Veckans fråga: Hur mycket kan du tänka dig betala för nästa generations spelkonsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hehe du tror du har mer pengar när ungarna är större? Pappa kan jag få pengar till bio, och sen ska vi äta lite också. Just ja behöver pengar till en ny jacka. I år är det bara Gant som gäller. Nästa år är det något annat.
Nu gissar jag bara för mina ungar är inte tonåringar ännu. 🙈

Han pratade väl om tid och inte pengar...

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en konsol vid release. Och den stora anledningen till varför är för att spelen är på tok för dyra. Jag kommer istället shoppa loss på Steam vinter rean. Lägger man en tusing så har man spel så att det räcker minst till sommar rean, om inte ända tills nästa vinter rea

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

0 kr., eftersom man "låser in sig" i hårdvara som ganska snabbt kan bli obsolet... och därmed bidrar till "slit och släng" mer än med datorer (åtminstone så länge man på ett eller annat sätt vet att man kan uppgradera enskilda delar l.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hehe du tror du har mer pengar när ungarna är större? Pappa kan jag få pengar till bio, och sen ska vi äta lite också. Just ja behöver pengar till en ny jacka. I år är det bara Gant som gäller. Nästa år är det något annat.
Nu gissar jag bara för mina ungar är inte tonåringar ännu. 🙈

Jag har tre tonåringar hemma och jag kan härmed bekräfta att du har fruktansvärt rätt!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

5500 kr max

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hehe du tror du har mer pengar när ungarna är större? Pappa kan jag få pengar till bio, och sen ska vi äta lite också. Just ja behöver pengar till en ny jacka. I år är det bara Gant som gäller. Nästa år är det något annat.
Nu gissar jag bara för mina ungar är inte tonåringar ännu. 🙈

Nja det är att vi pushar för handpenning på bostad just nu, som indirekt är pga barnen hehe.

Men jag hoppas främst på att få lite mer egentid än nästan ingen alls iaf. Snälla...?

Permalänk
Inaktiv

Max 10000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Behöver veta mer innan jag röstar ... Är den bakåtkompatibel? Tyst? Har den raytracing? Kan jag köra Webbläsare? Installera appar? Spotify, Roon? Kan jag koppla Multiroom-högtalare? Vilken upplösning klarar den av? Native 21:9 vore bra ...Kan tänka mig betala 4000-10000 beroende på vad jag får för pengarna ...

Isåfall är ditt svar 10000. Eller "8000+" i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nja det är att vi pushar för handpenning på bostad just nu, som indirekt är pga barnen hehe.

Men jag hoppas främst på att få lite mer egentid än nästan ingen alls iaf. Snälla...?

Egentiden börjar komma mer och mer. Går lite väl fort kan jag tycka..
Dock är switchen grym! Du kan spela varsom och ingen som skriker att de vill ha TVn

Permalänk
Medlem

Så länge en spelkonsol inte matchar prestandan i en stationär dator tex 4k i 50-90 fps, så nej tack.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrbrix:

Så länge en spelkonsol inte matchar prestandan i en stationär dator tex 4k i 50-90 fps, så nej tack.

Både PS5 och XSX lär nog bli snabbare än din dator dock.

Du kan glömma att du får en konsol med sådan prestanda. Kostar mycket om man ser till PC redan, inte en chans att vi lär se någon ultra premium konsol släppas. Men jag hade gärna sett modeller för folk med rejäl budget dock.

Edit: Iofs 50 FPS är nog inte helt orimligt. Men 90 FPS har vi inte ens grafikkort för PC som klarar utan att slakta grafikinställningar. :/

Permalänk
Medlem

Konsoler...? De är för pöbeln...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har konsolerna ett krav på abonnemang så kommer jag inte ens titta åt det. Just nu sitter jag med en PS3:a som till 95% används som DVD-spelare och klarar mig ok på den.
Gissar att de nya konsolerna kommer vara och nosa på 7500 kr och kanske över, iallafall om man ska ha någon form av PRO version.

För att lira online så har de väl krav på det? Så var det ju redan sen Xbox 360 kom ut? Kommer bli så för dessa också.

Säg att den nya konsolen skulle kosta 6000-7000. Och sen dessutom ska du betala 100kr/mån, dvs 1200kr/år. Efter 3 år så är du uppe i vad en ordentlig dator skulle kosta. GG liksom.

Permalänk
Medlem

Jag svarade 6000kr, den kommer att bli använd som både spelkonsol och blurayspelare samt allt annat den kan tänkas göra, dessutom är vi två som delar på priset. Men det kan ändå bli svårt att motivera ett köp på över 6000kr för sambon, det är mycket pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

0 kronor

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

känner inte att jag kan svara på frågan förens jag vet hur de presterar

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Köpte en PS4 via preorder på svensk release, priset låstes in på 3000-3500kr (den var inte lika billig i butiker på release iaf vad jag minns).
Sen såldes den till familjemedlem för ungefär halva butikspriset då och sponsrade köpet av en bättre begagnad PS4 Pro på tradera för jag ville prova på PSVR på riktigt innan jag köpte min Oculus Quest.
Innan PS5 (Pro) kommer ut så kommer PS4 Pro säljas för att sponsra köpet, och nu när man har jobb och pengar att spendera så kommer det inte kännas så jobbigt även om den blir en dammsamlare i ett år innan riktigt bra spel kommit ut, eller PSVR2.. det kan bli skoj

Och jag kommer äntligen kunna titta på min Kung Fury bluray som har stått under tv'n i ett par år nu :'D

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

För att lira online så har de väl krav på det? Så var det ju redan sen Xbox 360 kom ut? Kommer bli så för dessa också.

Säg att den nya konsolen skulle kosta 6000-7000. Och sen dessutom ska du betala 100kr/mån, dvs 1200kr/år. Efter 3 år så är du uppe i vad en ordentlig dator skulle kosta. GG liksom.

Nu är jag ingen konsolkille direkt då jag tycker de enda spelen som är spelbara är sportspel. Alla andra spelar jag på en pc med mus och tangentbord. Dessutom är jag anti mot allt vad abonnemang är och tycker att om man nu betalar 7000kr för en spelkonsol så ska det i mitt tycke också ingå onlinespel.

Låter lite gubbgnällig kanske men det är sån jag är.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En konsol kan få kosta upp mot 7000kr, även mer för mig och jag kommer nog ändå skaffa en PS5. Mycket för att hela familjen njuter av en sådan och att den då kan få ersätta en Nvidia shield för streaming/filmer.

7000kr är mycket, men samtidigt så har inflationen varit igång och grafikkort kostar mycket mer nu än för 4-5 år sen i "mellansegmentet". Trots allt så kommer en PS5 vara bättre än en speldator för 10-11k i flera år pga. optimeringar och tillgång till exklusiva spel, så "jämför" man med dagens och framtidens utbud så är det priset OK, jämför man däremot med konsoller har kostat så är det självklart steg i fel riktning. Men förut så behövde inte Nintendo eller Sony hålla på med mjukvaruuppdateringar, för SNES eller PS1, inga playtjänster, youtube-tillägg, osv... Nu så är det en rullande kostnad även efter konsollen är "färdig", den kostanden behöver betalas och man kanske inte vill hålla på att subventionera sina PS:s längre som Sony gjort första åren...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är jag ingen konsolkille direkt då jag tycker de enda spelen som är spelbara är sportspel. Alla andra spelar jag på en pc med mus och tangentbord. Dessutom är jag anti mot allt vad abonnemang är och tycker att om man nu betalar 7000kr för en spelkonsol så ska det i mitt tycke också ingå onlinespel.

Låter lite gubbgnällig kanske men det är sån jag är.

Det var fördelen med ps3 över xbox 360, att det var gratis att lira online. Är inte riktigt med på varför det kostar, för det är ju gratis på tex steam. Nåväl man brukar ju iaf "få" med några spel på köpet.

Personligen kan jag tänka mig att betala upp mot 3000kr för en ny konsol, om den kostar mer behöver den vara jädrigt bra. Använder sällan min nuvarande då det mesta spelas på dator men det är ändå lite trevligt med konsol och det passar bättre när man spelar ihop med andra irl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Jag hoppas att du inte spelar spel med crossplay på, måste vara förnedrande att bli dödad av en Console-peasants. 😏

Aldrig i livet att nån med handkontroll klår mig med mus och tangentbord. Kommer aldrig att hända.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Aldrig i livet att nån med handkontroll klår mig med mus och tangentbord. Kommer aldrig att hända.

Ser rätt kul ut, förstår nu varför dom som spelar på console mellan varven ligger högst upp på listan

Permalänk
Avstängd

Ja, det där är ju sjukt @ExcZist. Varför ens spela om man inte kan sikta?

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Någonstans runt 5k. Men jag köper aldrig nya konsoler när de släpps. Väntar alltid minst ett år. På så sätt slipper man eventuella barnsjukdomar etc.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är jag ingen konsolkille direkt då jag tycker de enda spelen som är spelbara är sportspel. Alla andra spelar jag på en pc med mus och tangentbord. Dessutom är jag anti mot allt vad abonnemang är och tycker att om man nu betalar 7000kr för en spelkonsol så ska det i mitt tycke också ingå onlinespel.

Låter lite gubbgnällig kanske men det är sån jag är.

Jo men jag håller med. Dessutom betalar man för sitt eget internet så att betala extra för att kunna spela online är riktigt scam i mina ögon. Det är ju samma som att Windows skulle börja ta betalt för att man ska kunna få tillgång till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det blir nog en Playstation denna gång, skulle aldrig kunna ha den där xboxen i vardagsrummet oavsett kostnad.

Va? Renaste och snyggaste utseendet hittills "by far", men men... smaken är som baken.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Jo men jag håller med. Dessutom betalar man för sitt eget internet så att betala extra för att kunna spela online är riktigt scam i mina ögon. Det är ju samma som att Windows skulle börja ta betalt för att man ska kunna få tillgång till internet.

Om nu min PS3:a lägger ner så blir det nog en ren BR-spelare istället och skippar spelkonsol helt. Att sitta och betala abonnemang åt höger och vänster är inte min grej. Hela tiden pratar man om att det är ju bara 79 kr/mån eller 119 kr/mån, det är ju bara lite drygt en pizza. Kanske det men lägger man ihop alla dessa abonnemang så är det fan så många pizzor (Även om jag nu inte äter pizza så ofta).

Fan vad grinig man låter men tycker priset för abonnemang inte är värt det även om man får en massa gratisspel som man sällan ens vill spela, men alltid lurar de någon.
Själv kör jag vidare på min PC och PS3:a så länge dessa är abonnemangsfria.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Blir inget köp för mig om den inte kostar under 3k och ett krav är Uncharted 1-4 med ny bättre grafik.

Permalänk
Medlem

För mig blev väl svaret mest hypotetiskt. Jag kommer nog att fortsätta ett använda min PC för spelande även i framtiden. Jag misstänker dock att jag kanske måste ompröva det om man ser till mängden spel på PC-hyllorna i spelbutikerna. Det är, typ, 10 % av vad som finns på konsollhylorna.

Permalänk
Medlem

Hade velat se ett paket med ny generation VR. Utan det 5000, med det typ 7-8000.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |