de mest allvarligt sjuka patienterna, som behöver kontinuerlig vård och övervakning, "men eftersom försiktighetsåtgärder har vidtagits är det fortfarande möjligt". ”Jag har haft både Den Bosch och Amphia i Breda på linjen idag. Det finns fred och kontroll . ''

Enligt ordföranden för IC-läkarna i Nederländerna finns det för närvarande "cirka fyrtio till femtio personer på intensivvårdsavdelningar, det är positionen i morse". ”Till exempel i Breda har de stora intensivvårdsavdelningarna mellan åtta till tio patienter. Det är cirka 30 procent av den totala kapaciteten. Det är därför lite mindre upptaget än vad jag ursprungligen hade förväntat mig, medger ordföranden för intensivvårdsföreningen, som varnade för att efter denna helg inte bara Brabant utan även Rotterdamintensivvården skulle fylla .

En kinesisk studie, baserad på nästan 45 000 patienter, visar att äldre är den mest riskfyllda för att få koronaviruset. Risken för dödsfall för personer över 80 var nästan 15 procent, för människor under 70-talet är detta 8 procent, till exempel mot 0,2 procent av de smittade tonåringarna.

Av de första 45 000 patienterna från den kinesiska studien, enligt Gommers, "cirka 5 procent var på intensivvård och cirka 15 procent hamnade på sjukhus." "Så totalt är det cirka 20 procent." Enligt IC-specialist kan du bara säga mer om hur dödligt det är när koronaviruset har utrotats. ”Det finns ingen mening med att räkna in sjukhusinläggningar. Du kan bara säga efteråt hur dödligt ett sådant influensavirus är genom att jämföra antalet avlidna med befolkningen. ''

Jag tror att det kan vara farligt med attityden att det bara är mycket gamla som dör eller får allvarliga symptom pga Corona, tex i Italien så kan det mycket vara de som helt enkelt valts bort när de prioriterar vem som får tillgång till tex en respirator eller inte.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock det kommer vara en stor förlust för oss alla. Även skröpliga personer kan bidra stort till samhället, tänk bara på hur personer som Stephen Hawking har bidragit till vår kunskap och moderna samhälle.

Självklart är det så.. Men som sagt man är nyfiken på ens egen risk även om man bryr sig om andra. Där det mest nu handlar om att skydda andra och de flesta av oss har äldre släktingar som vi bryr oss mycket om..

Skrivet av Oegat:

Hjärtinfarkter och bilolyckor upphör inte heller, dessa patienter blir också en fråga om prioriteringar. Operationer ställs in och cancerbehandlingar står på paus.

Det allt handlar om nu för varje land är att undvika den situationen så långt det går.

Bra poäng. Tack vare denna corona drabbas all vård. Även om man enbart behöver en ej livshotande vård så är det tråkigt att inte få den. Vilket leder till att extremt många påverkas av vården. Ta exempelvis benbrott, inte alltid livshotande. Men inte för den skull roligt att inte få den vård man önskar. Kanske halta resten av livet osv..