PHILIPS OLED 2018 & Dolby digital plus

Permalänk
Medlem

PHILIPS OLED 2018 & Dolby digital plus

God kväll!

Har tidigare kört med nvidia shield till förstärkaren och där har dolby digital plus funkat utmärkt i netflix.

Men av olika anledningar så har jag gått över till TVns vanliga appar.

Där funkar inte dolby digital plus utan bara vanliga dolby (och ja jag tycker det är galet stor skillnad på dessa ljudformat).

När jag väljer dds i TVns meny så börjar högtalarna bara spraka (se video).

-Philips OLED TV (dolby digital plus finns med i menyn så jag antar att TVns inbyggda stödjer detta)
-Denon receiver (stödjer definitvt)
-Köra dessa i HDMI arc.

https://drive.google.com/open?id=1NHpdOWJugf9ZtrcPj36vsSeU1t6...

Mvh Christopher

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon aning?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv

Kör bypass. Annars kommer TVn transcoda allt material.

Edit. Philips Android TV suger rejält. Du borde återgå till Shielden igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Kör bypass. Annars kommer TVn transcoda allt material.

Edit. Philips Android TV suger rejält. Du borde återgå till Shielden igen

Jag har flyttat shielden till gästrummet och kommer köra enbart android tv på TVen i vardagsrummet.

Jag håller med dig shielden är bättre på alla sätt och det ska den vara också.

Men åter till min fråga varför kan inte jag få dolby digital plus ljud?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv

Har du testat att ha en källa igång medans du byter?
Har du testat att byta DD+ för att sen starta om TVn både soft och hard reset?

Hursomhelst förstår jag inte varför du envisas med att köra på en transcode. Du får bättre ljud om du låter TVn skicka vidare ljudströmmen till recievern för decode.

Vad är det för modell på recievern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har du testat att ha en källa igång medans du byter?
Har du testat att byta DD+ för att sen starta om TVn både soft och hard reset?

Hursomhelst förstår jag inte varför du envisas med att köra på en transcode. Du får bättre ljud om du låter TVn skicka vidare ljudströmmen till recievern för decode.

Vad är det för modell på recievern?

Jag har inte testat detta men ska göra det!

Det är ju precis det jag gör. Jag skickar allt ljud till receivern. Tven är inkopplad på monitor på receivern.

Denon avr-x550bt

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jag har inte testat detta men ska göra det!

Det är ju precis det jag gör. Jag skickar allt ljud till receivern. Tven är inkopplad på monitor på receivern.

Denon avr-x550bt

Har du provat koppla in den optisk ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Jag har inte testat detta men ska göra det!

Det är ju precis det jag gör. Jag skickar allt ljud till receivern. Tven är inkopplad på monitor på receivern.

Denon avr-x550bt

Ja och nej. Ställer du in DD+ på TVn så transcodar den allt ljud till DD+ och sen skickar till recievern. Du vill att TVn skickar ljudstreamen direkt till recievern (bypass\passthru) när möjligheten finns. Transcoding innebär alltid sämre ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Har du provat koppla in den optisk ?

Jag har provat att koppla in optisk men den stödjer inte DD+.
Funkar med vanlig dolby digital

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja och nej. Ställer du in DD+ på TVn så transcodar den allt ljud till DD+ och sen skickar till recievern. Du vill att TVn skickar ljudstreamen direkt till recievern (bypass\passthru) när möjligheten finns. Transcoding innebär alltid sämre ljud

Okej då är jag med!

Jag har nu ställt in inställningen med multichannel (bypass) men DD+ funkar inte ändå?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Okej då är jag med!

Jag har nu ställt in inställningen med multichannel (bypass) men DD+ funkar inte ändå?

Vad står det på recievern att du får för stream från div appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vad står det på recievern att du får för stream från div appar?

Det står Dolby digital med TVens appar.
Det står Dolby digital plus med Shielden.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molliz:

Det står Dolby digital med TVens appar.
Det står Dolby digital plus med Shielden.

Du får nog leva med det. Att du ändrar output gör ingen skillnad än att du har en onödig transcode. Hör av dig till Philips support om de har en lösning. Det är nog en konstig restriktion i apparna

Jag hade själv jättemycket problem med ljudet på två Philips maskiner med Android OS. Köpte en LG maskin istället. Noll problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du får nog leva med det. Att du ändrar output gör ingen skillnad än att du har en onödig transcode. Hör av dig till Philips support om de har en lösning. Det är nog en konstig restriktion i apparna

Jag hade själv jättemycket problem med ljudet på två Philips maskiner med Android OS. Köpte en LG maskin istället. Noll problem!

Ok! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850