Tjäna extra pengar på marknaden

Permalänk

Tjäna extra pengar på marknaden

Tja!
I större och större utsträckning så dammsuger somliga marknaden här på SweClockers för att sälja vidare på sajter där man har sämre koll på marknadsvärde..
Jag vet inte hur man kan åtgärda det, men jag vet att det är tråkigt och att det inte var så det var tänkt med marknaden här från början 🙁. Vad anser "ni andra"?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu blir jag nyfiken!

  • Vad grundar du detta på och varför tror du att det vanligt förekommande?

  • På vilket sätt skulle detta vara ett problem? Alla har ju samma möjlighet att lägga bud eller köpa.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Peterpeterr:

Tja!
I större och större utsträckning så dammsuger somliga marknaden här på SweClockers för att sälja vidare på sajter där man har sämre koll på marknadsvärde..
Jag vet inte hur man kan åtgärda det, men jag vet att det är tråkigt och att det inte var så det var tänkt med marknaden här från början 🙁. Vad anser "ni andra"?

Ser inget fel i det.

Är väl upp till Köparen att forska i om det är värt pengarna eller ej och pruta efter behag.

och om du menar att de läggs ut på blocket så ja många lägger ut dem där för överpris just för att ha en del prutmån tror det är väldigt sällan en säljare där får ut vad de begär med tanke på fantasipriserna många vill ha för gammal hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Nu blir jag nyfiken!

  • Vad grundar du detta på och varför tror du att det vanligt förekommande?

  • På vilket sätt skulle detta vara ett problem? Alla har ju samma möjlighet att lägga bud eller köpa.

Till stor del har du rätt! Jag hjälper då och då vänner att hitta hårdvara samt så gillar jag att själv prova olika konfigurationer. Då har jag märkt att det ganska ofta är samma personer som köper upp hela partier av komponenter/rensningar, vilket är tilltalande för säljaren. Det blir då ofta svårare för oss som söker enskilda komponenter att konkurrera utan att betala "överpris".
Kanske bara jag som är knäpp ✌️

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Peterpeterr:

Till stor del har du rätt! Jag hjälper då och då vänner att hitta hårdvara samt så gillar jag att själv prova olika konfigurationer. Då har jag märkt att det ganska ofta är samma personer som köper upp hela partier av komponenter/rensningar, vilket är tilltalande för säljaren. Det blir då ofta svårare för oss som söker enskilda komponenter att konkurrera utan att betala "överpris".
Kanske bara jag som är knäpp ✌️

För mig är en välfungerande marknadsplats ett ställe där köpare och säljare lätt kan mötas, komma överens och göra affärer med goda resultat för båda parter. Mycket av detta sker i den enskilda dialogen mellan köpare och säljare. Vad vi framförallt kan bistå med är att skapa förutsättningar för att allt ska kunna fungera så snabbt, smidigt och säkert som möjligt.

Vi har möjlighet att påverka en hel del, men vi kommer aldrig att kunna styra eller reglera vad köparen gör med produkten efter avslutad affär. Naturligtvis är det helt upp till köparen/ägaren om denna vill använda produkten själv, ge bort den till en kompis eller sälja vidare på Blocket.

Oavsett hur det ligger till känner åtminstone jag att detta blir en ganska poänglös diskussion eftersom varken du eller jag har någonting att säga till om när det kommer till vad andra gör med sina prylar. Dessutom är ju beteendet som du lyfter enbart negativt för den som har ett intresse i att hålla nere priserna. Resten upplever det sannolikt som positivt om större efterfrågan bidrar till fler annonser och snabbare affärer i marknadsavdelningen.

PS/Edit: Per definition finns inga "överpriser" på en fri marknad utan prissättningen avgörs av tillgång och efterfrågan. Detta riskerar att uppstå först när den fria marknaden rubbas av t.ex. monopol och regleringar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015