USA:s handelskonflikt med Kina kan eskalera till ansiktsmasker

Permalänk
Melding Plague

USA:s handelskonflikt med Kina kan eskalera till ansiktsmasker

USA:s förslag om stärkta handelsrestriktioner uppges eskalera till begränsad kinesisk export av kritisk medicinsk utrustning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

AUTCH!

Inte riktigt den humanitära enighet jag hade hopats på under en pandemi.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

AUTCH!

Inte riktigt den humanitära enighet jag hade hopats på under en pandemi.

USA begränsar ensidigt och frivilligt sin egen import av ansiktsmasker, vad har enighet att göra med detta? Om något är det positivt för kineserna då mer blir över för den inhemska marknaden.

Permalänk
Hjälpsam

Lite löjligt, ingen hightech det är frågan om, går nog att få igång tillverkning rätt snabbt.

Finns fördelar att hämta för de med asiatiskt utseende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att USA vägrar ta emot (kostnadsfritt) testningskitt från WHO tillverkade av Tyskland. Vilket är varför USA inte testar folk just nu, de har inte hittat ett pålitligt test än. De vägrar även masker etc från Kina, en av Kinas rikaste män försöker donera just ansiktsmasker etc till USA.

Trump administrationen parar hjälpmedel till coronautbrottet (inom USA) med anti-abort lagar, rösta för ökat corona-stöd, rösta mot abort.

Och nu vill USA blockera Kina från att hjälpa europeiska länder.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är bra för världen att ett diktatoriskt land är basen för hela teknologiindustrin? Men så har vi Indien och Korea också men hur stor del kommer ursprungligen från Kina?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Glöm inte bort att USA vägrar ta emot (kostnadsfritt) testningskitt från WHO tillverkade av Tyskland. Vilket är varför USA inte testar folk just nu, de har inte hittat ett pålitligt test än. De vägrar även masker etc från Kina, en av Kinas rikaste män försöker donera just ansiktsmasker etc till USA.

Trump administrationen parar hjälpmedel till coronautbrottet (inom USA) med anti-abort lagar, rösta för ökat corona-stöd, rösta mot abort.

Och nu vill USA blockera Kina från att hjälpa europeiska länder.

Länk? Låter oerhört konstigt att USA skulle tacka nej till något gratis. Visst, kan vara av mycket politiska skäl vilket lär i detta fall ge enormt bakslag för ett eventuellt omval. Det blir svårt för döda väljare att rösta igenom samma ledare igen...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Glöm inte bort att USA vägrar ta emot (kostnadsfritt) testningskitt från WHO tillverkade av Tyskland. Vilket är varför USA inte testar folk just nu, de har inte hittat ett pålitligt test än. De vägrar även masker etc från Kina, en av Kinas rikaste män försöker donera just ansiktsmasker etc till USA.

Trump administrationen parar hjälpmedel till coronautbrottet (inom USA) med anti-abort lagar, rösta för ökat corona-stöd, rösta mot abort.

Och nu vill USA blockera Kina från att hjälpa europeiska länder.

Lite INTE på dessa uppgifter, kan vara FAKE NEWS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Länk? Låter oerhört konstigt att USA skulle tacka nej till något gratis. Visst, kan vara av mycket politiska skäl vilket lär i detta fall ge enormt bakslag för ett eventuellt omval. Det blir svårt för döda väljare att rösta igenom samma ledare igen...

Påverkar inte omvalet, amerikaner älskar Trump och media ligger i säng med trump. Artikeln har censurerats, det här klippet ligger kvar än så länge . https://m.youtube.com/watch?v=7erusqG3Y8Y . De nämner vägrandet av de tyska testen för USA ska tillverka sina egna minsann.

*edit*
abort-ridern https://www.motherjones.com/politics/2020/03/house-republican...
Planen där är att demokrater ska inse det och rösta mot, då vänder de sig till median de äger och berättar för populationen att demokraterna är monster som låter coronaviruset springa fritt. Hade det gått igenom hade abort blivit olagligt i USA och de hade vunnit.

Läste någonstans att om Kina slutar leverera maskar till USA så vill USA sanktionera Kina genom att begränsa all export oavsett till vilka länder. Europa inkluderat. Hittar inte den. Trump hyllas av det amerikanska folket som en hjälte medan han frånsäger sig allt ansvar för besluten han tog med att riva upp pandemi-gruppen och beslutet att vägra de tyska test-kitten. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8110845/Donald-Trump...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Glöm inte bort att USA vägrar ta emot (kostnadsfritt) testningskitt från WHO tillverkade av Tyskland. Vilket är varför USA inte testar folk just nu, de har inte hittat ett pålitligt test än. De vägrar även masker etc från Kina, en av Kinas rikaste män försöker donera just ansiktsmasker etc till USA.

Trump administrationen parar hjälpmedel till coronautbrottet (inom USA) med anti-abort lagar, rösta för ökat corona-stöd, rösta mot abort.

Och nu vill USA blockera Kina från att hjälpa europeiska länder.

Vad har du för källor till dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Funderar på om det är bra för världen att ett diktatoriskt land är basen för hela teknologiindustrin? Men så har vi Indien och Korea också men hur stor del kommer ursprungligen från Kina?

Tänkte samma tanke själv , varför förlitar vi oss så mycket på produktion från en diktatur på andra sidan jorden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Tänkte samma tanke själv , varför förlitar vi oss så mycket på produktion från en diktatur på andra sidan jorden.

Skulle tro att det är så att de kan tillverka sakerna billigare än vad vi själva kan göra.

Med tanke på vilket missnöje "kemikalieskatten" skapade så kan jag tänka mig att liknande missnöje uppkommer om saker blir dyrare på grund av att man flyttar produktion hit, frågan är sen vem som skulle köpa de produkterna om de går att köpa billigare från Kina. Sen hur ska våra svenska företag kunna konkurrera mot andra länders produkter om de har sin tillverkning i Kina som tillverkar dem billigare.

Sen är ju Kina själv en stor exportmarknad, tror inte något svenskt exportföretag vill mista tillgången till det.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Tänkte samma tanke själv , varför förlitar vi oss så mycket på produktion från en diktatur på andra sidan jorden.

För att det är billigt

Permalänk
Medlem

Tycker att Corona utbrottet visat hur bra skyddsrutinerna fungerat och hur länderna hanterat detta.

Kina tog det på största allvar och handlade omdelbart medan USA istället förnekade riskerna och handla väldigt sent.

Att man dessutom ej förlitar sig på Tyska testmetoden och måste ha Made in USA via deras egna system.

Som YouTube klippet från 13 mars där när Sydkorea testade 10 000/dag så testade USA 8 personer.

Här har verkligen Donald Trump misslyckas enligt mig.

Så jag skulle hellre vara isolerad om jag var drabbad som i Kina eller Italien en ignorerad som i USA.

Man måste kunna lägga konflikter åt sidan under kris situation och tänka på folkets bästa först enligt mig

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite löjligt, ingen hightech det är frågan om, går nog att få igång tillverkning rätt snabbt.

Finns fördelar att hämta för de med asiatiskt utseende.
https://www.youtube.com/watch?v=HZq7fwUywR4&feature=youtu.be

Nja USA är faktiskt väldigt beroende av Kina just nu på medicinsk utrustning och droger då den inte har möjligheten inom kort att producera för eget bruk inom närtid eller ens ersätta produkter från Kina från andra länder.

På längre sikt är det inte ett stort problem men viruset kommer inte pausa bara för att USA behöver tid med att starta fabriker.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ja varför skulle Kina visa solidaritet med USA när de jobbar aktivt för att sabba deras ekonomi? Visst, Kina är absolut inget annat än en vidrig diktatur men USA är knappast modellen för en fri och öppen demokrati heller, så hela grejen blir rätt löjlig. USA är inte världens snällaste land och Kina är inte världens dummaste, och vi vet av historien att de enda som tjänar på protektionism och handelskrig i längden är tullindrivarna. Lägg ner stridsyxan och väx upp säger jag. Det är min åsikt i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför inte, USA ska väl inte kunna göra hur dom vill.

Sen att det hela är lite löjligt med handelskriget är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Lite INTE på dessa uppgifter, kan vara FAKE NEWS?

I regel är ju fake news när motsatsen bevisas, inte ett sätt att påstå allt som inte stämmer sin uppfattning är falsk.

Permalänk
Medlem

Att USA starta handelskriget är inte för mig försåtligt ok om USA förbjuder dom i sitt land men att försöka dra in hela värden i det är löjligt på hit .
Nu slår corona till och dom upptäcker att Kina producerar massa viktiga saker ajaj Kina fick ett trumfkort.
Håller inte Kina om ryggen men att försöka blanda in hela värden är löjligt mot Huawei att dom förbjuder Huawei att sälja i USA de är deras sak men att blanda in hela värden är inte ok dom andra länderna kan nog göra sina egna beslut

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

I regel är ju fake news när motsatsen bevisas, inte ett sätt att påstå allt som inte stämmer sin uppfattning är falsk.

Såg du inte ?-tecknet?

Permalänk

Är det trump som säger nej till kinesisk medicinsk utrustning eller tvärtom?

Redan för 1-2 månader sen började ju kina sluta leverera ansiktsmasker till USA. Spelade ju heller ingen roll om det var ett amerikanskt företag som producerade i kina. Kineserna tog maskerna själva, och skickade tom tillbaka fraktskepp som var halvvägs till USA, enlig bl.a Tim's senaste video:

Donald Trump WARNED Us About China And He Was Right, China GLOATS That Can Take Away Our Medicine

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Är det trump som säger nej till kinesisk medicinsk utrustning eller tvärtom?

Redan för 1-2 månader sen började ju kina sluta leverera ansiktsmasker till USA. Spelade ju heller ingen roll om det var ett amerikanskt företag som producerade i kina. Kineserna tog maskerna själva, och skickade tom tillbaka fraktskepp som var halvvägs till USA, enlig bl.a Tim's senaste video:

Donald Trump WARNED Us About China And He Was Right, China GLOATS That Can Take Away Our Medicine

Jag förstår att de inte ville leverera till USA utan tog dem själva. Varför ska de tillgodose USAs behov när Trumptomten gör allt för att förstöra för Kina med sina handelsbojkotter? Men det är klart, enligt Trumps filosofi kan man både ha kakan och äta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag förstår att de inte ville leverera till USA utan tog dem själva. Varför ska de tillgodose USAs behov när Trumptomten gör allt för att förstöra för Kina med sina handelsbojkotter? Men det är klart, enligt Trumps filosofi kan man både ha kakan och äta den.

Om ni kallar Trump för tomte så vore det intessant att veta vad ni benämner en "Gud" som Xi Jinping som ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Hoppas folk inser vilket hot Kina är och vilket misstag det är att lägga all tillverkning där. Vi måste flytta hem saker och utöka sanktioner mot Kina.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Jag förstår att de inte ville leverera till USA utan tog dem själva. Varför ska de tillgodose USAs behov när Trumptomten gör allt för att förstöra för Kina med sina handelsbojkotter? Men det är klart, enligt Trumps filosofi kan man både ha kakan och äta den.

Eller så kan man kalla det Kina gör för att både ha kakan och äta den?
...Tex för att Kina aldrig bedriver ömsesidig handel med sina parter. Bara Kina ska få gå plus och alla andra ska gå minus?
...Eller Tex för att Kina säger att det ska göra sig oberoende av alla andra länder, och har en extremt rasistisk filosofi kring andra folkslag?
...Eller Tex för att det stjäl, spionerar och kopierar allt vad västvärlden har att erbjuda? Nu senast när det uppdagades kinesiskt mutade vetenskapsmän på USA's universitet?
...Eller tex?...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om ni kallar Trump för tomte så vore det intessant att veta vad ni benämner en "Gud" som Xi Jinping som ?

GUD?!

Tror du använde fel ord. Kina är en kommuniststat, har ingen religion.
USA är ett kristet religiöst land.

Att sätta det inom "" gör det inte bättre.

Trump är en tomte

Permalänk
Medlem

Har ju hört att ansiktsmasker inte hjälper ett dugg mot att motverka att man själv blir smittad när svt pratade om coronavirus, men maskerna motverkar att smitta andra.

Om man bortser från landets ekonomi så tycker jag mobiltelefoner är en sekundärt jämfört med ansiktsmasker som kan motverka spridning av virus(även fast att tvätta händerna nog är viktigare än ansiktsmasker). Jag menar att ett land är villig att orsaka fler dödsfall i USA för att deras egen ekonomi ska bli bättre borde väl vara fel?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Har ju hört att ansiktsmasker inte hjälper ett dugg mot att motverka att man själv blir smittad när svt pratade om coronavirus, men maskerna motverkar att smitta andra.

Om man bortser från landets ekonomi så tycker jag mobiltelefoner är en sekundärt jämfört med ansiktsmasker som kan motverka spridning av virus(även fast att tvätta händerna nog är viktigare än ansiktsmasker). Jag menar att ett land är villig att orsaka fler dödsfall i USA för att deras egen ekonomi ska bli bättre borde väl vara fel?

Känns som att det bara var skitsnack för att få första tjing på andningsmasker. Varför skulle sjukvården annars gå ut med att de nu har brist på andningsmasker om det inte hjälper?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om USA tror dem kan göra som dem vill så har dem allt fel denna gången. Kina kan minsann sätta hårt mot hårt 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Känns som att det bara var skitsnack för att få första tjing på andningsmasker. Varför skulle sjukvården annars gå ut med att de nu har brist på andningsmasker om det inte hjälper?

Jag tar tillbaka att dom inte hjälper ett dugg. Men jag håller fast vid att dom nog inte gör en stor hjälp att skydda sig.

Men om två stycken personer som räknas ha mycket god kunskap och själva åker ut och informerar svenska folket (även utanför svt). Att dom själv berättar till en mycket stor massa människor(nästan alla som kollar på svt play) att man maskerna inte hjälper.

Jag tror inte dom gör det för deras egen vinning. Man måste ju ha mycket mycket låg empati om man är beredd att riskera flera hundratals människors mående för att skydda sitt eget genom att ljuga om informationen.

https://www.svtplay.se/video/25921452/special-coronaviruset (spola till 39:45) (även spola till 41:10 till 42:21).

Ja jo det kan ju undvika att man stoppar fingrarna i mun och näsa men ja risken är ju stor att man petar sig i ögat utan att tänka på det.

Visa signatur

Citera så får du svar :)