Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Inaktiv

Smyger på kompisen under filten 🙂

Permalänk
Medlem

Elände efter elände med stackars Spock

Jag och Spock har inget flyt alls för tillfället. 21/2 var jag på Blå Stjärnan (Göteborgs största djursjukhus) då Spock hade en elak inflammation i ena ögat (i ögonvrån, typ tårkanalen). Fick recept på en salva som jag försökte applicera med blandat resultat. Spock var inte direkt samarbetsvillig och mycket av salvan hamnade på fel plats.

Vid undersökningen av ögat kom det också fram att Spock hade väldigt röda tandkött på flera ställen och rådet var att borsta tänderna på kissen dagligen. Jag upptäckte snabbt att det var inte möjligt då det började nästan blöda. Så i värsta fall står nu FORL inför dörren vilket känns jäkligt konstigt då Spock bara är två år gammal.

Ska in till Blå Stjärnan igen på tisdag till en "ögon-veterinär" och ta prover, sedan kanske det blir besök hos "tandläkar-veterinären" med röntgen och grejer. Varje besök går lös på en jäkla massa pengar, försäkringen från Agria omfattar bara en del.

Jag skiter i pengarna, jag älskar Spock och han är min favoritkisse och den enda av mina tre katter som faktiskt dyker upp när jag ropar på honom. Dessutom sover han i min säng varje natt under täcket. Han är väldigt noga med att ligga på rätt sida (magen), vänder jag mig om så tar han en promenad över kudden för att gosa ner sig på "rätt" sida...

Det enda som är bra med situationen är att Spock har noll smärta och knaprar torrfoder som om inget hänt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag och Spock har inget flyt alls för tillfället. 21/2 var jag på Blå Stjärnan (Göteborgs största djursjukhus) då Spock hade en elak inflammation i ena ögat (i ögonvrån, typ tårkanalen). Fick recept på en salva som jag försökte applicera med blandat resultat. Spock var inte direkt samarbetsvillig och mycket av salvan hamnade på fel plats.

Vid undersökningen av ögat kom det också fram att Spock hade väldigt röda tandkött på flera ställen och rådet var att borsta tänderna på kissen dagligen. Jag upptäckte snabbt att det var inte möjligt då det började nästan blöda. Så i värsta fall står nu FORL inför dörren vilket känns jäkligt konstigt då Spock bara är två år gammal.

Ska in till Blå Stjärnan igen på tisdag till en "ögon-veterinär" och ta prover, sedan kanske det blir besök hos "tandläkar-veterinären" med röntgen och grejer. Varje besök går lös på en jäkla massa pengar, försäkringen från Agria omfattar bara en del.

Jag skiter i pengarna, jag älskar Spock och han är min favoritkisse och den enda av mina tre katter som faktiskt dyker upp när jag ropar på honom. Dessutom sover han i min säng varje natt under täcket. Han är väldigt noga med att ligga på rätt sida (magen), vänder jag mig om så tar han en promenad över kudden för att gosa ner sig på "rätt" sida...

Det enda som är bra med situationen är att Spock har noll smärta och knaprar torrfoder som om inget hänt.

https://i.imgur.com/4kpSwfC.jpg

Trist att höra, hoppas att allt ordnar sig till det bättre
Gott tecken att hans beteende inte är förändrat, jag håller både tummar och tassar för ett snabbt tillfrisknande.

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Vet inte om det är samma på katter som människor, men har har man inflammerat tandkött så blöder det alltid till en början och man skall hålla på (inte i sträck) tills det slutar.
Kan säkert ta ett antal dagar innan det i så fall slutar blöda.

Permalänk
Medlem

Min kattgumma på 9-ish år hade krossat en hörntand på något sätt; upptäckte att det sannolikt var pga FORL då det hittades på en annan tand när vi var hops veterinären. Passade på att rycka alla påverkade tänder. Nu ser hon ut som Elvis ibland med sin sneda mun..

Permalänk
Medlem

Efter hälsoproblemen med Spock tidigare är det rätt skönt med en "mellow" Zelda som gosar sig i de solstrålar som kommer igenom metallpersiennen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag och Spock har inget flyt alls för tillfället. 21/2 var jag på Blå Stjärnan (Göteborgs största djursjukhus) då Spock hade en elak inflammation i ena ögat (i ögonvrån, typ tårkanalen). Fick recept på en salva som jag försökte applicera med blandat resultat. Spock var inte direkt samarbetsvillig och mycket av salvan hamnade på fel plats.

Vid undersökningen av ögat kom det också fram att Spock hade väldigt röda tandkött på flera ställen och rådet var att borsta tänderna på kissen dagligen. Jag upptäckte snabbt att det var inte möjligt då det började nästan blöda. Så i värsta fall står nu FORL inför dörren vilket känns jäkligt konstigt då Spock bara är två år gammal.

Ska in till Blå Stjärnan igen på tisdag till en "ögon-veterinär" och ta prover, sedan kanske det blir besök hos "tandläkar-veterinären" med röntgen och grejer. Varje besök går lös på en jäkla massa pengar, försäkringen från Agria omfattar bara en del.

Jag skiter i pengarna, jag älskar Spock och han är min favoritkisse och den enda av mina tre katter som faktiskt dyker upp när jag ropar på honom. Dessutom sover han i min säng varje natt under täcket. Han är väldigt noga med att ligga på rätt sida (magen), vänder jag mig om så tar han en promenad över kudden för att gosa ner sig på "rätt" sida...

Det enda som är bra med situationen är att Spock har noll smärta och knaprar torrfoder som om inget hänt.

https://i.imgur.com/4kpSwfC.jpg

Den katten va väl ganska dyr? skulle vara synd om den dör av nån sjukdom. Hoppas att det blir bra till slut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hämta hem denna skönhet igår, kattvalpshona på 12 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Den katten va väl ganska dyr? skulle vara synd om den dör av nån sjukdom. Hoppas att det blir bra till slut

10 lakan... Men det ser bättre ut nu, efter två besök (över 4000:-) på Blå Stjärnan som är så överjävligt proffsiga och samtidigt överjävligt dyra så ser det som sagt bättre ut.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Ute i solen.

Permalänk
Rekordmedlem

Lite konstfoto, Änglakatt eller vit katt i kraftigt motljus i fönster när hon solar och spanar på fåglarna utanför.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fanta

Fanta2 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Någon som vet om katter är mer immuna mot virus typ corona?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Någon som vet om katter är mer immuna mot virus typ corona?

"Coronavirus hos katt
Många katter blir smittade av coronavirus och oftast läker infektionen ut av sig själv. Ibland helt symtomlöst eller med symtom från mag-tarmkanalen i form av lindrig diarré. Men ibland händer det ett viruset utvecklas till FIP (felin infektiös peritonit) och oftast är det katter med nedsatt immunförsvar som drabbas.

FIP är en obotlig sjukdom som leder till döden. Sjukdomen finns i en ”torr” och en ”våt” form, och blandformer av dessa två är vanliga. Beroende på vilken form det rör sig om och vilket organ som drabbas kan symtomen variera, men gemensamt för insjuknade katter är ofta att de magrar av/växer dåligt, får nedsatt allmäntillstånd och febertoppar"

https://firstvet.com/sv/artiklar/kan-jag-fa-coronavirus-fran-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

"Coronavirus hos katt
Många katter blir smittade av coronavirus och oftast läker infektionen ut av sig själv. Ibland helt symtomlöst eller med symtom från mag-tarmkanalen i form av lindrig diarré. Men ibland händer det ett viruset utvecklas till FIP (felin infektiös peritonit) och oftast är det katter med nedsatt immunförsvar som drabbas.

FIP är en obotlig sjukdom som leder till döden. Sjukdomen finns i en ”torr” och en ”våt” form, och blandformer av dessa två är vanliga. Beroende på vilken form det rör sig om och vilket organ som drabbas kan symtomen variera, men gemensamt för insjuknade katter är ofta att de magrar av/växer dåligt, får nedsatt allmäntillstånd och febertoppar"

https://firstvet.com/sv/artiklar/kan-jag-fa-coronavirus-fran-...

Kan vara värt att poängtera detta dock:

Citat:

Dock finns det i dagsläget inga misstankar om att husdjur kan sprida smitta eller bli sjuka av det nya coronaviruset, Covid-19 (SARS-CoV-2) som spridits från Kina enligt SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

https://i.imgur.com/J3nHIET.jpg
https://i.imgur.com/UliFMY7.jpg

Myshög varje dag och ett evigt kurrande i Siameshögen

https://i.imgur.com/GRDxcsF.jpg

Olivia vår lilla tjej hon vill för det mesta sitta med vid datorn när man spelar av någon anledning ^^

Jag skulle vilja ha en röd hankatt. Någon som har 12 veckors gamla kattungar? Även en Sköldspaddfärgad (svart, vit, röd) är intressant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfs:

Jag skulle vilja ha en röd hankatt. Någon som har 12 veckors gamla kattungar? Även en Sköldspaddfärgad (svart, vit, röd) är intressant.

En hane kan inte vara 3 färgad så det finns bara sköldpaddsmönstrade honor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ute i friska luften 🙂

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ojdå. Det visste jag inte. Är en honkatt dyrare att kastrera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

@mrqaffe: Ojdå. Det visste jag inte. Är en honkatt dyrare att kastrera?

På en honkatt öppnas buken så det är lite mera än bara ta bort det som sticker ut på en hankatt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Släpp fången loss de brukar komma tillbaks

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Släpp fången loss de brukar komma tillbaks

Skulle inte jag gjort. Jag har gått med min dåvarande katt i koppel tills den slet sig, den kom inte tillbaka. Hittades 21 dagar senare rejält benig

Han ska nog vara rädd om sin katt istället

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skulle inte jag gjort. Jag har gått med min dåvarande katt i koppel tills den slet sig, den kom inte tillbaka. Hittades 21 dagar senare rejält benig

Han ska nog vara rädd om sin katt istället

Katter mår iof bra att springa fritt fast det är ju säkrare släppa ut dem ur dörren så de har en tydlig hemmabas att hitta tillbaks till.
De brukar utöka reviret eftersom.

Finns nog inte en susning att det går att få på koppel på min. Hon är innekatt halva året och utekatt halva.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfs:

@mrqaffe: Ojdå. Det visste jag inte. Är en honkatt dyrare att kastrera?

Ja det är ett lite större ingrepp då de inte har en pung som hänger på utsidan kroppen men det är ingen jätteskillnad, nån hundring dyrare och i övrigt lika, hålla katten inne och låta den ha en tratt på huvet 1-2 veckor efter ingreppet så den inte slickar på såret utan det kan få läka i lugn och ro..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Släpp fången loss de brukar komma tillbaks

@oqvist

Hehe, våra har lärt sig bra att gå i koppel och det funkar kanon.
Det tar lite tid ibland när det ska nosas överallt och tuggas gräs
De är mest innekatter men är ute på baksidan mycket i koppel under uppsikt, vi har en liten bakgård "radhus".

Det är så mycket lösa katter i vårat område så fastighetsägaren har skickat ut lappar att katterna förstör lack på bilar samt urinerar/skiter överallt.

Permalänk
Medlem

Min lilla tjockis

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En hane kan inte vara 3 färgad så det finns bara sköldpaddsmönstrade honor.

En hane kan ha de färgerna, men i så fall är han troligen steril. Färgkombinationen är genetisk och det är så gott som alltid en hona.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Inaktiv

Happy, snart 9 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av N3P:

En hane kan ha de färgerna, men i så fall är han troligen steril. Färgkombinationen är genetisk och det är så gott som alltid en hona.

Ja, en hane kan vara Sköldpadds färgad, men chansen är 0.04% att en hane blir det och det är genetisk onormalhet som gör att den blir det, eftersom för att bli det så måste den ha 3 kromosomer (XXY).

Detta är anledningen till att det i regel endast är honor som är det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I