Sennheiser gsp 600, Fiio e10k

Permalänk

Sennheiser gsp 600, Fiio e10k

Sitter i funderingar på att köpa mig sennheiser gsp 600 headset. Min fråga är då att jag har ett asus prime z370-a moderkort. Kör med det integrerade ljudkortet idag. Men funderade på att samtidigt köpa mig en Fiio e10k. Vill gärna höra vad folk som vet mer om ljud än jag vad ni tror?

Permalänk
Medlem

Folk säger att det inte ens är värt att ha ett ljudkort. Märker du någon skillnad mellan ljudkortet och moderkortet?
Själv gått i tankarna att skaffa det men avvaktat

Permalänk
Medlem

@GamerNurd:

Kort svar: Nej, du lär med stor sannolikhet inte märka någon skillnad. Tvärtom, med en EK10 kan du försämra din upplevelse.

Långt svar:

Så här står det på Sennheisers hemsida

Frequency response 10–30,000 Hz
Impedance 28 Ω
Sound pressure level 112 dB SPL @ 1 kHz, 1V RMS

= lättdrivna lurar. Du kan utan större bekymmer driva dessa med ett adekvat moderkort, telefon, ipad mm.

En dedikerad DAC/AMP kan i ditt fall förfina ljudet i bästa fall. Förfinat ljud märks mer med svårdrivna lurar i from av tillgång till högre volym, mer kraftfull bas, inte lika vass diskant, bättre positionering och uppfattad rymd.

Den största fördelen med att skaffa en DAC/AMP till PCn är att du flyttar kontaktpunkten från ett kråkbo till kablar och delar som för ström, till en avskild enhet.

Men. Med en EK10 har du endast ljud in. Således saknar du Mic in och behöver koppla denna direkt i datorn = kan skapa brus pga delad jordpunkt.

Du behöver en DAC/AMP med ljud- samt mic in. T,ex: Syba Sonic USB DAC/AMP 24bit 96khz