Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Relik 📜

Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Det verkar som om dasspapper blivit mer eller mindre hårdvaluta på många ställen. @JonasT rapporterade tomma hyllor tidigare idag, och på lokala ICA börjar det se tunnsått ut. Nya leveranser verkar sugas upp omedelbart.

En öppen fråga runt det, då. Varför? Är det bara en "masshysteri" som driver på (papper tar slut -> köp papper när det finns -> tar slut snabbare -> repeat) eller finns det någon konkret anledning att just skithuspapper krängs i oanade mängder? Jag är genuint nyfiken, för det verkar blivit en väldigt konkret grej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Bra fråga. Återkom gärna om du hittar ett bra svar.

Jag gissar att det har mycket att göra med att "alla andra gör så här så jag måste nog också göra det".

Permalänk
Avstängd

Vissa behöver väl till käften också, dit lär det ju gå åt mer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är väl en sådan konkret grej som lätt sprider sig och blir en enkel snuttefilt när många känner sig osäkra.
"Oj, så toalettpappret tar slut överallt i Australien... ja tänkt om det tar slut här också bäst att köpa ifall ifall." Lite senare följt av ett mer omedvetet "Oj så skönt att jag köpt toalettpapper, nu har jag tagit kontroll över tillvaron igen och känner mig lite lugnare."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det verkar som om dasspapper blivit mer eller mindre hårdvaluta på många ställen. @JonasT rapporterade tomma hyllor tidigare idag, och på lokala ICA börjar det se tunnsått ut. Nya leveranser verkar sugas upp omedelbart.

En öppen fråga runt det, då. Varför? Är det bara en "masshysteri" som driver på (papper tar slut -> köp papper när det finns -> tar slut snabbare -> repeat) eller finns det någon konkret anledning att just skithuspapper krängs i oanade mängder? Jag är genuint nyfiken, för det verkar blivit en väldigt konkret grej.

Tror att folk rent allmänt förbereder sig för att eventuellt inte kunna gå ut på några veckor om det värsta skulle ske. Detta gör att man hamstrar konserver, skithuspapper och annat man vill ha hemma själv hamstrar jag pasta, ris och energidryck.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Skulle väl gissa på att det handlar om "Corona-krisen"... Om det blir värre och samhället eventuellt "stänger" ner, så vore det ju ganska jobbigt utan skithuspapper? Eller många som bara laddar upp för eventuell snuva framöver, då man ska vara hemma..
Det är ju en artikel som finns på listan hos varenda "prepper".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bor i Edet risken att få slut är minimal!

Permalänk
Medlem

Mest är det väl bara "masshysteri", men det finns några bidragande praktiska anledningar också.
Först och främst så är ju toapapper en sådan sak som man verkligen inte vill få slut på.
Sedan så är det ju så att det liksom inte är något problem (för en själv) om man köper en massa extra toapapper - det blir inte dåligt med tiden som matvaror blir, och för eller senare så kommer man ändå att göra av med allt det dasspapper man köpte.

Permalänk
Medlem

Vi burkar alltid köpa en bal toapapper och nu var det slut - så vi köpte väl en 60 rullar. Man vill inte vara utan om man skulle ligga i influensa ett par veckor - särskilt om ungarna är hemma också hela dagarna.
Pasta, toapapper, bullens varmkorv. Sen har man väl vad man behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Enda jag gör är att handla litet mer så att jag slipper gå på affären så ofta. Men toapapper är inte det första jag är efter.

Känns litet absurt att det är just det som folk hamstrar.

Permalänk
Medlem

Grejen är att det svenska folket verkar ju ha tappat förtroendet för myndigheterna och våra politiker.

De inger de facto inget riktigt självförtroende när de står och talar inför svenska folket.

Man surfar man in på the "World Wide Web" och ser vilka åtgärder våra grannländer samt europeiska länder tar och även USA. Då tänker man nog; "lever vi i Sverige i någon annan tidslinje än övriga människor på denna planet där allt är frid och fröjd?"

Folk drar då egna slutsatser och tar saken i egna händer. För vem vill sitta på dasset utan toapapper då Steffe och hans knektar står i TV och säger att vår beredskap är god när sjukvården innan detta utbrott var på gränsen till ett haveri.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Relik 📜

Jo, jag inser ju med det handlar mycket om att ha ett lager ifall man blir liggandes sjuk! Däremot förvånas jag som sagt av mängderna, det är ju tjugotals paket vissa baxar runt. Även med en lite större familj blir det ju ett par rullar per person och dag i flera veckor?

Som @Erik_T sade dock, att just dasspapper håller sig ju för alltid. Bra poäng, har man bara plats är det "värsta" som kan hända att man inte behöver köpa nytt på ett halvår. Vi skulle nog helt ärligt inte få rum med alla de där paketen..

Annars känns väl risken för att just toapper ska ta slut extremt liten i Sverige? Vi har en rätt stark inhemsk skogsindustri, menar jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är det nått vi kan i Sverige så är det att göra papper så att det skulle bli brist på det är osannolikt.
Var i branschen för många år sedan och då sades det att det tar 1 timmas produktion för att täcka Sveriges årsförbrukning av toapapper.
Om detta är sant eller inte vet jag ej men det är nog inte orimligt, ni som sett en pappersmaskin i action vet ju hur fort det går.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller. Brukar ha så det räcker ett bra tag hemma. Behöver knappast köpa upp ett lager för ett halvår. Blir det apokalyps totalt tror jag nog skithuspapper är minsta problemet. Kan ju tvätta med lite vatten, eller ta vad fan som helst att torka lite med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

För min egen del så är det magsjuketider och vill allmänt inte få slut på toapapper. Tror det blivit en effekt av att några börjar hamstra det, så vill ingen annan bli utan. Har bara köpt ett extra pack på 18rullar.

Såg på Willys idag att en farbror packa hela vagnen full. Men dom kanske är många i familjen och det skulle bli knapert om det tog slut.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid två tre balar hemma så ingen hamstring här inte. Samma sak med maten, alltså vi har alltid mat hemma för åtminstone 6 månader framåt. Har inte andra det? 🤔

Permalänk
Medlem

https://www.bauhaus.se/handdusch-till-tvattstallsblandare-kok...
Köp en sån så är du inte beroende av toapapper mer.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Var på Willys i Arninge idag och ta mig fan, folk hamstrar dasspapper
Kaos i största allmänhet var det men att ALLA vill åt den heliga gral (skithuspapper) var extremt uppenbart. Fascinerande!

Märkligt kan jag tycka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man gör ju av med ett sexpack Lambi vid en vanlig förkylning så jag har köpt på mig sextio rullar inför coronan. Det var knappast slut i affären. Tyckte det såg ut att vara ovanligt mycket toalett och hushållspapper utställt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Ja kanske för 6 miljoner svenskar kan bli smittade och då kanske affärerna stänger eller så tar varorna slut när det inte kommer in några nya.. eller så finns det varor på hyllorna men vem vill gå och handla när 70% av befolkningen är smittad.. så klart man vill ha toapapper hemma då

Permalänk
Medlem

Det blir väl som så att om några månader så kommer folk att sitta där som några blåbär med en massa skithuspapper och sedan kommer affärerna att ha massor på lager.

Permalänk
Medlem

Får införskaffa en japansk toalett, eller en bidé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Ja kanske för 6 miljoner svenskar kan bli smittade och då kanske affärerna stänger eller så tar varorna slut när det inte kommer in några nya.. eller så finns det varor på hyllorna men vem vill gå och handla när 70% av befolkningen är smittad.. så klart man vill ha toapapper hemma då

Om nu så många blir hemma vad ska du då med pappret till när du inte har vatten att spola med ?

Permalänk

@Roysan: dass i sommarstugan! uhh tänk om ström och vatten försvann med r.i.p

Permalänk
Inaktiv

Du som frågar kommer att fatta läget när du svär över att du skickade påsen med returpapper och att löven inte slagit ut längre för att det är för tidigt på året typ

Permalänk
Rekordmedlem

De nämnde på nyheterna att det förekommit desinformation om toapapper via sociala medier i Japan och det hade triggat igång hamstring som hade orsakat en verklig brist.
Det är kanske så här också att en del läser tramset som kommer via Facebook och tror på sånt, det förekommer jju även andra desinformationskampanjer, USA säger att ryska trollfabriker jobbar hårt och de gör de säkert men Trump är ju också en fin kålsupare.

Det har hursomhelst bevisligen förekommit förfalskade artiklar via sociala media som riktigt media har svarat på, tex detta.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/falsk-a...
Om det är nån trollfabrik eller nått lokalt bus som spridit förfalskade artiklar i det fallet får vi väl vänta och se.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Toapapper i all ära men när jag handlade idag var det helt utrivet i två andra hyllor också... Nämligen vita bönor i tomatsås och hårdbröd. Fattar man ju att ska folk leva på bönor och hårdbröd lär det gå åt en del toarullar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

@Roysan: dass i sommarstugan! uhh tänk om ström och vatten försvann med r.i.p

HAhahaha okay ja fy fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, jag inser ju med det handlar mycket om att ha ett lager ifall man blir liggandes sjuk! Däremot förvånas jag som sagt av mängderna, det är ju tjugotals paket vissa baxar runt. Även med en lite större familj blir det ju ett par rullar per person och dag i flera veckor?

Som @Erik_T sade dock, att just dasspapper håller sig ju för alltid. Bra poäng, har man bara plats är det "värsta" som kan hända att man inte behöver köpa nytt på ett halvår. Vi skulle nog helt ärligt inte få rum med alla de där paketen..

Annars känns väl risken för att just toapper ska ta slut extremt liten i Sverige? Vi har en rätt stark inhemsk skogsindustri, menar jag.

Alltså räknar du på det som kille eller räknar du in frun?
Min flickvänn använder en rulle om dagen nästan och då räknar jag inte in snyta sig om man är snorig (här går det nästan en rulle om dagen pga pollen för mig).

Så en förbrukning av två rullar om dagen är att förvänta sig hemma hos mig. Med ungar lär detta dra iväg till 3-4 rullar om dagen för många.

Har inte direkt bunkrat extra själv (har ett ganska normalt lager av 100~ rullar), men coop körde erbjudanden förra veckan att man fick en bal lambi för 90:-~ så många köpte nog det (under halva priset så helt klart värt). Både ica och coop verkar igen köra erbjudande på toapapper.

Skrivet av Hejss:

https://www.bauhaus.se/handdusch-till-tvattstallsblandare-kok...
Köp en sån så är du inte beroende av toapapper mer.

Hur snyter du dig i den?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är ju för att man ska tillverka andningsskydd av toapappret!