Jobba hemifrån – dela med dig av dina bästa tips i forumet

Permalänk
Medlem

Ett tips för er som under normala omständigheter redan har möjlighet till att jobba på distans, men inte riktigt "får" göra det om nöden inte kräver det:

Visa att ni kan och gör ert jobb på distans.

Kommer att öka era möjligheter i framtiden och kanske t.o.m. ger er chansen att en dag kunna få arbeta på en strand i Aruba med en kall Piña Colada intill laptopen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det beror nog rätt mycket på vem man är och vad man jobbar med med jag har aldrig riktigt förstått den här hetsen med att man typ måste sitta i kostym med perfekt frisyr för att kunna jobba hemifrån. Om det krävs för att kunna göra ett bra jobb så kanske man borde fundera på att, om möjligt, byta till något jobb man trivs bättre med. Har jobbat massor på distans i säkert 10 års tid nu och har aldrig riktigt upplevt alla dessa problem som folk pratar om. Men så har jag också ett självständigt jobb där jag levererar resultat snarare än tid.

Trivs man att jobba i kostym och börja 7 på morgonen så gör det, trivs man att ta sovmorgon varje dag till 10 och jobba i mysbyxor så gör det. Sen beror det väl mycket på vad man har övrigt i livet, har man småbarn och ett schema med skola, dagishämtning och annat så får man anpassa sig till det.

Ja jag håller med, undviker dock kostym på kontoret också :p.

I allmänhet tycker jag jobbar bäst hemma då jag kan leverera mer på kortare tid, och alltså ha mer fritid. Jag levererar markant mer de dagarna jag sitter hemma och det är oavsett om jag sitter i pyjamas eller inte.

Permalänk
Medlem

Jobba hemifrån vad är det?

Permalänk
Medlem

Jag kan göra exakt samma sak varän jag befinner mig, jobbade några veckor från stranden Las Canteras i Las Palmas 2018, för jag var tvungen haha, men avskyr hemjobbande. Hemma vill jag vara privat och inte iklädd någon jobb-mindset. Hu.
Måste jag/vi så gör vi givetvis det, men jag är helst på jobbet när jag jobbar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nån mer som har svårt med självdisciplin och att få jobbfokus? :/

Jag har svårt att få flow mer än typ 2 timmar. Kör jag fast och tröttnar på jobbuppgiften så är det så lätt att göra nåt annat istället. Nån kul spel finns ett klick bort, eller så finns det alltid projekt som behöver göras i huset eller trädgården och jag känner en viss press att jag borde passa på medan övriga familjen inte är hemma. Så jag har slutat jobba hemifrån eftersom jag tyckte det snarare gav mer stress än vad jag tjänade på minskad pendling.

Men att kunna jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan hade varit bra egentligen, särskilt nu i Corona-tider. Lutar åt att jag behöver ett separat hemmakontor/dator för att kunna vara mer tydligt "på jobbet", både för mig själv och andra? Nåt mer tips?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om att jobba hemifrån. Trots att jag jobbar med IT och har möjlighet undviker jag det då jag för det första inte vill blanda ihop jobb med privatliv och för det andra har jag inte disciplinen för det. När jag sitter hemma är det så mycket annat som distraherar såsom tvätt, disk, städa elller andra hemsysslor. Dessutom så drar det lätt iväg till andra saker när man sitter på datorn hemma

Jag behöver komma bort hemifrån för att kunna koncentrera mig på jobbet. På sommaren när det är varm ute kan man sätta sig någonstans där det är lugn t.ex ett avsides hörn i någon park eller annat men hemma kan jag inte vara. Publika platser som caféer distraherar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nån mer som har svårt med självdisciplin och att få jobbfokus? :/

Jag har svårt att få flow mer än typ 2 timmar. Kör jag fast och tröttnar på jobbuppgiften så är det så lätt att göra nåt annat istället. Nån kul spel finns ett klick bort, eller så finns det alltid projekt som behöver göras i huset eller trädgården och jag känner en viss press att jag borde passa på medan övriga familjen inte är hemma. Så jag har slutat jobba hemifrån eftersom jag tyckte det snarare gav mer stress än vad jag tjänade på minskad pendling.

Men att kunna jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan hade varit bra egentligen, särskilt nu i Corona-tider. Lutar åt att jag behöver ett separat hemmakontor/dator för att kunna vara mer tydligt "på jobbet", både för mig själv och andra? Nåt mer tips?

Man är så van att vara ledig när man är hemma, tror det är det som "spökar", hade samma problem i början, men har kommit över det. Man måste mentalt bestämma sig, ungefär som att sluta röka/snusa, det kommer inte att hända om man inte har bestämt sig för hur man ska göra. Så betar av arbetsuppgifter i vanligt tempo, jobbar med todo-listor och "att-göra-idag" och ser faktiskt till att det blir gjort idag. Sen ska väl erkännas att jag tvättar, plockar ur diskmaskinen o.s.v., men det är ju inte värre än att man tar en sväng förbi en kollega på kontoret och snackar allmänt strunt en kvart.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hade gärna jobbat hemifrån på mer eller mindre heltid, men arbetsgivaren är inte riktigt där än. En eller ett par dagar i veckan blir det ofta dock.

Avskilt rum är vikt, och kör separat från speldatorn som många sagt. Körde KVM-switch för att kunna nyttja samma skärm och tangentbord men det är ännu lättare att man bara ska kolla något privat. Däremot är det ju guld för koncentrationen att bryta av med att göra privata saker, fixa tvätt, hämta posten, dra iväg och handla när det är lite folk i affären osv. Minskar vardagsstressen rejält med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coll:

Använder inte pyjamas, kör kallingar till 12. Dusch och sedan nya kallingar till 17. /s

Vänd dem så sparar du tvätt.

Jobbar med lager/montage, så omöjligt att jobba hemifrån. Kanske inte är så här, men det känns som att många glömmer att väldigt stora delar av arbetarkåren har jobb som inte går att göra hemifrån. Hantverkare, sjukvård, industri/tillverkning, dagligvaruhandel/handel i allmänhet.... Har sett många kommentarer på diversehåll där detlåter som att jobba hemifrån är en lösning för allt och alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Använder inte pyjamas, kör kallingar till 12. Dusch och sedan nya kallingar till 17. /s

Du har förstått livet, min vän! Men du har fortfarande utrymme för att utöka kalsongtiden ytterligare.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Mina pro tips som jag lärt mig under åren:

- Dra ut en sväng på morgonen innan jobbet, vill man inte gå och promenera så räcker det med att vara en kort stund på t.ex. balkongen, frisk luft väcker upp hjärnan.

- Täck inte för fönster om du inte har solen i ansiktet, dagsljus är bland de viktigaste sakerna för att hålla sig pigg och koncentrerad.

- Se till att du sitter bekvämt ( soffa eller kösksstol är inte bekvämt i långa loppet )

- Klä dig hur du vill eller inte alls, klarar du inte av att jobba i bekväma kläder så är man nog inte så motiverad att jobba alls.

- Ta en sovmorgon, vakna 1 timme senare än normalt och var ändå i tid, käka frukost samtidigt som du är på något morgonmöte, duscha på lunchen istället för 06:00 etc.

- När du tar rast, ta hand om något skitgöra hemma som t.ex. disken eller gå ut med sopor.

Finns otroligt många tidskrävande saker man kan dela ut över en dag hemifrån som inte stjäl arbetstid och som ger mer tid för annat efter jobbet.

Krävs dock att man mentalt ställer in sig på att man inte är på semester.

Permalänk
Medlem

Top tip nummer 1 från mig är att hålla samma schema som du gör på kontoret. Ta rast när du brukar, ät lunch när du brukar, börja och sluta när du brukar. Sitt inte och ta en facebookpaus lite då och då bara för att ingen flåsar dig i nacken där hemma.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är asgött att köra mjukiskläder hemma. Framförallt sparar man in på att slippa tvätta skjortor/byxor osv som man annars hade använt i jobbet. Det några pratar om att sitta i full jobbmundering med kostym och allt hemma känns extremt onödigt (för mig iaf). Visst, har man många videosamtal med kunder kanske man vill se proper ut men då räcker det iaf att ha skjorta/kostym på överkroppen men bara kallingar där nere

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Min arbetsplats har stängt helt så jag kommer att tvingas jobba online ett tag framöver så perfekt med denna tråd nu.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Personligen tycker jag det är asgött att köra mjukiskläder hemma. Framförallt sparar man in på att slippa tvätta skjortor/byxor osv som man annars hade använt i jobbet. Det några pratar om att sitta i full jobbmundering med kostym och allt hemma känns extremt onödigt (för mig iaf). Visst, har man många videosamtal med kunder kanske man vill se proper ut men då räcker det iaf att ha skjorta/kostym på överkroppen men bara kallingar där nere

Behöver ju inte vara full jobbmundering..., men något annat än mjukisbyxorna höjer i alla fall mitt mentala engagemang.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemma eller från annan plats av och till. Kopplar min arbetsdator till skärm, mus och tangentbord på samma sätt som på jobbet. Håller vanliga arbetstider och raster. Fungerar bra om man har mycket att göra men nog är det rätt tråkigt i längden.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma ibland. Blir oftast vid köksbordet, eller i soffan. Tycker jobbet blir mer koncentrerat på antagligen färre timmar och minuter men samma eller bättre resultat än att sitta vid skrivbordet på jobbet.

Undviker rusningstrafiken och har åkt in lite senare nu i veckan. Kickar igång datorn hemma nån timme tidigare än vanligt redan vid 0700. Inga problem med fokus. Jag är van att multitaska. Köra flertrådat. Kudde och laptop i knät. Kaffe i nån av händerna. Jonglera nyfödd i nån av de andra händerna. Vinkar till tonåringen. Bonusdöttrar i tidigt skolålder står på varsin sida om mig i soffan och gullar med lillesyrran. Loggar in via VPN. Förvånas alltid av hastigheten Gigabit-fibern ger hemma. Får en macka av min bättre hälft. Jobbar en stund när skolbarnen lämnat hemmet. Dagens tredje kopp kaffe redan vid 08:30.
Sen. På väg. Fastnat i bilköer. Förbannar mitt behov av att fysiskt vara med på eftermiddagsmötet. Hade varit bättre att ansluta via Teams. Ser fram emot joggingturen på lunchen. Den hade nog inte blivit av vid hemmakontoret...
Drar mig hemåt i eftermiddag innan rusningstrafiken och förbereder för heltid nästa vecka vid hemmakontoret

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Flera monitorer, bekväm stol samt höj och sänkbart skrivbord är guld värt.

Edit: Kaffekokare.... mycket viktigt! Katter hjälper också som sällskap.

Blev beordrad att jobba hemifrån från idag fram till den 3 April (minst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Flera monitorer, bekväm stol samt höj och sänkbart skrivbord är guld värt.

Edit: Kaffekokare.... mycket viktigt! Katter hjälper också som sällskap.

Blev beordrad att jobba hemifrån från idag fram till den 3 April (minst).

Apropå monitorer ja, köpte mig en 34" ultrawide 5K IPS och den är verkligen en dröm att jobba med. Önskar jag hade en sådan på jobbet också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Förutom alla bra tips redan, brukar jag skriva en A4 kladdpapper med ungefär sådant jag ska hinna med under jobbdagen (Hemifrån).

Då får jag lite fokus att faktiskt bara försöka göra det som står på listan och disciplin, sen så har jag en paus mellan uppgifterna.

Permalänk

Kör egnetligen inga speciella rutiner när jag kör hemifrån.

Dock har jag KVM Switch så man kan föra med sina vanliga prylar till datorn och på en knapptryckning är det hem-datorn eller jobb-datorn. Har bas station till den bärbara från jobbet också så man slipper sitta med en liten bärbar och plåga sig vilket jag vet att folk från jobbet gör...

Permalänk
Inaktiv

Jobbar bättre hemifrån. Tappar lätt fokus om det är massa liv runtomkring.

Permalänk
Medlem

@[IND] RoniN: Jag "saknar" lite en sådan switch nu i tider där man blev kommenderad hem tills annat sägs. Så istället för att varje morgon krypa runt och flytta på kablar så fick jag helt enkelt plocka med mig en hel uppsättning från jobbet (docka, skärmar, tangentbord, mus, headset etc).

Tyvärr har jag inget separat rum där man kan stänga in sig för specifikt arbete, men jag har byggt upp en liten hörna i vardagsrummet som bryter av mot min vardagliga datorplats (och det är framförallt mycket ljusare!)

Det värsta känner jag är den sociala delen. Jag kan egentligen jobba hemifrån när jag vill, men väljer att gå till jobbet just för att man faktiskt kan träffa andra personer också.

Permalänk

Jag har inga problem att jobba hemma, tvärt om, mycket enklare när det inte är någon som stör runtomkring får mycket mer gjort.

Däremot saknar jag de sociala bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Det värsta känner jag är den sociala delen. Jag kan egentligen jobba hemifrån när jag vill, men väljer att gå till jobbet just för att man faktiskt kan träffa andra personer också.

Det där är intressant, jag tror extroverta personer kommer klättra på väggarna efter fem minuter av detta samtidigt som introverta kommer må bättre än nånsin (när mängden sociala kontakter ska begränsas och det äntligen finns legitima skäl för det)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Hucke:

@[IND] RoniN: Jag "saknar" lite en sådan switch nu i tider där man blev kommenderad hem tills annat sägs. Så istället för att varje morgon krypa runt och flytta på kablar så fick jag helt enkelt plocka med mig en hel uppsättning från jobbet (docka, skärmar, tangentbord, mus, headset etc).

Tyvärr har jag inget separat rum där man kan stänga in sig för specifikt arbete, men jag har byggt upp en liten hörna i vardagsrummet som bryter av mot min vardagliga datorplats (och det är framförallt mycket ljusare!)

Det värsta känner jag är den sociala delen. Jag kan egentligen jobba hemifrån när jag vill, men väljer att gå till jobbet just för att man faktiskt kan träffa andra personer också.

Vi från min grupp jobbar fan lika bra i kanalen (teams) och trackar varandra där, så det sociala finns där för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

@[IND] RoniN: Ja, Teams har blivit mycket trevligt! Men det blev plötsligt lite mer akut att köpa en ny kaffebryggare (min har lägligt nog gått sönder hemma...)

@Mindfighter Ligger något i det. För min del varierar det. Behöver jag gräva ner mig i dokumentation eller skriva spaltmeter med text tror jag att det med fördel görs bättre hemma ostört.

Permalänk
Medlem

Vi har en del fysisk närvaro i en supportfunktion för patchning, sladdar, arbetsytor, osv, men förutom det borde det vara fritt fram att jobba hemifrån. En del av systemen är så ålderdomliga (Excel) att ju mer pixlar man har på en skärm, desto mer överskådligt blir det. För mig är det blandade känslor att jobba hemifrån, visst gott kaffe osv, men samtidigt så slås man av hur långt efter jobbet ligger i datorprestanda, tangentbord, bildskärmskvalitet. Borde vara bättre då man har lagkrav och arbetsmiljö som skal infrias på ett helt annat sätt än på hemma kontoret.

Skulle aldrig falla mig in att sitta hopkurad framför en laptop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nån mer som har svårt med självdisciplin och att få jobbfokus? :/

Jag har svårt att få flow mer än typ 2 timmar. Kör jag fast och tröttnar på jobbuppgiften så är det så lätt att göra nåt annat istället. Nån kul spel finns ett klick bort, eller så finns det alltid projekt som behöver göras i huset eller trädgården och jag känner en viss press att jag borde passa på medan övriga familjen inte är hemma. Så jag har slutat jobba hemifrån eftersom jag tyckte det snarare gav mer stress än vad jag tjänade på minskad pendling.

Men att kunna jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan hade varit bra egentligen, särskilt nu i Corona-tider. Lutar åt att jag behöver ett separat hemmakontor/dator för att kunna vara mer tydligt "på jobbet", både för mig själv och andra? Nåt mer tips?

Flow upp till 2 timmar tycker jag låter helt normalt. Märker ofta att jag gör fler misstag om jag är inne i ett flow för länge. För om du glömmer en sak, så repeterar du misstaget under längre tid. Jag jonglerar ofta flera olika uppgifter, dels för att jag väntar på någon annan, dels för att jag själv kör fast. Min strategi är då att byta uppgift tills någon av dörrarna öppnas igen.

Känner igen pressen att få saker gjorda. Man får verkligen fokusera om familjen kommer hem en viss tid och man måste sluta jobba då. En sak som funkar bra för mitt lilla team är 1-2 avstämningar per dag helst vid samma tider varje dag. En synk på morgonen för dagens planer, en mot slutet (hur gick det? få feedback, updates osv). Om man har fasta tider att förhålla sig till så ser man till att skärpa sig och iallafall jobba på NÅGOT ifall man kör fast, blir distraherad.

Värt att nämna är att jag tjänar 3 timmar per dag i bara resetid om jag är hemma. Mer om man räknar gå upp i rätt tid för tåget osv. Känner definitivt minskad stress av att jobba hemma. Nu gör jag det bara en dag i veckan på schema (torsdagar), men på grund av barnen vart sjuka så har jag jobbat hemma 3 dagar denna veckan. Har funkat jättebra. Min plan är att jag ser till att jobba på kontoret i början av veckan, så sparar man lätta eller specifika uppgifter till hemmajobbet. Saker som är lätta att konkretisera.

Och ja, jag har eget kontor/rum. Det hjälper säkert. Bra ergonomi är viktigt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Datavetare

Har jobbat hemma ett par dagar i veckan under rätt många år nu. Har inga riktigt bra tips mer än att ha en speciell plats hemma som är "arbete", för egen finns en skrivbord som bara används för jobb. Nu ser det ut att bli 100 % hemmajobb en tid framöver.

Har inga problem med fokus hemma vid. Huvudproblemet för mig är att avsluta arbetsdagen när jag jobbar hemma. Är man på kontoret är dagen slut när man cyklar hem. Dagar när det är hemmajobb finns inget lika självklart avslut, vilket inte allt för sällan medför betydligt längre arbetsdagar vid hemmajobb...

Å andra sidan är inte hela världen när hobby och arbete går i varandra rätt mycket. Att ha hundar är väldigt värdefullt, de måste rastas vilket ger välbehövliga och icke-kompromissbara pauser!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer