Permalänk
Medlem

köpa begagnat vr headset

Hej!

Jag funderar på att köpa ett begagnat vr headset, där det ingår fyrar och kontroller. Egentligen inte bråttom. Kan köpa nu eller om det halv år.

Vad är rimligt pris är betala för ett begagnat htc vice headset t.ex.?

Jag har kikat lite här och på blocket, men det ligger inte jättemycket ute. Jag ser att de ligger ute på blocket för 4000 kr, men den nya occulus generationen kostar väl 4-5k?

Permalänk
Medlem

HTC Vive ska du nog inte köpa.
Ja ny Oculus Rift S eller Quest går på strax under 5000kr.
Tänk på att ska du spela PCVR med quest tillkommer kostnad för en Link kabel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa ett begagnat VR-headset i coronatider. Tvätta det ordentligt om du köper 😋

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

HTC Vive ska du nog inte köpa.
Ja ny Oculus Rift S eller Quest går på strax under 5000kr.
Tänk på att ska du spela PCVR med quest tillkommer kostnad för en Link kabel

Är htc vive mycket sämre än dem nya occulus?

Jag funderade på om man kunde komma undan 2500-3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Skulle aldrig köpa ett begagnat VR-headset i coronatider. Tvätta det ordentligt om du köper 😋

Jag hade aldrig köpt ett begagnat VR-headset från första början då jag har bacillskräck i viss mån, men varför just under coronatider? Inte så att viruset överlever särskilt länge på VR-headset... skickas det på posten kan du räkna med att ett eventuellt virus hinner dö innan paketet kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag hade aldrig köpt ett begagnat VR-headset från första början då jag har bacillskräck i viss mån, men varför just under coronatider? Inte så att viruset överlever särskilt länge på VR-headset... skickas det på posten kan du räkna med att ett eventuellt virus hinner dö innan paketet kommer fram.

Det var därför jag skrev att det inte var särskilt bråttom. Jag tänkte att jag skulle köpa mig ett det här året.

Permalänk
Föredetting

Just nu hamstrar folk VR-headset inför Half Life Alyx. Hög efterfrågan, låg tillgång, om du väntar bortåt sensommar/höst ska nog läget se helt annorlunda ut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Är htc vive mycket sämre än dem nya occulus?

Jag funderade på om man kunde komma undan 2500-3000 kr.

Ja mest när det gäller kontrollerna och smidigheten när det gäller setup osv.
bildkvalitet vet jag faktiskt inte men det är väll lägre upplösning och mer screendoor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Just nu hamstrar folk VR-headset inför Half Life Alyx. Hög efterfrågan, låg tillgång, om du väntar bortåt sensommar/höst ska nog läget se helt annorlunda ut.

Okej! Då gör jag som du säger och väntar tills folk tröttnat på HL:A 🙂

Som andra säger så är det corona tider nu ändå.

Permalänk
Medlem

Waiting game går det alltid att argumentera för. Men ja Kommer va många som säljer av efter Alyx om inte för annat än att de har anlag för vr sjuka. Men vid det tillfället kommer det finnas något annat runt horisonten som kommer få folk att rekommendera waiting game igen.

Waiting game är aldrig fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag hade aldrig köpt ett begagnat VR-headset från första början då jag har bacillskräck i viss mån, men varför just under coronatider? Inte så att viruset överlever särskilt länge på VR-headset... skickas det på posten kan du räkna med att ett eventuellt virus hinner dö innan paketet kommer fram.

Vad jag har förstått så överlever viruset flera dagar på flera olika ytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad jag har förstått så överlever viruset flera dagar på flera olika ytor.

Känner man sig osäker får man väl avvakta några dagar innan man använder sitt vr-headset

Sedan skulle jag personligen ändå köpa en ny sådan där skumm-skydd-grej som är runt ansiktet om jag köpte begagnat headset, Corona eller inte så känns det lite smått ofräscht med okända mängder svett, döda hudceller och annat från blandade främlingar pressat mot ansiktet. Kan vara värt några hundralappar att åtminstone byta den delen mot en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad jag har förstått så överlever viruset flera dagar på flera olika ytor.

Bara om det ligger inkapslat i en fettklump. Annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Är htc vive mycket sämre än dem nya occulus?

Jag funderade på om man kunde komma undan 2500-3000 kr.

Den här typen av tråd kommer väldigt snabbt väldigt nära gränsen för marknadens köpes/säljes-annonser...

Låt oss säga... Rent hypotetiskt, endast för akademiskt intresse, att det finns ett komplett HTC-Vive-set som inte använts på typ 9 månader. Ägaren skulle mycket väl kunna tänka sig, fortfarande rent hypotetiskt alltså, att sälja det för 3000 kr. Till det vanliga kitet finns även två fiktiva stativ som kan skicka upp de påhittade lighthouse-modulerna ca 2.2 m för den som inte vill sätta upp väggfästen (eller för den som flyttar runt sitt VR-space) Dessa två stativ skulle då teoretiskt kunna kosta 800 kr/st.

Fortfarande skulle jag i ett sådant hypotetiskt fall rekommendera att du köpte nya fräscha ansiktsmasker, även om Coronaviruset inte fanns när prylarna användes senast.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.