Vinylspelare - Rädda phono-kabeln

Permalänk

Vinylspelare - Rädda phono-kabeln

För ett par veckor sedan fick jag ärva min fars gamla skivspelare, en Thorens Td166 MKII, i grunden tycker jag att den spelar helt okej och har därför inte gjort någon större renovation. Till det har jag kompletterat med en Riaa-förstärkare, men phono/RCA-kablarna har däremot glappat vilket skapat brus och dålig ljudkvalitet såvida inte vinkeln är helt rätt in i försteget.

I brist på roligare aktiviteter gjorde jag ett försök. Klippte av kabeln och skarvade dit med ny jag hade liggandes, just nu egentligen bara en avklippt RCA-kabel som tvinnats. Inser att tvinning är en dum idé med tanke på hur känslig signalen är men ville bara se så att det fungerade innan en permanent lösning. Men nu kan jag istället inte höra tillstymmelsen till en ton. Helt tyst förutom ett brus på en nivå som om jord inte är inkopplat. Inser att min lösning inte är optimal men någon typ av musik borde väl höras?

Någon här inne som kan ha en aning om var det brister? Har försökt vara noga med att undvika kortslutningar.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Inaktiv

Har du tvinnat ihop både plus och minus så det är kortis?

I en RCA kabel har du 2 ledare per kanal om det är en sladd för varje kanal.
Är det bara en sladd så brukar det vara 3 ledare, en jord och två signal.

https://images.app.goo.gl/tzm2zauT7VMy4LVq9

Permalänk

Bruset beror på två orsaker, antingen att jorden (kabeln tvinnad runt rca kabeln) inte är ordentligt kopplad. Eller att tonarmsjorden inte är kopplad rätt.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Har du tvinnat ihop både plus och minus så det är kortis?

I en RCA kabel har du 2 ledare per kanal om det är en sladd för varje kanal.
Är det bara en sladd så brukar det vara 3 ledare, en jord och två signal.

https://images.app.goo.gl/tzm2zauT7VMy4LVq9

Skrivet av madeofelias:

Bruset beror på två orsaker, antingen att jorden (kabeln tvinnad runt rca kabeln) inte är ordentligt kopplad. Eller att tonarmsjorden inte är kopplad rätt.

Pinsamt, hade helt glömt minus, inte konstigt att det inte fungerade. Minus var på bägge kablar lindad runt den inre, så fick helt enkelt för mig att det var en skärm och struntade i den. Nu fungerar den toppen, tack!

När jag ändå har er på kroken. Det finns fortfarande ett lågt irriterande surr i bakgrunden som endast hörs vid högre volymer när ingen musik spelas. Jorden är separat och kopplas till riaa-förstärkaren som i sin tur är kopplad till en grendosa med jord. Alla enheter är kopplade till samma uttag och jord, om kabeln kopplas loss blir bruset betydligt värre. Finns det något sätt att ta bort det där sista surret? Eller är det en dyrare förstärkare med något inbyggt filter som gäller?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Pinsamt, hade helt glömt minus, inte konstigt att det inte fungerade. Minus var på bägge kablar lindad runt den inre, så fick helt enkelt för mig att det var en skärm och struntade i den. Nu fungerar den toppen, tack!

När jag ändå har er på kroken. Det finns fortfarande ett lågt irriterande surr i bakgrunden som endast hörs vid högre volymer när ingen musik spelas. Jorden är separat och kopplas till riaa-förstärkaren som i sin tur är kopplad till en grendosa med jord. Alla enheter är kopplade till samma uttag och jord, om kabeln kopplas loss blir bruset betydligt värre. Finns det något sätt att ta bort det där sista surret? Eller är det en dyrare förstärkare med något inbyggt filter som gäller?

Det är helt normalt då pickupen fungerar som "radiomottagare" och det är låg volt från skivspelare till Riaa delen som förstärker signalen kraftig.

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Det är helt normalt då pickupen fungerar som "radiomottagare" och det är låg volt från skivspelare till Riaa delen som förstärker signalen kraftig.

Antog att det var så, får helt enkelt stänga av när inget spelas. Tack!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk

Du borde lära dej att löda. Finns ingen annan lösning för att det skall bli bra. När det gäller ljudkablar så gäller "Skit in, skit ut". Och speciellt på vinylspelare. Allra bäst hade det varit om det löddes nya kablar direkt till kretskortet o nästbäst är att skarva på ny kabel på den du försökte tvinna. Gör ont i mitt musikälskande hjärta o höra att man gör så! Man kan komma ganska långt med billig lödutrustning.

Min första lödpenna som jag ibland använder än idag:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Kostar inte mer än 299:- och är helt ok till mycket. Instruktioner finner du på tuben plus att det är en användbar kunskap.

Angående "brummet/surret" du nämner, har du jordade uttag?

/D

Permalänk
Rekordmedlem

Spelaren är definitivt värd en service om det inte gjorts på ett tag så fråga din far om när nål, rem och när oljan fylldes på, nål och rem är slitdelar och kan både slitas ut och åldras så de kan behöva skiftas mot nya och oljan i lagret dunstar bort så lagret blir tort.
Sedan bör ju kablaget bytas ut när du misshandlat det som du gjort, det funkar inte bra att skarva även om du löder så det ska bytas !
Varför bytte du inte bara rcakontakten om det var den som blivit dålig ?
Är det brum eller brus du har problem med ? Brus är inget som brukar komma från skivspelaren i sig utan bara i samband med att man spelar en skiva utan det är i så fall troligen riaadelen som brusar, brum kan däremot komma från skivspelaren men det går säkert att eliminera, att du inte har en hel kabel kan också påverka liksom att du har en jordad elanslutning på riaan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.