Kommun anmäla designbolag?

Permalänk
Avstängd

Kommun anmäla designbolag?

Jag har en simpel fråga: under vilka omständigheter kan en kommun anmäla ett designbolag som har tagit fram en logotyp för kommunen vars resultat visar på något som egentligen bara tog en arbetsdag att utföra medan den rapporterade tiden och kostnaden istället blev 3 år och 2,4 miljoner kronor?

I staden jag bor lade kommunen 2,4 miljoner kronor på en logotyp vars utseende ser väldigt militäriskt ut och slutresultatet ser faktiskt ut som något som någon gjorde på en arbetsdag och sedan tog de semester resten av månaden. Jag ska oxå vara öppen med att säga att jag är extremt skeptisk emot branding i helhet. Kan du inte spendera miljarder på just visuell branding så skall du inte spendera något större på det. Kunder bryr sig inte om din logotyp, ditt företag, och inte ens dina produkter och/eller tjänster utan huruvida dessa kan skapa konkreta resultat åt dem vid konsumtion.

Det finns ingen normal människa som bryr sig om en stads logotyp. Inte så att man sa om något land, "Jävlar vad USA är trasigt, men flaggan var riktigt sexig, åker dit igen nästa år!". Hade denna stad spenderat sina 2,4 miljoner kronor på något mer konkret som faktiska turister skulle ta del av: någon restaurang, eller annan mer interagerande aktivitet, staty, eller vad det nu kan vara, så hade det blivit mer genomslagskraft.

Jag tycker personligen att kommunen där jag bor skall anmäla designbolaget för detta resultat. Dessvärre är jag rätt säker på att det inte går att göra det. Hursomhelst, jag är väldigt emot logotyp-designers för det är lättförtjänta pengar som anspelar på människans ego, "Tänk dig en stor logotyp där hela du och din snygga logga visas upp!" Jag kräks personligen av denna psykologiska försäljningsargument.

Syftet med en logotyp är att på sikt skapa fler intäkter. Och denna logotyp som ser alldeles för militärisk ut i teckensnitt (vissa spekulerar att det faktiskt bara var ett köpt teckensnitt från iStock där de sedan mixade lite med klassiska teckensnittsinställningar som bokstavsavstånd, osv.)

Om Du arbetar med grafisk design så har du min respekt förutom om Du inbillar dig och/eller försöker få andra att tro att de kommer tjäna storkovan på att ha en snygg logotyp. Det är en skillnad på att lägga miljarder på långsiktig visuell branding (+ miljarder på övrig marknadsföring(!)) som Donken och Coca-Cola och att lägga några ynkliga miljoner som en kommun gjort.

Jag blir mycket äcklad av grafiska designers som helt enkelt utnyttjar denna mänskliga svaghet för att sälja icke-intäktsgenererande logotyper. Tänk oxå vad 2,4 miljoner kronor hade kunna använts för något mer konkret i kommunen. Jaja, någon jurist här?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Låter helt sjukt
Vi köpte en ny logga för lite drygt 2 år sedan på min arbetsplats. Landade på ca 22tkr som jag hela tiden har tyckt varit mycket.. Men 2.4miljoner?!?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Låter helt sjukt
Vi köpte en ny logga för lite drygt 2 år sedan på min arbetsplats. Landade på ca 22tkr som jag hela tiden har tyckt varit mycket.. Men 2.4miljoner?!?

Vet inte om det är Uppsala TS syftar på, men denna kommun-hamster kostade skattebetalare en liknande summa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-kommun-far-...

Permalänk
Medlem

@AplAy: Kul att du anser dig ha tid över till något som du absolut inte kommer kunna göra något åt Är din kommun nöjd så kvittar det vad du tycker, både vad gäller kostnaden och vad du tycker om själva logotypen. Om de inte skulle vara nöjda så har de säkerligen ett antal jurister i kommunen som kommer ta hand om det här.

Permalänk
Medlem

Troligtvis Sundsvall?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Om det enda man tror är gjort består av endast den logotypen i artikeln @SadShark länkade, ja då kan man nog bli upprörd. Men nu lär arbetet bestå av betydligt mer än så, med tanke på att man ska skapa en enighet genom hela kommunen. Kanske möjligt att det även ingår produktionskostnader i den summan? Det vet vi inte med den fattiga och enormt åsiktsstyrda information som delgivits.

Huruvida det är värt 2,5MSEK låter jag vara osagt. Vi vet för lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@AplAy: Kul att du anser dig ha tid över till något som du absolut inte kommer kunna göra något åt Är din kommun nöjd så kvittar det vad du tycker, både vad gäller kostnaden och vad du tycker om själva logotypen. Om de inte skulle vara nöjda så har de säkerligen ett antal jurister i kommunen som kommer ta hand om det här.

Är det många 50+are som jobbar i kommunen så kommer de bli lättimponerade för de saknar verklighetsförankring i vad som är rimliga kostnader vad gäller tekniska saker som att "ta fram logotyper". Dessutom lär de falla för samma psykologiska fälla som jag angav.

Dessutom ställer du en till synes filosofisk fråga om "kommun nöjd". Vad är kommunen? Endast de som sitter med sina tilldelade skattepengar och väljer efter eget behag hur de skall spenderas? Och/eller större delen av befolkningen där som dagligen påverkas av hur de tilldelade skattepengarna faktiskt spenderas? En lokaltidning i kommunen lade upp logotypen och 90% röstade att den var riktigt ful, aka "not worth the money".

Även om den hade varit snygg hade jag fortfarande bibehållit att kommunen har blivit blåst på pengar och bör föra vidare ärendet juridiskt talat. Det kostar inte 2,4 miljoner kronor att ta fram en logotyp. Kommunen har blivit blåst och designbolaget borde hängas ut, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nej. Politiker kan slösa pengar hejvilt utan konsekvenser. Du får tyvärr ge upp.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@AplAy: Som redan tagit upp så är det säkert inte enbart en logotyp som tagits fram. När du som en större verksamhet som det här är beställer något sådant här så är det mer än en liften gif på 200x200 pixlar som det handlar om.

"Men nu lär arbetet bestå av betydligt mer än så, med tanke på att man ska skapa en enighet genom hela kommunen. Kanske möjligt att det även ingår produktionskostnader i den summan? Det vet vi inte med den fattiga och enormt åsiktsstyrda information som delgivits."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Nej. Politiker kan slösa pengar hejvilt utan konsekvenser. Du får tyvärr ge upp.

Jao så är det. Tyvärr måste jag öppet säga att jag har väldigt svårt för politiker 50+ gamla för de saknar modern verklighetsförankring. Påstår inte att alla under 50+ är automatiskt bättre men sannolikheten ökar, imho. Dessa 50+are kommer inte behöva leva med de bedrövliga saker som de orsakar för oss yngre. Hade hellre sett 30+are inom politiken och inte gamlingarna som finns där nu.

Jag spekulerar att 30+are hade förhandlat fram bättre pris för logotypen och även sagt ifrån på skarpen att, "Vad i helvete är detta för något?" när dem sett slutresultatet. Dagens gamlingar (50+are) är för lättimponerande och lättlurade. Det är som om de är de gamlingar som indiska phone scammers ringer upp och blåser tiotusentals kronor på.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@AplAy: Som redan tagit upp så är det säkert inte enbart en logotyp som tagits fram. När du som en större verksamhet som det här är beställer något sådant här så är det mer än en liften gif på 200x200 pixlar som det handlar om.

"Men nu lär arbetet bestå av betydligt mer än så, med tanke på att man ska skapa en enighet genom hela kommunen. Kanske möjligt att det även ingår produktionskostnader i den summan? Det vet vi inte med den fattiga och enormt åsiktsstyrda information som delgivits."

Ja, det är mycket säkert så. Illustrator kräver ju verkligen superdatorer för att kunna leverera sina uppskalningsbara vektorbaserade logotyper som sedan skrivs ut och trycks upp i form av banderoller, affischer, och i övriga visuella "ramar".

I detta fall borde kommunen ha köpt tjänsten från ett billigare land. Kan man leja landets säkerhet till utländska länder (Transportstyrelsen eller vad det nu var?) kan man nog leja någon kommuns fula logga till Filippinerna oxå kan jag tycka!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tycker han förklarar det bra här.
https://www.youtube.com/watch?v=RKXZ7t_RiOE

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kunder bryr sig inte om din logotyp, ditt företag, och inte ens dina produkter och/eller tjänster utan huruvida dessa kan skapa konkreta resultat åt dem vid konsumtion.

Är det bara jag som kommer att tänka på "Corsair-gate" för ca 5 år sedan. Shitstorm deluxe för en liten tramp stamp. Satan vad tiden går fort.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sloback:

Är det bara jag som kommer att tänka på "Corsair-gate" för ca 5 år sedan. Shitstorm deluxe för en liten tramp stamp. Satan vad tiden går fort.

Ja, vill du som etablerat företag göra om din logotyp radikalt så måste det ske i små steg där varje liten förändring inte förändrar så mycket av helheten så att dina nuvarande kunder inte får fnatt utan hinner vänja sig vid varje nya förändringssteg tills den fullbordade förändringen är genomförd på lång sikt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts förmodar jag att det är en hel grafisk profil som tagits fram för kommunen alla verksamheter/avdelningar och inte bara en logotyp. Därmed inte sagt att det är inte resursslöseri för en kommun med alla ekonomiska problem de flesta (alla?) kommuner haft de senaste åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juckeyy:

Problemet är att slutresultatet av logotypen saknar allt det där "förproduktionsarbete" i form av branding strategy. Typografin är inte ens unik utan köpt från känd teckensnittssida. Sedan ställer jag mig oxå frågan i vilken utsträckning designbolaget gör marknadsundersökningar för att testa hur den kommande logotypen kommer att leverera den branding/löfte det var tänkt att leverera. Slår vad om noll UX-arbete för denna logotyp.

Slutresultatet i detta fall visar på att designbolaget bara drog ut på tiden för pengarnas skull och inte för att leverera något med rätt genomslagskraft i branding/löftet. 90% kan förvisso vara "gnällspikar" men jag tror också det ligger något i det särskilt när man ser prislappen.

Till sist ska jag säga att alla branscher här i världen vill på något vis få det som att "deras produkter/tjänster kommer ha störst inverkan på att sänka dina kostnader och höja dina intäkter i ditt företag" vilket är vad alla företag måste utgå ifrån när de genomför investeringar. Logotyper är svåra att mäta i framtida monetära resultat, självfallet.

Samtidigt är "fler arbetstimmar" aldrig någon garanti för bättre resultat. Spekulativt borde det vara så. Men slutresultatet är inte vad det kostade utan vad slutkunderna (kommunens invånare och eventuella turister) tycker om det som skall leva med det och som även fick stå för hela kalaset.

Glöm inte heller dragkampen mellan företag och kunder där kunden vill betala så lite som möjligt och där företaget vill kunna överfaktura! Gäller i alla branscher. Jag är själv uppe i en sån kamp där jag faktiskt underkastar mig att kosta mindre för att på lång sikt kunna få högre arvode senare från min slutkund.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jao så är det. Tyvärr måste jag öppet säga att jag har väldigt svårt för politiker 50+ gamla för de saknar modern verklighetsförankring. Påstår inte att alla under 50+ är automatiskt bättre men sannolikheten ökar, imho. Dessa 50+are kommer inte behöva leva med de bedrövliga saker som de orsakar för oss yngre. Hade hellre sett 30+are inom politiken och inte gamlingarna som finns där nu.

Jag spekulerar att 30+are hade förhandlat fram bättre pris för logotypen och även sagt ifrån på skarpen att, "Vad i helvete är detta för något?" när dem sett slutresultatet. Dagens gamlingar (50+are) är för lättimponerande och lättlurade. Det är som om de är de gamlingar som indiska phone scammers ringer upp och blåser tiotusentals kronor på.

I år fyller jag 54. Du är full med skit angående dina antagande men det är ju rätt vanligt bland pojkspolingar som tror dom vet och kan allt och nej jag säger inte att jag vet och kan allt men med ålderns vishet så har jag iaf insett mina begränsningar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b1ghen:

Som tidigare sagts förmodar jag att det är en hel grafisk profil som tagits fram för kommunen alla verksamheter/avdelningar och inte bara en logotyp. Därmed inte sagt att det är inte resursslöseri för en kommun med alla ekonomiska problem de flesta (alla?) kommuner haft de senaste åren.

Det är som sagt var för det mesta resursslöseri i detta fall så egentligen borde jag ha klagat oavsett hur loggan såg ut. En "grafisk profil" eller inte, jag säger fortfarande att det är överfakturerat av designbolaget bara för att de kunde för de visste att de var de indiska phone scammers och gamlingarna i kommunen var just det, lättimponerande gamlingar som inte förstår att det är invånarnas pengar de förvaltar.

Jag känner en snubbe som pysslar med grafisk design och som älskar Apple och jag vet hur mån han är om att upprätthålla designyrket genom priserna som tas. Men ändå lite suck. Grafisk design utan rigorös psykologisk UX-förarbete är så himla subjektivt vilket gör att slutkunden bör bestämma priset utan att vara ett "rövhål". Har grafiska designers ens utbildning i gestaltpsykologi?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

I år fyller jag 54. Du är full med skit angående dina antagande men det är ju rätt vanligt bland pojkspolingar som tror dom vet och kan allt och nej jag säger inte att jag vet och kan allt men med ålderns vishet så har jag iaf insett mina begränsningar.

Jag var specifik med att säga 50+are inom politiken. Finns typ ingen vettig 50+are inom dagens politik runtom i världen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Håller du på och trollar? För ingen kan väl vara så ignorant att tro att 30- skulle ha något att komma med jämfört med 50+? Vare sig inom politik eller på övriga ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag var specifik med att säga 50+are inom politiken. Finns typ ingen vettig 50+are inom dagens politik runtom i världen.

Tvärtom, det är där det finns vettiga, många 50+ har engagerat sig sent i politiken. Ett typexempel är egen företagare som har utflugna barn och har då både arbetslivserfarenhet och föräldraansvar. En 30åring i politiken har inte den erfarenheten utan har oftast engagerat sig redan som tonåring och har då noll erfarenhet av arbetslivet och har möjligtvis småbarn men att ha barn (vet vi som fått ut ungarna) skiljer sig väldigt mycket åt beroende på ålder. Det är en jävla skillnad på att hitta dagis och sexårsverksamhet och ha ungdomar som börjar bli vuxna och där man oroar sig för att dom är ute och festar på lokal eller på hemmafester, vad de skall välja för inriktning på gymnasie och sen högskola/universitet. Ju äldre barn ju mer tunga beslut.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tvärtom, det är där det finns vettiga, många 50+ har engagerat sig sent i politiken. Ett typexempel är egen företagare som har utflugna barn och har då både arbetslivserfarenhet och föräldraansvar. En 30åring i politiken har inte den erfarenheten utan har oftast engagerat sig redan som tonåring och har då noll erfarenhet av arbetslivet och har möjligtvis småbarn men att ha barn (vet vi som fått ut ungarna) skiljer sig väldigt mycket åt beroende på ålder. Det är en jävla skillnad på att hitta dagis och sexårsverksamhet och ha ungdomar som börjar bli vuxna och där man oroar sig för att dom är ute och festar på lokal eller på hemmafester, vad de skall välja för inriktning på gymnasie och sen högskola/universitet. Ju äldre barn ju mer tunga beslut.

Jag förstår resonemanget här, men väljer även att se en annan sida. För samtidigt ska väl sägas att många av våra förestående politiker har haft just den inriktningen och karriären bra längre än något annat. Att de inte suttit med i riksdagen från dag ett behöver inte nödvändigtvis indikera att de har någon särskild erfarenhet utanför tungt engagemang i fackliga organisationer eller ungdomsförbund.

Oavsett ålder handlar spelet bakom kulisserna fortfarande om att buga sig för rätt personer, knyta näven i fickan när saker går emot en, och ta tillfället i akt att klättra över sårade kamrater när tillfälle ges. Utöver det handlar det ju även om att vara helt lojal till sina kompanjoner, och veta sin plats. Därefter ska man heller aldrig någonsin äga ett misstag utan det ska alltid serveras ursäkter, anledningar, och undanflykter.

Samtidigt kan vi se det från ytterligare en sida: ju äldre man blir desto större risk löper man att tappa kontakten med nutidens framsteg. Designmässigt, teknologiskt, och socialt. Jag kan känna det själv som 35-åring.

Så att svepa någons åsikt åt sidan har jag inte mycket till övers för. Jag köper båda argumenten, och kan sen tycka att problemet både är systematiskt med offentliga upphandlingar utan tjänstemannaansvar. Sen är det även individuellt baserat, då många tar chanser och risker utan att i framtiden äga sina misstag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Jag förstår resonemanget här, men väljer även att se en annan sida. För samtidigt ska väl sägas att många av våra förestående politiker har haft just den inriktningen och karriären bra längre än något annat. Att de inte suttit med i riksdagen från dag ett behöver inte nödvändigtvis indikera att de har någon särskild erfarenhet utanför tungt engagemang i fackliga organisationer eller ungdomsförbund.

Samtidigt kan vi se det från ytterligare en sida: ju äldre man blir desto större risk löper man att tappa kontakten med nutidens framsteg. Designmässigt, teknologiskt, och socialt. Jag kan känna det själv som 35-åring.

Så att svepa någons åsikt åt sidan har jag inte mycket till övers för. Jag köper båda argumenten, och kan sen tycka att problemet både är systematiskt med offentliga upphandlingar utan tjänstemannaansvar. Sen är det även individuellt baserat, då många tar chanser och risker utan att i framtiden äga sina misstag.

Jag köper att i politiken är det mycket sociala (makt)spel och så. Just det fetmarkerade citerat är vad jag menar i detta fall. Det har ju varit på tapeten att det är oerhört mystiskt att 50+ och äldre nere i Bryssel skall sitta och besluta om något som de säkert inte ens brydde sig särskilt mycket om när det lanserades för att de kände sig gamla redan då: internet.

Sedan finns det alltid 80-åringar och "yngre" som hängt med i tekniken som kan det här med Spotify, Instagram och liknande tekniska framsteg. Jag kan själv säga att jag är "gammal" där eller petig snarare med musiken och väljer FLAC framför strömmad musik. Till sist så tycker jag inte att alla tekniska och sociala framsteg är framsteg. Sociala medier ser jag fler nackdelar med just nu än fördelar, exempelvis. Där får jag nog medhåll från många äldre än mig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vi köpte en ny logga för lite drygt 2 år sedan på min arbetsplats. Landade på ca 22tkr som jag hela tiden har tyckt varit mycket.

Utan att veta hur loggan ser ut eller vilken kravspec ni har haft, 22tkr låter rimligt + era interna kostnader för upphandlingen

Permalänk
Medlem

Om det är Sundsvalls logga som länkats tidigare så... ja, då har kommunen verkligen blivit lurade imo. Man får bättre levererat från fiverr på 48h och 1000-10 000 SEK beroende på vem man anlitar. Jag kan för sjutton göra bättre och då är det illa!

Helt seriöst, är det Sundsvalls vi pratar om? Då är det skrattretande sorgligt faktiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Varför berättar du inte vilken kommun det handlar om?
Finns asmånga aspekter i det här. Vad ingick i uppdraget? Vad tog man hänsyn till? Vilket förarbete har lagts? Förutom logotypen vad ingick i leveransen?

En logotyp för 22k låter extremt billigt i jämförelse. En halv veckas arbete för något som ska kommuniceras till alla kunder. Inklusive förarbete, produktion, ändringar och möten.

Att saken tar en dag att skissa fram med valfritt verktyg är sällan hela historien.

Så för att komma med en åsikt utifrån det du berättat. Det kan vara billigt, precis rätt pris eller megadyrt.

Permalänk
Medlem

När det kommer till "hamstern" så verkar det ju som att det är hela identiteten som jobbats fram. I det kan ju allt från logotyp, hemsida, broschyrmaterial, annonsmaterial, rapporter i alla möjliga storlekar och utföranden ingå hela vägen ner till officemallar för alla olika verksamheter i en kommun.

Det är hundratals grejer som produceras och mallas då.

En kommun/stad vad det nu kan vara kommunicerar oerhört mycket med sin befolkning på massor av sätt.

Permalänk
Medlem

tack @ApiAy det slösas på tok för mycket med pengar i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Om det är Sundsvalls logga som länkats tidigare så... ja, då har kommunen verkligen blivit lurade imo. Man får bättre levererat från fiverr på 48h och 1000-10 000 SEK beroende på vem man anlitar. Jag kan för sjutton göra bättre och då är det illa!

Helt seriöst, är det Sundsvalls vi pratar om? Då är det skrattretande sorgligt faktiskt.

Jag kan härmed bekräfta, för alla i tråden, att det är Sundsvalls logga det handlar om. Tummen upp för att du också känner till Fiverr!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Toke:

När det kommer till "hamstern" så verkar det ju som att det är hela identiteten som jobbats fram. I det kan ju allt från logotyp, hemsida, broschyrmaterial, annonsmaterial, rapporter i alla möjliga storlekar och utföranden ingå hela vägen ner till officemallar för alla olika verksamheter i en kommun.

Det är hundratals grejer som produceras och mallas då.

En kommun/stad vad det nu kan vara kommunicerar oerhört mycket med sin befolkning på massor av sätt.

Håller på dina argument här.
Att bara säga att själva "loggan" kostade 2.4 mille är hittepå, gissar att detta är en hel ombranding av kommunens varumärke, inte bara en designstudent som ritat en logga på fikarasten. det är extremt mycket crap som skall tas fram (se ovan).

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|