Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Toapapper i all ära men när jag handlade idag var det helt utrivet i två andra hyllor också... Nämligen vita bönor i tomatsås och hårdbröd. Fattar man ju att ska folk leva på bönor och hårdbröd lär det gå åt en del toarullar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur snyter du dig i den?

Snyta sig funkar ju hushållspapper eller näsdukar lika bra, i värsta fall kan man bara snyta sig rakt ner i tvättstället eller duschen.

Permalänk
Medlem

Det stiger över mitt förstånd att det skulle vara mer hysteri över dasspapper än tvål. Är det nåt som är viktigt under smittotider så är det god handhygien.
Visst, skita och kunna torka arslet är bra, men ett fyrpack rullar á 100 meter enkellager räcker ju fasen över en månad för en vuxen person. Är man hemma behöver man ju inte nödvändigtvis snyta sig i papper hela tiden. Går ju att fräsa ut i handfatet eller spotta i dasset.

Näe, tvätta händerna ofta och noga, hosta eller nys inte rakt ut i luften. Använd armvecket och glöm inte att tvätta det för den delen.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BergEr:

Alltså räknar du på det som kille eller räknar du in frun?
Min flickvänn använder en rulle om dagen nästan och då räknar jag inte in snyta sig om man är snorig (här går det nästan en rulle om dagen pga pollen för mig).

Vad i hela heligaste? Vi kanske gör av med tre-fyra i veckan totalt, haha. Om ens det!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Snyta sig funkar ju hushållspapper eller näsdukar lika bra, i värsta fall kan man bara snyta sig rakt ner i tvättstället eller duschen.

Ja men ofta till ett mycket högre pris. Lambi toapapper gick på 2:- per rulle förra veckan.

Skrivet av LupX:

Det stiger över mitt förstånd att det skulle vara mer hysteri över dasspapper än tvål. Är det nåt som är viktigt under smittotider så är det god handhygien.
Visst, skita och kunna torka arslet är bra, men ett fyrpack rullar á 100 meter enkellager räcker ju fasen över en månad för en vuxen person. Är man hemma behöver man ju inte nödvändigtvis snyta sig i papper hela tiden. Går ju att fräsa ut i handfatet eller spotta i dasset.

Näe, tvätta händerna ofta och noga, hosta eller nys inte rakt ut i luften. Använd armvecket och glöm inte att tvätta det för den delen.

LOL en månad? Har du provat bo med en kvinna? Ett sånt paket är borta på under en vecka.

Det är slut tvål i största butiken här och fullt med papper så tycker folk bunkrar ganska rätt.

Skrivet av emilakered:

Vad i hela heligaste? Vi kanske gör av med tre-fyra i veckan totalt, haha. Om ens det!

Så är det, har märkt liknande förbrukning hos andra kvinnor så är inte bara min som använder mycket.

Jag räknar då med att det går två rullar per dag här snart när hon kommer på besök (om vi båda blir sjuka).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Folk kanske ser det som en investering; kunna sälja dyrt när det är slut 🤣

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Snyta sig funkar ju hushållspapper eller näsdukar lika bra, i värsta fall kan man bara snyta sig rakt ner i tvättstället eller duschen.

Snyter jag mig i hushållspapper har jag skavt hål i näsan efter en halv dag.

Att folk vill ha ett lager toapapper hemma förvånar mig inte alls; Blir man drabbad är det självisolering som gäller och då vill man väl ha ett lager som räcker minst 2 veckor för både ditten och datten.

Dom som bunkrar flertalet balar med toalettpapper är ju dock dumma i huvudet egoistiska.
Många av dom är säkert samma typ av personer som hamstrade handsprit och ansiktsmasker i syfte att sälja vidare och dra nytta av folks oro.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Ja, vadfan, jag som tyckte det var mycket att jag förbrukar ca en rulle i veckan och då hade jag ändå både magsjuka och förkylning...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, vadfan, jag som tyckte det var mycket att jag förbrukar ca en rulle i veckan och då hade jag ändå både magsjuka och förkylning...

Om det går en rulle för dig i veckan trots en magsjuka så kan man ju undra om du ens behöver papper att torka baken med, du kan ju lika gärna sluta med papper då.
Måste ha världens bromsränder när du byter kallingar eller går det ett par i veckan där med:)

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Köpte ett större paket själv, på grund av den enkla orsaken att folk hamstrar. Oavsett om man blir sjuk eller inte vill man inte bli begränsad bara för att folk har panik

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt en logisk slutsats: i [valfri]-geddon är det första som de kommer sluta tillverka just toalettpapper. Mat kan man alltid skaffa i post-virus-ödeläggelsen (på något sätt, låt oss inte spekulera), men fasen om de kommer tillverka nåt dasspapp, detta fundament för civilisationen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Daz:

Toapapper i all ära men när jag handlade idag var det helt utrivet i två andra hyllor också... Nämligen vita bönor i tomatsås och hårdbröd. Fattar man ju att ska folk leva på bönor och hårdbröd lär det gå åt en del toarullar.

I kraft av ditt användarnamn och din avatar är du härmed utsedd till trådens officiella sakområdesexpert.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brackemannen:

Om det går en rulle för dig i veckan trots en magsjuka så kan man ju undra om du ens behöver papper att torka baken med, du kan ju lika gärna sluta med papper då.
Måste ha världens bromsränder när du byter kallingar eller går det ett par i veckan där med:)

Ha ha! Nej, men jag använder billigt enlager industripapper (mest för att jag använder det till annat också), kanske är mycket mer på de rullarna, jag vet inte... De känns i allafall bra mycket tyngre än "finskitningsrullarna" när man klämmer på dem på ica... ha ha
Toapapper är mest en vane och bekvämlighetsfråga egentligen, en bidé (eller löst duschmunstycke) är egentligen bättre ur hygienisk synvinkel. Det blir inte lika rent med papper.

Tvål har jag däremot svårt att klara mig utan, men har åas lärt mig att koka egen numera, har mest "fintvål" till gäster numera när det gäller köpetvål.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Lyckades till slut få tag på ett paket på mitt lokala ICA, men övriga butiker i området såg väldigt bruna ut (höhö) tillgångsmässigt. Möttes även av en vägg med människor på väg till tunnelbanan där var och varannan hade ett flertal balar under armen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja men ofta till ett mycket högre pris. Lambi toapapper gick på 2:- per rulle förra veckan.

LOL en månad? Har du provat bo med en kvinna? Ett sånt paket är borta på under en vecka.

Det är slut tvål i största butiken här och fullt med papper så tycker folk bunkrar ganska rätt.

Så är det, har märkt liknande förbrukning hos andra kvinnor så är inte bara min som använder mycket.

Jag räknar då med att det går två rullar per dag här snart när hon kommer på besök (om vi båda blir sjuka).

Jo, visst har jag det och förstår problematiken över detta mysterium. Worst case scenario... Undantagstillstånd och skarp ransonering av pappret i hemmiljön. Kan ju sluta i skilsmässa

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
99:e percentilen

Har inte sett någon tendens till hamstring av vare sig toapapper eller något annat på min lokala Nettobutik i centrala Göteborg. Handlade där senast idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Toapapper tillverkas ju i Sverige... Hur ska det bli brist liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har inte sett någon tendens till hamstring av vare sig toapapper eller något annat på min lokala Nettobutik i centrala Göteborg. Handlade där senast idag.

Inte i Ystad heller.
Toapappershetsen i Sverige verkar vara koncentrerad till Wuholm Stockholm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Proffsmoddare

Är i USA nu och här är de slut överallt. Anledningen här verkar vara en meme om att Corona kan spridas i toapapper. Så alla åkte och köpte upp allt lager.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Föredetting
Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tvål verkar också gå åt.

Permalänk

Tja, jag har hamstrat toalettpapper sedan två år tillbaka. Nu har jag i och för sig "bara" två balar med totalt 48 rullar. Jag är vad många skulle kalla en "prepper", med konservburkar med mat för ett par månader för min familj, en vevradio, 160 liter vatten i dunkar, stora mängder batterier, powerbanks osv osv.

Problemet är väl att folk skulle ha agerat och köpt dessa saker redan när MSB skickade ut foldern "när krisen eller kriget kommer", och kanske inte ha väntat till dess att det brinner i knutarna (som många tycks göra). Det är inte fel att vara förberedd på kriser av olika slag (längre strömavbrott, arbetslöshet, pandemier osv). De första timmarna ligger trots allt ansvaret på den enskilde att klara sig själv.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

När börsen faller gäller det att investera i fast egendom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Det stiger över mitt förstånd att det skulle vara mer hysteri över dasspapper än tvål. Är det nåt som är viktigt under smittotider så är det god handhygien.
Visst, skita och kunna torka arslet är bra, men ett fyrpack rullar á 100 meter enkellager räcker ju fasen över en månad för en vuxen person. Är man hemma behöver man ju inte nödvändigtvis snyta sig i papper hela tiden. Går ju att fräsa ut i handfatet eller spotta i dasset.

Näe, tvätta händerna ofta och noga, hosta eller nys inte rakt ut i luften. Använd armvecket och glöm inte att tvätta det för den delen.

Tvål??? Handsprit - för dig som tänkt klart!
Så verkar folk i alla fall resonera. Jag är lite fascinerad för det här är ett fenomen jag inte minns från förr. Det var något man hade i sjukvården, inte som man hade hemma. Sedan kom "svininfluensan" och sociala medier i de breda folklagren...

(Och ja, det är betydligt mer luft på en rulle Lambi än en rulle kompakt enkellagers sandpapper.)

Permalänk
Medlem

Bäst att börja hamstra crappuccino också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Tja, jag har hamstrat toalettpapper sedan två år tillbaka. Nu har jag i och för sig "bara" två balar med totalt 48 rullar. Jag är vad många skulle kalla en "prepper", med konservburkar med mat för ett par månader för min familj, en vevradio, 160 liter vatten i dunkar, stora mängder batterier, powerbanks osv osv.

Problemet är väl att folk skulle ha agerat och köpt dessa saker redan när MSB skickade ut foldern "när krisen eller kriget kommer", och kanske inte ha väntat till dess att det brinner i knutarna (som många tycks göra). Det är inte fel att vara förberedd på kriser av olika slag (längre strömavbrott, arbetslöshet, pandemier osv). De första timmarna ligger trots allt ansvaret på den enskilde att klara sig själv.

Shit kan man kallas prepper för så lite? Jag har kring 100 rullar hemma och har inte ens köpt på mig extra än. Tänker göra sista imorgon

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skulle mer tippa på att logistiken inte hunnit med efterfrågan. Finns troligtvis flera ton toalettpapper ståendes ute på centrallagrena. Ge det någon dag till så borde det dyka upp mer.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

@BergEr: Haha, ja allt är ju relativt Nu utgår jag väl snarare från medelsvensson som kanske sitter hemma med någon/några dagars resurser till hands.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Toapapper i all ära men när jag handlade idag var det helt utrivet i två andra hyllor också... Nämligen vita bönor i tomatsås och hårdbröd. Fattar man ju att ska folk leva på bönor och hårdbröd lär det gå åt en del toarullar.

Va på Ica Maxi idag och handlade, där va Vita Bönor också slut, satt lappar att det va slut hos leverantören.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alltså räknar du på det som kille eller räknar du in frun?
Min flickvänn använder en rulle om dagen nästan och då räknar jag inte in snyta sig om man är snorig (här går det nästan en rulle om dagen pga pollen för mig).

Så en förbrukning av två rullar om dagen är att förvänta sig hemma hos mig. Med ungar lär detta dra iväg till 3-4 rullar om dagen för många.

Har inte direkt bunkrat extra själv (har ett ganska normalt lager av 100~ rullar), men coop körde erbjudanden förra veckan att man fick en bal lambi för 90:-~ så många köpte nog det (under halva priset så helt klart värt). Både ica och coop verkar igen köra erbjudande på toapapper.

Hur snyter du dig i den?

Du får göra som dina förfäder..skaffa näsduk. Hur svårt kan det va?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard