Hitta Windows Serienummer

Permalänk
Medlem

Hitta Windows Serienummer

Kan inte hitta W7 kartongen där serienumret står. Går det att hitta Serienummer på annat sätt?
Datorn är byggd & Windows 7 är köpt i "kartong" när det begav sig och uppdaterat till Windows 10 när det var gratis. Bakgrund: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1585267-american-megat... Pratade med Microsoft idag men de kunde tyvärr inte lösa problemet.

Har testat 1. kommandotolken (som admin) och "wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey" men det blir bara ett tomt fält (bild nedan) efter att sökt på google hittade jag denna text:If the device has a firmware-embedded activation key, it will be displayed in the output. If the output is blank, the device does not have a firmware embedded activation key. Most OEM-provided devices designed to run Windows 8 or later will have a firmware-embedded key.

2. Testat Powershell (som admin) och "powershell "(Get-WmiObject -query ‘select * from SoftwareLicensingService’).OA3xOriginalProductKey"

3. Försökt att hitta serienumret i bios(?)

4. Personen jag pratade med på Microsoft avrådde stark från att använda program "x" för att hitta serienummer.

Finns det något sätt att hitta serienummret till Windows?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Det enda stället mig veterligen är den klisterlappen som kom i kartongen. Jag brukar alltid klistra fast den i/på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Kan inte hitta W7 kartongen där serienumret står. Går det att hitta Serienummer på annat sätt?
Datorn är byggd & Windows 7 är köpt i "kartong" när det begav sig och uppdaterat till Windows 10 när det var gratis. Bakgrund: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1585267-american-megat... Pratade med Microsoft idag men de kunde tyvärr inte lösa problemet.

Har testat 1. kommandotolken (som admin) och "wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey" men det blir bara ett tomt fält (bild nedan) efter att sökt på google hittade jag denna text:If the device has a firmware-embedded activation key, it will be displayed in the output. If the output is blank, the device does not have a firmware embedded activation key. Most OEM-provided devices designed to run Windows 8 or later will have a firmware-embedded key.
https://i.imgur.com/4MJWZ6n.png

2. Testat Powershell (som admin) och "powershell "(Get-WmiObject -query ‘select * from SoftwareLicensingService’).OA3xOriginalProductKey"

3. Försökt att hitta serienumret i bios(?)
https://i.imgur.com/OSK7GL6.jpg

4. Personen jag pratade med på Microsoft avrådde stark från att använda program "x" för att hitta serienummer.

Finns det något sätt att hitta serienummret till Windows?

Tacksam för hjälp

Jag har använt denna:
https://www.techspot.com/downloads/6571-magical-jelly-bean-ke...

för flera datorer utan problem. Den tar fram samtliga nycklar som finns i systemet.

Permalänk
Medlem

Antar att du har en digital license nu som du fick när du uppgraderade, ingen produktnyckel då den bara gäller för windows 7. Digital license är knuten till moderkortet eller mskontot om du loggat in på datorn, kolla i windows update->activation vad du har för sorts licens.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

@Mordekai ett bra framtida tips!

@Bamsebjörn de på Microsoft avrådde bestämt med motiveringen ~ "att koden raderas från systemet" eller något liknande (minns inte ordagrant vad de sa) då an använder något av dessa program(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Antar att du har en digital license nu som du fick när du uppgraderade, ingen produktnyckel då den bara gäller för windows 7. Digital license är knuten till moderkortet eller mskontot om du loggat in på datorn, kolla i windows update->activation vad du har för sorts licens.

Det står Windows har aktiverats med en digital licens?
(de på MS sa att de inte kunde hitta att datorn var kopplad till mitt konto?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@Mordekai ett bra framtida tips!

@Bamsebjörn de på Microsoft avrådde bestämt med motiveringen ~ "att koden raderas från systemet" eller något liknande (minns inte ordagrant vad de sa) då an använder något av dessa program(?)

Ööh, det har jag då inte märkt, har återanvänt flera koder när jag köpt gamla datorer med windows 7 och installerat en annan dator med windows 10 med samma kod. Så det är nog bara skitsnack från microsoft för att du ska köpa en ny licens.

Permalänk
Medlem

@coae: Ja digital licens. Det är ingen retaillicens utan kopplat till moderkortet eller ditt mskonto om du loggar in med det på datorn och inte en produktnyckel. Windows aktiveras automatiskt när din dator kontaktar MS servrar om du formaterar. MS ger dig en digital licens till windows 10 om du uppgraderar från w7 så jag tror inte du kommer kunna hitta din produktnyckel.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Ööh, det har jag då inte märkt, har återanvänt flera koder när jag köpt gamla datorer med windows 7 och installerat en annan dator med windows 10 med samma kod. Så det är nog bara skitsnack från microsoft för att du ska köpa en ny licens.

Jag hör (ser) vad du säger (skriver)

Skrivet av Spelaspel:

@coae: Ja digital licens. Det är ingen retaillicens utan kopplat till moderkortet eller ditt mskonto om du loggar in med det på datorn. Windows aktiveras automatiskt när din dator kontaktar MS servrar om du formaterar. MS ger dig en digital licens till windows 10 om du uppgraderar från w7.

Det skulle allt vara tryggt att ha en kod på papper, om det skiter sig.....
Jag har ingen kod när jag loggar in på datorn och MS kunde inte se att mitt konto var länkat till någon enhet?
Om jag skulle plocka ur HD:n och stoppa in en helt ny och installera Windows 10 från USB så behöver jag alltså inte fylla i något serienummer då serienumret finns i Moderkort?

Permalänk
Medlem

Med en retail Windows10 så loggar jag in med mitt MS-konto (outlook mail) vid ny-installation t.ex och min nyckel behöver jag då inte ens fylla i, aktiveras automagiskt, räcker jag aktiverat den en gång förr med det kontot.

Permalänk
Medlem

@coae: Om det står "aktiverad med digital licens" och inte "digital licens kopplat till ditt Microsoft konto" så är det kopplat till moderkortet(hwid), bara att välja "I don't have a product key" när du installerar Windows så aktiveras det när datorn kontaktar ms servrar. Annars måste du logga in med ditt konto först.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Windows säkerhet - Säkerhetsöverblick - Kontoskydd - logga in - min e-post sedan lösenord sedan nedanstående

Windows lösenord?

Permalänk
Medlem

Tack till alla för svar...

Jag gissar att lösenordet som efterfrågas på sista bilden jag la upp är just lösenordet jag söker.
Alltså för att länka MS-konto måste jag veta lösenordet jag söker?.

Annars om jag förstod @Spelaspel rätt så är mitt Windows kopplat till moderkortet hwid med tanke på bild 1 och "aktiverad med digital licens"

Permalänk
Medlem

@coae: Är det inte samma lösenord som på ditt e-mail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@coae: Är det inte samma lösenord som du har på ditt e-mail?

Nej tyvärr, provade men det var fel. (tack ändå)
Som jag skrev i texten ovanför bilden så klickar jag först på Windows säkerhet - Säkerhetsöverblick - Kontoskydd - logga in - efter det öppnas ett fönster där jag får fylla i min e-post efter det kommer jag till ett nytt fönster där jag får fylla i mitt lösenord (för min epost) därefter kommer jag till bild 2 och Aktuell Windows-lösenord som jag inte vet vad det är.

Jag har faktiskt inget minne av att jag delat med mig om info angående epost till Microsoft...
(har faktiskt en drös e-post adresser en fritid, en arbete, en för youtube, en för skräppost osv)

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett Microsoftkonto är det ju bara att skapa ett. T.ex. xxx@outlook.com

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du inte har ett Microsoftkonto är det ju bara att skapa ett. T.ex. xxx@outlook.com

Ärligt talat har inge koll på sånt, så fick läsa på wiki där det står "Den som skaffar sig ett konto av Hotmail eller MSN får automatiskt ett Microsoft-konto." (So far so good, om wiki texten stämmer då har jag en drös med Microsoft-konton.) Adressen jag använder framförallt är en Microsoft e-postadress (före detta Hotmail), logga in gör jag här https://account.microsoft.com/account?lang=sv-SE

men att länka datorn till mitt MS konto vet jag inte hur jag ska göra, efter nedanstående bild kommer nytt fönster med e-post lösen (no problemas), sedan nytt fönster logga in den här datorn med ditt Microsoft- konto // Aktuell Windows-lösenord (bild ovan). detta lösenord har jag inte, gissar att det är detsamma som står i kartongen som Windows 7 kom i?

Permalänk
Medlem

Har du inget lösenord när du startar datorn? Det är det du ska ange! Om inte, så kan du skapa det i Windows.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Finns ett VBScript du kan köra för att få ut nyckeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du inget lösenord när du startar datorn? Det är det du ska ange! Om inte, så kan du skapa det i Windows.

Nej inget lösen när jag startar datorn och jag vill inget ha!

Skrivet av cjal:

Finns ett VBScript du kan köra för att få ut nyckeln

Product Name: Windows 10 Home
Product ID: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX - detta hävdade MS inte kunde stämma, att det ska vara fler sjok med -XXXXX
Installed Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX gissar att det är denna kod jag sökte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Nej inget lösen när jag startar datorn och jag vill inget ha!

Product Name: Windows 10 Home
Product ID: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX - detta hävdade MS inte kunde stämma, att det ska vara fler sjok med -XXXXX
Installed Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX gissar att det är denna kod jag sökte?

Product ID är vilken typ av windows 10 det är, home, pro, enterprise etc. Installed key kan vara din produktnyckel men det kan också bara vara en generisk eller diagnostiknyckel(som du kan ge MS när du ringer t.ex). Exempelvis så är dessa generiska nycklar för home ed:
46J3N-RY6B3-BJFDY-VBFT9-V22HG
37GNV-YCQVD-38XP9-T848R-FC2HD
YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Det verkar som du har någon bug när du försöker lägga till ditt konto om den frågar efter lösenord till datorn när du inte har något, prova lägga till ett lösenord på ditt adminacc eller bara strunta i det och formatera(om det är det du tänkt göra) för den digitala licensen är kopplat till moderkortet.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Product ID är vilken typ av windows 10 det är, home, pro, enterprise etc. Installed key kan vara din produktnyckel men det kan också bara vara en generisk eller diagnostiknyckel(som du kan ge MS när du ringer t.ex). Exempelvis så är dessa generiska nycklar för home ed:
46J3N-RY6B3-BJFDY-VBFT9-V22HG
37GNV-YCQVD-38XP9-T848R-FC2HD
YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Det verkar som du har någon bug när du försöker lägga till ditt konto om den frågar efter lösenord till datorn när du inte har något, prova lägga till ett lösenord på ditt adminacc eller bara strunta i det och formatera(om det är det du tänkt göra) för den digitala licensen är kopplat till moderkortet.

Product ID går att se i System, den "koden" hade jag faktisk hittat innan jag ringde till MS. MS som alltså hävdade att den inte kunde stämma utan var för kort, MS-support personen sa att hela numret inte syns pga säkerhet. (låter lite som gallimatias, dom om någon borde väl veta att det är som du skrev). Får väl ta MS med en nypa salt som Bamsebjörn skrev.

shize, det var en av de generiska du postade...

lägga till ett lösenord på ditt adminacc, vet inte hur man gör?
(som sagt vill helst slipp lösen när jag loggar in)

Ska kolla upp om Windows kartongen finns på landet som en sista grej, just in case...
(för själaro om inget annat dagen det blir dags för formatering, även om W10 är kopplat till moderkort)

ja tanken var att formatera då min lilla operativsystem-ssd-(c)-hårddisk är full av länkar till program och spel som jag hade på en annan som hd som krasade + all annan skit som ackumuleras (du vet) på c till ingen nytta. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1585267-american-megat...

(F*n vad komplicerat det här visade sig vara. Bra råd av Mordekai att skriva av koden på lapp i datorn.)

Edit: kom ihåg att MS personen också hävdade att det inte gick att göra en ren installation (från USB-sticka) utan koden men att det borde gå att göra en ominstallation.

Permalänk
Medlem

@coae:
Precis som Spelaspel skriver kan du fullständigt strunta i vad du har för licensnyckel om du inte tänker byta moderkort, eftersom det är det som den digitala licensen i huvudsak kopplat till.

Vilket innebär att du kan i princip byta ut all annan hårdvara i datorn och Windows 10 kommer ändå att aktiveras automatiskt igen efter ominstallation om du väljer "Jag har ingen nyckel" när det frågas efter det under installationen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@coae:
Precis som Spelaspel skriver kan du fullständigt strunta i vad du har för licensnyckel om du inte tänker byta moderkort, eftersom det är det som den digitala licensen i huvudsak kopplat till.

Vilket innebär att du kan i princip byta ut all annan hårdvara i datorn och Windows 10 kommer ändå att aktiveras automatiskt igen efter ominstallation om du väljer "Jag har ingen nyckel" när det frågas efter det under installationen.

Okej! Tackar...

Permalänk
Medlem

@coae: MS supporten du fick prata med verkar inte vara så kunnig, det går att formatera och ominstallera med usbsticka utan problem. Jag har en digital licens och har formaterat min dator flera gånger. Du behöver inte den där nyckeln eftersom den ändå bara är giltig till windows 7(men MS låter dig skapa en ny digital licens med hjälp av den om du byter moderkort, dock är det ändå enkelt att utnyttja deras uppgradering/aktiveringssystem för att få en även om man inte har någon retailnyckel så det spelar inte så stor roll egentligen).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Hur funkar det när man byter moderkort? Går det att använda samma produktnyckel eller måste man köpa ny licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

@coae: MS supporten du fick prata med verkar inte vara så kunnig, det går att formatera och ominstallera med usbsticka utan problem. Jag har en digital licens och har formaterat min dator flera gånger. Du behöver inte den där nyckeln eftersom den ändå bara är giltig till windows 7(men MS låter dig skapa en ny digital licens med hjälp av den om du byter moderkort, dock är det ändå enkelt att utnyttja deras uppgradering/aktiveringssystem för att få en även om man inte har någon retailnyckel så det spelar inte så stor roll egentligen).

Så är det nog.

Det är lite jobbigt när folk börjar killgissa med självförtroende och emfas bara för att inte tappa masken vilket hände med första personen jag pratade med på MS (han hävdade bla att W7 koden gäller för mitt W10 nu), hon jag pratade med igår var lite mer mänsklig, tog sig tid och tog hjälp av kollega. Men mantrat var att det borde fungera att med kommandotolken som admin och koden: wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey

Har du lust att testa om du får upp koden med kommandotolken?
("If the output is blank, the device does not have a firmware embedded activation key"?)

(Hur som, toppen om det du skriver gäller även på min dator!)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av seastream:

Hur funkar det när man byter moderkort? Går det att använda samma produktnyckel eller måste man köpa ny licens?

Jag har en digital licens (Windows 10 education, tror jag) från Chalmers, och kan inte minnas några problem när jag bytte moderkort+CPU.
Är det kopplat till ens M$-konto så antar jag att man bara behöver logga in?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Har du lust att testa om du får upp koden med kommandotolken?
("If the output is blank, the device does not have a firmware embedded activation key"?)

(Hur som, toppen om det du skriver gäller även på min dator!)

Min dator har ingen produktnyckel förutom generisk, aldrig haft någon annan.

Skrivet av Dunder:

Är det kopplat till ens M$-konto så antar jag att man bara behöver logga in?

Ja det stämmer, dock är edu inte kopplat till hwid utan det går via KMS så din licens kommer gå ut när du slutar antar jag, samma för enterprise.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Spelaspel:

Ja det stämmer, dock är edu inte kopplat till hwid utan det går via KMS så din licens kommer gå ut när du slutar antar jag, samma för enterprise.

Slutade för X antal år sedan, och det rullar på fint fortfarande

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.