Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja. Beroende på var förkylningen sitter.

Buss är nog minst lika utsatt som ett gym hursomhelst. Kollektivtrafik bör också stängas ner i så fall.

Så om du bär på ett virus har den mindre risk att smitta andra om den sitter i näsan, lungan eller halsen?
Okej, om du blir sjuk nu, hade du gått till gymmet ändå om det var öppet och du kände att viruset sitter "i rätt ställe" för att du ska kunna träna?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Så om du bär på ett virus har den mindre risk att smitta andra om den sitter i näsan, lungan eller halsen?
Okej, om du blir sjuk nu, hade du gått till gymmet ändå om det var öppet och du kände att viruset sitter "i rätt ställe" för att du ska kunna träna?

Den generella regeln ang. att träna med förkylning är om den sitter ovan eller nedan halsen.

Om jag är sjuk går jag inte till gymmet, nej. Du blandar äpplen och päron hejvilt nu. Sjuk =/= förkylning. Eller ah, jag räknar inte lite snuva som att vara sjuk i alla fall. Skulle blivit många sjukdagar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Vad jag vet finns det inga tydliga tecken på att viruset är dödligt för yngre människor, så jag ser inte varför skolorna ska stängas bortsett från att kanske minska spridningen till äldre och andra utsatta personer som dessa har kontakt med.

Err.... det är ju detta begränsning av smittospridning handlar om.
Vad som händer om smittospridningen går fort är att belastningen på vården ökar så att dödligheten för alla som behöver intensivvård ökar på grund av resursbrist. (Vad som är önskvärt är ju egentligen att man kväver smittan helt men det verkar vara utom räckhåll i Sverige.)

De som åkt på sportlovsresor till skidorter i riskområdena har ju till stor del varit just skolungdom, så att de spridit smitta vidare till familj och andra som de delar miljö med är ganska givet. Tyvärr följer man ju i Sverige inte längre upp de som har måttliga symptom, vilket det också verkar rimligt att anta att den överväldigande majoriteten av skolungdomar har. Därför kan smittspridningen på skolor vara omfattande innan den blir uppenbar genom att den går vidare till äldre släktingar eller lärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Expressen visade bilder på ett folktomt Stockholm City, någon som kan verifiera att det stämmer, eller är det fake news?

Fake news. Däremot så regnar det, men är inte färre människor än vanligt ute på lunch på Östermalm/City.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ja har man föräldrar som jobbar i den typen av yrke eller man själv gör det så fine. Roligt hur vi ser olika på saker. Du vill inte begära att de ska offra sina löner och semesterdagar, jag tar för givet att min familj hade gjort det om jag hade varit i behov av tex barnpassning i en situation som denna.

De skulle utan att tveka offrat sig. De har redan ringt och pratat med min sambo om det.
Om du nu inte enbart rör dig bland societeten och bor i något av Sveriges rikaste och mest skyddade kvarter så känner du ju garanterat någon som inte har en fullt lika vacker familjesituation som din egen?

Har du barn själv?

OffTopic: Jag har jättesvårt för att be om hjälp då jag är självständig och fått lära mig att man ska vara självständig. Med det sagt så har jag en kärleksfull familj men jag lider nog av det som många anser tillhöra "machokulturen" där bra karl reder sig själv.

Dold text

För att förtydliga så handlar inte detta om mig. Jag sitter så "säkert" man kan göra i denna situation. 27år i "bra form" och kan jobba hemifrån utan löneavdrag och inga äldre släktingar jag MÅSTE träffa den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Riktigt bajsigt. Har inte kunnat träna på 2 veckor vilket är ovanligt länge för min del, skulle köra igång igen idag så åker man på denna smällen.

Personligen tycker jag att vuxna skall få bestämma själva om de vill utsätta sig för risken med att gå till gymmet med massa folk så länge det informeras om det.

Kan man få ersättning från SATS för att träna på ett öppet gym under tiden tror ni? 100-150:-/gång på annat gym under >2v kommer bli saftigt.

Nej, eftersom en mindre justering av förändringsfaktorn får stort genomslag i en exponentiell kurva så är alla åtgärder som minskar faktorn positiva. Föreslår att du vilar musklerna nån vecka och plockar upp en mattebok istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Den generella regeln ang. att träna med förkylning är om den sitter ovan eller nedan halsen.

Om jag är sjuk går jag inte till gymmet, nej. Du blandar äpplen och päron hejvilt nu. Sjuk =/= förkylning. Eller ah, jag räknar inte lite snuva som att vara sjuk i alla fall. Skulle blivit många sjukdagar.

Nej nej, du blandar äpplen och päron, förkylning är sjuk, förkylning är virus, Lätt förkylning för dig kan vara influensa för Gösta. Du kan dras med lättare förkylningssymptom nu och ändå bära på Corona. Du bör läsa på om virus och hur de fungerar.

Var en förkylning sitter skiter ett virus i, den är lika smittsam om du så hostar eller nyser ut den.

Märks att det behövs stängas gym för att minska smittspridningen...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Norge följer Danmark å stänger skolorna. Finska UD avråder från alla utrikes resor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Eller ah, jag räknar inte lite snuva som att vara sjuk i alla fall. Skulle blivit många sjukdagar.

Så du går hellre till jobbet och smittar kollegor?

Såna som du som är problemet med samhället.

"Äsch, jag är inte sjuk. Jag kan gå till jobbet, gymmet, affären och hosta och snora. Det gör inget!"

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skäggig legend

Jobbar på södermalm och många lunchrestauranger känner av direkt smärta. Börjar bli folktomt absolut, handlar inte bara om regn. Samma sak med tunnelbanan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

De skulle utan att tveka offrat sig. De har redan ringt och pratat med min sambo om det.
Om du nu inte enbart rör dig bland societeten och bor i något av Sveriges rikaste och mest skyddade kvarter så känner du ju garanterat någon som inte har en fullt lika vacker familjesituation som din egen?

Har du barn själv?

OffTopic: Jag har jättesvårt för att be om hjälp då jag är självständig och fått lära mig att man ska vara självständig. Med det sagt så har jag en kärleksfull familj men jag lider nog av det som många anser tillhöra "machokulturen" där bra karl reder sig själv.

Dold text

För att förtydliga så handlar inte detta om mig. Jag sitter så "säkert" man kan göra i denna situation. 27år i "bra form" och kan jobba hemifrån utan löneavdrag och inga äldre släktingar jag MÅSTE träffa den närmaste tiden.

Nope inga barn och en väldigt liten umgängeskrets. Jag bor i ett område med rätt hög kriminalitet och billiga hyror.

Nu har jag som sagt inte jättemycket folk runt mig men jag tror inte jag känner någon som inte hade löst problemet om det hade uppkommit. Men det är klart att det finns folk som inte fixar det och då kan dom ha fritids. Om man kan minska antalet barn med 75% så är det ett steg i rätt riktning. Sen borde alla 15h barn på dagis redan vara borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jobbar på södermalm och många lunchrestauranger känner av direkt smärta. Börjar bli folktomt absolut, handlar inte bara om regn. Samma sak med tunnelbanan.

Av andra skäl än corona-hysteri svängde jag förbi donken för en snabblunch från drivethrough idag- Mcdonalds Hägernäs specifikt.

Gissar på att folk fått iden att snabbmats-drivethrough är säkrare än att äta inne på en restaurang (vilket är en rätt vild chansning beroende på huruvida någon i drivethroughpersonalen eller köket är sjuk) då kön sträckte sig ut utanför deras parkering på vägen. Stod med halva bilen ute i körbanan i någon minut innan jag ändrade mig och åkte vidare istället.

Annars brukar jag äta lunch ungefär samma tid som de flesta byggare, så mellan 10-11 och då har de fortfarande varit ungefär samma mängd folk på restaurangerna som vanligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Shiprat:

Av andra skäl än corona-hysteri svängde jag förbi donken för en snabblunch från drivethrough idag- Mcdonalds Hägernäs specifikt.

Gissar på att folk fått iden att snabbmats-drivethrough är säkrare än att äta inne på en restaurang (vilket är en rätt vild chansning beroende på huruvida någon i drivethroughpersonalen eller köket är sjuk) då kön sträckte sig ut utanför deras parkering på vägen. Stod med halva bilen ute i körbanan i någon minut innan jag ändrade mig och åkte vidare istället.

Annars brukar jag äta lunch ungefär samma tid som de flesta byggare, så mellan 10-11 och då har de fortfarande varit ungefär samma mängd folk på restaurangerna som vanligt.

Just hägernäs har väldigt mycket folk, byggare tex med utbyggnaden av arninge. Sen är just donken rätt strikta med hygien. Sen kanske just Södermalm är ett dålig exempel av människor men de restauranger här känner absolut av det.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunt91:

@Havrefras_: Hör du av dig om du blir sämre?

Absolut, jag kan håller er uppdaterade! Idag är det ungefär som igår feberfri och mår helt okej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mieriola:

Finns en stor risk att fler äldre blir sjuka om skolor stängs. Nån skall ju passa barnen som är hemma och slutar troligtvis att det i flesta fall är äldre släktingar som gör det.
Alla kan inte jobba hemma eller har råd att stanna hemma.

Men om barnen blir smittade så måste dom va hemma ändå.

Då blir ju resultatet det samma bara det att man väntar på att ungarna ska bli smittade eller skolorna ska få spridning och stänga.

Permalänk
Medlem

39 fall i Stockholm men då måste det alltså vara personer med kraftiga symptom?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vissa människor här är ju helt brända, saknar objektivt tänkande, konsekvenstänk och empati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Just hägernäs har väldigt mycket folk, byggare tex med utbyggnaden av arninge. Sen är just donken rätt strikta med hygien. Sen kanske just Södermalm är ett dålig exempel av människor men de restauranger här känner absolut av det.

Yup, de brukar sätta rekord varje sommar dagen innan midsommar. Äter där från och till, åker förbi varje dag till lunch, har inte sett sådan kö för just drive-through förutom dagen innan helgdagar då folk vanligtvis reser någonvart, som midsommar till exempel. Å andra sidan såg det ut att finnas gott om plats inne i restaurangen

Jag skulle tro att rädslan märks mer inne i stan och i köpcentrum osv, till exempel i täby centrum tycker jag det har varit lite mindre folk än vanligt, men på närliggande ica och andra butiker som inte är del av täbe centrum verkar det vara ungefär som vanligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:
Skrivet av frong:

Som sagt, kollektivtrafik är minst lika farligt och bör också stängas i så fall.

Då är det också rimligt att sjukvården stängs ner för där finns ju viruset garanterat. Man måste också avgöra hur samhällsviktig funktionen är. Men ja kollektivtrafiken är nog någon som kommer ses över om detta fortsätter.

Helt rätt resonerat! Visserligen är det nog sant att det är jämförbar risk att bli smittad i kollektivtrafiken som på ett gym, men att stänga det förra skulle få mycket större konsekvenser än det senare. Utan kollektivtrafik skulle många få det svårt att ta sig till jobbet, vilket skulle innebära ytterligare påfrestningar för samhället. Att stänga gym har som jämförelse inte tillnärmelsevis lika stora konsekvenser. Sen så kanske vi kommer till en gräns där smittorisken i kollektivtrafdiekn uppväger samhällsnyttan, men jag skulle tro att det är ett bra tag dit även i Stockholm. Men, det får vi se, saker rör ju på sig snabbt och det beror på hur utvecklingen blir.

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit på 2 apotek idag, den ena lämna jag direkt för den äldre som hämta ut medicin stod och hosta rätt ut. Apotekaren såg inte glad ut.

Apoteken är ju verkligen en smittkälla, tänkte inte på det förut. Folk vänder sig ju dit för allt möjligt och speciellt sjuka som är där för medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

39 fall i Stockholm men då måste det alltså vara personer med kraftiga symptom?

Nja, det kan också vara vårdpersonal, poliser etc som testas. Däremot har man i region Stockholm slutat testat allmänheten även om dom uppvisar symptom. Så lägre antal rapporterade fall säger ingenting om att spridningen har minskat eller ej.

Permalänk
Medlem

Tycker det är galet att Tegnell kritiserar arbetsplatser som låter sin personal jobba hemifrån pga att det inte är jämlikt x.x

Bra ledare i DN om detta. Håller helt med, en statsepidemiolog ska inte lägga in politiska värderingar i sitt arbete på det sättet..

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-folkhalsomyndighet...

Permalänk
Medlem

Såg precis presskonferensen, jag håller med om skolfrågan. Man bör vara extremt försiktig med det beslutet, då det potentiellt kan skada mer än det gör nytta.

Aftonbladet har såklart en svinkonstig formulerad artikel om det:

Citat:

”Ingen aktiv diskussion”

Den svenska regeringen har ännu inte sagt hur det blir i Sverige, men utbildningsminister Anna Ekström träffar företrädare från skolvärlden i dag för att diskutera frågan.

Folkhälsomyndigheten hade under eftermiddagen inga nya besked att ge om skolor. Enligt myndigheten finns det ingen aktiv diskussion om det.

– Vi ska inte stänga ner mer än absolut nödvändigt, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten på pressträffen.

– Det är många överväganden som ska vägas in innan man vidtar en så drastisk åtgärd.

Folkhälsomyndigheten i Sverige kommer att träffa sina nordiska kollegor för att fortsätta diskutera frågan imorgon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdMQq5/regeringen-i-mote...

Vadå ingen aktiv diskussion? Det är ju precis det dom verkar ha, bara för att man inte tänker göra det i dagsläget betyder ju inte att det inte finns en diskussion?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Tycker det är galet att Tegnell kritiserar arbetsplatser som låter sin personal jobba hemifrån pga att det inte är jämlikt x.x

Bra ledare i DN om detta. Håller helt med, en statsepidemiolog ska inte lägga in politiska värderingar i sitt arbete på det sättet..

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-folkhalsomyndighet...

Alla ska med på Corona tåget. Anders var nog med och diskuterade detta på senaste bilderberg mötet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tycker det är galet att Tegnell kritiserar arbetsplatser som låter sin personal jobba hemifrån pga att det inte är jämlikt x.x

Bra ledare i DN om detta. Håller helt med, en statsepidemiolog ska inte lägga in politiska värderingar i sitt arbete på det sättet..

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-folkhalsomyndighet...

Jobbar i försvaret. Om du har varit i kontakt med någon som visar symptom, så får du 100% lön och SKA stanna hemma tills den personens tester gjorts. Om du visar symptom gäller samma sak. Stanna hemma 2v full lön.

Fattar såklart att det inte funkar på alla jobb.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Såg precis presskonferensen, jag håller med om skolfrågan. Man bör vara extremt försiktig med det beslutet, då det potentiellt kan skada mer än det gör nytta.

Baserat på det vi vet och ser från andra länder så orsakar försiktighet och sena beslut långt mycket större skada än att man tar drastiska beslut snabbare. Det var något ett flertal länder som drabbbades av SARS och MERS redan tog lärdom av och något man sett när man jämför data mellan olika länder idag.

Självklart är det ett stort och svårt beslut att ta och man måste utvärdera för- och nackdelar. Det är först i efterhand vi tyvärr har facit på vad som var rätt och fel. Men passivitet är enligt mig en större risk, ska bli intressant att se om Sveriges beslut kvarstår efter samtalen med dom nordiska länderna imorgon.

Norge och Danmark har sagt två veckor till att börja med, det ger en annan flexibilitet då man vid behov kan upphäva det, att som Sverige gör, väntar och ser, ger ju dock ingen återvändo om det fortsätter att eskalera.

Permalänk
Inaktiv

Följt herrn länge, bra video angående ekonomin, som oxå kommer påverka oss alla:

Permalänk
Medlem

Bor utanfør Oslo. Nu har dom alltså beslutat att stænga alla skolor, dagis, universitet och liknande - samt allt av restauranger, frisører, utestællen och liknande. Matbutiker och apotek ær det som skall fortsætta vara øppet. Har fått obligatoriskt hemmakontor av min statliga arbetsgivare sen igår, och var redan då ganska glest på gatorna hær. Alla utomnordiska inresande sætts i karantæn. Alla utlandsresor avrådes. Hælsopersonal førbjuds utlandsresor.

Fick før en timma sen SMS av en bekant om att jag borde handla det jag behøver - folk drar tidigt från jobbet och hamstrar. Var tomt før bland annat brød och bløjor på 3 butiker, och min sambo fick besked om att man nu har rationer på mediciner på apoteket hon besøkte. Folk øverallt, som løper i omgångar mellan bilen och butiken før att fylla upp.

Føljer med spænning utvecklingen hærifrån...ær glad så længe jag har jobbet kvar!

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Ny fråga om Stockholms beslut att inte provta alla möjligt coronasmitta. Vet man hur många som är bekräftat smittade?

Anders Tegnell : – Nej, det blir inte längre intressant, den kommer inte spegla verklighet, för man kommer inte kunna testa alla. Inte ens de som är hyfsat misstäntka. Då får man följa var och vilka i samhället som drabbas, säger Anders Tegnell bland annat.

Att följa siffra per siffra tar för mycket tid och kraft nu när smittan klassas som pandemi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyriak:

Tycker det är galet att Tegnell kritiserar arbetsplatser som låter sin personal jobba hemifrån pga att det inte är jämlikt x.x

Bra ledare i DN om detta. Håller helt med, en statsepidemiolog ska inte lägga in politiska värderingar i sitt arbete på det sättet..

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-folkhalsomyndighet...

ursäkta men vafan.. Denna "social engineering" som pågår alltså, inte ens vid en pandemi ska man kunna tänka med sunt förnuft. Börjar ju undra hur djupt detta rotat sig i Sverige.
Jämlikheten verkar ju gå över folks säkerhet när Tegnell tycker att folk ska fortsätta gå till jobbet bara för det inte blir jämlikt med andra yrken som inte kan ta med sig jobbet hem.