Permalänk
Hedersmedlem

Chassitermometer?

Hej!

Jag sitter med ett Fractal Design Mini C med akrylfönster.

Efter en spelsession kom jag på den briljanta idén att det hade varit lite småcoolt/användbart med en termometer inuti chassit som visar chassits lufttemperatur.

Jag hittade denna i Clas Ohlsons katalog.

https://www.clasohlson.com/se/Fönstertermometer/p/24-437...

Det borde ju bara vara att klistra fast med de självhäftande kuddarna på insidan av akrylfönstret tänker jag.

Finns det någon anledning som jag så här mot småtimmarna inte tänker på som gör detta till en riktigt dålig idé?

Permalänk

Förrutom att det kommer se fruktansvärt fult ut ?
Vad ska du göra med informationen undrar jag mer, fullständigt irrelevant vad temperaturen i chassit är, om komponenternas temp är i skick.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

@CaptainRedbeard: Kul grej bara?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns det någon anledning som jag så här mot småtimmarna inte tänker på som gör detta till en riktigt dålig idé?

Ja, att du undvikit att läsa recensionerna.

1,3 / 5

Permalänk
Medlem

Varför inte bara en utomhustermometer med trådlös givare, där givaren klistras inuti chassit?

Permalänk
Medlem

Jag lägger inget estetiskt värde i ditt förslag men oroar mig snarare över huruvida acrylplasten klarar av att ha klister mot sig, kan vara så att acrylen tar skada? Kanske du inte måste klistra den just mot plasten utan mot plåten bredvid plasten, du ser ju termometern ändå? I det fall mitt förslag fungerar tycker jag du ska göra det

Permalänk
Medlem

Tja det borde väl gå.
Annat alternativ vore att köpa typ en Corsair Commander Pro som kommer med temp prober man kan placera ut lite var man vill så kan man se i ett program på datorn (Corsair Link) temperaturerna. Jag har en sån i min server för att hålla koll på luft temp in och ut.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Tycker det är en bra idé, tycker för övrigt analoga mätare har en trevlig estetik.

Jag hade tänkt göra något liknande, men använda något sånt här istället:

Har lite problem att hitta svenska källor. hade tänkt skaffa två stycken och fästa probsen på grafikkort och processor på något sätt.

Permalänk
Medlem

Att tänka på kanske, analoga temperaturmätare är inte speciellt snabba så om du vill ha något mer exakt så är digitala att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Tycker det är en bra idé, tycker för övrigt analoga mätare har en trevlig estetik.

Jag hade tänkt göra något liknande, men använda något sånt här istället:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41mwEnp4W5L._AC_SY400_.jpg

Har lite problem att hitta svenska källor. hade tänkt skaffa två stycken och fästa probsen på grafikkort och processor på något sätt.

Tejpa fast dem med koppar- eller aluminiumtejp på kylaren. Du kommer aldrig att få så exakt temperatur som de inbyggda sensorerna du har på kortet då de är bättre placerade är vad du kommer att komma åt med en fast prob.

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

Att tänka på kanske, analoga temperaturmätare är inte speciellt snabba så om du vill ha något mer exakt så är digitala att föredra.

Skrivet av TubularBoy:

Tejpa fast dem med koppar- eller aluminiumtejp på kylaren. Du kommer aldrig att få så exakt temperatur som de inbyggda sensorerna du har på kortet då de är bättre placerade är vad du kommer att komma åt med en fast prob.

Hade någon idé att använda den interna mätdatan för att driva en liten motor via Arduino, detta torde ju också kunna lösa hastighetsproblem. Men jag tror ändå en analog prob är bra nog, är väl mest för att vid en snabb anblick see hur temperaturprofilen ser ut, om jag vill ha mer exakt data får jag öppna upp afterburner. Är egentligen mest en estetisk grej för att jag älskar mätare.

Är lite sugen att koppla på någon slags Wattmeter med liknande estetik också för att visa datorns energikonsumtion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Ja, att du undvikit att läsa recensionerna.

1,3 / 5

Jag hade uppmärksammat det!

Detta är ju dock legio på alla grejer på Clas Ohlson. Ingen jävel skriver något om en produkt de handlat på Clas Ohlson förutom när de ska klaga. Det gör att jag totalt bortser från denna information.

Sen om termometern bara kostar 40 kr så förväntar jag mig inte heller en Rolls Royce.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan sak jag vill tillägga är att detta egentligen är mest att se som en "kul grej". Att det inte blir några seriösa mätvärden annat än "nu är det varmt i chassit" och att man kan se en relativ skillnad mellan olika fläktinställningar är jag så klart medveten om. Det handlar inte om några seriösa vetenskapliga chassitester, utan mer om att man känner att det blir varmt i chassit, och man undrar lite grovt hur fläkthastighet påverkar denna temperatur. Själva komponenttemperaturerna är ju okej egentligen.

Att inte ha en termometer med en separat givare är också ett medvetet val då jag inte vill ha några extra trådar i chassit för detta. Det blir mer cleant utan. Vill inte heller ha några batterier att byta.

Jag föredrar dessutom den analoga estetiken framför en svårläst LCD bakom akrylplatsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag lägger inget estetiskt värde i ditt förslag men oroar mig snarare över huruvida acrylplasten klarar av att ha klister mot sig, kan vara så att acrylen tar skada? Kanske du inte måste klistra den just mot plasten utan mot plåten bredvid plasten, du ser ju termometern ändå? I det fall mitt förslag fungerar tycker jag du ska göra det

Rimlig invändning! Fast akrylplatsen är redan repig och ful så lite extra klister gör nog varken till eller från. Hade det varit ett snyggare glas med härdat glas hade jag nog brytt mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag sitter med ett Fractal Design Mini C med akrylfönster.

https://inetimg3.se/img/1600x900/6901658_0.jpg

Efter en spelsession kom jag på den briljanta idén att det hade varit lite småcoolt/användbart med en termometer inuti chassit som visar chassits lufttemperatur.

Jag hittade denna i Clas Ohlsons katalog.

https://www.clasohlson.com/se/Fönstertermometer/p/24-437...
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h48/hb1/9662804721694.jpg

Det borde ju bara vara att klistra fast med de självhäftande kuddarna på insidan av akrylfönstret tänker jag.

Finns det någon anledning som jag så här mot småtimmarna inte tänker på som gör detta till en riktigt dålig idé?

Kul idé men tycker det hade varit roligare att mäta utblåset, vad tempen är vid chassits sidopanel kan vara helt godtyckligt beroende på luftströmmarna. En vidareutveckling hade varit deltat mellan in och utblås.

Permalänk
Medlem

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/fonstertermometer.html

Går säkert att hitta billigare på andra ställen!?

.
.
Edit:
Eller något sådant här kanske??

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/ter...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jag ville mäta inomhustemperaturen i lägenheten och, för att göra historien kort, provade tre olika sorters termometrar från Clas Ohlson, i stigande prisklasser, dock inte premiumpriser.

De var ren skit allihop, och då är jag ändå snäll. Hade jag köpt en enda termometer hade jag nog inte fattat detta, men när jag köpte en bunt i taget så blev det uppenbart hur eländigt dåliga de är. Roligast var batchen som visade antingen fast temperatur A eller fast temperatur B, och inget annat.

Tror du kommer billigare undan genom att skaffa grejer från Inet eller liknande för detta, finns snygga saker, om du faktiskt vill mäta temperaturen. Bra termometrar kostar pengar.

Permalänk
Medlem

@sweborn: Hur mycket visade dom fel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Med en givare på kabel kan du ju ha displayen utanför.
Tex https://www.brollz.se/shop/digital-termometer-med-1756p.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

@sweborn: Hur mycket visade dom fel?

Det diffade i flera antal grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det diffade i flera antal grader.

Tänkte mer hur mycket dom visade fel mot en referens?

vad använde du som referens?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Tänkte mer hur mycket dom visade fel mot en referens?

vad använde du som referens?

Inget, då flera graders inbördes skillnad är = fail fast.