Köpa elcykel, vad tänka på?

Är det lagligt att modda el-systemet så att alla gangsters som vill låna den/misshandla/öla den.. utan lov får sig en stöt? tänkte jag fråga..
Tror jag parkerar den i hemmet iaf, vad det nu än blir för en.

Skrivet av Molotov:

Mycket text
Ja det beror på vilket behov man har men jag utgick hur det lät i TS tråd i starten.
Så klart kan man bli utsatt för situationerna du skriver om är nog en elcykel att föredra.
Allt är bättre än att köra bil

Precis, allt är bättre än att köra bil, och jag är lite allergisk mot hela synsättet att det skulle på nåt sätt vara "fel" att skaffa elcykel bara för att man minsann inte cyklar x antal kilometer eller har medicinska skäl. Allt som kan stärka cykeln som alternativ till att ta bilen borde uppmuntras, inte ses ner på.

Satan vad avancerade folk är med elcyklar, skivbromsar och grejer!

Själv kör jag fortfarande med min Merida mountainbike jag fick när jag fick i fyran till och från jobbet...så den närmare 20 år gammal nu

Den är i depå för tillfället dock. Ska slipa ner allt i sommar och måla om det så den blir som ny, sen byta växelväljare och hela rasket i samma veva.

Zemlan: Väldigt imponerad att du har fått ha din cykel ifred i 20 år, funderar genast på om man skulle ta och flytta till Oskarshamn.
För att on-topica-trixa: Du kanske kommer köpa en EL-motor-kit till den'?

Skrivet av Ludde72:

Är det lagligt att modda el-systemet så att alla gangsters som vill låna den/misshandla/öla den.. utan lov får sig en stöt? tänkte jag fråga..
Tror jag parkerar den i hemmet iaf, vad det nu än blir för en.

Nej 😃 men jag håller med...ibland hade man velat.

Nu är jag gör tråkig men detta borde kanske poängteras för säkerhets skull:

VAD RISKERAR DEN SOM TRIMMAR SIN ELCYKEL?
* Att köra en trimmad elcykel på allmän väg räknas som olovlig körning. Kör man i riktigt höga hastigheter och bland andra cyklister skulle det även kunna rubriceras som vårdslöshet i trafik, enligt Trafikpolisen i Stockholm. Straffen för detta är dagsböter och eventuellt indraget körkort.

* Garantin på din elcykel kan upphöra. Enligt de cykelhandlare Testfakta pratat med skulle de flesta leverantörer av elcyklar neka ett garantiärende om det visar sig att cykeln varit trimmad.

* Du kan få nedsatt ersättning från ditt försäkringsbolag vid en eventuell olycka.

Skrivet av Duedate:

Ja, trim finns men kostar en slant. Bosch införde ett trimskydd från 2020 men det tycks dom ha gått runt nu. Lämnar man in cykeln på service så riskerar man få en ny firmware som kan göra trimmet värdelöst. På Bafang så räcker det i regel med att ändra inställningarna från displayen. En annan fördel med Bafang är att du kan köpa reservdelar från vilken webbsida som helst, även kompletta motorer. Det är vad jag vet omöjligt att göra till Bosch, Shimano mfl.

Har haft min på service flera gånger och dom håller inte på med annat en drev kedja och sånt som slits, uppdatering av firmware är inget som finns eller behövs, för övrigt så spelar de ingen roll eftersom dongeln du kopplar in för trimmet inte tas bort vid service, jag betalade 1700 för min trimdel, inte speciellt dyrt.
Gällande reservdelar så finns inte behovet eftersom de sällan går sönder nått och om så finns de mesta att köpa via återförsäljare.

Skrivet av Guggen64:

Har haft min på service flera gånger och dom håller inte på med annat en drev kedja och sånt som slits, uppdatering av firmware är inget som finns eller behövs, för övrigt så spelar de ingen roll eftersom dongeln du kopplar in för trimmet inte tas bort vid service, jag betalade 1700 för min trimdel, inte speciellt dyrt.
Gällande reservdelar så finns inte behovet eftersom de sällan går sönder nått och om så finns de mesta att köpa via återförsäljare.

Du har fel. Uppdateringar finns och dom görs. Sen att behovet av reservdelar inte finns för dig innebär ju inte per automatik att behovet inte finns för andra. Det finns många som meckar med sina cyklar även om du inte är en av dom. Att kunna beställa reservdelar är viktigt för mig och många andra. Det är något man kan glömma om man köper vissa märken.

Skrivet av hellmix:

Till TS XXL kör nu bra rearor så skulle slå till på https://www.xxl.se/scott-e-sub-cross-park-eride-19-elcykel-da... Finns att köpa till bra pakethållarsatser till den om du behöver det.

Den där Scotten såg ju väldigt intressant ut. >=7 växlar och mittmonterad motor har jag ju förstått av er är bra.

Jag borde absolut vara och prova en. Hur brukar det vara med reor och priser på cyklar? Är det billigare till sommaren eller blir det dyrare? Känns som att det borde bli dyrare till sommaren då fler får behov av dem?
Funderar om jag borde beställa så fort som möjligt då det är billigt nu eller om jag kan lika gärna vänta tills typ Maj och då vara o prova i butik?

Skrivet av lambdan:

Den där Scotten såg ju väldigt intressant ut. >=7 växlar och mittmonterad motor har jag ju förstått av er är bra.

Jag borde absolut vara och prova en. Hur brukar det vara med reor och priser på cyklar? Är det billigare till sommaren eller blir det dyrare? Känns som att det borde bli dyrare till sommaren då fler får behov av dem?
Funderar om jag borde beställa så fort som möjligt då det är billigt nu eller om jag kan lika gärna vänta tills typ Maj och då vara o prova i butik?

Är väl högsäsong för cykelköp och service från april till juni.
Frugans Scott fyndade vi i augusti från XXL.

wafabike.com om du vill ha lite specialarstuk på cykeln. Själv köpte jag en https://wafabike.com/sv/product/ultra-fat-beach-cruiser-blue/
för lite över ett år sen och är supernöjd, det enda dryga med min hoj är att varenda gång jag åkt till affären så är det nån jävel som är framme o pillar på den när jag kommer ut .

Funderar också på en elcykel och var inställd på att köpa en Rawbike:

https://www.rawbike.se/

Priset på 22900 kr fick mig att tänka om och därefter upptäckte jag att det finns en hel drös av liknande små, ihopfällbara elcyklar med tjocka hjul, bl.a. Lectric XP:

https://lectricebikes.com/

Ser mer eller mindre exakt likadan ut som Rawbike, och finns väldigt många liknande alternativ - bara att googla efter "electric fatbike"!

Verkar vara en typ av cykel producerad i Kina och rebrandad av diverse företag. Funderar på att köpa "straight from source" så att säga men inte säker på vilken av de alla många olika modellerna man bör välja.

Någon här som har köpt en sådan här liten fat e-bike? Några erfarenheter?

Skrivet av lambdan:

Den där Scotten såg ju väldigt intressant ut. >=7 växlar och mittmonterad motor har jag ju förstått av er är bra.

Jag borde absolut vara och prova en. Hur brukar det vara med reor och priser på cyklar? Är det billigare till sommaren eller blir det dyrare? Känns som att det borde bli dyrare till sommaren då fler får behov av dem?
Funderar om jag borde beställa så fort som möjligt då det är billigt nu eller om jag kan lika gärna vänta tills typ Maj och då vara o prova i butik?

Just elcyklar så är lite svårare att fynda, väntade själv bra länge innan Elcyklarna kom på rea annars brukar rean gälla allt förutom elcyklar osv samt om du bor nära XXL så kan du beställa hem cykeln och lämna tillbaka till butik om du är ej nöjd eller skicka tillbaka för XXL betalar tillbaka så fort de fått tillbaka produkten.

Skrivet av hellmix:

Just elcyklar så är lite svårare att fynda, väntade själv bra länge innan Elcyklarna kom på rea annars brukar rean gälla allt förutom elcyklar osv samt om du bor nära XXL så kan du beställa hem cykeln och lämna tillbaka till butik om du är ej nöjd eller skicka tillbaka för XXL betalar tillbaka så fort de fått tillbaka produkten.

Köpte min Giant elcykel för 24k på XXL, kostar normalt 32k.

Skrivet av Duedate:

Du har fel. Uppdateringar finns och dom görs. Sen att behovet av reservdelar inte finns för dig innebär ju inte per automatik att behovet inte finns för andra. Det finns många som meckar med sina cyklar även om du inte är en av dom. Att kunna beställa reservdelar är viktigt för mig och många andra. Det är något man kan glömma om man köper vissa märken.

Har frågat på min lokala butik där jag lämnar in cykeln för service och dom rör inte el biten på en el cykel, dom servar endast de mekaniska som på en vanlig cykel.

Sedan använder jag Giants E-bike app där jag kan programmera och ändra inställningar på min cykel, jag kan även kolla aktuell firmware och jag kan uppdatera den om jag vill eller gå tillbaka till en äldre version och finns de ny firmware så installeras de automatiskt om man vill de.

Gällande reservdelar har jag fått tag i allt jag behövt till min cykel, original däck, kedja, drev, batteri, allt finns att få tag i utan problem, man kan till och med köpa en komplett motor om man vill, finns flera Svenska butiker som säljer.

Mina åsikter, bilda er en egen,
Köp inte en som har batteri med ett planerat åldrande, blir verkligen suboptimerat för miljön med tanke på den energi/metaller som går åt för att ta fram ett batteri, bra celler och rätt underhåll kan ge en livslängd på 6-10år.
(verkar vara flera som kör med dessa paket när jag kikat igenom Batteridoktorn's videos)

---

Plus - Elcykelbatterier med kort livslängd
https://www.svtplay.se/video/23859779/plus/plus-sasong-28-avs...

---

Batteridoktorn
https://www.youtube.com/results?search_query=biltema+Batterid...

---

För vad det är värt så har jag själv två Biltema Elcykel E-comfort 28" 7 växlar (nöjd med, mycket för pengarna) inköpta för några år sedan med två original och ett extra batteri.

Lat och inte cyklat så mycket så kanske 4 laddningar på extrabatteriet och 30 på originalbatterierna.

Alla tre hade lagt av och tog inte underhållsladdning för någon månad sedan, visade fullt för att sedan tända endast en diod, tog ingen laddning, 36 månader verkar vara fallet som jag ser det mer än antal laddningar.

Ca 35v mätt i laddporten så cellerna hann inte dö i alla fall.

Såg Plus i länken ovan av en händelse och kikade vidare.

Gjort återställningen själv enligt Batteridoktorn video's (bra kvalitet på celler i paketen) och alla gick att ladda upp till 42v efteråt.

Har erfarenhet av RC, lipo lampor så lite koll på teknik/elektronik vilket jag nog rekommenderar om man tänker ge sig på detta själv.

---

Och tror man inte att planerat åldrande förekommer ta kika på dokumentären nedan,
The Lightbulb Conspiracy (Full Length - English Subtitles)
https://www.youtube.com/watch?v=LhpJcXuOrdc

Senast redigerat 2020-03-12 11:02: Mer text.

Biltemas cyklar är nog de sista jag skulle köpa, lämna den ute i regnet och den rostar sönder ganska snabbt, bara skrot.
Min syster köpte en där och den rostade sönder helt på mindre en 2 år.

Jahapp, vad ska man välja om man vill vara säker på att kunna få tag på nytt batteri när det är dags om man inte jobbar som kemilärare?
Lite sorgligt att få de berömda "axelryckningarna" som bemötande när man behöver nya..

Skrivet av Ludde72:

Jahapp, vad ska man välja om man vill vara säker på att kunna få tag på nytt batteri när det är dags om man inte jobbar som kemilärare?
Lite sorgligt att få de berömda "axelryckningarna" som bemötande när man behöver nya..

Märkestillverkarna är tämligen säkra kort men originalbatterier kan vara dyra men de finns ju trots det att köpa.
Och så alla "kineskit", där kan du i princip koppla på vad som helst så länge det ger rätt spänning.
Det som är osäkert är nog mest de som har nån "okänd kinadrivlina", dvs cyklar som säljs med eget hittepånamn typ Biltemas Yosemite märke och andra liknande lågpriscyklar där drivlinetillverkaren inte skyltar med sitt eget namn.
Alla "leksaker" kan också vara tveksamma så man ska nog undvika alla "motorcykelkopior" för de är nog kortlivade på många sätt då inget är standard på dem och modellerna är kortlivade, bara att få tag på däck kan ju vara en pina till "småhjulingar".

Tack Gaffe! tänkte ju (teoretiskt) att Bosch som funnits till så pass länge med alla sina andra produkter måste ju kunna ha delar..
Om vi låtsas och säger att hela gänget här behöver nya idag, så hitta jag denna iaf, tur det och, lite humm om vad olika märken kostar.
https://www.elcykelvaruhuset.se/sv/tillbehor/batterier

Hmm, står inte mycket om hur dem presterar, beräknade laddningar osv, bättre info om man kollar in cyklarna, men jah..

Är inte en gammal solex med påhängs motor nått att ha


https://www.regeringen.se/4add1a/contentassets/790b8b0d7c1642...

200:- i månaden får man kanske räkna med att buffra med dagens batteri då? (som förhoppningsvis förbättras)

Senast redigerat 2020-03-12 15:02

Jag skulle rekommendera franska Moustache, väldigt hög kvalitet.

Köpte en Superior EXCF 909 på cykelkfrafts konkursrea, den är definitivt overkill för att åka till jobbet och sådant enbart (kör endurostil ute i skogs/bergspår) men sjukt bra byggd.

Det mer relevanta jag kan bidra med är att Shimano Steps systemet (i mitt fall E8000) är sjukt välfungerande elmotor för cykel, så en hoj med det borde tjäna väl.

Man kan även köpa en badassbox eller vad de nu heter, och andra liknande trimboxar (ej testat själv då jag ändå främst vill ha assistans i steniga uppförsbackar) eller teoretiskt testa att sätta rpm-magneten någon annanstans för att tillåta assistans i högre farter.

Sist av allt- om du ska ha en dyr elcykel stående ute där folk ser den, köp ett par rediga lås så den inte blir snodd. Gör inte som en polare här på forumet (nämner inga namn) som la låset runt en stolpe som liksom inte var fäst i något uppåt så att skurkarna bara kunde lyfta av cykeln (inte elcykel dock som tur var).

@Ludde72:
Beror helt på cyckel. Sett billigare elcyklar haft enkla BMS system som gör lite eller ingen balancing alls och det sliter på batteriet, ofta klarar de garantin men de har aldrig byggts för att hålla.
Sedan är det klurigt med just batterier. Stora svenska tillverkare som Monark och Crescent har ett system som Cycle europe har gjort integrationen till, där batteriet främst är icke shimano standard. Samma phylion batteri i princip som tidigare modeller av cyklar fast i ett kompaktare paket, säkert ett bra batteri men det går inte att köpa online alls. T.ex. Sportson kan ta in dem direkt från Cycle europe men de vill se ägarbevis på cykeln innan de säljer ett nytt batteri då det tydligen är mycket stölder av cyklarna (inte så konstigt när en med mitt motor kostar 25 papp).
De svenska mittmotor cyklarna verkar rätt solida men vet inte hur shimano e5000 drivlinan står sig mot t.ex. Bosch men de är torque baserad sensor vilket ska vara det med sömlösa.

Skrivet av Ludde72:


https://www.regeringen.se/4add1a/contentassets/790b8b0d7c1642...

200:- i månaden får man kanske räkna med att buffra med dagens batteri då? (som förhoppningsvis förbättras)

Kanske det, man bör i vilket fall räkna med att en elcykel kostar lite mer än en vanlig, merkostnaden är nog realistiskt åtminstone 2 kr milen för det är ju inte bara batteriet som kostar utan däck och underhåll på motorn.
Sedan kan man ju även om man vill räkna på att elcyklar av bättre modeller har bättre komponentgrupper än en motsvarande icke elcykel, de är ju ofta mer lika en riktigt bra mountainbike sett till växlar och bromsar och tex kedjor och kassetter blir ju betydligt dyrare när man har tex 1 X 11-12 drivlina i stället för en 3 x 9 som man kanske annars haft.
Har man interna växlar så har många shimaoväxlade cyklar e bike version av växlarna osv.
Det är en del saker som skiljer och gör det dyrare även om man bortser från batteriet för många som kör elcykel hade nog inte köpt en vanlig cykel med motsvarande delar även om de kanske borde ha bättre bromsar, belysning och drivlina bara för att det ger en bättre känsla och ökad säkerhet.

Ok, 300:- i månaden för en ny livsstil
Bra tråd detta blev! tack! var ju inte helt lätt detta som med en vanlig cykletas

Skrivet av mrqaffe:

Kanske det, man bör i vilket fall räkna med att en elcykel kostar lite mer än en vanlig, merkostnaden är nog realistiskt åtminstone 2 kr milen för det är ju inte bara batteriet som kostar utan däck och underhåll på motorn.
Sedan kan man ju även om man vill räkna på att elcyklar av bättre modeller har bättre komponentgrupper än en motsvarande icke elcykel, de är ju ofta mer lika en riktigt bra mountainbike sett till växlar och bromsar och tex kedjor och kassetter blir ju betydligt dyrare när man har tex 1 X 11-12 drivlina i stället för en 3 x 9 som man kanske annars haft.
Har man interna växlar så har många shimaoväxlade cyklar e bike version av växlarna osv.
Det är en del saker som skiljer och gör det dyrare även om man bortser från batteriet för många som kör elcykel hade nog inte köpt en vanlig cykel med motsvarande delar även om de kanske borde ha bättre bromsar, belysning och drivlina bara för att det ger en bättre känsla och ökad säkerhet.

Stämmer inte gällande liknande komponenter att dom skulle vara bättre på en dyrare cykel, tar man till exempel den billigaste Giant MTB som finns och som har el så kostar den runt 30k och skulle jag köpa en Giant cykel utan el för samma pengar så får jag betydligt bättre komponenter,

Tar jag min Giant som kostade 32k och jämför med en icke el cykel med samma komponenter så får jag en för 10-12k.

Tar jag den dyraste Giant MTB el som finns så kostar den 88k och exakt samma modell med exakt samma komponenter utan el 44k så man får betala en hel del extra för att få en bra el MTB.

Jag har fastnat lite för den här, tyckte den hade snygg färg (speciellt däcken) och så har den motorn i mitten och 9 växlar. https://www.cykelkraft.se/scott-sub-active-eride-men

Priset är dock lite över smärtgränsen. Men är det annars en bra cykel tror ni?

Skrivet av lambdan:

Jag har fastnat lite för den här, tyckte den hade snygg färg (speciellt däcken) och så har den motorn i mitten och 9 växlar. https://www.cykelkraft.se/scott-sub-active-eride-men

Priset är dock lite över smärtgränsen. Men är det annars en bra cykel tror ni?

Har du provcyklar cykeln något? Personligen valde jag mellan den du funderar på och denna
https://www.ecoride.se/elcykel/verve-2019.html
I slutändan valde jag ecoride cykeln eftersom den var mycket roligare att cykla på. Dämpad framgaffel kan ge en ganska svampig känsla i cykeln. I övrigt tyckte jag båda var bra.

Skrivet av Hejss:

Har du provcyklar cykeln något? Personligen valde jag mellan den du funderar på och denna
https://www.ecoride.se/elcykel/verve-2019.html
I slutändan valde jag ecoride cykeln eftersom den var mycket roligare att cykla på. Dämpad framgaffel kan ge en ganska svampig känsla i cykeln. I övrigt tyckte jag båda var bra.

Många har så att man kan låsa dämparen fram, har så på min cykel, blir helt stum som en vanlig framgaffel utan dämpare.