Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att man ropat varg i media om både fågel/svininfleunsa, SARS MERS och allt möjligt på senare tid, antagligen en konsekvens av internet-erans klick-drivna rapportering där mer sensationellt = mer pengar.
När nu en sjukdom kommer som faktiskt verkar vara farlig att döma av statistiken, så verkar både makthavare i många länder och vanligt folk tänkt "ähh, är bara överdrivet snicksnack nu igen säkert" och blivit tagna på sängen.

Skulle inte förvåna mig om corona är farligare än spanska sjukan, även om det kanske inte kommer bli samma antal döda som då.
Spanska sjukan slog ju till under första världskriget, och hade därmed optimala förutsättningar att sprida sig.
Har läst att den kallades spanska sjukan pga att nästan enbart spanien rapporterade ärligt om den (då de inte deltog i kriget), övriga länder rapporterade propagande i stil med "vårat land är starkt och friskt, ingen är sjuk här" och fortsatte som om inget hade hänt.

Nu har vi fred och global kommunikation, och ändå har mångdubbelt fler proportionellt sett dött i Italien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Så bara för att det dör tusentals i vanlig influensa så är det här ingen stor sak tydligen.
Fortfarande är det någons mamma, någons syster, någons kusin, någons arbetskollega som blir drabbad.

Tur att inte de som blir läkare tänker likadant, utan de vill rädda liv oavsett om personen är nyfödd, 100år gammal, har varit med i en bilolycka, fått en influensa, eller ett organ som lagt av.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Flera länder är i en fas där smittan sprids snabbt och exponentiellt. Frankrike, Tyskland, Spanien och förmodligen USA (som har problem med massiv underdiagnosticering). Om Sverige är där vet vi inte, men då smittan nu är okontrollerad i Sverige (och Norge) så kommer vi dit förr eller senare.

Här är en till artikel med samma budskap som den jag länkade tidigare inatt (kort att läsa, TL;DR se rubriken):
Cancel Everything (the Atlantic)

Budskapet: Social (fysisk) distans till andra är mest effektiva verktyget. Allt som minskar de fysiska kontaktytorna mellan människor. Jobba hemifrån och umgås online. Detta i tillägg till metoder som minskar smittspridningen när man träffas, som att tvätta händer och inte ta i varandra. Det kanske inte kan stoppa smittan, men bidrar till att den sprids långsammare.

Vad vi vet kan bryta den exponentiella kurvan är de åtgärder som gjordes i Hubei, och som satts in i Italien nu. Det framgår av denna artikel (medium.com, samma som jag länkade inatt), som är nödvändig läsning om man vill förstå hur detta viruset sprids och vad vi hittills vet om hur det kan hanteras. Kinesiska myndigheter kunde inte veta säkert att det skulle fungera då, de vet vi bara nu i efterhand, tack vare att vi kan räkna bakåt från de som lämnar sjukhusen nu en månad senare.

Problemet är att sådana åtgärder är både praktiskt och politiskt en bit bort. Men vi kan lätt ta på oss själva begränsningar som hjälper till att minska spridningen av viruset (själva exponenten i den exponentiella spridningen blir mindre). Här är en svensk artikel (SvD) med förslag på vad var och en kan göra, och räkneexempel. Inget av detta gör att färre blir smittade totalt sett. Men ju mer vi kan platta ut spridningskurvan, desto färre människor dör.

Citerar Tysklands hälsominister igen:

Citat:

Consider also what in your daily life is so important that you can’t do without it for the next three months, whether that’s an evening clubbing, a family birthday or a club meeting

Slutligen en animation som cirkulerat, som visar vikten av att bromsa smittan är viktigt, även om vi alla förr eller senare kommer att få den.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Empati Nivå:100

förstår ärligt talat inte vad du pratar om? folk dör så är livet? hemskt att nån ska behöva dö pga av en helt ny sjukdom självklart men var väl knappast oväntat med tanke på rapporter från andra länder eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Bara flyget? Inte de som kommer körandes över Öresundsbron? Eller med färjor från Danmark, Finland, Tyskland? Eller körandes över gränserna mot Norge och Finland?

I alla fall mot dom länder där smittan spridit sig som mest, som Kina, Italien och Iran.

Skrivet av filbunke:

Se till att det inte rör sig bland andra i onödan. Undvik att besöka dem eller att ha nära kontakt med dem. Fråga om du skall handla åt dem.

Yes det blir att lämna kasse vid dörren och sen smsa när man tagit sig där ifrån, lyckades få farsan att inhandla lite konserver som köttsoppa och ravioli, vilket nu verkar va slut över allt. Det får han nytta av om jag nu skulle bli sjuk och sätta mig i hemkarantän och inte kan handla.
Annars är ju Mathem, Coop och Ica ett bra alternativ nu för hemkörning för folk som inte vill ge sig ut.

Permalänk
Medlem

@Oegat: Det är väl egentligen bara Kina och Sydkorea som just nu börjar få kontroll på spridningen.

Känns som att vi har ett facit i hand vad som behöver göras, och ändå så väljer vi att inte följa samma väg.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så bara för att det dör tusentals i vanlig influensa så är det här ingen stor sak tydligen.
Fortfarande är det någons mamma, någons syster, någons kusin, någons arbetskollega som blir drabbad.

Tur att inte de som blir läkare tänker likadant, utan de vill rädda liv oavsett om personen är nyfödd, 100år gammal, har varit med i en bilolycka, fått en influensa, eller ett organ som lagt av.

och vad f*n har det med min människosyn att göra?

skriver samma sak till dig:
förstår ärligt talat inte vad du pratar om? folk dör så är livet? hemskt att nån ska behöva dö pga av en helt ny sjukdom självklart men var väl knappast oväntat med tanke på rapporter från andra länder eller?

Permalänk

WHO och FN klassar nu corona som en pandemi vilket betyder att inneslutning dvs karantän har misslyckats och alla världsdelar är drabbade.

Nu går man över från inneslutning (karantän) till att försöka mildra effekterna så långt det går med de resurser man har och varje land har.

Alla regioner bör nu gå över till sina pandemiplaner, stora omställningar är att vänta.

https://www.youtube.com/watch?v=6uWWQnEsNzc

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fin människosyn. Verkligen.

Då är ju frågan hur mycket du engagerat dig i alla som dör när dom flyr för sina liv runt om i världen? Eller dör av svält och brist på tjänligt vatten?

Så fort något händer på "hemmaplan" då kliver man upp några snäpp på sin medmänskliga trappa.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

"Det är oartigt att täppa till munnen på en idiot och grymt att låta honom prata på."

Du skrev till dig själv nu antar jag?

Jag är genuint intresserad av effekterna. Smittan som sådan bryr jag mig inte om. Får man den så får man den, dör man så dör man. Dö kommer ju alla göra ändå.

Så har du inget att tillägga om vad som händer efter så kan du ägna dig åt att svara sådana som faller in i dina led.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Då är ju frågan hur mycket du engagerat dig i alla som dör när dom flyr för sina liv runt om i världen? Eller dör av svält och brist på tjänligt vatten?

Så fort något händer på "hemmaplan" då kliver man upp några snäpp på sin medmänskliga trappa.

För att det är så det fungerar? Man bryr sig mer om sin familj och släkt än sina vänner, sin vänner än vänners vänner, osv.

Det betyder dock inte att man sitter och tänker på den ekonomiska vinsten av att människor i Afrika dör i ebola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så bara för att det dör tusentals i vanlig influensa så är det här ingen stor sak tydligen.
Fortfarande är det någons mamma, någons syster, någons kusin, någons arbetskollega som blir drabbad.

Tur att inte de som blir läkare tänker likadant, utan de vill rädda liv oavsett om personen är nyfödd, 100år gammal, har varit med i en bilolycka, fått en influensa, eller ett organ som lagt av.

Det är ingen speciellt stor grej, nej.

Nu har en gammal multisjuk person dött av det här viruset. Tråkigt? Ja. Men sanningen är ju att det varje dag dör horder av gamla sjuka människor på sjukhus runtom i landet. Idag hade en Corona. Är det extra sorgligt? Nä, inte särskilt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

WHO och FN klassar nu corona som en pandemi vilket betyder att inneslutning dvs karantän har misslyckats och alla världsdelar är drabbade.

Nu går man över från inneslutning (karantän) till att försöka mildra effekterna så långt det går med de resurser man har och varje land har.

Alla regioner bör nu gå över till sina pandemiplaner, stora omställningar är att vänta.

https://www.youtube.com/watch?v=6uWWQnEsNzc

klart. vår fina regering tyckte ju det var smart att låta alla dom där planen från Italien och Iran landa fritt i Sverige utan kontroll eller tvångskarantän på de som rest hem från riskzoner...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Då är ju frågan hur mycket du engagerat dig i alla som dör när dom flyr för sina liv runt om i världen? Eller dör av svält och brist på tjänligt vatten?

Så fort något händer på "hemmaplan" då kliver man upp några snäpp på sin medmänskliga trappa.

typ som Ebola. Slutade vara intressant när det inte var vita människor som dog längre

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att det är så det fungerar? Man bryr sig mer om sin familj och släkt än sina vänner, sin vänner än vänners vänner, osv.

Det betyder dock inte att man sitter och tänker på den ekonomiska vinsten av att människor i Afrika dör i ebola.

Det var ju det jag påpeka till den jag citera som tyckte det var en hemsk människosyn.

Och det var inte ebola jag prata om ekonomin. Det var Corona. Sluta hitta på.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

klart. vår fina regering tyckte ju det var smart att låta alla dom där planen från Italien och Iran landa fritt i Sverige utan kontroll eller tvångskarantän på de som rest hem från riskzoner...

Det har ju spritt sig över alla världsdelar och i princip till alla länder, frågan är om vi hade kunnat förhindra det överhuvudtaget. Men det är nu som agnarna sållas från vetet, kan vi mildra det, kan vi ge vård till alla som behöver det, kan vi släppa våra egon och hjälpa våran äldre granne i nöd? eller är det varje man och kvinna för sig själv?

Jag blev i allafall inspirerad av artikeln om italienska sköterskor i expressen https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskorna-berattar-ja... dom sliter allt vad dom kan.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det har ju spritt sig över alla världsdelar och i princip till alla länder, frågan är om vi hade kunnat förhindra det överhuvudtaget. Men det är nu som agnarna sållas från vetet, kan vi mildra det, kan vi ge vård till alla som behöver det, kan vi släppa våra egon och hjälpa våran äldre granne i nöd? eller är det varje man och kvinna för sig själv?

Jag blev i allafall inspirerad av artikeln om italienska sköterskor i expressen https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskorna-berattar-ja... dom sliter allt vad dom kan.

Förmodligen hade det kunna förhindrats. Flera veckor innan Kina gick ut med viruset så var det ju folk som varnade för det men Kinas fina regering tystade dom människorna jävligt snabbt. Så pass länge att det inte gick att mörka

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Oegat: Det är väl egentligen bara Kina och Sydkorea som just nu börjar få kontroll på spridningen.

Känns som att vi har ett facit i hand vad som behöver göras, och ändå så väljer vi att inte följa samma väg.

Kina i alla fall, Sydkoreas kurva ser också ganska exponentiell ut. Japan tycks däremot ha hyfsad kontroll. Många Europeiska länder är ju kvar i den fas som Sverige var i förra veckan, med fungerande smittspårning.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Det var ju det jag påpeka till den jag citera som tyckte det var en hemsk människosyn.

Och det var inte ebola jag prata om ekonomin. Det var Corona. Sluta hitta på.

Du vill diskutera de postiva ekonomiska effekterna av att folk i Sverige, troligen också släktingar till folk i den här tråden, kanske tom folk i tråden, skulle dö av viruset. Återigen, du kanske skulle tänka efter innan du börjar skriva din inlägg. Är detta passande?

Ebola i Afrika är ännu längre bort, därav det exemplet.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Kina i alla fall, Sydkoreas kurva ser också ganska exponentiell ut. Japan tycks däremot ha hyfsad kontroll. Många Europeiska länder är ju kvar i den fas som Sverige var i förra veckan, med fungerande smittspårning.

Japan testar inte ens människor för att de vill fortfarande hålla sommar OS

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

NASA ger även sin kommentar om corona: https://www.nasa.gov/press-release/nasa-administrator-stateme... Men givetvis ska min engelska vara dåligt. Någon som kan översätta lite kort? Givetvis så kan ju även andra läsa detta också.

Jaha. Tydligen en NASA-anställd visade postivt Corona-virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Förmodligen hade det kunna förhindrats. Flera veckor innan Kina gick ut med viruset så var det ju folk som varnade för det men Kinas fina regering tystade dom människorna jävligt snabbt. Så pass länge att det inte gick att mörka

Det var där det hade kunnat förhindrats. Tidigt. Inte genom att man sätter folk i karantän i Sverige. Då kan man bara fördröja det, och då räknar vi bara i någon vecka eller två.

Du befinner dig i Italien, får inte längre flyga hem eller om du gör det så hamnar du i karantän i två veckor. Väljer du då att laglydigt följa det, eller tar du dig hem via tex Österrike? Hur många väljer det senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

NASA ger även sin kommentar om corona: https://www.nasa.gov/press-release/nasa-administrator-stateme... Men givetvis ska min engelska vara dåligt. Någon som kan översätta lite kort? Givetvis så kan ju även andra läsa detta också.

Det handlar om att NASA begränsar tillgången till sitt forskningscenter Ames för att en anställd testats positivt för covid-19. En intern NASA-grej och inte särskilt intressant för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Japan testar inte ens människor för att de vill fortfarande hålla sommar OS

Det där stämmer inte, idrott är sekundärt just nu. Japan kommer få sitt OS, men det kanske inte blir år.

Permalänk

@filbunke: gemene man har fattat detta redan i februari. Att sk "experter" inte fattat detta eller försökt beställa in som tex storbrittannien har gjort. Ja då borde ansvarig beslutsfattare stå till personligt svar kan jag tänka mig de flesta är eniga om.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@Abbs: medier borde ändå fråga. Journalister bör känna till vad det är man bör fråga om. Tredje stadsmakten?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-peopl...

Länkades på jobbet, tyckte det var en lättförståelig analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Flera länder är i en fas där smittan sprids snabbt och exponentiellt. Frankrike, Tyskland, Spanien och förmodligen USA (som har problem med massiv underdiagnosticering). Om Sverige är där vet vi inte, men då smittan nu är okontrollerad i Sverige (och Norge) så kommer vi dit förr eller senare.

Här är en till artikel med samma budskap som den jag länkade tidigare inatt (kort att läsa, TL;DR se rubriken):
Cancel Everything (the Atlantic)

Budskapet: Social (fysisk) distans till andra är mest effektiva verktyget. Allt som minskar de fysiska kontaktytorna mellan människor. Jobba hemifrån och umgås online. Detta i tillägg till metoder som minskar smittspridningen när man träffas, som att tvätta händer och inte ta i varandra. Det kanske inte kan stoppa smittan, men bidrar till att den sprids långsammare.

Vad vi vet kan bryta den exponentiella kurvan är de åtgärder som gjordes i Hubei, och som satts in i Italien nu. Det framgår av denna artikel (medium.com, samma som jag länkade inatt), som är nödvändig läsning om man vill förstå hur detta viruset sprids och vad vi hittills vet om hur det kan hanteras. Kinesiska myndigheter kunde inte veta säkert att det skulle fungera då, de vet vi bara nu i efterhand, tack vare att vi kan räkna bakåt från de som lämnar sjukhusen nu en månad senare.

Problemet är att sådana åtgärder är både praktiskt och politiskt en bit bort. Men vi kan lätt ta på oss själva begränsningar som hjälper till att minska spridningen av viruset (själva exponenten i den exponentiella spridningen blir mindre). Här är en svensk artikel (SvD) med förslag på vad var och en kan göra, och räkneexempel. Inget av detta gör att färre blir smittade totalt sett. Men ju mer vi kan platta ut spridningskurvan, desto färre människor dör.

Citerar Tysklands hälsominister igen:
Slutligen en animation som cirkulerat, som visar vikten av att bromsa smittan är viktigt, även om vi alla förr eller senare kommer att få den.

Jag håller med, men det är för att minska smittspridningen som du sa, inte för att få stopp på den. Människor kommer i olika sammanhang alltid resa och socialisera sig och tills det finns ett vaccin kommer den finnas bland oss, och det kommer i värsta fall ta ett tag till. Så det är nog bara gilla läget och förstå att det här kommer ha enorma ekonomiska konsekvenser för samhället.

Bra poäng där med att man kan socialisera sig över internet. Samhället är typ halvvägs där för att hitta nya kontaktvägar för umgänge men också för arbete för en del människor.

Jag gillar att regeringen visat framfötterna i dagarna och att partierna är överens. Men jag hoppas att de inte går all in med pengar nu att 100% kompensera precis allt från kulturevenemang till flygförbud eftersom pengarna måste räcka ett tag till. Det är många människor som blir drabbade ekonomiskt.

Sen skulle jag önska lite nytänk. Finns hur mycket tomma lokaler som helst. Kan man inte rusta dom snabbt för att hantera mängden smittade så man kunde ha en separat vård för folk som smittar från den övriga vården? Tillskottet av pengar måste gå främst till att rusta vården just nu, för utrustning, hjälpmedel och bruksvaror. Få in alla sjuksköterskor som varslats genom åren och bytt yrken. Gör det lönsamt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Ingen provtagning av andra personer: https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Hoppas att statistiken inte påverkas av detta beslut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alejandro_mm:

Ingen provtagning av andra personer: https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-sto...

Hoppas att statistiken inte påverkas av detta beslut...

Det lär den göra.. Hur kan man veta hur många som är sjuka om man inte testar dom liksom. Är säkerligen flera tusen svenskar sjuka redan som knappt märker det. Är man frisk så är det ju ingen fara liksom.