Permalänk

Gamingdator i lian Li tu150

Hej alla!

Jag har tänkt att bygga en gamingdator i lian Li tu150.

Jag har ett gigabyte 2080super hemma och tänkte köpa följande:

Jag spelar på 1440p 165hz, och vill gärna kunna spela spel såsom red dead redemption på höga inställningar.

Budgeten är inte superviktig, men vill gärna hålla nere kostnaderna något iaf.

Är det något ni skulle ändra på eller är det bara att tuta och köra?

Är moderkortet tillräckligt? Jag har inte tänkt överklocka, till en början...

Fungerar dessa ramstickor bra med 3700x?

Och en sista fråga: räcker det med 600w på nätagget eller ska jag köra på 750w?

Tacksam för svar, god jul och gott nytt år

Permalänk

Moderkortet duger gott och väl bara du ser till att bios är uppdaterat så att processorn fungerar. Körde själv en 3700X på ett Asus B350M kort med goda resultat. Kör nu ett Aorus X570 I vilket jag definitivt kan rekommendera om du känner för att lägga lite mer pengar på moderkortet. Byggde själv nyligen ihop en dator med liknande komponenter i ett TU150 och med bakgrund i den erfarenheten så kan jag tipsa om att köpa förlängningskablar till PSU-kablarna för att få till en snygg och smidig kabeldragning, köp till några fläktar och fyll upp fläktplatserna för att hålla temperaturerna på en bra nivå och var beredd på en del pill med att fästa processorkylaren.

Permalänk
Skrivet av oskarwernersson:

Moderkortet duger gott och väl bara du ser till att bios är uppdaterat så att processorn fungerar. Körde själv en 3700X på ett Asus B350M kort med goda resultat. Kör nu ett Aorus X570 I vilket jag definitivt kan rekommendera om du känner för att lägga lite mer pengar på moderkortet. Byggde själv nyligen ihop en dator med liknande komponenter i ett TU150 och med bakgrund i den erfarenheten så kan jag tipsa om att köpa förlängningskablar till PSU-kablarna för att få till en snygg och smidig kabeldragning, köp till några fläktar och fyll upp fläktplatserna för att hålla temperaturerna på en bra nivå och var beredd på en del pill med att fästa processorkylaren.

Tack! Jag lägger till två fläktar och köper förlängningskablar, god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Hannesrockar: Inga problem! Lycka till med byggandet

Permalänk

@Hannesrockar Hur gick det med bygget?

Permalänk

@oskarwernersson: Det gick bra. Datorn fungerar galant Jag köpte inga förlängningskablar dock, lyckades precis få ihop det (men det hade varit skönare om jag hade lite längre kablar). Köpte även asus x570 moderkort för det var rabatt på Inet någon gång där innan jul, tror att det var i en adventslucka.

Det enda jag kan klaga på är att grafikkortet har en del coil-whine (stavning?) under load. Men jag störs inte supermycket av det då jag oftast spelar med headset.

Permalänk

Nice! Visst är det ett smidigt chassi att bygga i?

Har själv inte problem med coilwhine på min gpu men tycker fläktarna låter lite väl mycket vid hög load. Funderar på att slänga på en NZXT G12 och se om det kan tysta ner något.

Vad har du för temps på CPU / GPU vid hög belastning?

Permalänk

@oskarwernersson: Ja det var väldigt smidigt! Skönt med utrymmet på ovansidan, blev relativt enkelt med att dra kablarna snyggt.

Vad gäller temperaturen vet jag inte riktigt, men jag har för mig att CPU spikade på typ 80C när jag stressade datorn, men att den under hög load låg runt 70 (när jag spelade). Då har jag även fläktkurvan inställd på "Silent".

På gpu kommer jag inte ihåg, kan kolla upp det när jag kommer hem och spelar idag efter jobbet!

Permalänk

Fint! Kika gärna när du kommer hem och spelar. Intressant att jämföra!

Har liknande resultat som du. CPU toppar på 65 grader i spel (csgo, rdr2, watch dogs 2), 80 grader i Prime95 efter några timmars testning. GPU har som max varit uppe i 77 grader under en lång spelsession, annars ligger kortet oftast runt 70 grader. Har ett EVGA 1080ti SC2. Vet inte hur mycket det skiljer i värmeutveckling mot ditt 2080 super.

Permalänk

Hej!

Har spelat nu i nån timme, cpu toppade en gång på 80 grader (såg inte när, för annars låg den konstant på 67). GPU låg på 61 grader, och toppade på 71.

Permalänk

@Hannesrockar Ser ju riktigt fint ut. Har du installerat några extra fläktar i chassit?
Kan tipsa om att köpa det här dammfiltret (https://bit.ly/3aXaZ6k) till de dubbla 120mm platserna i botten på chassit. Filtret är egentligen till Ncase M1 men det är Lian Li som tillverkar det chassit så det passar som ett smäck i TU150. Fäster med magnet på undersidan av chassit.

Permalänk
Medlem

Plockar upp denna tråden igen då även jag är intresserad av att bygga en gaming-lösning i detta chassi.

Är det någon komponent som du/ni skulle ändrat i om du/ni byggt den idag?

Hur är portabiliteten samt fläktljud? Hade egentligen tänkt mig en gaminglaptop(typ Zephyrus
G14) men om denna lösning är mer prisvärd och mer presentanda utan en mass fläktljud så löser jag laptop behovet på annat vis. Vill mest ha något litet och kompakt som jag kan köra nya spel på och som sonen kan plocka med sig när han skall på LAN. Så jag slipper släpa hans full size torn som han vanligtvis spelar på.

Hur svårt är det att bygga för någon som inte byggt de senaste 20 åren?

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Plockar upp denna tråden igen då även jag är intresserad av att bygga en gaming-lösning i detta chassi.

Är det någon komponent som du/ni skulle ändrat i om du/ni byggt den idag?

Hur är portabiliteten samt fläktljud? Hade egentligen tänkt mig en gaminglaptop(typ Zephyrus
G14) men om denna lösning är mer prisvärd och mer presentanda utan en mass fläktljud så löser jag laptop behovet på annat vis. Vill mest ha något litet och kompakt som jag kan köra nya spel på och som sonen kan plocka med sig när han skall på LAN. Så jag slipper släpa hans full size torn som han vanligtvis spelar på.

Hur svårt är det att bygga för någon som inte byggt de senaste 20 åren?

Jag har inte släpat runt på den nämnvärt men har haft med den på två LAN och det har varit smidigt.

Är väldigt nöjd med mitt val av komponenter. Valde fläktar med omsorg för att hålla ljudnivån så låg som möjligt. Det enda som någonsin avger ett störande ljud är grafikkortet vid tung belastning (EVGA 1080ti sc2). Exempelvis så är datorn knäpptyst när jag spelar CS:GO men när jag spelar RDR2 så flåsar grafikkortet på och låter en hel del. Det ska väl tilläggas att jag har datorn på en hylla över skärmen. https://ibb.co/cygKFjg

Jag tyckte det var väldigt lätt att bygga i men förlängningskablar till nätaggets kablar känns som ett måste för att få det snyggt. Byggde nyligen ihop en annan dator i ett Ncase M1 och det upplevde jag som väldigt mycket krångligare än att bygga i TU150. Allt som allt är jag oerhört nöjd och chassit osar kvalité.

Permalänk
Medlem

Jag lyfter denna tråd då jag också fått upp ögonen för chassit.
Min fråga gäller fläktfilter....existerar det på Denna? Sett en del skriva att det inte finns några och att man behöver köpa kit till om man vill hålla damm ute? Känns som en riktig nackdel i mina ögon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Jag lyfter denna tråd då jag också fått upp ögonen för chassit.
Min fråga gäller fläktfilter....existerar det på Denna? Sett en del skriva att det inte finns några och att man behöver köpa kit till om man vill hålla damm ute? Känns som en riktig nackdel i mina ögon.

Jag använder Demcifilters som egentligen är ämnade för Ncase M1 och de passar perfekt. Jag köpte mina från ComputerSalg men de finns tyvärr inte där längre. Det verkar som att de går att beställa från internationella sidor men det finns såklart en risk att frakten går loss på lika mycket som filtrena då.