Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Toapapper tillverkas ju i Sverige... Hur ska det bli brist liksom.

Skogen tar slut pgr av allt hamstrande

Permalänk
Medlem

Måste inte det här vara något flockbeteende från när japanerna började hamstra papper från Kina i rädsla för att inte få något toapapper i samband med coronaviruset
(då det toapapper de köper tillverkas i Kina)

I Sverige tillverkar vi vårt toapapper själva vad jag vet. Skandal vore annars.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på när en polisstation råkade köpa 20 års förbrukning av toapapper
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antligen-slut-pa-polisens-...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Fick mig att tänka på när en polisstation råkade köpa 20 års förbrukning av toapapper
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antligen-slut-pa-polisens-...

Haha...20 år! Det kallar jag att hamstra

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv

Bra att veta om alla systembolag stänger ner

Permalänk
Medlem

Den här är från 2010, men när jag läste den kändes det som om det kunnat vara en nyhet.

https://publish.twitter.com/?query=https%3A%2F%2Ftwitter.com%...

Jag har hört, via historieätarnas 1500-talsavsnitt att på Vasatiden var det kungligt att riva sig i häcken med en träskrapa efter man varit på dasset.

Personligen, om det krisar hoppar jag bara i duschen för att fräscha upp sålänge inte tvålen tar slut också.
Det var väl därför de hade bide förr, för att slippa släpa på dasspapper? Är det nu vi ser bidéns återkomst?

För er som är lite yngre, en bidé, i bestämd form, bidén är inte att förväxla med Biden...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

@Luminous: toalettstol med bid'e funktion är den nya bid'en. Oehört populärt i Japan bland annat, helt klart värt för folk som vill ha det rent på riktigt och så slipper man vara rädd nu när det krisar för att inte kunna torka sig.

Permalänk
Medlem

Det är psykologiskt.. "en mindre grej att tänka på"
Det är en komfortsak.

Permalänk
Medlem

Tar skithuspappret slut får man väl spola röven med vatten istället, bättre hygien men lite bökigare. Så ofta skiter man inte ändå att det blir jobbigt. Får väl planera in tarmtömningen innan duschen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Asså!
Ta bort "Ingen reklam" skylten från era brevlådor så har ni gott om dasspapper varje dag.
Eller köp Aftonbladet - dass tidning med dass innehåll

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte en massa toapapper nyss för att mitt märke gick på rea.
Big stonks, bryr mig inte en om att marknaden har kraschat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Asså!
Ta bort "Ingen reklam" skylten från era brevlådor så har ni gott om dasspapper varje dag.
Eller köp Aftonbladet - dass tidning med dass innehåll

Ja varför inte, man lär väl få ungefär lika mycket klåda och sår i röven av det som Eldorado-sandpapper.

Unnar mig sällan vardagslyx men när det gäller skithuspapper ska det vara bästa tillgängliga. Skulle inte använda Eldorados sandpapper om jag så fick betalt för det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Var precis iväg och bushandlade lite på ICA, mer för att jag ville kolla läget än för att jag egentligen behövde något. Lite toalettpapper fanns allt men klart utplockat, lite halvtomt på vissa hyllor så lite skön undergångskänsla.
Framför de snustorra brödhyllorna stod en rundlagd kvinna i 30-årsåldern och mässade "Det är ju helt sjukt! Det är ju helt sjukt! Det är ju helt sjukt!". Jag antog men vågade inte fråga om hon var häxa som försökte trolla fram några brödbitar. Bredvid henne stod en uppsminkad och överparfymerad tjej i 15-årsåldern som började snyfta och mellan tårarna fick fram orden "De ba har ju typ inte sånt bröd jag vill ha lixom..." till sin mamma som dök upp vid hennes sida.

Jag köpte kexchoklad och gick hem, stärkt av att ha deltagit i och överlevt apokalypsen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Folk verkar tro att Corona influensan sitter i kroppen i månader... det är en influensa... den går över efter ett tag, precis som nästan alla andra virussjukdomar. vad är det nu 65.000 som blivit friska? och ja... när du haft det kan du inte få samma virussjukdom igen. inte fan kommer sverige att stänga ner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Vilket j-la i-landsproblem

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är min nya favorit tråd. Det fanns gott om toapapper i lokala affärrn i morse. Jag önskar jag hade investerat lite av mina corona slaktade fonder i toapapper och handssprits aktier.

Permalänk

Var och handlade lite mat i dag och såg att både pasta och konserver har gått upp till nästan det dubbla. 1 burk ravioli 34kr... Inte för att jag någonsin skulle äta ravioli på burk men innan corona hysterin kostade samma sorts burk 18kr. Pasta ris och toapapper var i det närmaste slut också. Behövde inte det heller. Jag låtsades nysa när jag gick förbi en dam som stod och plockade sista pastan i sin vagn fylld till bredden med pasta och hon såg ut som hon hade set djävulen själv som kommit för att hämta henne. Hon sprang iväg illa kvick därifrån. Lol.

Permalänk
Medlem

vafan.. 24pack räcker för fasen i 4 månader, MINST Köpte nytt idag men hade bara 3 rullar kvar. Därimot kaffe! det har jag nu för 3 månader tror jag. Snuset är jag lite orolig för, kanske ska köpa hem en 5-10 stockar

Kan tillägga att jag tog sista storpacket av papper på lokala ICA, nu fanns bara 8-pack kvar

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Är detta början på bidéns återtåg? Är ju ur hygienisk synvinkel ett genialt rengöringssätt. Det blir ju som Bosse Bildoktorn skulle sagt; ostkakerent. Så rent att man skulle kunna äta ostkaka därifrån ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Folk verkar tro att Corona influensan sitter i kroppen i månader... det är en influensa... den går över efter ett tag, precis som nästan alla andra virussjukdomar. vad är det nu 65.000 som blivit friska? och ja... när du haft det kan du inte få samma virussjukdom igen. inte fan kommer sverige att stänga ner.

Du är imun mot virus ett kort tag, men pågår det utbrott i flera månader så kan du bli smittad igen. Finns många som får influensa x2. pratas lite om att detta kan bli ett till virus som blir säsonginfluensa, vi har ju redan 5st som går varje år.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Folk verkar tro att Corona influensan sitter i kroppen i månader... det är en influensa... den går över efter ett tag, precis som nästan alla andra virussjukdomar. vad är det nu 65.000 som blivit friska? och ja... när du haft det kan du inte få samma virussjukdom igen. inte fan kommer sverige att stänga ner.

Med tanke på allt hamstrande tycker jag det snarare verkar som att folk tror COVID-19 är luftburet. Det är ett influensavirus som sprids via droppsmitta. Bibehåller man god handhygien och är aktsam är det i de allra flesta fallen lugnt. Förstår verkligen inte den annalkande masshysterin.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

I Kungsbacka så finns det berg av dasspapper så vårt folk verkar ha förståndet kvar än så länge i alla fall då det bara finns 5 kända fall här just nu.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Med tanke på allt hamstrande tycker jag det snarare verkar som att folk tror COVID-19 är luftburet. Det är ett influensavirus som sprids via droppsmitta. Bibehåller man god handhygien och är aktsam är det i de allra flesta fallen lugnt. Förstår verkligen inte den annalkande masshysterin.

Luftburet upp till 3 timmar.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.09.20033217v1...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shinkansen:

Är detta början på bidéns återtåg? Är ju ur hygienisk synvinkel ett genialt rengöringssätt. Det blir ju som Bosse Bildoktorn skulle sagt; ostkakerent. Så rent att man skulle kunna äta ostkaka därifrån ^^

Skrivet av jeffan97:

I Kungsbacka så finns det berg av dasspapper så vårt folk verkar ha förståndet kvar än så länge i alla fall då det bara finns 5 kända fall här just nu.

Det är ju inte så långt till Edet eller Mölndal så pappret försvinner inte på vägen på det sätt det gör när det skeppas norrut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"Caution: Preprints are preliminary reports of work that have not been peer-reviewed. They should not be relied on to guide clinical practice or health-related behavior and should not be reported in news media as established information."

förstasidan på Medrxiv.org

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv

Är det inte ganska uppenbart? Folk vill helt enkelt inte torka sig med bara handen 😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Med tanke på allt hamstrande tycker jag det snarare verkar som att folk tror COVID-19 är luftburet. Det är ett influensavirus som sprids via droppsmitta. Bibehåller man god handhygien och är aktsam är det i de allra flesta fallen lugnt. Förstår verkligen inte den annalkande masshysterin.

Rapporter säger att det är luftburet..

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

"Caution: Preprints are preliminary reports of work that have not been peer-reviewed. They should not be relied on to guide clinical practice or health-related behavior and should not be reported in news media as established information."

förstasidan på Medrxiv.org

Du har rätt, infekterar säkert luften längre än så. Ögnade max ett par sekunder till texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"Caution: Preprints are preliminary reports of work that have not been peer-reviewed. They should not be relied on to guide clinical practice or health-related behavior and should not be reported in news media as established information."

förstasidan på Medrxiv.org

Den första varningen bör nog utfärdas för läskunnigheten hos de som rapporterar. I princip är det som konstateras att viruser överlever i aerosoliserad form, dvs att det är troligt att den kan överföras via droppsmitta. Inte direkt någon överraskande nyhet som avviker från vad som redan har rapporterats. Detta är inte samma sak som att dropparna ilsket flyger runt i timtal, om man nu inte har lyckats trycka in sin näsa i deras testutrustning.

Permalänk
Medlem

1. Det @adfactory skrev.
2. Det är inte definitionen av luftburet.
3. Det finns övervägande flest bevis som pekar mot droppsmitta.

"People can catch COVID-19 from others who have the virus. The disease can spread from person to person through small droplets from the nose or mouth which are spread when a person with COVID-19 coughs or exhales. These droplets land on objects and surfaces around the person. Other people then catch COVID-19 by touching these objects or surfaces, then touching their eyes, nose or mouth. People can also catch COVID-19 if they breathe in droplets from a person with COVID-19 who coughs out or exhales droplets. This is why it is important to stay more than 1 meter (3 feet) away from a person who is sick."
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses

"Person-to-person spread
The virus is thought to spread mainly from person-to-person.
Between people who are in close contact with one another (within about 6 feet).
Through respiratory droplets produced when an infected person coughs or sneezes.
These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs."
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission....

"As with other respiratory pathogens, including flu and rhinovirus, the transmission is believed to occur through respiratory droplets from coughing and sneezing. Aerosol transmission is also possible in case of protracted exposure to elevated aerosol concentrations in closed spaces. Analysis of data related to the spread of SARS-CoV-2 in China seems to indicate that close contact between individuals is necessary. The spread, in fact, is primarily limited to family members, healthcare professionals, and other close contacts."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554776/

Skrivet av BergEr:

Rapporter säger att det är luftburet..

Läs ovan.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305