12-åring ska få en windowsdator för första gången

Permalänk

12-åring ska få en windowsdator för första gången

Hej!

Vi ska ge vår son en dator att bygga ihop i födelsedagspresent. Ingen av oss är särskilt van vid windows längre annat än att vi använder det på jobbets hårt styrda datorer. Hemma har vi mac annars och har så haft i många år. Men alla datordelar är inköpta, windows är nedladdat och lagt på sticka (har inte köpt licens ännu, men tänker nog köpa direkt från microsoft och inte oem).

Pojken gillar att spela Fortnite som de flesta andra tolvåringar och tanken är att han ska få en chans nu att odla lite datorintresse. Men jag har precis kommit på att det finns vissa risker med detta.

Vi ansluter till internet via en Asus router (fiber), kopplat till den finns vår kära NAS (asustor) som jag kör backup mot för min egen del via Time machine. Där finns nog alla familjefoton från de senaste 15-20 åren. Jag inser att vi borde fixa en extern backup på detta också. (I övrigt är hemlarm, philips hue etc. också kopplat till routern.)

Men vad är det värsta pojken kan sannolikt kan ställa till med? Kan han i dagsläget dra hem ett virus som kommer åt min NAS? Vilka skyddsåtgärder borde vi ta till? Vågar vi t.ex. sätta en backup från hans dator också, eller ska vi bara strunta i det?

Han är bara (snart) 12, och har t.ex. redan lämnat ut sin mailadress och telefonnummer en gång till indier som vill sälja aktier. Det hör åldern till att överskatta sin förmåga och vara lite godtrogen..

Stort tack på förhand, jag försöker läsa på, men det känns som att det är lätt att missa något.

Permalänk
Medlem

Du bör alltid ha viktig data på 3 ställen oavsett. Ladda upp i ett moln och ha en offline backup i form av USB minne. Det absolut viktigaste kan inte vara mera än några hundra gb. Värsta fall köp en 1tb SSD.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är möjligt i erat hus, men jag skulle nog nästan överväga köpa en separat router och koppla in i fibern, och låta grabben styra sitt egna nätverk och då inte riskera förstöra något för er andra Beror på lite hur eran internetleverantör/fibersituation ser ut i huset.
Kanske lite udda approach men då kan ju grabben leka runt lite utan att fråga om lov att ändra inställningar i den osv..

I övrigt, Kör med 1 1 1 reglen för backup eller vad det kallas
1 backup till hands
1 backup lite längre bort( T.ex er NAS)
1 backup långt bort (T.ex. hos farmor/molnet).

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TantMamma:

Hej!

Vi ska ge vår son en dator att bygga ihop i födelsedagspresent. Ingen av oss är särskilt van vid windows längre annat än att vi använder det på jobbets hårt styrda datorer. Hemma har vi mac annars och har så haft i många år. Men alla datordelar är inköpta, windows är nedladdat och lagt på sticka (har inte köpt licens ännu, men tänker nog köpa direkt från microsoft och inte oem).

Pojken gillar att spela Fortnite som de flesta andra tolvåringar och tanken är att han ska få en chans nu att odla lite datorintresse. Men jag har precis kommit på att det finns vissa risker med detta.

Vi ansluter till internet via en Asus router (fiber), kopplat till den finns vår kära NAS (asustor) som jag kör backup mot för min egen del via Time machine. Där finns nog alla familjefoton från de senaste 15-20 åren. Jag inser att vi borde fixa en extern backup på detta också. (I övrigt är hemlarm, philips hue etc. också kopplat till routern.)

Men vad är det värsta pojken kan sannolikt kan ställa till med? Kan han i dagsläget dra hem ett virus som kommer åt min NAS? Vilka skyddsåtgärder borde vi ta till? Vågar vi t.ex. sätta en backup från hans dator också, eller ska vi bara strunta i det?

Han är bara (snart) 12, och har t.ex. redan lämnat ut sin mailadress och telefonnummer en gång till indier som vill sälja aktier. Det hör åldern till att överskatta sin förmåga och vara lite godtrogen..

Stort tack på förhand, jag försöker läsa på, men det känns som att det är lätt att missa något.

Jag har svårt att se att tolvåringen producerar någonting på datorn som är värt att ta backup på. Vill han titta på familjefoton (ovanligt i den åldern, men låt gå) så får han väl vackert fråga sina föräldrar om hjälp att göra så via en annan ("mer säker") maskin.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Nu vet jag inte om det är möjligt i erat hus, men jag skulle nog nästan överväga köpa en separat router och koppla in i fibern, och låta grabben styra sitt egna nätverk och då inte riskera förstöra något för er andra Beror på lite hur eran internetleverantör/fibersituation ser ut i huset.
Kanske lite udda approach men då kan ju grabben leka runt lite utan att fråga om lov att ändra inställningar i den osv..

I övrigt, Kör med 1 1 1 reglen för backup eller vad det kallas
1 backup till hands
1 backup lite längre bort( T.ex er NAS)
1 backup långt bort (T.ex. hos farmor/molnet).

Vi har faktiskt ett gäng Asus Lyra trio, men de visade sig vara instabila och funkade inte bra nog. Hade tänkt koppla upp dem som ett extra nät för att få bättre täckning utomhus på sommaren, men och med att fiberdosan bara har en utgång skulle det ju kopplas in till huvudroutern i alla fall. Som jag ser det är det svårt att få ett nät som är fritt från vårt utan att beställa en internetanslutning till..

I övrigt håller jag med fullt att vi behöver tänka över vår backup. Den dög utmärkt när vi hade inbrott och min dator stals, men skulle inte klara en brand.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med något som kanske inte är riktigt svar på tal men vill ändå lyfta det.
Fortnite tillsammans med många andra spel i dag har stora delar väldig toxic community.
Man hänger på någons Discord-server och där snackas det högt och lågt.
Eftersom det är svårt att spåra vad som är sagt i röstkanalerna så kan man vara hur man vill där; trycka ned, mobba, hota, hets mot folkgrupp osv osv osv.

Istället för att oroa sig kring backuper skulle jag lägga mesta av mitt krut på att redan innan barnet får en dator se till att öppna upp dialogen så att det är naturligt för barnet att prata om vad som sagts på Discord, hur det har gått idag när han spelat osv osv.

Men (!) självklart om du känner att du redan är på bana med det så bara ignorera ovan.

Som @Implor skriver, backup ska helst vara uppdelat. Om huset brinner ned så ska inte backup:en också försvinna.

Men vad kan ett barn / en människa göra - omedvetet: absolut kan hen få hem filer via forum, Discord eller andra tjänster och program som infekterar både hans dator och kan sprida sig på ditt hemnät.
Säkerhet är först och främst ett beteende. Att agera så rätt man kan. Får man en fil skickad till sig av någon utan att man har pratat om vad det är och varför man skickar den så ska man inte ta emot en fil eller öppna en länk.
Precis som källkritik: bara för att man läser en text eller att någon säger något betyder inte öht att det är sant eller riktigt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

@GreyWilk:

Jättebra input. När jag var i 20-årsåldern var jag övertygad om att jag alltid skulle hänga med i teknikutvecklingen som förälder. Idag sitter jag här och är osäker på vad snapchat är för något... Det finns absolut risker med dessa typer av tjänster och vi får försöka se till att man vågar säga till. Det är delvis därför jag också förutsätter att han kommer att dra hem virus istället för att skälla och gråta när det har hänt. Det vore så skönt som morsa att bara säga, det var inte så bra, men vi ordnar det.

Permalänk

Kan det vara så enkelt att jag släpper in hans dator endast på gästnätverk som routern har stöd för?

Permalänk
Medlem

@TantMamma

Haha! Jag känner igen det Man blir gammal snabbt!
Att få virus och känna av effekten är en bra erfarenhet. I mitt yrke säger man att det finns två typer av personer: Personer som har fuckat upp och personer som kommer fucka upp.

Själv lärde jag mig ganska tidigt att vara försiktig med saker jag tar hem.
1999 blev jag drabbad av CIH-viruset som tömde min dator helt. Inget kvar öht.
Men virus idag är lite mer sofistikerade och "hemliga".

När jag tänker efter så kanske det inte är så dum idé som @Zeedarn skriver. Så kan barnet leka fritt på "sitt" nät.
På så sätt kan han få ta hand om backup själv också som också är bra att lära sig

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag har tre grabbar som har gjort den här resan och vad jag lärt mig är ett par grejer, så här är mina tips och det hänger ihop med vad GreyWilk säjer.

Prata med barnet om hur man uppför sig, vad man säjer och hur man beter sig. Det går väldigt snabbt att häva ur sig saker och falla in i att inom en grupp köra med en viss jargong, dom säjer riktigt vidriga saker när det är som värst. Dom fattar exempelvis väldigt snabbt att dom kan bli "bannade" om dom fuskar, så jag körde med motsvarande om dom missköter sig och börjar vara elaka mot folk (och det var jag som bestämde vart den gränsen gick, eller mor i huset). Ett par dagar utan skärmtid ökar viljan att uppföra sig.

Ingenting installeras utom av dig, om dom inte vill lära sig hur man gör en clean ominstallation när man sabbat datorn med bloatware etc. Inga kompisar som är på besök använder dina (av dig betalda) konton utan att du är ok med detta. Den ena grabben hos mig (16) har lärt sig den hårda vägen och efter att ha spenderat sin "skärmtid" vid datorn med ominstallationer har skärpt sig och är mycket försiktig med att klicka på länkar, ta emot filer, köra suspekta drivrutiner etc.

Jag har behandlat all data på dom datorerna som dom kör från som "expandable", eller ... det finns inget viktigt öht på dom som det behöver göras backup på.

Var intresserad av vad som görs på datorn, be om att få det förklarat så en gubbe/tant förstår vad det är som är så kul med <fortnite/cs:go/roblox/etc>

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TantMamma:

Kan det vara så enkelt att jag släpper in hans dator endast på gästnätverk som routern har stöd för?

Ja det är en bra början och se sedan till att du gör backup på det du vill säkra, en nas är inte en riktig backup utan se det mer som redundans , en backup får inte vara ansluten till omvärlden annat än när den ska användas och du ska därför alltid ha minst 2 offlinerkopior så att minst en kopia aldrig är inkopplad samtidigt som en annan.
En nas eller att använda raid ger inget skydd mot användaren och tex elfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.